Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Auton kori on yksi kalleimpia (ellei kallein) auton yksittäisistä osista. Sen vaihtaminen uuteen ei onnistu niin kuin monen muun osan. Kuten tunnettua korjaaminen on kalliimpaa kuin huoltaminen. Siksi auton koriakin pitää huoltaa. Valitettavasti autojen huolto-ohjelmiin ei sisälly varsinaista korin huoltoa ja siksi se jää auton omistajan vastuulle.

Usein auton koria hoidetaan vain näkyvien kohtien osalta pesemällä ne, mutta tärkeämmät paikat jäävät ilman huomiota. Sitten vuosien päästä kiroillaan, kun muuten niin hienosti kiiltelevä kärry on pohjasta laho. Toiset taas ruostesujauttavat autonsa, mikä on kallis mutta tärkeä investointi.



T'ässä minun ei niin ihmeelliset poppakonstit:

Keväisin renkaiden vaihdon yhteydessä pesen paikat suolasta ja kurasta ennen kesärenkaan asentamista. Tässä vaiheessa pääsee suihkuttelemaan keulan apurungonkin. Muovilokarien ja huopien irrottaminen, pesu, kuivaus ja paikkojen käsittely Dinitrol ML:llä on myös ollut ohjelmassa muutaman vuoden välein. Focus Mk1 kerää etulokarien taakse kivat savipaakut, jotka kannattaa pestä pois. Ovet auki ja alareunojen pesu auton pesun yhteydessä. Lokasuojan kaaret ja helmat pesen keväisin liuotinpesuaineella. Kaariin ruiskutan kotelosuoja-aineen ja pyyhin ylimääräiset pois. Vähän tummiltahan ne näyttää alta päin, mutta eipä ole vielä 14-vuotiaassa Focuksessa kaarissa ruostetta.

Pohjan painepesu, pari vuorokautta kuivausta, Dinitrol ML pohjalle, vuorokausi kuivausta ja sitten Dinitrol Metallic päälle. Tuolla pärjää useamman vuoden. Dinitrol ML:ää myös luukkujen ja palkkien sisään.

Eturoiskeläpät ovat ihan must, ilman niitä ei kannata ajella. Siitä huolimatta helmojen takaosat ovat aikamoisen hiekkapuhalluksen alla ja siksi kannattaa pitää ainakin niissä kohdissa kiveniskumassa kunnossa.

Focus Mk1:n tyyppivika eli oven alareunan kittisaumojen irtoaminen on ikävä tauti. Irronneen kitin taakse pääsee suolavesi, mutta se ei kuivu sieltä koskaan. Edes takuuseen vaihdettu kitti ei näyttänyt pysyvän ja siksi revinkin kitit ovien alareunoista ja n. 5 cm ylöspäin kokonaan pois. Ruostekohdat poistin pienellä (halkaisija n. 30 mm) kapealla porakoneen teräsharjalla. Pellin saumaan Dinitrol ML hidastamaan ruostumista ja ylimääräinen aine pyyhitään huolella pois. Kuivumisen jälkeen Noveroxia kaksi kerrosta, maali ja kirkaslakka. Tuo on sikäli armollinen paikka tehdä, että se ei hirveästi näy.

No onhan tuossa työtä jonkin verran ja aikaa palaa kuivatteluun, mutta ei mitään rakettitiedettä kuitenkaan.

