Ovien ruostumis takuu

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Avatar
STFiesta
Viestit: 95
Liittynyt: 02 Helmi 2007 16:04
Paikkakunta: nakkila

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja STFiesta »

Nyt on vaimon Fusionista korjattu etuovien kittisaumat. Käytettiin paikalilista automaalaamoa ja työnjälki oli hyvää. Hintaa kahden oven korjaukselle tuli tasan 200e.
Avatar
Ozma
Viestit: 12
Liittynyt: 14 Heinä 2010 21:53
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Ozma »

Ihan vaan kokemuksia tänne:

Ford Focus -99

Tiedossa oli saumojen ruosteisuus (osasyy miksi auto oli "halvempi"). Käytettiin woorttilla kuvauttaas -> "Woortti maksaa sisäsaumat ja ulkosaumat omaan piikkiin". Koska en ns. autoalan harrastaja ole ollut ennen kyseistä autoa (1kk vanha) niin enpä osannut tuollaisia katsoa. Autoliikkeen arvio omasta korvauksesta 400eur.

Tod. näk. käytetään tutulla jobbarilla joka lyö sinne semmoset myrkyt, että ennenmmin kori ruostuu muualta pois kuin saumoista :D

Että tämmöstä tänne :)
Ford Focus mk1 1.6 5d 1999 -> Ford Focus mk2 1.6 5d 2008 -> Ford Mondeo mk4 2.0 TDCI 5d 2007
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Tiedoksi niille kellä on jo kertaalleen korjattu saumat, niin mun autossa on nyt uudestaan
ruosteläikkä yhdessä ovessa. On vielä semmonen kohta mihin ei koskaan kolahda tai
osu mikään, oven alasaumassa. Hyvinpä kesti sitte stna. 2007 laitettu meidän autoon.
En oo käyttäny kolmeen vuoteen missään merkkihuolloissa vaan tehny kaiken itse, joten
leimoja ei ole. Tässä kohtaa sen sitten saa kärsiä.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

näköjään tuntuis olevan semmoset 3-5 vuotta tuo saumojen kesto, omassa saumat uusittu auton ollessa 5 vuotias ja nyt tokan kerran vajaan 9 vuoden iässä, viel kerkii kerran laitattaa ennen ku takuu loppuu :?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

tuomaz kirjoitti:näköjään tuntuis olevan semmoset 3-5 vuotta tuo saumojen kesto, omassa saumat uusittu auton ollessa 5 vuotias ja nyt tokan kerran vajaan 9 vuoden iässä, viel kerkii kerran laitattaa ennen ku takuu loppuu :?
joo eka kerta täälläkin 6v iässä - kontin saumat on vielä ok. tosin tuo huollettavuuus fordissa ei kyl innosta.
Toniyes
Viestit: 22
Liittynyt: 15 Joulu 2009 18:35

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Toniyes »

Onko se nyt -99 malliseen autoon vielä mahdollista käyttää näyttämässä niitä ovia Fordilla ja saada jotain hyvitystä? (Sen olen kuullut, että riippuu täysin paikkakunnasta, että mitenkä tähän hommaan suhtaudutaan)

Toiseksi tahtoisin kysyä vielä, kun osa täällä on itse niitä laitellut, niin olisiko jotain kertomusta mitä kaikkea tehty ja hankittu? :)
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Toniyes kirjoitti:Onko se nyt -99 malliseen autoon vielä mahdollista käyttää näyttämässä niitä ovia Fordilla ja saada jotain hyvitystä? (Sen olen kuullut, että riippuu täysin paikkakunnasta, että mitenkä tähän hommaan suhtaudutaan)

Toiseksi tahtoisin kysyä vielä, kun osa täällä on itse niitä laitellut, niin olisiko jotain kertomusta mitä kaikkea tehty ja hankittu? :)
Koritakuu on 12v, eli jos sinulla on joka vuodelta huoltokirjassa leima, niin eikun vaan kokeilemaan. Huoltokirja tarkistutetaan maahantuojalla, eli välttämättä joka pikkupuljun leima ei kelpaa.
Kuga PHEV
RommiRusina
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Maalis 2010 15:23

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja RommiRusina »

Toniyes kirjoitti:Onko se nyt -99 malliseen autoon vielä mahdollista käyttää näyttämässä niitä ovia Fordilla ja saada jotain hyvitystä? (Sen olen kuullut, että riippuu täysin paikkakunnasta, että mitenkä tähän hommaan suhtaudutaan)

Toiseksi tahtoisin kysyä vielä, kun osa täällä on itse niitä laitellut, niin olisiko jotain kertomusta mitä kaikkea tehty ja hankittu? :)
Itse maalasin juuri tuossa hiljattain omasta 02 mondeosta kaikki ovien alareunat, eli siis alhaalta sisältä kittisaumat, ja hiukan ulkopuolelta ovea myös.

