mondeon käsijarru

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
kamppi74
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Maalis 2006 20:20

mondeon käsijarru

Viesti Kirjoittaja kamppi74 »

Auto ois -01 mondeo ja semmonen vika että käsijarru jää päälle.Vaijerit on uudet joten vika ei oo siinä.Kysyisin että onko kukaan aukassu ite jarru satuloita ja putsannu niitä?Minkälainen homma?
mondeo 01
transit 91
Evilized
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Heinä 2005 19:47

Viesti Kirjoittaja Evilized »

Itsellä sama ongelma. Katsastusmies ei päästäny läpi koska käsijarru jää laahaamaan :evil:

En tiedä onko vika vaijerissa (joka on jo kerran rasvattu) vai rumpujarruissa.
Itsellä vähän peukalo keskellä kämmentä kun puhutaan auton tekniikasta.
MondeoTuning
Viestit: 42
Liittynyt: 27 Maalis 2006 20:14
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja MondeoTuning »

Satulat turpoaa, puhdistus ei auta. Ei muuta ku uudet satulat kehiin.
Oltsu
Viestit: 62
Liittynyt: 25 Tammi 2006 20:59
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Oltsu »

Puustako mondeossa on satulat tehty kun turpoaa :D Ihmettelen vaan kun en koskaan ennen tuollasesta oo kuullu..
Sierra 2.0i dohc -92 ajettu paljon, viikossa 1200km
MondeoTuning
Viestit: 42
Liittynyt: 27 Maalis 2006 20:14
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja MondeoTuning »

Alumiinista, esim.tässä kuussa oon myyny kymmenkunta Monttu kolmosen satulaa.
Evilized
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Heinä 2005 19:47

Viesti Kirjoittaja Evilized »

Entä jos on kyse rumpujarruista?
kamppi74
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Maalis 2006 20:20

Viesti Kirjoittaja kamppi74 »

MondeoTuning kirjoitti:Alumiinista, esim.tässä kuussa oon myyny kymmenkunta Monttu kolmosen satulaa.

Minkä hintaset on uudet?
mondeo 01
transit 91
MondeoTuning
Viestit: 42
Liittynyt: 27 Maalis 2006 20:14
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja MondeoTuning »

Ovh. muistaakseni 205€skoa.
MondeoTuning
Viestit: 42
Liittynyt: 27 Maalis 2006 20:14
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja MondeoTuning »

Evilized kirjoitti:Entä jos on kyse rumpujarruista?
Jarrukengät mahdollisesti loppu, automaattisäätö tuo kengät rumpuun kiinni... :?:
kamppi74
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Maalis 2006 20:20

Viesti Kirjoittaja kamppi74 »

MondeoTuning kirjoitti:Ovh. muistaakseni 205€skoa.
Alkuperäiset vai saako tarvikeosana?
mondeo 01
transit 91
MondeoTuning
Viestit: 42
Liittynyt: 27 Maalis 2006 20:14
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja MondeoTuning »

Saa tarvikkeena, alkuperäisenä pitkälle neljättä sataa.
kamppi74
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Maalis 2006 20:20

Viesti Kirjoittaja kamppi74 »

MondeoTuning kirjoitti:Saa tarvikkeena, alkuperäisenä pitkälle neljättä sataa.
Onko uusia vai kunnostettuja?Tekeekö kunnostetuilla mitään?
Ku kyselin paikallisilta varaosaliikkeiltä ni halvimmat oli 170e mutta pitäs antaa kunnostus kelpoinen satula vaihdossa!
mondeo 01
transit 91
repet
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Heinä 2006 12:15

Viesti Kirjoittaja repet »

Avaaminen ei ole kovin vaikeaa. Paitsi 5 kulmainen pultti. Mutta sen männän suojakumin saaminen takas männän päälle oli yhtä :x

Sivulle lisätty 20.4.09 pari kuvaa suojakumin asennukseen liittyen.

Otin muutaman kuvan jotka löytyy
http://www.kolumbus.fi/entice/autot/mon ... /jarru.htm
Viimeksi muokannut repet, 20 Huhti 2009 21:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
kamppi74
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Maalis 2006 20:20

Viesti Kirjoittaja kamppi74 »

Tuosta ei kyllä ohjeet enää parane! :D
mondeo 01
transit 91
jarri
Viestit: 22
Liittynyt: 03 Huhti 2007 21:56
Paikkakunta: Espoo

satula vaihtoon

Viesti Kirjoittaja jarri »