Kertokaapa vinkkejä miten pidätte auton korista huolta?
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Aivan oikein teet kun pidät korista huolta,nykyään ei taida monikaan massauttaa sitä uuttakaan autoaan kuten oli tapana -70-80 luvuilla... siitä sitten todella johtuu se että saa joko itse tai se toinen/kolmas omistaja kiukutella kun joku paikka on ruostunu jopa puhki!
Aluksi tuli -90 luvulla surullisen kuuluisat muovikalvot auton pohjiin ja mukamas ei saanu massata että takuu säilyy,no takuu säilyi pelti ei,sitten keksittiin sinkitty kori,no kun sinkki kuluu alkaa ruostuminen,samahan kävi aikoinaan sinkityissä vesijohdoissakin.
Toki kori ei kestä ikuisuutta täällä meidän suolasateessa vaikka huoltakin pitäisi mutta on se helpompaa eloa katsastuksessa kun kiitellään pohjan kuntoa eikä heti aleta kaivelemaan että mitäs täältä löytyykään..
Monella ei tietty ole paikkaa missä itse suojata autonsa,sen voi itsekkin tehdä jos vaan tietää mitä tekee,jopa hyvinkin pienillä toimenpiteillä saa korin kestämään kauemmin,monille olen sanonu että katsoitko pohjaa yhtään kun autosi ostit? harvapa sinne katselee vaikka syytä olisi ja moni sanoo että kun se massauttaminen maksaa,no sitten samat ostelee kalliit vanteet ja kumit alle ja muuta tingeltangelia eikä ole yhtään kallista heh!
Ja toinen mikä ihmetyttää että autoa juu päältä pestään harvase kuukausi mutta kerta vuoteen ei pesetetä /pestä konehuonetta...helpompaa/halvempaa olisi sitten huoltaa jos ei tarttis kyynärpäitään myöten olla rasvassa/ravassa,jokainen toki valitsee itse mihin rahan laittaa.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Se taitaa olla vaan kääntyny nykyään niin, että kori kestää mitään tekemättä pitempään kuin koneet ja muu älytekniikka. Mk1:set Focukset ja Mk2:set ja Mk3:set Mondeot häipyy johonkin purkaamoille, kun vikavalot vilkkuu, päästöt ylittyy kun koneen kilsat täyttyy oli kori sitten missä kunnossa tahansa..vaihto/myyntiarvo kun on muutaman satasen, niin ei siinä niin hirveästi huvita/kannata pohjaa ja lokareita jynssätä tai massailla, keskittyy vaan kuluviin osiin kun niitäkin riittää, pienet näkyvät pintaruosteet voi korkeintaan fiksata... 8-)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja nestori »

Keväisin käytän harjapesussa. Ja jos oikein on rahamiesfiilis, otan vahan samalla :thumbup:

No ei kait tuossa. Jos jostain kitti repsottaa, niin irti olen ottanut ja vähän fiiliksestä ja kiireestä riippuen hionut tai piilottanut löytyneen ruosteen jollain myrkyllä. Dinitrol ML on kyl hyvä aine. Ei nämä voortien korit mk2 focuksen jälkeen ole huonoilta vaikuttaneet.
Kuga PHEV
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Tuo kyllä totta koneet loppuu eikä niitä kukaan enää nykyään vaihtele saati korjauta,kohta kai ei voikkaan kun moottori ohjelmoitu toimimaan VAIN siinä korissa missä on ollu,ei lie kaukana tuo aika...
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Teen korin ruostesuojausta vastahakoisesti, kun se on niin likaista hommaa. Ovet on kuitenkin öljytty, että siltä osin homma on hoidossa. Takaluukku ja konepelti ovat seuraavaksi vuorossa. Varapyöräkotelon ympäristö ja koko auton takaosa on jo käsitelty Dinitrol ML mönjällä. Kävin hakemassa Biltemasta letkullisen ruiskupistoolin. Kun vain saisin aikaiseksi irrottaa takapyörät ja ruiskuttaa takaiskareiden yläkiinnityspisteiden palkin ja apurungon edessä.
Ei mitenkään tahdo innostaa, mutta kyllä se vielä joku päivä tulee sellainen fiilis. Ehkä pitää ottaa hieman rohkaisua, jotta pääsee alkuun. Rattiin ei tietenkään voi mennä, jos dopingia on käytetty viheliäisen homman aloittamiseksi. ;)
nestori2
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja nestori2 »

Meikäläisellä on tapana viedä uusi auto aina ruostesujaukseen ennen kuin sen käyttöönotan. Nytkin Fiesta kävi suojauksessa, samalla tehtiin maalipinnoille käsittely, keraaminen pinnoitus. Sitten ei ainakaan tarvitse miettiä, kuinka ruoste alkaa muhia pohjassa.
Konkreettistakin hyötyä on ollut. Aikoinaan ykköskopan (1998-) Focuksessa oli yleisesti nk. kittiongelma ovissa ja takaluukussa. Minä fiikuksen ruostesuojautin. Muilla nuo fiikuksen kittisaumat kukkivat ja uudelleen maalaukseen menivät, onneksi takuuseen. Minulla ainoastaan vasemman takaoven sauma oirehti ja se hoidettiin kuntoon. Kun oli auto ruostesuojattu, meni ruostesuojaaine tuohon kittisaumaan takakautta ja niin kosteus ei pääsyt sisään.
Tuulilasilehden arvosteluja käytetyistä autoista(3-4 vuotta vanhoista) katselee, niin aika yleisesti niissä pohjasta löytyy alkavaa ruostetta. Pickupit ja pakettiautot lienevät autoja, joissa saa parhaan katteen ruostesuojaukselle.
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Olet harvinainen ihminen tämänpäivän Suomessa,harvapa niitä autoja enää suojailee ja sen huomaa,monia päältä kauniita olen nähny mutta kun on nosturilla niin joo o sitten paljastuukin se totuus omistajalle.
Nyt kun olet massasuttanut niin toden näköisesti teetätät myös massauksen tarkistuksenkin aika ajoin? Suomen olosuhteet saa pohjasta kaiken irti jos annetaan vaan olla...itse kurkin pohjaa ennen talvea ja talven jälkeen
nestori2
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja nestori2 »

