2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
FMJ_FIN
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Maalis 2015 03:44

2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja FMJ_FIN »

Moro,

Katsastuksessa tuli tuomioksi kuskinpuoleisen iskarin kuolema, ja kysymys olisi että onko tässä econetic mallissa iskareissa/jousissa jotain eroa normi malliin esim matalemmat jouset? Jossain oli maininta että olisi econetic olisi madalletumpi mutta käykö tuohon sitten esim ne "sport alustan jouset vai...? Sport jousissa ilmoitettu pituus oli 353mm ja vakiojousissa 385mm ja "autoihin joissa madallettu alusta" ei ole ilmoittettu mitään mittoja kun katselin esim topautoosista.
FMJ_FIN
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Maalis 2015 03:44

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja FMJ_FIN »

Löytyi etiksestä "Lisäpiirteet" kohdasta tälläset tiedot ko autolle:

Urheilullisella jousituksella
Etujousen luokka O
Takajousen luokka O

Mitähän nuo luokat tarkoittaa...?
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja svart »

Matalempi on econetic mallit. Yhtä ja samaa aisaa tarkoittaa tuo sport ja urheilullinen jousitus.
Ford #11
FMJ_FIN
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Maalis 2015 03:44

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja FMJ_FIN »

Tämä selvä, laitetaampa osaa tilauksen. Kiitoksia vastauksesta...!
antsa
Viestit: 57
Liittynyt: 21 Joulu 2016 23:22

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja antsa »

kysymys 2010 mk4.0 2.0 tdci econetic alustasta. (sport)
Tarkoitus vaihtaa koko iskaripaketti.

Kuuluuko jousen ja jousilaakerin välissä olla joku kumi?
(Alla olevassa kuvassa nuolen Lug 2 kärjessä.)
Kuva

Yritin asiaa tutkia youtubestakin laihoin tuloksin:
Tästä videossa kumi löytyy:
https://www.youtube.com/watch?v=sV2JYx6NO9k
tästä ei:
https://www.youtube.com/watch?v=31HetAGE6v0

Mistään en ole tuollaista kumia nähnyt myynnissä.
FMJ_FIN
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Maalis 2015 03:44

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja FMJ_FIN »

https://ford.sklep.pl/pol_m_Mondeo-2007 ... ?counter=1

Itse en ole vielä ehtinyt hiluja vaihtamaan omasta autosta, mutta ajattelin noi kumit siirtää vanhoista iskareista jos vaan ovat ehjät. Ilman niitäkin pärjää vissiin mutta jotain pieniä narinoita tärinoitä ne vaimentaa poies... Koppaa tuotekoodi ja google kertoo mistä kaikkialta noita saa!
mago
Viestit: 68
Liittynyt: 30 Marras 2010 11:14
Paikkakunta: Oulu

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja mago »

Omassa siirsin vanhat kumit uusiin tolppiin. Unohdin alkuun ensimmäisen iskarin kohdalla, ja totesin että ilman kumia tahtoo käydä niin, että jousi kääntyy ja ylälaakeri pysyy paikallaan. Omaan tuli kylläkin coilover-alusta, vakiojousella ei välttämättä tuota ongelmaa ole kun se jousi on irrallaan varmaan kolme kertaa sen pituinen kuin iskarissa kiinni ollessaan. Varmaan Fordin tiskiltä löytyy kumit jos uudet haluaa.
Mondeo Wagon 2.0 Tdci -08
antsa
Viestit: 57
Liittynyt: 21 Joulu 2016 23:22

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja antsa »

Otin kitinänvaimennuskumit vanhoista iskareista. Kaikki oli hyvässä kunnossa.
Kyllä kannatti alusta uusia. vanhat iskarit jäi painamalla pohjaan, toinen laski jopa omalla painollaa.
Jousetkin oli painunut noin 2 senttiä kasaan. Ja toinen yläpään laakeri oli aivan sökö.
Samalla tuli huomattua että toisella puolella vetoakselin sisemmän nivelen suojakumi ei ollut toisesta päästä kiinni.

