Focus 2009 farkun alustan uusiminen

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Focus 2009 farkun alustan uusiminen

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Ei ookaan ihan hetkeen tullut postattua tänne mitään, mutta aktiivisesti tulee luettua.

Edellisen Focukseni alustanroplausseikkailut hyvässä ja pahassa tuli kirjoteltua aikonaan tänne. Nykyisen auton alusta on tullut siihen ikään, että
kaipaa sekä vähän korjausta, että päivitystä. Väliajalla on tullut varmaan kasvettua aikuiseksi ja perhekin perustettu, joten ihan
entisaikojen innolla en ole alustaremppaan lähdössä :lol:

Autolla ajettu nyt 129000km eli hyvin maltillisesti auton ikään nähden.

Korjattu on tähän mennessä:

-takaiskari hajosi, joten vaihdoin kiireessä ford originaalit kummallekin puolelle
-takaa poikittaisen lyhemmän ja alemman tukivarren puslat antoivat periksi ja vaihdoin uudet

Korjattavaa:

-Takapitkittäistukivarren etuhelat on kummatki revenny rikki (tyyppivika kaikissa Focus farmareissa)
-iskareiden yläpään laakerit täytyy uusia samalla, kun iskarit vaihtuu

Ostaessa, auton alusta oli aika lailla priimassa kunnossa ja oli hyvä ajaa 55000km kohdalla. Ajotuntuma, etenkin etuiskareiden tuntuma ei ole enää "uudenkarhea". Tällä autolla on tarkoitus vielä pari vuotta ajella, kun on niin maltilliset kilometrit. Ajatuksena on vaihtaa itse laadukas, mutta perus alustasarja ja toivoisin teiltä kommentteja seuraavista (Lista mielenkiintoisuusjärjestyksessä):

1. Koni Str.t kit (H&R -40mm jouset, Koni ei-säädettävät iskarit) 450-500€
2. Eibach B12 Pro-Kit (-30mm Eibach jouset, Bilstein B8 ei säädettävät iskarit) 600-900€
3. Eibach Pro kit jouset + Fordin alkuperäiset uudet iskarit eteen ja taakse nuo 2016 ostetut vakiot.
4. Vogtlandia on ylistetty täällä foorumilla
5. muita ideoita?
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
komford
Viestit: 89
Liittynyt: 25 Syys 2015 21:42

Re: Focus 2009 farkun alustan uusiminen

Viesti Kirjoittaja komford »

En tästä oikein auttamaan kykene, mutta keskustelun herättämiseksi lisään samaan ketjuun. Minulla on vuotta vanhempi samanlainen yli 230 ajettu. Itse on ajettu nyt 40t ja alusta kaiketi on vakio ja kukaties kokonaisena vaihdettua oikeaa etutolppaa ( vein hiukan vuotaneen etuiskarin pesemättä katsastukseen). Minusta tuon ajettavuus oli niin hyvä, että vaihdoin romisosan samanlaisesta. Nyt viimein käytin pyörien suuntauksessa ja eihän siellä tehty muuta kuin laitettiin summassa asennettu etupää 0,1 millin auraukselle kumpikin puoli. Takana arvot oli kuulemma kohdallaan, no onhan ne lähes vaihteluvälin rajoissa, mutta camberissa on eroa paljon (-2`38' ja -1`52')ja auraukset 1,1 ja 1,6. Aina on syönyt tuon enemmän sisään kallistuneen ja pienemmän aurauksen omaavan vasemman takasen sisälaitaa. Takapään aurauksen ohjearvo näyttäis olevan 0,7 -1,6 milliä puolelleen. Camberia ei ilmeisesti voi normipalikoilla säätää, mutta eihän tuo kohdallaan ole, kun on noin suuri ero. Niskapokana pitäisi alustansäätöön mennä aina!

Bilsteinin normipituiset B8 sportit (onko ei sportteja lyhentämättömiä olemassa?) 2006 V70 D5 AWDn keulassa vakiojousilla kyllä hävitti pehmeyden, ei oikein huonojen teiden versio ole. Todella paljon kovempi jousitus kuin Focuksessa.
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Focus 2009 farkun alustan uusiminen

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

S-P-H kirjoitti:Ei ookaan ihan hetkeen tullut postattua tänne mitään, mutta aktiivisesti tulee luettua.

Edellisen Focukseni alustanroplausseikkailut hyvässä ja pahassa tuli kirjoteltua aikonaan tänne. Nykyisen auton alusta on tullut siihen ikään, että
kaipaa sekä vähän korjausta, että päivitystä. Väliajalla on tullut varmaan kasvettua aikuiseksi ja perhekin perustettu, joten ihan
entisaikojen innolla en ole alustaremppaan lähdössä :lol:

Autolla ajettu nyt 129000km eli hyvin maltillisesti auton ikään nähden.