Jos suojauksen takuun aikoo säilyttää, niin viiden vuoden päästä on ensimmäinen tarkistus. Auton alusta on kyllä niin kattavasti peitetty muovilevyin, että pohjakosketusta ei voi tehdä ilman, että levyt rikoutuvat. Kun ne levyt irroitettiin ennen suojausta, niin takana on pelkkää maalipintaa, ei minkäänlaista muuta suojausta. Sinne väliin kun kosteus ja maantiesuola pääsee, niin rauhassa saa ruoste muhia.
Kyllä sitä rahansa moni turhempaankin pistää kuin auton ruostesuojaukseen. Kyllä firmassa, jossa auton suojautin, taitaa pääosa suojattavista autoista olla uusia autoja, jotka suojataan ennen käyttöönottoa. Ja kun katsoo firman taloustietoja(Oy), niin jatkuvasti tuloskehitys on aika positiivinen, ihmiset ehkä alkavat yhä enemmän valveutua asian suhteen. Autonmyyjät kyllä vakuuttavat, että suojausta ei tarvita, kun koritakuu on 12 v. Mutta kun lukee ne takuuehdot, niin ei niillä perusteilla maahantuoja ja myyjä joudu ikinä vastuuseen, jos ruoste tekee tuhojaan. Ei se takuu korvaa, jos esim. maantiesuola aiheuttaa ruostumisen.
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Joo kaikenmoisilla takuilla ihmisiä sumutetaan,nyt voit nukkua yösi rauhassa kun on alusta ym suojattu,näin se pitäisikin,mutta kun on tää käytä ja heitä yhteiskunta tullu,5v auto kun on jo vanha ja siitä pitää päästä eroon hinnalal millä hyvänsä!
Outoa tuo nykyajan ajattelutapa etä millään vanhala ei tekis mitään tai mitään vanha ei saisi olla käytössä missään...siitähän se maapallon säästö tulee jos ei jokainen kokoajan romuta laitteita ja osta uutta,itse ajan jo antiikkisilla autoilla,ei oo varaakaan uudempiin enkä niille osaa sitten mitään tehdä,eli TAAS pitäs olla rahaa niiden korjailuun heh.
Onneksi sentään vielä jotkui aattelee asioita kauaskantoisemmin,että jospa joku toinenkin haluaa hyötyä vielä siitä mitä itseltä joskus jää jälkeen...
nestori2
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja nestori2 »

Se on tosiaan aika erikoista ajattelua, että nuori autokanta jotenkin pelastaisi maapallon vähäisemmillä päästöillä. Kyllä se uuden auton valmistus kuitenkin aiheuttaa myös melkoiset päästöt. Sama on tämä sähköautovouhotus, nyt sitten kaivetaan esiin kaikki maapallon Lithium-esiintymät ja taas tulee niitä päästöjä ja mahtavia kuoppia ympäri maapallon.
Joe-poika
Viestit: 133
Liittynyt: 23 Joulu 2015 22:02

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja Joe-poika »

Tosta omasta uudenkarheasta helmestä hioin ja sinkkimaalasin helmat ruostumaan alkaneista kohdista ja massasin helmat koko matkalta. Pitänee kyllä tuota Dinitrol ML:ää hakea purkki ja roimia sitä holtittomasti joka paikkaan, kun siitä niin paljon hyvää puhutaan. Jos ostaisin uuden auton mitä tuskin ikinä teen, niin luultavasti massauttaisin ja suojaisin sen kyllä säännöllisesti. Aika pahassa kunnossa toikin oli etupyörien takaa helmoista, vaikkei 10 vuotta vanhempi olekaan...

