Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Pistemmaa
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Tammi 2015 19:35

Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja Pistemmaa »

tietääkö kukaan että meneekö enää vm2002 ford focus saumavika maahatuojan piikkiin wetterille kun jotkut ovat käyttänyt ruosteet korjauttamassa.
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja focst »

10v koritakuu umpeutunut..tuskin menee..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Koritakuu oli focuksessa muistaakseni 12 vuotta. Omaa focusta olen kolme kertaa käyttänyt ovien takuukorjauksessa ja kahdella niistä kerroista piti laittaa pystyyn jumalaton taistelu todistaakseni olevani oikeassa. Viimeisen kerran kävin ihan 12 vuoden takuuajan loppuhetkillä ja silloinkin tuli bumerangina kielteinen päätös "takuuaika umpeutunut viime kuussa --> ei korjata". Tämä asia kuitenkin vielä oiottiin, koska olin tehnyt vikailmoituksen takuuajan vielä ollessa voimassa.

Lyhyesti sanottuna omiin kokemuksiini nojaten kehtaisin väittää että et saa korjauksia takuuseen.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Väittäisin että ei mene.

:ford: :n 12 vuoden koritakuu korvaa vain korin sisäpuolelta (?) alkaneen ruostumisen ja senkin vain sillä ehdolla, että koritakuu on voimassa (koritarkastusleima huoltokirjassa) joka taas edellyttää, että mahdolliset alkavat ruostevauriot (joita takuu ei kata) on korjautettu asiakkaan piikkiin.

Mulla jäi kerran leima saamatta, kun en viitsinyt alkaa maalauttaa ovea omaan piikkiin. Töhrin sitten itse jotain sinkkimaalia oven alareunaan ja seuraavassa huollossa irtosi taas koritakuuleima... :o

Onneksi noi kaikki kittisaumat uusittiin takuuseen jo vuosia sitten hyvissä ajoin ennen kuin niihin olisi iskenyt ruostepeikko.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Mun huoltokirjassa ei ole koskaan ollut yhtään erillistä koritarkastusleimaa. Valtuutetun Ford-liikkeen määräaikaishuoltojen leimat ovat mun tapauksissa riittäneet.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Sen verran vielä, että jos ovissa on jo ruostetta, peli on kyllä menetetty. Sieltä on sinkki kadonnut ja happi päässyt peltiin ja saumojen väleihin. Eipä tuohon enää putsaus ja maalaus auttaisi, kun ruoste taas tulisi läpi vuoden sisällä. Ehkä jotain saattohoitoa enintään.

Kitit olisi pitänyt vaihtaa ennen kuin ruostuminen lähtee käyntiin. Siellä on varmasti ollut halkeamia näkyvissä, mutta koritarkastuksessa tähän ei ole puututtu tai sitten kitinvaihto on tehty huonosti.

Kannattaa vielä muistaa, että kärrylläsi on ikää jo 13 vuotta.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Sen verran vielä, että jos ovissa on jo ruostetta, peli on kyllä menetetty
Aamen. Omasta focuksesta varmaan neljä kertaa nuo takuuseen korjattu, mikä kertoo osaltaan ettei Fordilla ole halua/kykyä korjata tuota vikaa. Tai siis joku aliurakoitsijahan nuo kai korjaa, mutta ohjeet tulevat yläpuolelta.

Jokaisen korjauskerran jälkeen kestäneet sen vuoden kaks kunnes kukkaa pukkaa läpi.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

tuomaz kirjoitti: Aamen. Omasta focuksesta varmaan neljä kertaa nuo takuuseen korjattu, mikä kertoo osaltaan ettei Fordilla ole halua/kykyä korjata tuota vikaa. Tai siis joku aliurakoitsijahan nuo kai korjaa, mutta ohjeet tulevat yläpuolelta.

Jokaisen korjauskerran jälkeen kestäneet sen vuoden kaks kunnes kukkaa pukkaa läpi.
Maalari varmasti osaa poistaa ruosteen, mutta ei galvanoi ovea ennen maalausta eli sinne jää paljas pelti hapen armoille - maalihan ei suojaa ruostumiselta, hidastaa vain. Asiakas on jo maksanut laskun ja lyhyt takuukin umpeutunut siinä vaiheessa, kun kevät koittaa ja kukat puhkeavat.

Pientä tekohengitystä voi antaa kotelosuojaspraylla, joka imeytyy mahdollisiin pieniin kittisauman halkeamiin. Túollainen suojaus on vain aika ruma, kerää likaa ja lähtee pesuvesien mukana ajan saatossa.
GeeTee
Viestit: 157
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:02

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

Kyllä noita on pelastettu, pahojakin ja takuulla.. Tekijästä ja taidoista kiinni kestääkö 24kk vai enemmän. Ykskin MK3 Mondeo oli (asiakkaan ostaessa) tehty ruosteenpoisto saumoista. Tein homman uudestaan ja vielä se kohta neljän vuoden jälkeen kukkii muualta kuin saumoista..
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

En mä sitä sano, etteikö noita osaava kaveri osais/kykenis korjaamaan kestävästi. Varmasti pystyy korjaamaan.
En vaan usko, että Fordin intresseissä on teettää tuota työtä kunnolla. Tekohengitetään vaan ja se kestää minkä kestää. Aika kuluu ja kokoajan putoaa autoja koritakuun piiristä pois...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Eikös tuo 12 vuoden koritakuu korvaa "sisältä päin alkaneen ruostumisen"? Mites tuollaiset pienet maalikuplat (maalipinta siis ehjä), tulkitaanko nekin sisältä päin alkaneeksi ruostumiseksi?