Ensin kunnon hionta, eli pellit kirkaaksi, ja kaikki helvetin kitit ja ruosteet pois, sauma niin hyvin kuin vaan saa. Itse vedin porakoneella laikalla ja dremelillä ja kohtalaisesti sai myös saumasta pois paskat.

Tämän jälkeen 4 kerrosta teräspinnoitesprayta. Tuo on hienoa ainetta. Töissä sillä vedin kaksi vuotta aikaa ruosteiseen valotolppaan ulkona kerroksen päälle, ja siihen maali. ja kesti kaksi vuotta ennen kuin ruoste tuli läpi! Siis ruosteen päälle tuon vedin silloin =) eli nyt hiotussa pinnassa pitäisi kestää vielä reilusti paremmin.

Seuraavaksi sitten tuohon teräspinnoitteen päälle vedin 2 reilua kerrosta sinkkimaalia (spray).

Tämän jälkeen kaksi kerrosta pohjamaalia (spray).

Pohjamaalin päälle itse maali (spray). Noin 5 kerrosta meni.

Maalin päälle sitten vielä laadukas lakka (spray). Sitä laitoin myös noin 5 kerrosta.

Tämän setin vedin joka oveen, ja nyt on tyytyväinen mieli, kun lopputuloksesta tuli kerrassaan loistava, ja varmasti kestää paremmin, kuin jos olisi ylihinnalla vienyt fordille maalattavaksi.

Aineet/tarvikkeet tähän hommaan maksoi vaan noin vajaat parisataa euroa. Ei paha. Tietysti oma työ siihen päälle, mutta ei se nyt niin paha homma kuitenkaan ole.

Tässä sitten vielä parin viikon päästä vedän ovien sisään kunnon setin kotelosuojaa, sekä pohjaan kunnon massat. Niin eikähän tällä sitten mennä se aika, kun auto minulla on =)

Ja jos alkaa saumoista jossain vaiheessa puskemaan kuitenkin läpi, niin se on sitten jo minimalistinen homma fiksailla kuntoon uudelleen.
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Toniyes kirjoitti: Toiseksi tahtoisin kysyä vielä, kun osa täällä on itse niitä laitellut, niin olisiko jotain kertomusta mitä kaikkea tehty ja hankittu? :)
Aiheestahan löytyy muuten korjausoppaita kuten tämä:
http://www.alfamer.fi/auton-korikorjaus-p-19907.html
Olen itsekin meinannut tommosen ostaa, mutta en ole raaskinu kalliin hinnan vuoksi ja koska ei ole todellista tarvetta vielä ollu. Eiköhän tossa ole kuitenkin selitetty tommone maalikorjaus ruosteenestoineen aika hyvin, ettei tule tehtyä väärin.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Toniyes
Viestit: 22
Liittynyt: 15 Joulu 2009 18:35

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Toniyes »

Kuulostaa hyvältä.. Itse meinasin tässä lähiaikoina tehdä oviin samat hommat. Ei taida olla mitään toivoa saada ainakaan takuisiin menemään, ei ole yhtäkään merkintää huoltokirjassa, kun edellinen omistaja on kaikki huollot autoon tehnyt itse. :)
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

RommiRusina kirjoitti: Itse maalasin juuri tuossa hiljattain omasta 02 mondeosta kaikki ovien alareunat, eli siis alhaalta sisältä kittisaumat, ja hiukan ulkopuolelta ovea myös.

Ensin kunnon hionta, eli pellit kirkaaksi, ja kaikki helvetin kitit ja ruosteet pois, sauma niin hyvin kuin vaan saa. Itse vedin porakoneella laikalla ja dremelillä ja kohtalaisesti sai myös saumasta pois paskat.

