Mk1 Mondeoon jarru remppa eteen.

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.

Valvoja: Moderaattorit

Mk1 Mondeoon jarru remppa eteen.

ViestiKirjoittaja Wiljami » 28 Helmi 2006 13:02

Autossa on ruvennut kuulumaan kovaa rohinaa etujarrusta joka kuuluu varsinkin hitaasti ajettaessa. Pieni rohina jää myös jarrutuksen jälkeen käännyttäessä mutta lähtee piaan pois.
Kannattaako kokemattoma ruveta itse väsäämään vai viedä suosiolla korjaamolle? Ei kait ole kauhean paha rasti itse vaihtaa kunhan saa ohjeita.
Wiljami
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05 Joulu 2005 13:27

ViestiKirjoittaja janzamar » 28 Helmi 2006 13:11

Enpäs ole Mondeon jarruja koskaan aukonut,mutta
ei varmaan ole kuin palat vaihtoon.
Ehkä pientä männän herkistelyä,mutta tuskin sitäkään..
eli luultavasti vaan rengas irti,sokat pois..palat pois ja uudet tilalle
ja silleen?
ei sieltä mitään junia t...
janzamar
 
Viestit: 2676
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:26
Paikkakunta: porvoo

ViestiKirjoittaja Jaakko85 » 28 Helmi 2006 14:50

Melkein kannattaisi samalla vaihtaa levytkin, tai ainakin tarkistaa että on sallituissa mitoissa vielä tai onko pahoin urittunut.
Jaakko85
Moderaattori
 
Viestit: 1779
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:16

ViestiKirjoittaja Wiljami » 28 Helmi 2006 15:23

Ok. Onko motonet hyvä paikka hankkia tarvikkeet?

JARRUPALASARJA FORD MONDEO 93--00
Mondeo eteen jos ilman johtoa (ei V6/4x4). . . . . . . . . 22-1435 24.89
vai
Mondeo eteen varoittimella (ei V6/4x4). . . . . . . . . . . 22-1436 27.58
mitä eroa noilla on?

JARRULEVYT FORD MONDEO 93--00
Hinta / 1 kpl.
Mondeo Eteen JÄÄHD (Ø260mm, ei V6/4x4-15"/4x4-16"). . . . . 22-5092 29.00 ??? x2

Tarviiko muuta? Mitäs noi asennus sarjat on mitä tuolla myydään kans? esim:

ASENNUSSARJA JARRUKENGILLE FORD MONDEO 93--00
Sisältää kahden pyörän tarpeet
Mondeo (Ø=9"/ei ABS/4WD/V6=levyt). . . . . . . . . . . . . 23-0732 12.00 ???
ASENNUSSARJA JARRUPALOILLE FORD MONDEO 93--00
Sisältää kahden pyörän tarpeet
Mondeo Eteen (ei V6). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-1187 6.90 ???

aapuava
Wiljami
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05 Joulu 2005 13:27

ViestiKirjoittaja Jaakko85 » 28 Helmi 2006 15:56

Jos sulla on siinä mondeossa varusteena se että syttyy mittaristoon (tai minne lie?) valo kun jarrupalat on kuluneet loppuun niin silloin tarvit nuo varoittimella olevat ja jos ei ole "varoitussysteemia" eli toisinsanoen paloille ei mene mitään sähköjohtoja niin tarvit nuo ilman varoitinta olevat. Varman päälle jos haluaa tehdä niin kannattaa ostaa ne tiivistekumit siihen satulaan/mäntään, saattaa olla pölysuoja pökäleenä ja sitten pitää lähtä taas kesken työn kauppaan kädet paskassa (tai sitten ns. klassiset eli lauantai ilta tai kello yli viis ja varaosaliikkeet kiinni..) . :)
Jaakko85
Moderaattori
 
Viestit: 1779
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:16

ViestiKirjoittaja Melwyn » 01 Maalis 2006 11:13

Jaakko85 kirjoitti:Varman päälle jos haluaa tehdä niin kannattaa ostaa ne tiivistekumit siihen satulaan/mäntään, saattaa olla pölysuoja pökäleenä ja sitten pitää lähtä taas kesken työn kauppaan kädet paskassa (tai sitten ns. klassiset eli lauantai ilta tai kello yli viis ja varaosaliikkeet kiinni..) . :)