Itselläni mondeo 2001 vasen takajarru jumitti. Ei auttanut vaijerien vaihto vaan piti vaihtaa myös satula. Mekanismi jumitti, voi todeta kun irroittaa satulasta vaijerin irti ja vääntää käsin vipua. Jos ei palaudu hyvin niin vaihto lähestyy. Taitaapi olla tyyppivika.
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Seppo »

kamppi74 kirjoitti:Tuosta ei kyllä ohjeet enää parane! :D
Jep. Samaa mieltä. Kiva nähdä kuvien kera niin tietää jo etukäteen mitä tulee vastaan. Etenkin tuo 5-kulmainen pultti olis kiva ylläri jos ei ole muuta liikkumavälinettä :) Mites tollasesta mitataan sen koko jos meinaa hommata siihen oikean hylsyn?
--
Mondeo STW -01
marqus
Viestit: 54
Liittynyt: 03 Tammi 2006 21:09
Paikkakunta: Hollola

Re: satula vaihtoon

Viesti Kirjoittaja marqus »

jarri kirjoitti:Itselläni mondeo 2001 vasen takajarru jumitti. Ei auttanut vaijerien vaihto vaan piti vaihtaa myös satula. Mekanismi jumitti, voi todeta kun irroittaa satulasta vaijerin irti ja vääntää käsin vipua. Jos ei palaudu hyvin niin vaihto lähestyy. Taitaapi olla tyyppivika.
Sama mulla. Vasen takajarrusatula vaihtoon. Merkkihuollossa osat töineen 405€, kiitos :evil:
V***u et söi lompakkoa ja miestä!
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Re: satula vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Seppo »

marqus kirjoitti:Sama mulla. Vasen takajarrusatula vaihtoon. Merkkihuollossa osat töineen 405€, kiitos :evil:
V***u et söi lompakkoa ja miestä!
Pitää vissiin laittaa kalenteriin merkintä kesäloman kohdalle jotta takajarrut pitää "käydä läpi". Jää enemmän rahaa vaikka terassille :D
--
Mondeo STW -01
jarri
Viestit: 22
Liittynyt: 03 Huhti 2007 21:56
Paikkakunta: Espoo

Käsijarrun jumitus

Viesti Kirjoittaja jarri »

Takasatulan käsijarrun mekanismi taitaa olla sellainen, ettei sitä sisältä pysty puhdistamaan? Linkun ympäristö on hyvä puhdistaa ja rasvata, mutta jos satulan "sisältä" jumittaa, niin korjausopas kertoi, että ainoa tapa on vaihtaa satula. Tosin ei merkki huoltamolla sanoi, että sen voi avata, mutta työtä menee enemmän kuin satulan vaihtohintaan.

Itse epäilen, että jollain tapaa on mennyt likaa sinne ja kun on laahannut ja lämpeni kerran kunnolla, niin jumitus paheni.

Muuten ei merkki huoltamo teki sen alta kolmensadan ecun. Pelkkä osa noin 300 Eur, motonet mainostaa 260Eur hintaa. Tosin jarrupalojen vaihto ei kuulunut tähän hintaan, kun sen olin jo tehnyt itse. Ylikuumenneet jarrupalat kannattaa vaihtaa, koska rakenne on muuttunut eli ne "murenevat" ja kuluvat nopeasti. Näin itse totesin. Lisäksi havaitsin jarrumateriaalissa halkeamia.

En ole muuten ammattilainen, joten joku asentaja voinee kertoa tarkemmin.
kairaaja
Viestit: 60
Liittynyt: 30 Syys 2005 07:05

Re: Käsijarrun jumitus

Viesti Kirjoittaja kairaaja »

jarri kirjoitti:Takasatulan käsijarrun mekanismi taitaa olla sellainen, ettei sitä sisältä pysty puhdistamaan? Linkun ympäristö on hyvä puhdistaa ja rasvata, mutta jos satulan "sisältä" jumittaa, niin korjausopas kertoi, että ainoa tapa on vaihtaa satula. Tosin ei merkki huoltamolla sanoi, että sen voi avata, mutta työtä menee enemmän kuin satulan vaihtohintaan.

Itse epäilen, että jollain tapaa on mennyt likaa sinne ja kun on laahannut ja lämpeni kerran kunnolla, niin jumitus paheni.

Muuten ei merkki huoltamo teki sen alta kolmensadan ecun. Pelkkä osa noin 300 Eur, motonet mainostaa 260Eur hintaa. Tosin jarrupalojen vaihto ei kuulunut tähän hintaan, kun sen olin jo tehnyt itse. Ylikuumenneet jarrupalat kannattaa vaihtaa, koska rakenne on muuttunut eli ne "murenevat" ja kuluvat nopeasti. Näin itse totesin. Lisäksi havaitsin jarrumateriaalissa halkeamia.