Voisin kiusata Fordia 11-vuotiaalla vanhuksella, koritakuu on nimittäin voimassa. Meni nimittäin mun ö-luokan takaluukkupaikkailut läpi Vaunulan koritarkastuksessa. :D Todennäköisesti Ford yrittäisi taas vanhaa kikkaansa eli vaativat asiakasta maalauttamaan puoli autoa omaan piikkiin niin sitten menee se pikkujuttu takuuseen. :D
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Mulla aina alkanut maalikuplista ja maalin irtoamisesta sieltä ovien sisäsaumasta. Jos ryppyä olis ovien ulkopuolella, niitä ei korvata.

Ekalla kerralla oli ruostetta myös lokareissa ja helmoissa, meni silti ovien saumat takuuseen.

Tokalla kerralla edellytettiin että kaikki ruosteet koko autosta poistetaan ja maalataan.
Kysyin et miks viime kerralla vuosi sitten ei sit tarvinnu tehdä samoille ruosteille mitään?
Vastaus oli, et se eka kerta meni "goodwill" hengessä.
Aha, kiitti.

No, maalautin sit puol autoa. En Fordilla vaan yksityisellä automaalarilla.
Auto maalattuna takuukorjaukseen, jossa ovet ja luukut laitettiin.

Yhdestä ovesta ei mukamas saatu korjattua ilman et rikottiin maali oven toiseltakin puolelta. Tästä ilosta veloitettiin uudelleenmaalauksesta 200e. Tuntui jo ihan vittuilulta.

Kolmannella kerralla valtuutettu merkkiliike töppäsi takuuhakemuksen teon. Tuli hylkäävä päätös fordilta, jonka sain itse oikaista. Tämän jälkeen soittivat huoltoliikkeestä että "hei kuule, ME saatiin painittua tää asia nyt kuitenkin silleen, et sä saatkin ne ovet takuukorjaukseen, heijei!"
Nyt on takuu ummessa ja taashan nuo ovet kukkii.

On tuo ruostevauriokorjaus hankalaa työtä kun kolme kertaa korjattu viimeisen 8 vuoden aikana eikä vieläkään ole kunnossa.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
GeeTee
Viestit: 157
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:02

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

Kun sen ruton häätää kerralla oikeella tavalla, toistamiseen ei tartte samaan paikkaan katella..
Tessu
Viestit: 1719
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Näin siinä käy kun on kaikenmaailman takuut eikä massaa missään!
Jos NYT uuden auton ostaisin tai uudemman niin jokapaikka siitä sillon kyllä suojattaisiin,sanoo takuut mitä sanoo,turha on sitten 10v päästä itkeä kun ruostuu.
Ja eikös ne pitäny olla kun sinkittyjä osia ovat niin ihan ruostumattomuudesta kovasti kehuvat? että se siitä
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

>>>On tuo ruostevauriokorjaus hankalaa työtä kun kolme kertaa korjattu viimeisen 8 vuoden aikana eikä vieläkään ole kunnossa.

Itse olen suosiolla ottanut ehkä välttävän tee-se-itse linjan. Ruosteen poisto, pohjamaalia ja pintamaalia... enkä edes yritä pakkeloida ja hankkia viimeisen päälle tarkkaa värikoodia maalin suhteen vaan ihan vain spray värikoodilla joka on yleensä hieman vaaleampi kuin auton aavistuksen tummunut maalipinta. Jälki näkyy kun katsoo tarkemmin, mutta liikenteessä ei välttämättä heti pistä silmään varsinkaan jos auto on jo hieman pölyinen/likainen.

Sit 2-5v välein taas samaa ruosteen rapsutusta ja maalailua... sillä ei se kerran lähteny ruostuminen vain enään pysähdy. Juuri sen takia en yritä tehdä edes hommaa kunnolla kun muutenkin oli ajatus olla toiseksi viimeinen lenkki eli myyn auton sit muutamalla satkulla lopuksi ammattikoulusällille ensiautoksi. Pääasia minulla on pysäyttää kukinta ja varsinkin läpiruostuminen. Mielestäni tulee turhan kalliiksi maalauttaa (vanhaa autoa) ammattilaisten kautta suhteessa hyötyyn, mutta tämä on vain minun mielipiteeni...