Kuinkakohan tarkka tuo yläpään laakerin asento (6 astetta) kulma mahtaa olla?
FMJ_FIN
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Maalis 2015 03:44

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja FMJ_FIN »

Kävin itse sitten kuitenkin hakemassa ne uudet kumit kun kaikki muukin osa oli uutta. Vkloppuna vaihtui eibachin jouset ja bilsteinin iskarit+ kääntölaakerit jne jne. Omassa autossa oli aikaisemmin keula korkeammalla kuin perä vaikka edestä se hylsy nyt tulikin, nyt on nätisti samalla tasolla. Veikkan että se (6 astetta) on ihan hyvä kun se oli siinä kohdistimen vieressä kuin tuossa aikaisemmassa kuvassa, kunhan on kummallakin puolella keulaa kohden ja ei heitä tyyliin (15 astetta). Eikös tuo vaikuta siihen miten sitten se ohajus palauttaa jne.
foop
Viestit: 260
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja foop »

antsa kirjoitti: 05 Loka 2017 19:24 kysymys 2010 mk4.0 2.0 tdci econetic alustasta. (sport)
Tarkoitus vaihtaa koko iskaripaketti.

Kuuluuko jousen ja jousilaakerin välissä olla joku kumi?
(Alla olevassa kuvassa nuolen Lug 2 kärjessä.)
Kuva

Yritin asiaa tutkia youtubestakin laihoin tuloksin:
Tästä videossa kumi löytyy:
https://www.youtube.com/watch?v=sV2JYx6NO9k
tästä ei:
https://www.youtube.com/watch?v=31HetAGE6v0

Mistään en ole tuollaista kumia nähnyt myynnissä.
Mondeooni (mk4 2008 1.8TDCi) vaihdettiin hiljattain etujouset, iskarit ja kääntölaakerit. Ihmettelinkin miksi uusilla osilla kitisee 🤔 Tästä ketjusta huomasin ettei tuota vaimennuskumia tullut Sachsin kääntölaakerin korjaussarjassa mukana, eli uusiin sitä ei tiedetty asentaa ja nyt kitisee hiekkatiellä (muovinen kitinä).

Miten on, toimiiko tuo ilmankin ettei riko laakeria pitkässä juoksussa - vai onko vielä avattava ja laitettava vaimennuskumi väliin? Toisaalta jos sitä ei korjaussarjassakaan ole, niin voiko vetää päätelmän ettei se ole välttämätön osa? Pienen kitinän kyllä siedän, kunhan tuon osan puute ei vaarantaisi turvallisuutta/osien kestoa? 🙄
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
foop
Viestit: 260
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja foop »

Päivitystä: Vanhaa jousi-/iskaripakettia tutkiessa sekä jousen ala- että yläpäässä on kitinänvaimennuskumit. Ilmankos uusilla kitisee kun kumpiakaan ei ole asennettu, vaan nyt on kova-kovaa vasten. Täytyy siirtää vanhoista nuo vaimennuskumit niihin, ehkäpä etenkin yläkumi suojaa käätölaakeria sen verran että on vaivan arvoista purkaa & kasata tämä uudelleen. Noh selviääpä samalla häviääkö kitinät ja natinat.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Ergo
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Heinä 2018 16:14

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja Ergo »

Saitko natinat häviämään?

Mulla myös juuri vaihdetut iskarit, jouset, kääntölaakerit ylätukineen ja suojakumisarja. Kääntäessä reilummin, esim. parkkiksella ilmenee narahtelua ja kovemmissa nopeuksissa ratti täristää, ei täristänyt ennen remonttia. Pyöränkulmat tuli mieleen, mutta voi kai olla jotain muutakin. Jos ei pian ajossa äänet ja tärinät häviä niin joutuu kai vielä viedä tutkittavaksi.

Sen sijaan iskareista johtuneet kolinat (toinen iskari oli pyöränkosketustestin perustella ainakin ihan sökö) hävisivät, eikä ylimääräisiä ääniä mielestäni esiinny esim. hidastetöyssyissä eikä hiekkatiellä ajaessa. Ainoastaan rattia käännettäessä ainakin välillä jostain nyt narahtelee.
foop
Viestit: 260
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja foop »

Ergo kirjoitti: 11 Touko 2020 19:27 Saitko natinat häviämään?
Vielä olen natinaa kuunnellut, eli en ole ehtinyt vaimenninkumeja asentaa 🙄 Kesän aikana on tarkoitus ne laittaa ja kaverini tarjoutui tekemään työn kanssani, jottei tarvitse maksaa toiseen kertaan asennuksesta korjaamolle. Noh tuleepa samalla itsekin opeteltua tuo homma. Raportoin tännekin kun tiedän oliko merkitystä.
Ergo kirjoitti: 11 Touko 2020 19:27 Mulla myös juuri vaihdetut iskarit, jouset, kääntölaakerit ylätukineen ja suojakumisarja. Kääntäessä reilummin, esim. parkkiksella ilmenee narahtelua ja kovemmissa nopeuksissa ratti täristää, ei täristänyt ennen remonttia. Pyöränkulmat tuli mieleen, mutta voi kai olla jotain muutakin. Jos ei pian ajossa äänet ja tärinät häviä niin joutuu kai vielä viedä tutkittavaksi.