Voiko remonttia muuna aikana edes tehdäkään? :lol: Mulla taitaa käydä aina noin.
- Mondeo -94
- Taunus -78 2.0 V6
Melwyn
 
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Helmi 2005 14:53
Paikkakunta: Eno

ViestiKirjoittaja Wiljami » 01 Maalis 2006 14:53

Eli onkos ne sitten nämä:

JARRUSYLINTERIT/TIIVISTESARJAT FORD MONDEO 93--00
Hinta / 1 kpl
Mondeo 1,6+ABS/1,8/2,0 --5.94 Ø20,64 (ei Wagon). . . . . . 23-4482 11.40

JARRUSATULAN TIIVISTEKUMISARJA FORD MONDEO 93--00
Sisältää yhden jarrusatulan tiivistekumit
Mondeo Eteen Ø60mm. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-6398 10.00

Kiitos infoista kaverit :)
Wiljami
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05 Joulu 2005 13:27

ViestiKirjoittaja Jaakko85 » 01 Maalis 2006 15:06

Joo nuo ensimmäiset on ilmeisesti taakse, ja nuo toiset on eteen, eli jos haluaa ne kaikki uusia niin sillon kumpiakin tietysti kahdet. Siinä sun mondeossa on ilmeisesti rummut takana?
Jaakko85
Moderaattori
 
Viestit: 1779
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:16

ViestiKirjoittaja Wiljami » 01 Maalis 2006 19:22

Juu eikun eteen vaan oli tarkoitus.

Jaakko85 kirjoitti:
Varman päälle jos haluaa tehdä niin kannattaa ostaa ne tiivistekumit siihen satulaan/mäntään, saattaa...


mitkäs ne sitten on tohon mäntään tarkoitetut? vai onko se tuo

JARRUSATULAN TIIVISTEKUMISARJA FORD MONDEO 93--00
Sisältää yhden jarrusatulan tiivistekumit
Mondeo Eteen Ø60mm. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-6398 10.00
Wiljami
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05 Joulu 2005 13:27

ViestiKirjoittaja Jaakko85 » 01 Maalis 2006 19:34

Wiljami kirjoitti:Juu eikun eteen vaan oli tarkoitus.

Jaakko85 kirjoitti:
Varman päälle jos haluaa tehdä niin kannattaa ostaa ne tiivistekumit siihen satulaan/mäntään, saattaa...


mitkäs ne sitten on tohon mäntään tarkoitetut? vai onko se tuo

JARRUSATULAN TIIVISTEKUMISARJA FORD MONDEO 93--00
Sisältää yhden jarrusatulan tiivistekumit
Mondeo Eteen Ø60mm. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-6398 10.00


No ne ovat juuri nuo.
Jaakko85
Moderaattori
 
Viestit: 1779
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:16

ViestiKirjoittaja Wiljami » 01 Maalis 2006 20:26

:oops: kiitos :D
Wiljami
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05 Joulu 2005 13:27

ViestiKirjoittaja Jaakko85 » 08 Maalis 2006 17:55

Saitko vaihdettua?
Jaakko85
Moderaattori
 
Viestit: 1779
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:16

ViestiKirjoittaja Wiljami » 16 Maalis 2006 00:03

Juu jarrut vaihdettu sillon ekan viikon sunnuntaina.
Homma hoitui loppujen lopuksi suht helposti ilman suurempia kummasteluja. Aikaa taisi tuhraantua semmoinen 6tuntia kaikenkaikkiaan. Suurin osa tuosta ajasta meni oikean puolen kanssa ihmetellessä ja hyviä mutterin vääntä kulmia hakiessa. Vasen puoli olikin sitten hoidettu jo huomattavasti nopeammin. Vainkeimmat taisivat olla ne ihme metallihäkkyrät jotka pitää sitä "ulompaa" jarrupalaa kiinni siinä satulassa. Tarvittiin loppujen lopuksi paria lisäkättä jotta sai kammettua ne paikoilleen... ihme älynväläys ollu auton suunnittelijalla siinä kohtaa.. :D

