Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
ford-n00b
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Loka 2011 18:50

Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Viesti Kirjoittaja ford-n00b »

Sori jos tyhmä kysymys, mutta pakko nyt kuitenkin kysyä: onko normaalia, että etujarrulevy kuumenee normaaliajossa? Kuskin puolella tätä ei tapahdu, mutta vänkärin puolen levy hohkaa selvästi lämpöä, painoi jarrua ajon aikana tai ei. Tietenkin mitä lujempaa ajaa ja mitä pidemmän aikaa, niin sitä enemmän levy lämpenee... eli jarrupala vastaa levyyn ilmeisesti koko ajan. Ja jos tämä ei ole tarkoituksenmukaista tai jopa vaarallista, niin mitä pitäisi tehdä? Palat varmaan vaihdan joka tapauksessa, kun ne tuli jo tilattua.

Taustatietona sen verran, että levyt on vaihdettu omatoimisesti n. 1,5 vuotta sitten ja juuri tuo vänkärin puolen mäntä oli ihan saatanan junttura, eikä meinannut painua millään tarpeeksi kasaan, että jarrusatula saataisiin paikalleen. Saatiin se sitten kuitenkin lopulta.
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

ford-n00b kirjoitti:Sori jos tyhmä kysymys, mutta pakko nyt kuitenkin kysyä: onko normaalia, että etujarrulevy kuumenee normaaliajossa? Kuskin puolella tätä ei tapahdu, mutta vänkärin puolen levy hohkaa selvästi lämpöä, painoi jarrua ajon aikana tai ei. Tietenkin mitä lujempaa ajaa ja mitä pidemmän aikaa, niin sitä enemmän levy lämpenee... eli jarrupala vastaa levyyn ilmeisesti koko ajan. Ja jos tämä ei ole tarkoituksenmukaista tai jopa vaarallista, niin mitä pitäisi tehdä? Palat varmaan vaihdan joka tapauksessa, kun ne tuli jo tilattua.

Taustatietona sen verran, että levyt on vaihdettu omatoimisesti n. 1,5 vuotta sitten ja juuri tuo vänkärin puolen mäntä oli ihan saatanan junttura, eikä meinannut painua millään tarpeeksi kasaan, että jarrusatula saataisiin paikalleen. Saatiin se sitten kuitenkin lopulta.
Kaksi vaihtoehtoa: Männän ja sylinterin välissä likaa/ruostetta tai sitten jarrusatulaan tuleva jarruletku on turvonnut lähes umpeen, eli perstunut.
Jälkimmäinen vaihtoehto on helppo kokeilla. Jos mäntä painuu huomattavasti helpommin sisään, kun avaat ilmausruuvin, niin kyse on tästä letkuviasta.
ford-n00b
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Loka 2011 18:50

Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Viesti Kirjoittaja ford-n00b »

^ Kiitoksia vastauksesta. Ja sitten jos letkussa vika, niin letku ilmeisesti vain vaihtoon? Taitaa olla jo isompi operaatio? :|
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

ford-n00b kirjoitti:^ Kiitoksia vastauksesta. Ja sitten jos letkussa vika, niin letku ilmeisesti vain vaihtoon? Taitaa olla jo isompi operaatio? :|
No ei se letkun vaihto nyt oikeastaan niin suuri operaatio :roll:
tursas
Viestit: 4012
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Viesti Kirjoittaja tursas »

Jos se satulan mäntä on jumissa, niin palojenkin vaihto on turhaa/ei onnistu. En nyt ole mikään Focuksen jarruasiantuntija, viimeksi Sierraan vaihtanu, mutta uusi satula 80 € + palat + letku 10 € laittaisin vaihtolistalle, ne menee kaikki siinä samalla, levyn kuntoa voi vähän samalla tutkia ja rälläkällä reunoja tasottaa..., Motonetista kurkattuna..korjauskirjan mukaan näissä uudemmissa kärryissä se mäntä ei mene sisään painamalla vaan sitä pitäis pyörittää... :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Jyde
Viestit: 98
Liittynyt: 04 Loka 2010 06:28
Paikkakunta: Kotka

Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Viesti Kirjoittaja Jyde »

Etujarrun mäntä menee painamalla, takajarrun mäntää pitää pyörittää koska siinä on käsijarrumekanismi satulassa.
Focus 1.8 TDCI -03
Ex. -Mondeo 1.8 STW -00, 1.8 STW -95, Transit 2,5D -90, Focus 1.6 - 00
ford-n00b
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Loka 2011 18:50

Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Viesti Kirjoittaja ford-n00b »

Jyde kirjoitti:Etujarrun mäntä menee painamalla, takajarrun mäntää pitää pyörittää koska siinä on käsijarrumekanismi satulassa.
Joo kyllä ne ainakin levyt vaihdettaessa painettiin kasaan. Mutta olipahan ihan saatanan raskaat painaa, toista ei käsivoimin saatukaan. Onko tuokaan normaalia?
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

ford-n00b kirjoitti: Joo kyllä ne ainakin levyt vaihdettaessa painettiin kasaan. Mutta olipahan ihan saatanan raskaat painaa, toista ei käsivoimin saatukaan. Onko tuokaan normaalia?
Jos mäntä painui sormivoimin sisään, on se melko herkkä. Raja ei kulje ihan siinä, meneekö sormivoimin vai tarvitseeko puristinta avuksi. Jos painaminen esim. liimauspuristimella kysyy kovasti voimia, on mäntä jumissa tai letku tukossa. Niin, ja monessa autossa opastetaankin avaamaan ilmausruuvi, kun mäntä painetaan sisään.
ford-n00b
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Loka 2011 18:50

Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Viesti Kirjoittaja ford-n00b »

seppo1 kirjoitti: Jos mäntä painui sormivoimin sisään, on se melko herkkä. Raja ei kulje ihan siinä, meneekö sormivoimin vai tarvitseeko puristinta avuksi. Jos painaminen esim. liimauspuristimella kysyy kovasti voimia, on mäntä jumissa tai letku tukossa. Niin, ja monessa autossa opastetaankin avaamaan ilmausruuvi, kun mäntä painetaan sisään.
Kiitoksia vinkeistä. Näillä eväillä testailemaan ennen uuden satulan ostoa, on se kuitenkin sen verran tyyris.
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
ford-n00b
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Loka 2011 18:50

Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee

Viesti Kirjoittaja ford-n00b »

Eli palat vaihdettiin, mäntää herkisteltiin ja toistaiseksi kaikki tuntuu pelaavan. Kuskin puolella oli mäntä kyllä melko paljon herkempi, mutta kyllä tuo vänkärin puolen mäntäkin meni kohtuudella sisään liimapuristimella. Palat olivat kyllä ihan loppu molemmilla puolilla ja mäntä oli päässyt pikadiagnoosina "liian" auki ja oli sen takia todella jumissa. Bräkliinia sinne suihkuteltiin oikein urakalla. Kuinkahan paha homma muuten on kun pääsi tuo männän suojakumi repeämään hiukan? :oops:
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
Vastaa Viestiin