Korjattu on tähän mennessä:

-takaiskari hajosi, joten vaihdoin kiireessä ford originaalit kummallekin puolelle
-takaa poikittaisen lyhemmän ja alemman tukivarren puslat antoivat periksi ja vaihdoin uudet

Korjattavaa:

-Takapitkittäistukivarren etuhelat on kummatki revenny rikki (tyyppivika kaikissa Focus farmareissa)
-iskareiden yläpään laakerit täytyy uusia samalla, kun iskarit vaihtuu

Ostaessa, auton alusta oli aika lailla priimassa kunnossa ja oli hyvä ajaa 55000km kohdalla. Ajotuntuma, etenkin etuiskareiden tuntuma ei ole enää "uudenkarhea". Tällä autolla on tarkoitus vielä pari vuotta ajella, kun on niin maltilliset kilometrit. Ajatuksena on vaihtaa itse laadukas, mutta perus alustasarja ja toivoisin teiltä kommentteja seuraavista (Lista mielenkiintoisuusjärjestyksessä):

1. Koni Str.t kit (H&R -40mm jouset, Koni ei-säädettävät iskarit) 450-500€
2. Eibach B12 Pro-Kit (-30mm Eibach jouset, Bilstein B8 ei säädettävät iskarit) 600-900€
3. Eibach Pro kit jouset + Fordin alkuperäiset uudet iskarit eteen ja taakse nuo 2016 ostetut vakiot.
4. Vogtlandia on ylistetty täällä foorumilla
5. muita ideoita?
Vaihtoehto numero 3 on kokemuksen mukaan toimiva perheen kolmosautossa ja iskareina tavalliset KYB:it. Eibach:in -30mm madallusjouset ovat todella laadukkaat ja hyvin tehdyt. Ajotuntuman mukaan kevyt pintajousto tuo mukavuutta mutta sen jälkeen tiukatkin mutkat menevät eleettömästi eikä auto vaeltele tai käyttäydy arvaamattomasti. Fordin iskarit ovat laadukkaat vakioiskarit joten niissä ei paljoa voi pieleen mennä.

Hinta tuolla paketille on suorastaan edullinen. Jos raha ei ole niin ratkaiseva, edelleen Eibach -30mm mutta Konin iskareilla jolloin katu-auton kaikki resurssit alkavat olla käytössä.
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2009 farkun alustan uusiminen

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Sen verran tässä viisastunut, että Koni Str.t kittiä ei saa farkkuun. Konilta ei saa kuin Str.t ja Sport iskareita etupäähän, mutta ei taakse. Tästä johtuen Koni on pois laskuista.

Mk2Cortina sen hyvin sanoikin, että "katu-auton kaikki resurssit alkavat olla käytössä". Sitä juuri tavoittelen, en enempää. Eli siksi en edes harkitse mitään coilover settejä / "cup" kittejä ym, jotka on yliammuttuja tavalliseen käyttöautoon. Noita Eibachin suosittuja jousia sai kuluneella viikolla autonvaraosat24.fi:stä 137 eurolla postikuluineen. Siihen nähden noiden Bilsteinin iskareiden arvo on aika kova tossa setissä. Taidanpa metsästellä jotain sopivia iskareita Eibachien kaveriksi.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
komford
Viestit: 89
Liittynyt: 25 Syys 2015 21:42

Re: Focus 2009 farkun alustan uusiminen

Viesti Kirjoittaja komford »

S-P-H kirjoitti:Takapitkittäistukivarren etuhelat on kummatki revenny rikki (tyyppivika kaikissa Focus farmareissa)
Tämä voisi tulla kyseeseen. Vinommassa olevalla puolella pusla on paskemman näköinen....
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2009 farkun alustan uusiminen

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Ei alkanut tämä alustan uusiminen ihan odotetusti, koska etupään apukuskin puolen laakeri alkoi ääntämään. Ääni luonnollisesti lisääntyi ja lisääntyi, kunnes oli pakko hakea uusi. Ostin Ford alkuperäislaakerin ja se makso 160+ euroa. Vanha laakeri kesti 133tkm, kuskin puolen kesti 60tkm. Vanha laakeri oli jo siinä kunnossa, että pyörä heilui useamman millin ja oli selkeä klappi heiluttaessa.

Vaihdettiin laakeri itse (kiitos veljeni prässiavut). Periaatteessa oli helppo homma, mutta vaati melko paljon purkamista ja kasaamista. Mikäpä siinä, kun tykkään itse tehdä. Vanha laakeri oli Ford/FAG Germany ja uusi oli Ford/FAG Slovakia. Toivottavasti kestäisi vähän pidempään.

Nyt on Eibachin jousisetti odottamassa + alkuperäis yläpään laakerit ja iskarit. Ostin Ford Motorcraft iskarit, koska Ford Original (mitkä tulee tehtaalta) maksoi mansikoita. Huollossa kertoivat näiden edullisempien Ford Motorcraft iskareiden olevan ihan kelpo perustavaraa myös. Takana mulla onkin ollut 3 /2016 alkaen sellaiset.

Nyt vaan odottelen, kun pääsee asentamaan ja kokeilemaan mitenkä muuttuu. Eibachin jouset vaikutti etupään osalta aika ohuelta tavaralta, mutta takapään jouset on vastaavasti huomattavasti tujumpaa tavaraa, kuin alkuperäiset.