Sen sijaan iskareista johtuneet kolinat (toinen iskari oli pyöränkosketustestin perustella ainakin ihan sökö) hävisivät, eikä ylimääräisiä ääniä mielestäni esiinny esim. hidastetöyssyissä eikä hiekkatiellä ajaessa. Ainoastaan rattia käännettäessä ainakin välillä jostain nyt narahtelee.
Laitettiinkos sinun kokoonpanoosi vaimenninkumit sekä jousen ylä- että alapuolelle? Erikoista jos kääntäessä narahtelee... Mondeon kääntölaakerihan on muutaman asteen kulmassa, tulee mieleen että onkohan kääntölaakeri asennettu oikeaan kulmaan tai olisiko se päässyt pyörähtämään jostain syystä?

Täristämisen suhteen voisi olla hyvä aloittaa tarkistamalla esim. pyöränkulmat sekä renkaiden tasapainotus.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Ergo
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Heinä 2018 16:14

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja Ergo »

En osaa sanoa laitettiinko jousen ylä-tai alapuolelle vaimenninkumeja. Nehän olisi pitänyt siirtää vanhoista osista. Vanhoista osista otin itselleni talteen vain jouset, joten en voi niistä tutkia onko jäänyt asentamatta. Kääntölaakerin asennuksestakin paha sanoa kun en seuraillut työtä vierestä :/
Täytynee huomenna vielä kysellä korjaamolta muistavatko he onko sinne asennettu nuo kumit.

Erikoista kun ei noita kumeja autoihin yleensä edes myydä erikseen, vain suojakumisarjaa ja yläpään laakereita ja ylätukia. Ilmeisesti aina vaihdetaan vaan vanhoista? Tosin tuossa Youtubessa olleessa yhdessä videossakin jätetään nuo kokonaan pois.

Saitko jostain vaimennuskumit hankittua, vai onko vanhat tallessa?

Nyt 200 km ajon jälkeen alkoi narisemaan apukuljettajan puoli oikein kunnolla. Kuulostaa tulevan etupään jousituksesta.

Täytyy tasapainotuttaa pyörät ja suuntauttaa kulmat. Saisi vain ensin tuon narinan pois.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ergo kirjoitti: 12 Touko 2020 21:44 Erikoista kun ei noita kumeja autoihin yleensä edes myydä erikseen, vain suojakumisarjaa ja yläpään laakereita ja ylätukia. Ilmeisesti aina vaihdetaan vaan vanhoista?
Pienellä nettietsinnällä löytyi yläpäähän osa 1541436:
https://www.autodoc.fi/febest/11200426
Mukana myös KYB:n korjaussarjassa:
https://www.autodoc.fi/kyb/12097433.

Alapäähän 1446306:
https://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Ford ... 3.l4275.c1 (Ei lähetetä Suomeen!)
tai 1716546

Alkuperäisosina varmaan löytyy Fordilta.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Ergo
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Heinä 2018 16:14

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja Ergo »

Näköjään ulkomailta löytyy ja Fordilta tietysti. Ihmetyttää vain, miksei nuo ylemmät tule yleensä kääntölaakerisarjan mukana. Ja mm. Motonet tai Fixus ei myy niitä Mondeoon enkä mihinkään muuhunkaan omistamaani autoon ole moisia nähnyt olevan kotimaisissa varaosaliikkeissä myynnissä. Kasaillaanko siis yleensä aina vanhoilla, vai jätetäänkö ilman?

Epäilisin että nuo osat sieltä on jäänyt puuttumaan. Lemförderin kääntölaakerisarjan mukana ei ylempää kumia tosiaan tullut.