Tämän jälkeen 4 kerrosta teräspinnoitesprayta. Tuo on hienoa ainetta. Töissä sillä vedin kaksi vuotta aikaa ruosteiseen valotolppaan ulkona kerroksen päälle, ja siihen maali. ja kesti kaksi vuotta ennen kuin ruoste tuli läpi! Siis ruosteen päälle tuon vedin silloin =) eli nyt hiotussa pinnassa pitäisi kestää vielä reilusti paremmin.

Seuraavaksi sitten tuohon teräspinnoitteen päälle vedin 2 reilua kerrosta sinkkimaalia (spray).

Tämän jälkeen kaksi kerrosta pohjamaalia (spray).

Pohjamaalin päälle itse maali (spray). Noin 5 kerrosta meni.

Maalin päälle sitten vielä laadukas lakka (spray). Sitä laitoin myös noin 5 kerrosta.

Tämän setin vedin joka oveen, ja nyt on tyytyväinen mieli, kun lopputuloksesta tuli kerrassaan loistava, ja varmasti kestää paremmin, kuin jos olisi ylihinnalla vienyt fordille maalattavaksi.

Aineet/tarvikkeet tähän hommaan maksoi vaan noin vajaat parisataa euroa. Ei paha. Tietysti oma työ siihen päälle, mutta ei se nyt niin paha homma kuitenkaan ole.

Tässä sitten vielä parin viikon päästä vedän ovien sisään kunnon setin kotelosuojaa, sekä pohjaan kunnon massat. Niin eikähän tällä sitten mennä se aika, kun auto minulla on =)

Ja jos alkaa saumoista jossain vaiheessa puskemaan kuitenkin läpi, niin se on sitten jo minimalistinen homma fiksailla kuntoon uudelleen.
sain dremelöityä niin ettei palanu peltiä pois?
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

Toniyes kirjoitti:Kuulostaa hyvältä.. Itse meinasin tässä lähiaikoina tehdä oviin samat hommat. Ei taida olla mitään toivoa saada ainakaan takuisiin menemään, ei ole yhtäkään merkintää huoltokirjassa, kun edellinen omistaja on kaikki huollot autoon tehnyt itse. :)
tätä mä aina manaan kun tulisi paljon halvemmaksi teettää muualla kuin merkkiliikkeessä, ja varsinkin itse tehtynä veilä halvemmaksi. ja mistäs leimailet sitten.
Toniyes
Viestit: 22
Liittynyt: 15 Joulu 2009 18:35

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Toniyes »

fokkeristi10 kirjoitti: tätä mä aina manaan kun tulisi paljon halvemmaksi teettää muualla kuin merkkiliikkeessä, ja varsinkin itse tehtynä veilä halvemmaksi. ja mistäs leimailet sitten.
Toihan vielä mun käsittääkseni aiemmin meni vielä ettei vanhempiin autoihin noita leimoja edes ole saanut, kun tuo leima-systeemi keksittiin vasta myöhemmin tämän korjausryöpyn aikana vasta. Vielä pitäisi maksaakkin siitä kun vuosittain käyt sen leiman hakemassa. Naurettavaa touhua :D


Ongelma ei kuitenkaan ole se etteikö itse osaisi tehdä.. Mutta takuunakin se olisi mukava hoitaa :P

Tietämättömyyttäänkin saattaa osa olla "menettänyt" takuunsa ja mitähän muita koukeroita näihin juttuihin aina liittyykään :)
Viimeksi muokannut Toniyes, 03 Syys 2010 01:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RommiRusina
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Maalis 2010 15:23

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja RommiRusina »

fokkeristi10 kirjoitti: sain dremelöityä niin ettei palanu peltiä pois?
Ruostepaska lähti vaan., ja vanhat kitit ja muut schaibat.
MikkoIlari
Viestit: 49
Liittynyt: 04 Joulu 2007 13:58

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja MikkoIlari »

Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen 1.5v käsittelyn jälkeen.

