Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
foordi_ukko
Viestit: 69
Liittynyt: 24 Maalis 2017 08:38

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja foordi_ukko »

Ei ole vaihdettu.
Onko sen tukilaakerin viallisuus jotenkin todettavissa vai pitääkö ensin ottaa osa irti? Onko tuo kuinka työläs vaihdettava, jos ihan kotipihalla sitä alkaa vaihtamaan?
Voisiko viallinen tukilaakeri oirehtia tällä tavoin?
Ford Mondeo 2.0 TDCi A Ghia Wagon -08
Avatar
janti
Viestit: 463
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja janti »

foordi_ukko kirjoitti:Ei ole vaihdettu.
Onko sen tukilaakerin viallisuus jotenkin todettavissa vai pitääkö ensin ottaa osa irti? Onko tuo kuinka työläs vaihdettava, jos ihan kotipihalla sitä alkaa vaihtamaan?
Voisiko viallinen tukilaakeri oirehtia tällä tavoin?
ks. aiempi vastaukseni viewtopic.php?f=4&t=47763#p269679
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Avatar
foordi_ukko
Viestit: 69
Liittynyt: 24 Maalis 2017 08:38

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja foordi_ukko »

Kävin rengasliikkeessä ja pyysin takuuseen tasapainottamaan renkaat uudelleen. Selvisi, että kaikki neljä rengasta tasapainotettu päin p*rsettä! Onneksi nyt oli eri asentaja. Tarkistettiin painotukset kohalleen ja katottiin että renkaissa ei näkynyt heittoja. Kaikki renkaat vaikuttivat olevan ok.
Nyt auto on sitten vihdoin jo siedettävä ajaa. On tässä ollu huonoa tuuriakin näiden sattumusten kanssa!
Kiihdytyksen jälkeisiä tärinöitä on, samoin mutkissa ehkä lievää tärinää ilmenee. Ehkä jopa jotain jurinaa aika ajoin, mutta siitä ei täyttä varmuutta ole :?
Täytyy tutkituttaa ne vetoakselit ja se tukilaakeri jossain vaiheessa. Nyt ei tärinät edes pahoin häiritse menoa, joten ihan kiire ei asian suhteen tässä vaiheessa ole.
Nyt on yksi tärinän lähde kuitenkin mielestäni selvitetty. Vaikea suorittaa vianetsintää, kun on useampi samantyyppistä oiretta aiheuttavaa ongelmaa päällekkäin.
Rengaspaineiksi laitoin 3,0 kiloa. Mielestäni paremman tuntoinen ajettava kuin rengasliikkeen laittama 2,6.
Täytynee raportoida sitten kun joskus loputkin tärinät saadaan pois. Toivottavasti siihenkin selvyys tulee aikanaan...
Ford Mondeo 2.0 TDCi A Ghia Wagon -08
Avatar
foordi_ukko
Viestit: 69
Liittynyt: 24 Maalis 2017 08:38

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja foordi_ukko »

Päivitelläänpä tätäkin pitkästä aikaa.
Nyt on sitten Fordiini se tukilaakerikin vaihdettu. Oli ollut vanha melko ruosteinen ja korjaamon mielestä ihan aiheellista oli jo vaihtaa. Laakeri oli kuitenkin oletettavasti ollut edelleen ehyt. Samalla oikeanpuoleinen vetoakseli todettu ehjäksi. :roll:
Kuten arvata saattaa, niin remontista ei ollut mitään apua tähän tärinävaivaan :lol:
Edelleen täristää noin 50 km/h vaudissa. Tärinät jatkuvat aina tuonne noin 100 km/h nopeuteen vaihtelevasti. Välillä täristää, välillä ei... Yli 100 km/h nopeuksissa en ole tärinää havainnut. Tärinä ei ole kovinkaan voimakasta mutta sen verran kuitenkin että sen huomaa ja ainakin minua se ärsyttää. Vänkärin jalkatilaan se tuntuu voimakkaimmin.
Nyt sitten seuraavaksi odotellaan talvirengaskautta, niin saa ruuvata uudet nappularenkaat alle. Tuskin silläkään mitään vaikutusta on, mutta sitä ootellaan :)
Ford Mondeo 2.0 TDCi A Ghia Wagon -08
tursas
Viestit: 4007
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja tursas »