Miksköhän silti niin Mondeoon kuin moneen muuhunkin autoon ainakin Youtubesta katseltuna kasaillaan McPherson etuiskari+jousipaketteja ilman tollasia kumeja? Eli kasatessa ei asenneta kuin suojakumi, pohjaanlyöntikumi, iskari sekä jousi kääntölaakerineen?Jääköhän ne sitten aina kitisemään..
Ergo
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Heinä 2018 16:14

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja Ergo »

Päivitystä tilanteeseen.
Ratin tärinä johtui hieman yllättäen etujarruista. Jarrut alkoivat pitää myös ensin vinkunaa, jonka taajuus kasvoi ajonopeuden kasvaessa. Ääni hävisi aina jarrua painettaessa. Jonkin ajan päästä jarruttaessa ilmeni järkyttävää rahinaa ja jarrutuntuma oli todella outo. Merkittävää jarrujen laahaamista ei kuitenkaan ollut havaittavissa ja jarrut oli katsastuksessa niin priimat kuin voi olla. Purkamalla ja putsaamalla jarrut tuli kuntoon, lisäksi jarruja teräsharjalla harjaillessa jostain tipahti pieni kivi joka mitä ilmeisimmin aiheutti tuon vikinä-äänen "vik, vik, vik", jonka taajuus muuttui nopeammaksi vauhdin kasvaessa. Jarrut tuli itse putsailtua. Helppo homma tässä Mondeossa.

Narina yltyi ajettuani lomareissun takia satoja kilometrejä viimein sellaiseksi, että kuului käytännössä jatkuvasti. Ääntely ei kuitenkaan liittynyt sittenkään ohjausliikkeisiin, vaan ilmeni ainoastaan töyssyissä, pienimmissäkin.

Jousten alakierteisiin pistettiin pätkät kumiletkua joka lopulta hiljensi narinan olemattomiin. Jousen yläkierteisiin/kääntölaakerin alle ei ilmeisesti tehty mitään enkä tiedä onko siellä kumeja. En osaa sanoa, kun en ikävä kyllä päässyt katselemaan vierestä. Vanhoissa osissa ei korjaamon mukaan alempia kumeja ollut. Ylemmät lienee paikallaan (tai päätyneet roskiin, tai murentunut Suomen teille..), tai sitten tässä yksilössä ei niitä ole koskaan ollutkaan. Jäi vähän epäselväksi mutta onneksi auto nyt kunnossa.

Pääsin myös vielä tsekkaamaan vanhat osat. Iskarit jäi kädellä painamalla alas. Toinen vuotanut nesteet pihalle. Kääntölaakerit tuntui olevan kunnossa. Ylätuet melko ruosteiset, kannatti nekin uusia. Suojakumit oli ehjät mutta "pohjaanlyöntikumit?" oli molemmat vähän huonossa kunnossa. Jouset oli osista varmaan parhaassa kunnossa, toisessa ihan pientä maalivikaa yhdes kohdassa.

Kyllä kelpaa taas ajella kun auto ei kolise eikä narise.
Suosittelen kaikille ostamaan nuo molemmat kumit iskarien vaihdon yhteydessä. Eivät ole siellä turhaan.
foop
Viestit: 260
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja foop »

Päivitänpä tilannetta myös. Kesän aikana oli kuin olikin kaikkea muuta niin en etujousituksien vaimenninkumeja saanut aikaiseksi lisätä. Natina loppui itsekseen parin kk ajon jälkeen. Arvelin että osat hakivat paikkansa joten on myöhäistä lisäillä kumeja. Sitten kun tarvii muuten uudelleen availla, niin lisään samassa kumit paikalleen, eiköhän nuo jonkin aikaa mene ilmankin.

Asennutin eteen uudet standardi-korkuiset jouset, koska en aiemmin tiennyt että econeticissa on vakiona madallettu alusta. Ihmettelin kun varaosapaikat ehdotteli vain madallusjousia joten ajattelin sen olevan tekninen virhe 😄 Madallus ei oikein istu perheautoon tai Suomen syrjäteille. Ja kaiken lisäksi auton perä näytti tämän jälkeen laahaavan maata (kuvaannollisesti), eli työ laajeni myös takaiskarit+jouset vaihtoon. Standardi korkuiset jouset sopii tuonne tilalle heittämällä, eli korotus normaaliin on helppo tehdä mikäli haluaa.

Auto nousi noin 2 cm silmämitalla ja siitä tuli paljon ryhdikkäämpi, kun ennen oli semmoinen "lässähtänyt" 😄 Pidän autosta nyt ehdottomasti enemmän standardi-korkuisella alustalla 👍
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Ike58
Viestit: 25
Liittynyt: 05 Elo 2012 10:23

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja Ike58 »

Kertauksena: Vaihdoitko kaikki Econetin jouset "normaalipituisiksi"? Mitä koko lysti tuli maksamaan?
foop
Viestit: 260
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja foop »

Kyllä näin tuli tehtyä. Osat hankin netistä 500e ja asennus noin 300e. Koko kierros about 800 euroa.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
foop
Viestit: 260
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja foop »

Noniin nyt vuoden jälkeen kääntölaakeri ilmoitti että tunnit tulivat täyteen. Laakerin runkoon oli painunut jousen muotoinen kuoppa ja käsin pyöritellessäkin se takerteli, eli kyllä jousi sen murjoo nopeasti ilman vaimennuskumia välissä.