Päätöksessä todetaan mm. "Lautakunnalle esitettyyn huolto-ohjelmaan ei kuitenkaan ole sisältynyt korin tai maalipintojen kunnon tarkastusta alustan pvc-pinnoitteen kuntoa lukuun ottamatta. Lautakunnan käsityksen mukaan auton huolto-ohjelman mukaisen huoltovälin ylityksellä tai auton määräaikaishuoltoihin liittyvällä ostajan menettelyllä ei siten tässä tapauksessa ole näytetty olleen syy-yhteyttä autossa ilmenneisiin ruostevaurioihin." Tämä siis siihen kun FORD yritti, että oma vika kun ei ole huoltokirja kunnossa.

Hinta-arvio 4 oven korjaukselle + ulkoapäin maalaukselle sekä konepellin että takaluukun korjaukselle oli n. 1400€. Kuluttajariitalautakunta suositteli FORD:n maksamaan 1000€ ja minun 400€. Näin ollen auto korjattiin ja minä maksoin tuon 400€.

Tämä tiedoksi niille, jotka eivät vielä ole korjauttaneet tai FORD ei ole suostunut takuuseen maksamaan mitään. Nyt on ainakin kuluttajariitalautakunta ottanut asiaan kantaa.
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

toivottavasti tuollainen tapaus menee joka ford liikkeen tietoon.
Jumbbanen
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Tammi 2009 18:40

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Jumbbanen »

vuonna 07/08 focuksia ruostekorjattiin takuuseen lähes 60000 kappaletta, tyhmät kun lyövät ovien/konepellin/takaluukun pokkauksiin kitit sen takia ne ruostuu.. happo/pohjamaalia puhtaille saumoille ja sitte vaikka sikamassaa ja väriä päälle, näin sano 45v autopeltisepän hommia tehnyt vanha kääpä.. ps vasaralla ne puodot naputellaan eikä koneilla.. :lol:

tuossa tsekkasin ostamani 94 fiestan oven aluset ja luoja mitä näin.. uuden veroiset oven aluset, alkup. maali viel pinnas tosin enää paripäivää.. liikaa parkkis lommoja/kiven iskeytymiä..
Musdeo
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Helmi 2010 20:00

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Musdeo »

Kerronpa oman kokemukseni tuosta kivasta ongelmasta. Kyseessä -01 mondeo farkku. Menin näyttämään jkl:n käyttöautoon jossa koripuolen pomo otti kuvat ja sanoi asian olevan selvä, että otetaan kopiot huoltokirjasta ja lähetetään maahantuojalle. JA meillä on ollut tarjous asiakkaalle jos hän tulee vastaan maksuissa 60€ per ovi niin myönteinen päätös on lähes varma! Sanoin ,että laitetaan asia etenemään. Aloin sit miettimään et hitto mikä mä olen maksamaan tehtaan virheitä ja menin vaatimaan et maahantuojan on maksettava kaikki. Pomo tuumas et laitetaan asia näin vireille mut sit tämä tarjous ei ole enää voimassa vaikka päätös olisi kielteinen. Näytin edellisen vuoden huoltolappuja et tässä ei ole löydetty ruosteita et otatko näistä kopiot? Joo en tartte. Tunnin päästä soitti et pitäis sittenkin ottaa ne kopiot. Hommaa taas kyyti veljeltä 40km päähän! Ne yritti vedota siihen ettei kaikkia huoltoja ole tehty fordilla. Onneks oli viimeisin huolto tehty jossa ei oltu ruosteita merkattu joten ei väliä jos oli välillä käytetty muualla. Ja mielestäni nykyään ei pitäisi olla vaikutusta vaikka olisi käytetty muualla. Noh ford joutui maksamaan korjauksen. Nämä siis kesällä 2009.
Korjaus tehtiin hiomalla lasiin asti saumat puhtaalle pellille. Imeyttivät "ruosteen pysäyttävää" ainetta saumaan. Uusi kitti ja maalaukset. Saa nähdä kauanko kestää ennenkö on taas ruostetta.

Aiemmin kun ostin auton kävin laitattamassa helmasarjan autoon. Käskin korjata kuntoon sivuhelmat ja etulokasuojien taka-alaosat jotka oli korjattu spryy massalla. Kesti n.1,5vuotta kun tuli ruosteet läpi. Menin valittamaan asiasta niin joo, näillä on vaan vuoden takuu, laitetaanko uudestaan? Eipähän laiteta, saan ite ne tehtyä paremmin prkl.