Olen päättänyt että sen verran pitkälle olen elämässä päässyt että en perkeles enää käyttöautoa ala hitsaamaan, joten jos tässä vaan tekniikka pysyy nipussa niin mitä pidemmälle saan pidettyä korin iskussa, sitä parempi.

Tässä ei ole pahemmin puhuttu maalipinnan kunnossapidosta, mutta se on parhaimmillaan ihan palkitsevaa. Kerran kuussa pesu, pari kertaa vuodessa vahaus, kerran vuodessa kunnon putsaus liuottimella ja savella, ja kerran kymmenessä vuodessa myllytys tekevät ihmeitä niin ulkonäölle kuin ehkä säkällä jopa jälleenmyyntiarvolle, jos sitä vaan jaksaisi ja muistaisi tehdä... :?
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi (130 hp) 6-speed Limited -07
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Olen Nestorin ja Joen kanssa samalla linjalla kun jotain haluaa pitää niin voi huoltaakkin,ne sitten on myyntiautot ja kiertopalkinnot erikseen,on niitä nähty ja ne ei tosiaan kiinnosta kun saa sitten töitäkin aina mukana.
Juuri tuolla 7tuntia päivällä jyräsin menee vuoden -61 raksalla jos ei ois vähääkään huolelttu niin tuskin ois onnistunu,tiensä päässä on tuokin jo mutta on se talossa ollukkin jo yli 40v ja nyt käyttö vähäistä,millasen sitten nyt löytäisi jos ostaisi? vikoja varmaan saisi siitäkin korjailla...
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Focus mk1:ssä yksi arka paikka on apurunko keulassa. Se kannattaa suojata myös eli painepesu turbosuuttimella (se millä saa lautaan reiän), ruosteiden poisto, Dinitrol ML ja Dinitrolin alustamassa. Päivä pari kuivausta joka välissä eli aikaa tuohon koko prosessiin menee useampi päivä.

Toinen arka paikka on 2-litraisen Zetecin öljypohja, joka on teräspeltiä. Sitä ei saa suojata ainakaan ruostesuoja-aineilla. Onneksi uusi öljypohja maksaa vain n. 56 € ja vaihto on yksinkertainen toimenpide.

Kolmas arka paikka (alue) on taka-akseliston luona ja perä. Ovet jo taisin aiemmin mainitakin, ne ovat Fordilta oikea pohjanoteeraus.

Mk 1 Focuksen pohjassa on paikoin todella hyvä ruostesuojaus (valkoista muovia), mutta sitten aivan vieressä pelkkä maalipinta... Näin siis 300 000 km:n ja 14 vuoden kokemuksella.
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

minkä vuoksi öljypohjaa ei saa ruostesuojata? itte olen ainakin kaikissa vanhoissa autoissa sen suojannu,varsinkin kun kuulin että jo Escoissa se ruostui niin heti seuraavanapäivänä aikoinaan menin pohjan suojaamaan,eipä ole ruostunu vieläkään.
-90 luvun Sierroissa oli juurikin joku muovipohjasuojaus,sipä olis isäukon Sierraa enää jos en olis pohjan etureunaa maalannu ja sen jälkeen massannu kauttaaltaan,kaikenmoiset kelmuta ja kalvot pohjassa ei Suomen suolassa toimi,suola kun menee jokapaikkaan!
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Tessulandia kirjoitti:minkä vuoksi öljypohjaa ei saa ruostesuojata? itte olen ainakin kaikissa vanhoissa autoissa sen suojannu,varsinkin kun kuulin että jo Escoissa se ruostui niin heti seuraavanapäivänä aikoinaan menin pohjan suojaamaan,eipä ole ruostunu vieläkään.
-90 luvun Sierroissa oli juurikin joku muovipohjasuojaus,sipä olis isäukon Sierraa enää jos en olis pohjan etureunaa maalannu ja sen jälkeen massannu kauttaaltaan,kaikenmoiset kelmuta ja kalvot pohjassa ei Suomen suolassa toimi,suola kun menee jokapaikkaan!
Ainakin Dinitrolin purkeissa lukee, että ainetta ei saa laittaa öljypohjaan. En tiedä miksi asia on näin, mutta en ole öljypohjaan laittanut mitään. Ehkä öljypohja on liian kuuma paikka noille mömmöille.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Pitkän aikan seuraillut tätä sivusta (poikkeuksellisesti ;) ) niin kerronpa oman näkemykseni aiheesta.
JiiHoo kirjoitti:Auton kori on yksi kalleimpia (ellei kallein) auton yksittäisistä osista. Sen vaihtaminen uuteen ei onnistu niin kuin monen muun osan. Kuten tunnettua korjaaminen on kalliimpaa kuin huoltaminen. Siksi auton koriakin pitää huoltaa. Valitettavasti autojen huolto-ohjelmiin ei sisälly varsinaista korin huoltoa ja siksi se jää auton omistajan vastuulle.
Mä oon enemmän tehny tuota korin korjaamista kuin huoltamista, tällaiseksi kai luetaan hitsaukset (helmat, kaaret, ovet runkopalkit jne.) ja maalaukset. Siksi oon tässä kohtaa vähän 50/50 että oisko se jopa kannattavampaa kuin huoltaminen ihan kokonaistyömääränkin puolesta?