Paikkamaalaus on kuitenkin hieman ohutta hengittävää kerrosta oikeisiin automaaleihin verrattuna ammattimaalarin maalaamana. Sen takia olen pesun jälkeen koittanut sormenpäähän laittaa moottoriöljyä, hieroa sitä paikattuihin kohtiin ja samantien kangaspalalla pyyhkiä pois jolloin jää mikroskooppinen öljykerros pinnalle jarruttamaan ruostumista ja ei kuitenkaan tahri vaatteita. Saa hieman lisää ikää paikkamaalaukselle ettei ala niin nopeasti kukkimaan.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja KajS »

Tessu kirjoitti:Näin siinä käy kun on kaikenmaailman takuut eikä massaa missään!
Jos NYT uuden auton ostaisin tai uudemman niin jokapaikka siitä sillon kyllä suojattaisiin,sanoo takuut mitä sanoo,turha on sitten 10v päästä itkeä kun ruostuu.
Ja eikös ne pitäny olla kun sinkittyjä osia ovat niin ihan ruostumattomuudesta kovasti kehuvat? että se siitä
Hyvä kommentti, kuten jo tiedätte, suojautin '05 mondeoni uutena eka kesänä. Ei vieläkään ruostevaurioita. Ehkä se eka sieltä pian löytyy...Takuu on paperillla/tietokannoissa ja ehjä pelti autossa. Peltiä ei data ehjää, vaan uusi pelti.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Tessu kirjoitti:Näin siinä käy kun on kaikenmaailman takuut eikä massaa missään!
Jos NYT uuden auton ostaisin tai uudemman niin jokapaikka siitä sillon kyllä suojattaisiin,sanoo takuut mitä sanoo,turha on sitten 10v päästä itkeä kun ruostuu.
Ja eikös ne pitäny olla kun sinkittyjä osia ovat niin ihan ruostumattomuudesta kovasti kehuvat? että se siitä
Ykköskoppaisen Focuksen "tyyppiviat" ovat kyllä sellaisia, ettei lisäruostesuojaus mitään auta, koska kyseisiin paikkoihin ei ruostesuojakäsittelyn yhteydessä kosketa.

Luukkujen kittisauma murtuu irti pellistä ja kurainen suolavesi pääsee pienenpieneen rakoon. Takaluukun muovilista kuluttaa maali- ja sinkkipinnan kiinnityspisteistään ja syöpä alkaa sielläkin. Kaikki tämä on ulkoapäin lähtevää ruostumista ja pelti ruostuu ulkopuolelta pois kotelosuoja-aineen ympäriltä ja sinkkikerrosten välistä.

Kotelothan näissä (ainakin omassa yksilössäni) ovat sisäpuolelta todella siistissä kunnossa eikä pohjastakaan ole mitään sanottavaa 11 vuoden jälkeen. Voisi sanoa, että pohja kestää toisetkin 11 vuotta ja sitten kyllä saakin riittää.

No tottahan se on, että ohut sinkkikerros kuluu ajan saatossa pois, kun sinne sopivasti hiekkaa ja kuraa lentää, mutta eturoiskeläpät ja tehtaan omat suojaukset ovat oikeissa paikoissa.
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

ReiluReiska kirjoitti: Itse olen suosiolla ottanut ehkä välttävän tee-se-itse linjan. Ruosteen poisto, pohjamaalia ja pintamaalia...
Ilmeisesti siis happomaalia mikä pureutuu peltiin aika tiukasti ja kuivuu nopeasti? Ja siihen taas tarttuu automaalikaupassa sekoitettu spray-maali. Päälle sieltä samasta automaalikaupasta otettua kirkaslakkaa ja kesäauringon alle kuivumaan (lämpö + UV) niin tulee jo aika hyvä, muttei tietenkään siisti.

Metalliväriä ei voi hioa, mutta teippauksen jättämän lakkareunan voi häivyttää täydellisesti tonnisella vesihiomapaperilla+vedellä ja sitten autovahalla.
Tessu
Viestit: 1719
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Onko totta että metalliväriä ei voi myllyttää?
Koska yksi tuttuni ainakin myllytti... itse olen ollu aina samaamieltä että sitä ei voi hiomatahnalla hioa koska lakkahan siinä pinnassa on?
Mulla ei ole ollu kun kaksi metalliväriautoa ja jos valita pitäis niin toista ei tulis.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Tessu kirjoitti:Onko totta että metalliväriä ei voi myllyttää?
Koska yksi tuttuni ainakin myllytti... itse olen ollu aina samaamieltä että sitä ei voi hiomatahnalla hioa koska lakkahan siinä pinnassa on?
Mulla ei ole ollu kun kaksi metalliväriautoa ja jos valita pitäis niin toista ei tulis.
Totta kai voi myllyyttää, mattaväriä ei voi.
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

hluukkonen kirjoitti: Totta kai voi myllyyttää, mattaväriä ei voi.
Pitää vähän viilata pilkkua: Käytännössä kuitenkin myllytetään sitä metallivärin päällä olevaa lakkakerrosta eikä itse metalliväriä. Autovahallakin voi käsin hioa lakkakerrosta, mutta se on toki paljon työläämpää.
Tessu
Viestit: 1719
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Ford focus 1.6 vm 2002 tyyppivika

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Näin minäkin sen olen aatellu
Vastaa Viestiin