Tilasin jouset autonvaraosat24.fi:stä (autodoc.com) ja oli aika rauhallisen miehen tilaus kun kesti 16pv. Muutoin tilaus toimi hyvin ja osat tulivat lähimpään postiin haettavaksi.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2009 farkun alustan uusiminen

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Etupään setti:
https://drive.google.com/open?id=0By6vf ... kpEeklMS0k

Lopputulos yhden päivän jälkeen:
https://drive.google.com/open?id=0By6vf ... U54QmVxQjA

+Madaltui etupäästä enemmän, kuin odotin. Etupäästä tippu varmasti enemmän kuin 30mm. Kaks sormee mahtuu renkaan ja kaaren väliin.
+Ei juuri muuttunut epämukavammaksi.
+Ohjaus tarkentui, mutta ei vieläkään niin hyvä kuin mk1.
+Koko auton kontrolli parani, ylimääräset lillumiset ja niijailut loppu. Ei kuitenkaan mitenkään race/cup kit mielessä. Tällainen tän olis pitäny olla jo tehtaalta.

-Odotin et uusilla iskareilla olis ollu vähemmän pintakova, mutta ei. Ehkä muuttunee, kun lisää kilometrejä ja kun vaihdan uudet renkaat.

Vanhat iskarit oli 133tkm kohdalla todella veltot versus uudet Ford-iskarit. Auto seuraa tien pintaa nyt aivan eri tavalla.

Pyörän kulmia ei ole vielä säädetty ja takapään ne pitkittäistukivarren puslat on vaihtamatta. Mukavuus vielä paranee ja ohjaus tarkentunee.
Viimeksi muokannut S-P-H, 01 Elo 2017 09:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus 2009 farkun alustan uusiminen

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Eilen käytin oman katiskani leimalla, noottia tuli mm vuotavasta etuiskarista jonka vaihtoon on nyt kuukausi aikaa..
Noo, halvimmillaan iskarihan ei kai maksa ku joku kolme kymppiä. Toki jousihan vaihtuis siinä samalla työllä, tukilaakerit myös.. Ja pareittainhan nuo olisi hyvä vaihtaa.. Jos etupää on loppu niin kai takapääkin alkaa olee vaihtokunnossa.. Järkeilyä, tunteilua, pohdintaa..

Noh, tulin sitten siihen lopputulemaan että nyt on tilauksessa tuo alussakin mainittu Eibachin B12 kitti, eBaysta karvan vajaa 600e toimitettuna.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2009 farkun alustan uusiminen

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Päivitystä tilanteeseen. Pari viikkoa sitten otettu kuva mihin se korkeus asettu. Just hyvä.

https://drive.google.com/open?id=0By6vf ... FNLSGVlU0E

Tässä väliajalla takapitkittäistukivarren etuhelat on nyt vaihdatettu RS Huollossa ja sillä oli kyllä alustamukavuuteen iso merkitys. Olis pitänyt jo aikasemmin hoitaa ne kuntoon. Ei uskoisi miten paljon noiden puslien uusiminen autto esim siltojen poikittaissaumojen täräyksii.

Samalla ne pyöränkulmat säädettiin viimeinkin. Ja nehän oli aivan päin persettä ton alustarempan jälkeen. Kuten forumin käyttäjätunnus Svart aikonaan saman kokeilleena totesi, niin takapään camber jäi aika reilusti miinukselle. -1,60 ja -1,90 oli säädön jälkeen. Kulmien säätö paransi ohjauksen tarkkuutta huomattavasti ja maantiekäytös rauhottui.

Tilasin uudet renkaat 1001renkaat.comista, kun nuo vanhat Linglongit on sekä ihan lopussa ja ollu jo uudesta nii veltot. Jatkoin edelleen budjettilinjalla, mutta yritin löytää semmosta jämäkkää edullista rengasta. Päädyin pääasiassa ratarenkaita valmistavaan Federaliin mallia Evoluzion ST-1 koossa 205/50/17 93Y ja kädellä hypistellessä ihan huomattava jäykkyysero renkaan sidewallissa versus ling long greenmax. Samoin renkaan kuvio on melko race-henkinen suurine olkapaloineen. Havittelin tarkkuutta ohjaukseen ja tuo olkapalojen kuvio ja jäykkyys
saattanee sen tuoda. Asennutan renkaat vanteille viikon päästä, niin lopputulos selviää.

Yhden isomman huonon asian olen tästä päivityksestä nyt todennut. Joissain isoissa tien pompuissa, ei siis reijissä vaan ihan isommissa heitoissa tuo ripeämpi jousi ja alkuperäinen iskari tuntuu jotenki eri parilta. Fiilis on ihan sama, kuin olis alkuperäisalusta lastattuna täyteen kyytiläisiä ja peräkontti täynnä. Melkein kyllä suosittelisin jolle kulle tätä suunnittelevalle harkitsemaan tuota Tuomazin settiä. Jopa ton Eibach-sarjan asennusohjeessa suositellaan vaihtamaan samalla nopeammat iskarit, kuten Bilstein B8.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Vastaa Viestiin