Että tällaisia kokemuksia mulla. :evil:
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

ketuttaa ekana fordin omistaja tuo asia tuolta valmistajan suunnalta että mikä hemmetti siinä on kun näitä ongelmia tulee aina vaan mistä lie -00 lähtien eikä asiaa saada kuntoon. mitä ihme siellä tehtaalla/suunnittelussa kiikastaa. oletteko muut sisäistäneet asian. kyllä nyt muissakin tuotteissa saadaan ongelmat korjattua.(vaikka uutta voi tullakin)
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Tällähän saadaan hyvin asiakkaat sidottua merkkihuoltoon 250€:n öljynvaihtoihin ja autojen "luontainen poistuminen" liikenteestä nopeutumaan.
Kuga PHEV
FordFiesta05
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Marras 2010 12:17

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja FordFiesta05 »

Eikö nämä ovien alapintojen/kittisaumojen ruostumiset koske Fiestoja? Tutkin neljä Fiestaa (vm 04-05) ennen ostopäätöstä, ja kaikilla noilla oli ajettu n.100-125 000km. Yhdestäkään ei löytynyt ruostetta edellä mainituista paikoista.
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja jsel »

FordFiesta05 kirjoitti:Eikö nämä ovien alapintojen/kittisaumojen ruostumiset koske Fiestoja? Tutkin neljä Fiestaa (vm 04-05) ennen ostopäätöstä, ja kaikilla noilla oli ajettu n.100-125 000km. Yhdestäkään ei löytynyt ruostetta edellä mainituista paikoista.
Mutuna sanoisin että fiestat valmistetaan eri paikassa kuin mondeot ja focukset?
hke
Viestit: 311
Liittynyt: 28 Loka 2006 09:33

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja hke »

Mondeo 2006 1.8 STW, 108tkm, oli nyt lomamatkan aikana Hyvinkäällä korjattavana. Kaikki 6 luukkua. Ennen korjausta takaluukussa pienellä pätkällä maalit pois ja ruostetta, muutoin pelkkää pientä kuplimista havaittavissa. Eli ehkä kestääkin sitten kun ei ollut pahasti ruosteessa vielä.
Työnjälki näyttää erittäin asialliselta, huollotkin tuolla tehty hyvän tuntuisesti.
Muutoin autossa ei vikoja ole ollutkaan, ja autosta en kyllä luovu koska purjelautakamat kulkee tosin hyvin mukana (taitaa nykykorimallien vuoksi vaihtoehto olla lähinnä paku ja sitä en halua).
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja rangleri »

jsel kirjoitti: Mutuna sanoisin että fiestat valmistetaan eri paikassa kuin mondeot ja focukset?
Mondeot tehdään Belgiassa, tuon ikäiset Fiestat ja Focukset Saksassa (Focus Saarlouisissa ja Fiesta myös Saarlouisissa sekä osa Kölnissä)
Mondeo mk1 2.0 4d -96
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Joo-o, perskeles, eilen pesun jälkeen kuivailin ovia niin hokasin apparin etuovessa ja kuskinpuolen takaovessa kuplia siinä sauman yläpuolella. Tänään käytin auton 6. vuosihuollossa (ei merkkiliike) jossa tehtiin myös koritarkastus, mutta eivät olleet lappuihin laittaneet mitään näistä ja kun asiasta mainitsin niin sano ukko, että oli pientä joo ja kehotti kääntymään merkkiliikkeen puoleen. Mistä siis maksoin?
Kaiken lisäksi tuo korjaamo/autoliike ja nyk. merkkiliike on yhdistymässä, kaikki autot oli jo siirretty uusiin tiloihin eli siis wetterille. Mielenkiinnolla odotan, minkälainen vääntö näistä tulee ja kannattaako tommosista pikku kuplista edes valittaa? Korjaako ne vanhat jos ei oo pahat? Jos antais vaan kunnolla ruostua niin laittaisko helpommin uudet luukut?
Faijan -03 mondeossa korjattiin ovet ja jälki oli todella törkeää, maalasivat kyljet ja sävyeron huomas kun vertas takaluukkuun ja konepeltiin. Kaiken lisäksi nuo törkykorjaukset Fordin valtuuttamassa nyrkkipajassa ruostuivat uudelleen läpi asti reilussa vuodessa, ja tämän jälkeen pistettiin "oikeassa" merkkiliikkeessä uudet luukut.
Vastaa Viestiin