foordi_ukko kirjoitti: Rengaspaineiksi laitoin 3,0 kiloa. Mielestäni paremman tuntoinen ajettava kuin rengasliikkeen laittama 2,6.
Täytynee raportoida sitten kun joskus loputkin tärinät saadaan pois. Toivottavasti siihenkin selvyys tulee aikanaan...
Senkus laitat, mulla tässä on ohjekirjan mukaan 2,1 ! ja ne on niitä baareja eikä psiitä kolmeen henkilöön asti...eikä täristä, kun pehmeemmät renkaat imee tärinän..oli miten oli tsemppiä... 8-)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
foordi_ukko
Viestit: 69
Liittynyt: 24 Maalis 2017 08:38

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja foordi_ukko »

foordi_ukko kirjoitti:Nyt sitten seuraavaksi odotellaan talvirengaskautta, niin saa ruuvata uudet nappularenkaat alle. Tuskin silläkään mitään vaikutusta on, mutta sitä ootellaan :)
Talvirenkaat ovat ollu alla nyt viikon päivät eikä minkäänlaista tärinää ole enää. Ens kesäksi vissiin hankittava uudet kesägummit...
Ford Mondeo 2.0 TDCi A Ghia Wagon -08
Avatar
foordi_ukko
Viestit: 69
Liittynyt: 24 Maalis 2017 08:38

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja foordi_ukko »

Tärinäongelmaa ei siis ole talvirenkailla esiintynyt. Vikoja on kuitenkin talven aikana tullut esille.
Etuiskarit oli sököt ja jo viime kesänäkin esiintyneelle ajoittaiselle jurinallekin on syy löytynyt. Pyöränlaakeri alkaa ilmeisesti olla finaalissa.
Ajoittainen jurina on muuttunut nyt jatkuvaksi vollottamiseksi, joka vaimenee vasempaan käännettäessä.
Iskarit on jo uusittu, pyöränlaakeri uusitaan piakkoin. Liekö näillä ollut syytä tärinään? Sittenpä sen näkee ku kesätassut saa taas alle :)
Ford Mondeo 2.0 TDCi A Ghia Wagon -08
Avatar
foordi_ukko
Viestit: 69
Liittynyt: 24 Maalis 2017 08:38

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja foordi_ukko »

Taakse vaihdettu oikea pyöränlaakeri ja eteen vasen. Nyt on jurinat poissa. Täytynee varmaan uusia loputkin laakerit jossain vaiheessa, kun oletettavasti ovat nekin vaihtokunnossa ennemmin tai myöhemmin...
Kesärenkaat on saatu alle ja alkoi noita tärinöitä taas esiintymään. Eiköhän se nyt ole uskottava, että rengaskaupoille on lähettävä. Harmi kun on niin hyvännäköiset kumit :? Jospa sen jälkeen saisi istua tärinättömässä autossa :)
Ford Mondeo 2.0 TDCi A Ghia Wagon -08
PS_Ford
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Kesä 2018 19:27

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja PS_Ford »

Tässä voisin varmaan kysäistä. Kuinka herkkä Mondeo on ET-luvun muutoksille ?

Alla on alkuperäiset Fordin vanteet 7*17 et50 + kuluneet renkaat 215/50/17"= Ohjaus toimii hyvin. Ei vapinaa...

Vaihdoin alle Alumiinivanteet 8*18 et 42 + uudet renkaat 235/40/18, Setti on varmasti kunnossa. = Vapisee 80kmh vauhdissa tosi ilkeästi..

Tätä asennusta on tutkittu jo todella monesti ja alustakin on käyty läpi. Mitään vikaa ei ole löytynyt.
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

PS_Ford kirjoitti:Tässä voisin varmaan kysäistä. Kuinka herkkä Mondeo on ET-luvun muutoksille ?