Alla esimerkki -04 Mk1 Focuksen helma ja kaari-"työmaasta" viime viikolta:

Kuva

Kuva

Lähtökohtana oli pintaruostetta helmoissa ja apparin takakaaressa, kuva apparin helmasta ja kaaresta.

Kuva

Kuva

Tolta näytti hionnan ja rajojen poiston jälkeen, olin ekana ottanu ruosteet pellile ja sitten hionu vaiheittain mataksi (80 -> 120 ->180 -> 240) korjausta vaatineet paneelit.

Kuva

Kuva

Samana päivnä vedin vielä pohjamaalit eli 2 kerrosta 2k-"litku"-epoksia ja päälle 3 kerrosta 2k akryyli hinkkaväriä, koska tuo tuleva maali vaati harmaa pohjalle ettei tuu sävyeroja. Tässä kohtaa täytyy vähän hämmästellä miksi käyttää jotain varaosaliikkeen ihmeaineita kun on olemassa oikeat 2-kompnenttiset automaalit? Ainaki itse suosin epoksia korroosion estoon. Niin tähän mennessä aikaa kulunut 7 tunita sis. teippaukset, hionnat, maalamiset, ruiskun pesut ja kusi tauot :D

Kuva

Kuva

Kuva

Oli enää seuraavana päivänä vartin työ hioo vesissä (800 grit) pohjat, jonka jälkeen 3 kerrosta vesimassaa (vika sumuttaen) ja päälle 4 kerrosta 2k-lakkaa. Noin 2 tunnin lisätyö. Tässäkin kohtaa ihmettelen miksi käyttää marketin 1k-mitä-lie-maaleja jos näkee vaivan pohjille.

Kokonaistyömäärä ehkä noin 10 tuntia kun lasketaan mukaan suojauksien poisto. Tuli kaaret ja helmat siistiksi jos ei muutamaa roskaa lasketa, ainoat kulut lähinnä maaleista. Ja tämä siis ensimmäinen kerta liki 15 vuotiaalle autolle! Tässä vaan vähän pohdittavaksi kumpi on loppupeleissä työmäärältään kovempaa, korjata koria esim. 10 vuoden välein kun tarvetta tulee vai nähdä joka vuosi vaikkapa se 16 tunnin verran vaivaa ruosteen ennalta ehkäisemiseen?

Mä ainakin mieluummin annan mennä ja sitten korjaan kunnolla kun oikeasti tulee tarvetta :) Tämä siis ilman niitä sarvia ja hampaita 8-)


EDIT: Ennen ku joku ehtii; kyllä vedän tonne ihan alas vielä massan jahka joutaa taas :lol:

EDIT2: Ja lopputulos oli unohtua (puskurikin muuten vaihtu viikko sitten ehjään ja on siis myös maalattu uudelleen):

