Mondeo mk3 ohjauskulman asento-anturin sielunelämä

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Gosa
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Joulu 2012 21:01

Mondeo mk3 ohjauskulman asento-anturin sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Gosa »

Ompas melkoinen sanahirviö tuokin osanen :D

No, itse asiaan. Lyhyesti taustoja: auto on vm 2002 2.5 v6 jatcon automaatilla ja mulla oli laatikkorempan takia ohjausakseli ja hammastanko irroitettuna toisistaan. No nyt herjaa sitä ohjauksen kulma-anturia(tai siis että kulma on väärä eli olisi mukamas yli 15 astetta pielessä). Herjaa myös vasemman etupyörän abs-anturia. Abs ja esp/luistonestovalot palavat jatkuvasti eikä luistoneston poiskytkentänappi toimi. Renkaat on täysin suorassa ja samoin ratti. Eli olisiko sitten ratti yhden koko kierroksen "pielessä"? Olen saattanut ajatuksissani ottaa siitä tukea kömpiessäni sieltä jalkatilasta veke. Brittisaiteilla sanovat järjestään, että tuo ratin kulmatunnistin on suoraan yhteydessä absiin ja esp:hen(kyseistä osaa ei kuulemma edes ole kuin esp:llä varustetuissa autoissa) ja siinä ilmenevä häiriö sytyttää nuo abs/esp-valot ja eliminoi ne pois käytöstä, koska auto luulee että sillä käännytään koko ajan yli 15 astetta vaikka suoraan mentäisiinkin. Sitten itse asiaan:

- mistä näkee milloin ratti on "oikeassa" suorassa kohdassa? Eikä esim kierroksen liikaa oikealla tai vasemmalla. Jotain bägin piuhoja yms siellä ratin sisällä varmaan on, josko niiden pituudesta saisi jotain osviittaa. Toivottavasti en ole sieltä mitään rikkonut..

- "kuittaantuuko" tuo vikakoodi itsestään jos saan sen rattiakselin asemoitua oikein? Vai pitääkö käyttää marmorissa? Mulla on pari ostettua nimenomaan Fordille tarkoitettua android-sovellusta joilla kyllä pääsee ihan mukavasti autoon käsiksi.

P.S. Ikivanha cossun abs-ongelmathreadi johon aikanaan kirjoittelin ratkesi. Hanskalokeron takana on 3 kpl absiin liittyviä releitä. Yhden releen "töpselistä" oli yksi liitin karannut eli liukunut sen verran ulos ettei enää ylettynyt sinne releen nastaan. Sen kun työnsi takaisin sisään niin avot, kaikki pelasi
Gosa
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Joulu 2012 21:01

Re: Mondeo mk3 ohjauskulman asento-anturin sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Gosa »

Ohjauksen kulma-anturin homma selvisi siinä määrin että oli kierroksen pielessä. En edes osannut kuvitella että tollasessa android-sovelluksessa olisi siellä datalogging-osastolla kyseinenkin arvo nähtävissä. Mutta niin vaan oli ja nyt on nollilla. Vasenta absia vaan herjaa edelleen vaikka sain kuitattua sen ohjauskulmaongelman ja kyseisen vikakoodin poistettua. Myös sekä abs että esp-valot palavat edelleen tauotta..
Deippa
Viestit: 483
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Mondeo mk3 ohjauskulman asento-anturin sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Ja ei muita vikakoodeja näy? Voi vaatia ärjymmän lukijan ku puhelin, että saa kaikki vikakoodit selville. Eli tietsikkaan forscan ja pulikkahan sulla on jo. Saattaa jotain löytyä lisää. Millä ohjelmalla muuten luet puhelimella koodeja?
Mutta voisko olla joku johto löysällä siellä vasemmalla? Jos ei saa tietoa renkaalta, niin polttaa valoja?
S-MAX -10 TDCI 140hv
Vastaa Viestiin