En ole muuten ammattilainen, joten joku asentaja voinee kertoa tarkemmin.
Olihan tuossa aiemmin jo kuvasarja (linkin takana) jossa puhdistus on tehty. Itse yritin saada 5-kulmaista pulttia auki, mutta en onnistunut. Tollasta 5-kulmaista hylsyä ei taida löytää mistään :evil:

Ja motonetissähän tuo satulan hinta näyttää olevan 158e.
Fiesta 1.3 -93
kairaaja
Viestit: 60
Liittynyt: 30 Syys 2005 07:05

Viesti Kirjoittaja kairaaja »

repet kirjoitti:Avaaminen ei ole kovin vaikeaa. Paitsi 5 kantainen pultti. Mutta sen männän suojakumin saaminen takas männän päälle oli yhtä :x

Otin muutaman kuvan jotka löytyy
http://www.kolumbus.fi/entice/autot/mon ... /jarru.htm
Jos joku kokeilee tätä, niin 5-kulmaisen pultin avaamis yritykseen kannattaa varata laadukas 14" 6-kulmainen hylsy. Itse yritin 12-kulmaisella koska luulin, ettei muuta ollut siinä saatavilla, no sehän tietysti vain pyöri pultin ympärillä. Liian myöhään huomasin, että 14" 6-kulmainen voimahylsykin olisi mahtunut koloon, jossa pultti on.

HUOM. hylsy pitää sitten hakata paikoilleen!

Hylsyn seinämävahvuus ei saa olla liian suuri, muuten se ei mahdu "kuppiin" jonka pohjalla pultti on.

Itse siis epäonnistuin ja jouduin tilaamaan vaihtosatulan :oops:
Fiesta 1.3 -93
usa.power.xr4ti
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Tammi 2007 21:14

Viesti Kirjoittaja usa.power.xr4ti »

jos sen pultin on jo pyöristänyt niin pultin saa auki terävällä tampilla ja vasaralla.. mut hoi mitä sit jos jalka jarru jää päälle(joka toisessa mondeos)???? hox hox männässä on käsijarrun säätökierre joka jää jumiin ja se pitäis pyöriä pihdeillä..männän pohjalla on sokka. sokan alla jousiprikkoja ja LAAKERI männän kyljestä tulee noi 1-2mm poraus suoraan laakeripesän pohjalle ja siitä reijästä pääse männän sisää "paskaa" ja kierre jumii sen jälkeen. eli sokka pois ja romut pöydälle ja värkkään.. se kannattaa puhistaa jos on intoa puhistaa käsjarrun akselikin.. :D
Mondeo 02
XR4TI
Sierra 2.3d GL (VOIMAVAUNU)
Sierra 2.0
kairaaja
Viestit: 60
Liittynyt: 30 Syys 2005 07:05

Viesti Kirjoittaja kairaaja »

Satula vaihdettu.

Onko käsijarruvaijereille jotain säätöä jossain? Mistä löytyy? Oletus, että kahvan läheltä, jos näin niin miten pääsee helpoiten käsiksi?

Korjatun puolen kässäri ottaa huonommin kuin toinen puoli. Molemmille puolille vaihdoin jarrupalat.
Fiesta 1.3 -93
jaakkima6
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Touko 2007 13:45

Viesti Kirjoittaja jaakkima6 »

Kiitos repet loistavista ohjeista
satula on nyt huollettu ja seuraavalla kerralla työ ei varmaan kestäkään niin kauaa. Aika helppo homma kaikenkaikkiaan, hiomapaperilla hapettumat veks ja kuparitahnaa väliin.
Hylsy joka lyödään tähän viiskulmapulttiin, kannattaa rälläköidä siten ettei hylsyn suulla ole "tyhjää" vaan hylsy ottaa heti nokalta.
motonetistä saa tiivistesatsin n.17€ , aika paljon halvempaa kuin merkkihuollossa satulan vaihtaminen.:D
käsijarruvivun palautinjousi on todella huonossa kulmassa!
jep ja vaijeri kiristyy tosiaankin kun sitä nykii muutaman kerran kunnolla
kairaaja
Viestit: 60
Liittynyt: 30 Syys 2005 07:05

Viesti Kirjoittaja kairaaja »

jaakkima6 kirjoitti: Hylsy joka lyödään tähän viiskulmapulttiin, kannattaa rälläköidä siten ettei hylsyn suulla ole "tyhjää" vaan hylsy ottaa heti nokalta.
Tarkoitatko hylsyn ulkokehän rälläköintiä vai...?

Ihan vaan mielenkiinnosta, jos tulee homma vielä joskus vastaan toisen puolen jarrun kanssa joka on vielä alkup.
Fiesta 1.3 -93
Vastaa Viestiin