Nyt meni uudet vaimennuskumit paikalleen, yläkumit olivat n. 8 eur/kpl uusina alkuperäisinä ja tuli samassa orkkis kääntölaakeritkin. Ei pitäisi enää kolmatta kertaa tulla tarve tuota availla.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

foop kirjoitti: 02 Syys 2020 14:22 Asennutin eteen uudet standardi-korkuiset jouset, koska en aiemmin tiennyt että econeticissa on vakiona madallettu alusta. Ihmettelin kun varaosapaikat ehdotteli vain madallusjousia joten ajattelin sen olevan tekninen virhe Madallus ei oikein istu perheautoon tai Suomen syrjäteille. Ja kaiken lisäksi auton perä näytti tämän jälkeen laahaavan maata (kuvaannollisesti), eli työ laajeni myös takaiskarit+jouset vaihtoon. Standardi korkuiset jouset sopii tuonne tilalle heittämällä, eli korotus normaaliin on helppo tehdä mikäli haluaa.

Auto nousi noin 2 cm silmämitalla ja siitä tuli paljon ryhdikkäämpi, kun ennen oli semmoinen "lässähtänyt" Pidän autosta nyt ehdottomasti enemmän standardi-korkuisella alustalla
Mites on vuoden käyttökokemuksen perusteella? Ovatko kokemukset vakio-korkuisesta alustasta edelleen pelkästään positiivisia? Ajettavuuteen, suuntavakavuuteen jne. muutoksella ei kai ollut mitään sanottavaa vaikutusta?
Oliko takapää tarpeen suunnata uudelleen jousien vaihdon jälkeen?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
foop
Viestit: 260
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja foop »

Olen tykännyt, omaan ajooni on oikein hyvä. Pyöränkulmat tarkistettiin samassa ja muistaakseni oli tarpeen säätää.

Ero ajettavuuteen on vaikea määritellä, kun esim vanhat alkuperäiset iskarit olivat jo muutenkin väsähtäneet, että niihin verrattuna uusilla tuli jämäkkyyttä paljon lisää. Eihän tämä nyt mikään kaarreajoon optimoitu sportti ole, mulla vielä 205/60R16 renkaat, mutta paikasta A paikkaan B siirtymisiin mukava ajettava.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 2009 Mondeo 1.8TDCI econetic jousitus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

foop kirjoitti: 28 Maalis 2021 09:59 Olen tykännyt, omaan ajooni on oikein hyvä. Pyöränkulmat tarkistettiin samassa ja muistaakseni oli tarpeen säätää.

Ero ajettavuuteen on vaikea määritellä, kun esim vanhat alkuperäiset iskarit olivat jo muutenkin väsähtäneet, että niihin verrattuna uusilla tuli jämäkkyyttä paljon lisää. Eihän tämä nyt mikään kaarreajoon optimoitu sportti ole, mulla vielä 205/60R16 renkaat, mutta paikasta A paikkaan B siirtymisiin mukava ajettava.
Kiitos kommenteista!
Olen tuumaillut samaa, että pitäisikö tuo oma Econetic nostaa vakiojousille.
Onhan se hyvä, että on maavaraa mökkitiellä ja täydellä kuormalla. Toisaalta se perustotuus, että matalampi painopiste parantaa ajettavuutta asfaltilla ja moottoritienopeuksilla, on myös edelleen voimassa.
Paras kai antaa oman käyttötarpeen ratkaista, kumpi itselle sopii.
PS. Nythän on tämä buumi kaupunkimaastureiden, crossoverien, allroadien jne. perään. Kukaan ei enää tunnu pääsevän mökille eikä mummolaan ilman korotettua alustaa, vaikka samoja teitä on ajettu vuosikymmenet. Osa kaupunkimaastureista on käyttäjien mukaa sellaisia "good for nothing" kompromisseja. Sitä se "muoti" teettää. Pitäisiköhän Mondeokin nostaa pitkillä jousilla niin ylös kuin saa ja liimailla muovihelmoja ja diffuusereita ympäriinsä. :thumbup: Vitsi.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin