Mondeon alatukivarren laakerointi.

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Wiljami
Viestit: 25
Liittynyt: 05 Joulu 2005 12:27

Mondeon alatukivarren laakerointi.

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Terve!

Katsastusaseman setä sanoi että on jotain vikaa alatukivarren laakeroinnissa vasemmalla takana ja puhui sitten jostain kumista??

Onko helppo vaihtaa itse vai vienkö suoraan korjaamon sedälle?
Apuva! Mistä löytää jos voi itse vaihtaa. Mitä pitää tehdä?
Auto on 2.0 -93 sedan monttu
tank you =P
Iso-D
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Loka 2005 19:06
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja Iso-D »

No vaikee ja vaikee, ainakin minä olen pystynyt nuo itse vaihtamaan, vaikka en mikään autonasentaja olekkaan.
Kyseessä ilmeisesti on siis alatukivarren "pusla", joita saa esim. motonetista hintaan 6e kpl, tosin en aio enää jatkossa hakea noita tuolta, kun ei näköjään mun ajossa kestä, eli kokeilen seuraavaksi alkuperäisiä.
Wiljami
Viestit: 25
Liittynyt: 05 Joulu 2005 12:27

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Kuinkas hoituu tämä operaatio. Siis jos sais pikaisen selityksen :)
Viimeksi muokannut Wiljami, 14 Touko 2006 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iso-D
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Loka 2005 19:06
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja Iso-D »

Jaa, että pikaiset ohjeet operaatioon :shock:

Tunkilla nurkka ylös ja gummi irti. seuraavaksi alapallon pultti irti ja sopivan kokoinen kiila hakataan siihen alapallon hahloon, sitten vaan väännetään tukivarsi navasta irti. seuraavaksi avataan ne tukivarren pultit ja ujutetaan tukivarsi pois kolostaan.
Koska kaikilla on tietenkin prässi kotona, niin sitten painetaan vanhat puslat vek ja tyrkätään uudet tilalle 8) .

Sen verran vielä, että hanttarin puolella täytyy irrottaa se hihnapyörän suojamuovi, että saa tukivarren pultit pois.
Kuskin puolella taas piti nostaa moottori/vaihdelaatikkoyhdistelmää, jotta pultit mahtuu pois.
Tosin yleisempi/helpompi taktiikka on sahata se etummainen pultti poikki ja takaisin laittaessa tyrkätä se pultti toisipäin(tässä varmuuden vuoksi käytin nylocci mutteria, niin ei nääs aukee kesken kaiken).

Kokoaminen sitten vaan päinvastaisessa järjestyksessä ja ei muuta kun kovaa ajoa.
Ai niin, ei muuten sitten kannata vääntää sitä vetoakselia liikaa ulospäin, siinä voipi saada hiukan lisäharmia :oops:
Iso-D
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Loka 2005 19:06
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja Iso-D »

No niin, toisaalta samalla vaivalla vaihtaa sit kaikki samalla :oops:

Voiks noi takapäässäkin kulua :shock:
Wiljami
Viestit: 25
Liittynyt: 05 Joulu 2005 12:27

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Juu siis etupuolesta tässä oli kyse.. taitaa mennä korjaamo keikaksi, tai ainakin kuulostaa sen verran vaikealta että en taida itse siihen ryhtyä...
Kiitos vastanneille.
a.paaaho
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Loka 2006 09:24

Viesti Kirjoittaja a.paaaho »

Ai niin, ei muuten sitten kannata vääntää sitä vetoakselia liikaa ulospäin, siinä voipi saada hiukan lisäharmia
Mitäs harmia tuossa saa aikaseksi tuli nimittäin nykästyä tuota puolivahingossa kun vaihdoin tuohon mondeoon alatukivarren puslaa?
Vetoakseli on selvästi tullut ulommaksi. Pitäskö mennä takasin kun vaan kovasti yrittää nitkuttaa eli onko se vaan hypänny jostain booreilta pois?
Monsku MK2
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Huhti 2005 14:25
Paikkakunta: Rannassa

Viesti Kirjoittaja Monsku MK2 »

viime katsastuksessa todettiin että vasemmanpuoleisen tukivarren takinmainen pusla oli loppu. Annoin Fordin hoitaa vaihdon 140€ työstä ja puslat vaihdettiin molemmille puolille, puslat ostin erikseen 15€ kpl.
jive
Viestit: 53
Liittynyt: 16 Maalis 2005 21:59

Viesti Kirjoittaja jive »

itellä meni kyllä totaalisesti hermot kyseisen operaation kanssa, vaikka vaihdettiin koko alatukivarsi kerralla, ilman että tartti ollenkaan tapella itse puslan kanssa. Helpoimmalla homma onnistuu kun irroittaa suosiolla mcPhersonin, navan sekä vetoakselin purkamalla auki sisemmän vetonivelen. Samalla voi vetoniveleen lisätä rasvaa, joka sieltä kuitenkin on uinut pois. Alapallonivelen suojuskumi on tullut rikottua kahdesti, vaikka kuinka yrittää varoa. Puslilla on vittumainen tapa jäädä kanittamaan apurunkoon, jos niitä ei pääse irroittamaan tai laittamaan paikoilleen aivan vaakatasossa, ja tämähän ei onnistu jos joustintuki on paikallaan. Itse vaihtaisin koko alatukivarren, kun puslat + pallonivel yhteensä on aika lähellä sitä mitä uusi kokonainen tukivarsi maksaa Motonetissä.
Vastaa Viestiin