Kuva
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kovin on ollut hiljaista tämän ketjun osalta, mutta sen verta meinaisin korin huoltookin tehdä, että ruuttaan helmojen sisään kotelonsuojaa ja tosiaan tonne alas massaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

duckworth kirjoitti:Kovin on ollut hiljaista tämän ketjun osalta, mutta sen verta meinaisin korin huoltookin tehdä, että ruuttaan helmojen sisään kotelonsuojaa ja tosiaan tonne alas massaa.
Sekoitatko 2k-maalin itse vai haetko valmiiksi pullossa?
Mä olen käyttänyt automaalikaupan sävyttämiä 1k-maaleja ja kirkasta 1k-lakkaa. Ne säilyvät pullossa pitkään ja siksi ei ole kiirettä maalaamisen kanssa. Onko kokemuksia miten 2k toimii spraypullosta ja onko maalipinnan kestävyydessä miten suuri ero? Maalin hintaahan ei kannata murehtia, kun pohjatöiden tekemiseen menee kuitenkin aika iso henkinen panos. :D Kiinnostaisi tietysti saada suuren työn tulos säilymään mahdollisimman pitkään.

Ilmeisesti jätit kaaret maalaamatta pellin toiselta puolelta? Sieltä se varmaan ruostuu hiljalleen läpi. Eturoiskeläpät sulla varmaan onkin, ilman niitä helmat on aika kovalla puhalluksella. Massaa helmoihin ja kariin niin kestää! Bongasin että sulta puuttuu lampunpesimen suojakotelo, nuo kun saa paukkupakkasella helposti lumiharjalla napsautettua rikki. Lampunpesimen pää maksoi joskus 10,50 € ja siitä saa puuttuvan kotelon autoon.

Mites sulla ne surullisen kuuluisat ovien kittisaumat voi?

No joka tapauksessa noilla varmasti mennään vielä sen verran monta vuotta, että mk1 on elämäntehtävänsä hoitanut.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

JiiHoo kirjoitti: Sekoitatko 2k-maalin itse vai haetko valmiiksi pullossa?
Maalaan ruiskulla (kuten tuolla kirjoitinkin jo), ja maalit näin ollen sekoitan itse valmistajan ohjeen mukaan. Sekoitus ei tapahdu siis tilavuuden perusteella vaan komponenttien mukaan, niin kuin se kuuluu tehdäkin.

Kuva

Pintamaalin vedän tolla FLG-5:lla ja halvempi HLVP-ruutta sitten pohjamaalien vetoon.


En tiedä sitten miten 1-k-paukkopullo kamoilla esim. tehdään värimassaan se vika eli sumutus-vaihe, kun siitä on hankala pudottaa työpainetta se 1 bar verrattuna kahteen ekaan vetoon :roll: Sekin kannattaa kilikaleilla ottaa huomioon että ne ei kovin hyvin kestä liuottimia ym... Ovat myös aika tympeitä sitten jos seuraava omistaja tietämättä vetää oikeilla maaleilla yli ja alkaa hilseilemään myöhemmin maalit pois. Ja kuten vihjailinkin se viuhkan säätö/muoto on vähän rajallinen niissä spary-pulloissa, eikä kalvopaksuuskaan ole ihan parhaimmasta päästä, luulisin.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja nestori »

2k kilikaleilla tekee ihan hyvin paikkamaalausta, kaaret, helmat, tms. Kestää eri tavalla kuin 1k, ei ihan ensimmäisessä liuotinpesussa valu pois.
Kuga PHEV
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

nestori kirjoitti:2k kilikaleilla tekee ihan hyvin paikkamaalausta, kaaret, helmat, tms. Kestää eri tavalla kuin 1k, ei ihan ensimmäisessä liuotinpesussa valu pois.
Tuopa olikin ihan uutta tietoo :lol:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Täytyy kysyä tähän väliin, että miten sä duckworth sait ton keulan näppärästi noiden renkaiden päälle, meneekse ajamalla vai pitääkös ne tunkata erikseen ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

tursas kirjoitti:Täytyy kysyä tähän väliin, että miten sä duckworth sait ton keulan näppärästi noiden renkaiden päälle, meneekse ajamalla vai pitääkös ne tunkata erikseen ?
Tunkkaamallla. Ei oo mulla kahta settiä alustapukkeja ja Sierralle varattu ne ainoat :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Korin huolto - mitä se on ja tekeekö kukaan?

Viesti Kirjoittaja nestori »

duckworth kirjoitti: Tuopa olikin ihan uutta tietoo :lol:
No se on hyvä jos täältä jotain oppii. Tuossa aiempi kysyjä kysyi kilikali 2k maaleista ja sai tietoa 2k ruiskumaalauksesta.
Kuga PHEV
Vastaa Viestiin