Kaiken kaikkiaan aika helppo teeseitse korjaus. Mutterit eivät olleet pahemmin ruosteessa ja kaikki aukeni ihan käsivoimin... Ruuvvasin aluksi oikean keskiönkin auki kun en huomannu että se jarrulevy onkin siinä vaan renkaan omilla muttureilla kiinni ja uiskentelee vapaasti kun ne saa pois. Oli muuten harvinaisen vittumainen vaihtaa noita sylinterin kumiosia uusiin. Hermoja koeteltiin aika pitkälle siinä pölysuojan ja sen sylinterimötikän ujuttamisessa paikoilleen niin että kumpikin menee oikein eikä mitään jääväliin. Vanhat osat olivat kyllä hyvässä kunnossa enkä oo varma oisko niitä edes tarvinnu vaihtaa uusiin.. noh vaihdettu on nyt kuitenkin. :D Jarrunesteen kanssa tuli kans leikittyä vähän kun ilmattiin samalla sitten jarrut. Ensituntumalta jarrut toimii hyvin, en ainakaan itse huomaa mitään puolta mista tai vastaavaa. Ainut on kumma ulvonta vasemmalta hiljaa ajettaessa ja jarruttaessa, ääni tulee ja menee sattuman varaisesti. Pitää varmaan ottaa auki uudestaan ja kattoa että kaikki on suorassa. Tai onkos kellään idea mikä vois olla kyseessä. Jarrulevyjen ohjeessa luki että saattaa mennä pari viikkoa ennen kuin jarruttaa kunnolla, liekkö sitten vaan jotain säilytys öljyjä jäänyt tms.

Kiitos avusta kaikille :D ja hyvää kevättä!
Wiljami
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05 Joulu 2005 13:27

ViestiKirjoittaja Wiljami » 16 Maalis 2006 14:24

Juu kyllä pestiin hyvin. Ohjeita seurattiin :D
Wiljami
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05 Joulu 2005 13:27

ViestiKirjoittaja Wiljami » 16 Maalis 2006 16:42

Noh laitoin sen niin kireelle kun sain. Käsin sen avasinkin niin luulis sen riittävän kun sen käsin laittaa takas. Vai?!? Pitääkö mennä kiristämään sitä ?apuva?

Se oli muuten tuo oikea puoli jonka avasin, mutta vasen vonkuu.
Wiljami
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05 Joulu 2005 13:27

ViestiKirjoittaja Jaakko85 » 16 Maalis 2006 18:38

En tiedä mondeosta mutta itse olen sierrasta kiristänyt ihan ilman momenttiavaintakin, ei ole vielä ujeltanut tai auennut. ~50cm pitkällä avaimella kun vääntää melkein tosissaan kiinni niin ei luulisi aukeavan. Mutta aina parempi kun laittaa luotettavalla momenttiavaimella siihen oikeaan momenttiin.
Jaakko85
Moderaattori
 
Viestit: 1779
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:16

ViestiKirjoittaja Wiljami » 16 Maalis 2006 19:30

Noh pitää sitten käydä vielä tallilla kokeilemassa momentti avaimella missä mennään :D
Wiljami
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05 Joulu 2005 13:27

ViestiKirjoittaja KajS » 17 Maalis 2006 11:51

lapazu kirjoitti:340 Nm on muuten "yllättävän" kireä.


Juu, mennee jo sidetopikiksi, mutta kun eka kerran elämässäni 40v+ iässä kiristin aluvanteita 110 Nm kireyteen, meinasi usko mennä: Ei kai näitä ihan mutkalle tarvi vääntää?

Erään amerikkalaisen tutkimuksen mukaan ihmisillä on taipumuksena ylikiristää pienet mutterit ja pultit ja taas isot jätetään liian löysälle.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Ja se auto: Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Avatar
KajS
 
Viestit: 809
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

ViestiKirjoittaja Monteonisti » 17 Maalis 2006 23:44

Minulla äänsi kun laitoin kiireessä sen "jousihärpäkkeen" väärin! :oops:
Monteonisti
 
Viestit: 3144
Liittynyt: 04 Helmi 2005 23:45

ViestiKirjoittaja Monteonisti » 25 Maalis 2006 00:32

Niimpä, elämä on kovaa! :twisted:
Mutta ilman kovaa ei olisi elämää? :D
Monteonisti
 
Viestit: 3144
Liittynyt: 04 Helmi 2005 23:45

ViestiKirjoittaja Wiljami » 25 Maalis 2006 14:47

Taisi olla syynä vaan se että jarrut olivat niin uutuuden kiiltävät. Nyt ei enää kuuluu mitään :D
Wiljami
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05 Joulu 2005 13:27


Paluu Alusta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Asdleksi, Google [Bot] ja 2 vierailijaa