Alla on alkuperäiset Fordin vanteet 7*17 et50 + kuluneet renkaat 215/50/17"= Ohjaus toimii hyvin. Ei vapinaa...

Vaihdoin alle Alumiinivanteet 8*18 et 42 + uudet renkaat 235/40/18, Setti on varmasti kunnossa. = Vapisee 80kmh vauhdissa tosi ilkeästi..

Tätä asennusta on tutkittu jo todella monesti ja alustakin on käyty läpi. Mitään vikaa ei ole löytynyt.
Renkaista pysty- ja sivuheitto katottu? Onko oikeankokoinen keskireikä / sovitteet kunnossa (63,4mm)? Vapiseeko koko auto vai pelkästään ratti? Koita vaihtaa renkaat takaa eteen, jos vapina vaihtuu ratista koko autoon tai toisinpäin, niin vika on varmasti renkaissa/vanteissa. Jos heitto edessä niin ratti väpättää, jos takana niin koko auto tutajaa.
PS_Ford
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Kesä 2018 19:27

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja PS_Ford »

Renkaat ja vanteet on katsottu ja tutkittu rengasliikkeessä jo kolme kertaa. Joka kerta on laitettu lopuksi alle nuo vanhat. On tarkistettu heittokellolla ja ei varmasti ole kuulemaan heittoa mihinkään suuntaan renkaissa tai vanteissa. Sovitteet on paikallaan. Ratissa sen tärinän vaan tuntee. Alkaa noin 80 km/h vauhdissa. Alkuperäisellä setillä ei samaa ongelmaa vaikka renkaat tosi kuluneet.

ET.hän tuossa poikkeaa aika paljon ?

Onko alkuperäiset Fordin 18" vanteet 8" leveät ja ET 55 ?

Ainakin Mak.lla näyttää olevan tuo Stockholm malli vastaava spekseiltään ? Ja vissiin suorasovitteinen ?

https://www.eurovanne.fi/vanteet/verkko ... ice-black/

Voisiko olla hyvä vaihtaa tuohon ?
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Koita vaihtaa renkaat takaa eteen, jos koko auto ei nyt tunnu tutisevan?

Laitoin kans keväällä 18" vanteet ET45 ja 235/45 gummit, pieni tutina tuntui ratissa sopivassa nopeudessa ja alustasarjan vaihdossa renkaat taisi mennä eripäin takaisin, kun nyt ratti ei tutise vaan koko auto tuntuu hivenen tutisevan sopivassa nopeudessa. Vanteen offsetin muutos ei mun mielestä tutinaa voi aiheuttaa, mutta mondeot tuntuu olevan herkkiä pienillekin heitoille tasapainotuksessa.

Koska olet asioinut liikkeessä, niin voinen olettaa, että ne etujarrulevyissä olevat prikat on tarvittaessa otettu pois? Harvaan tarvikevanteeseen ne sopii olemaan paikallaan, mutta joihinkin toki sopii ja tällöin niitä ei tietysti tarvitse ottaa pois.
PS_Ford
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Kesä 2018 19:27

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja PS_Ford »

Millaiset prikat ? Missä ne siellä on ? En ole toki tuosta varma, että ovatko tuota huomioineet.
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Eturengas irti niin yhden pinnapultin juuressa kuuluisi olla prikka, joka lähtee pyörittelemällä irti. Vakiovanteissa on reiässä tilaa tuolle prikalle, mutta tarvikkeissa välttämättä ei.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja emax »

Mulle tuli ekana mieleen myös tuo prikkasokka+tarvikevanne, nyt kun ekan kerran tätä luin. Tai orkkisaluvanne ja vääränkartioiset mutterit.
Sitä prikkaa ei sielä tarvitte. Sen ainoa tehtävä on pitää levyä paikoillaan kun huoltaa/korjaa jarruja, mutta hommat pystyy kyllä tekemään ihan hyvin ilman sitäkin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
PS_Ford
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Kesä 2018 19:27

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja PS_Ford »

Kiitos näistä tiedoista. Tarkistetaan tuo seuraavaksi.
Mondeoiv
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Marras 2017 16:02

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja Mondeoiv »

Suurella todennäköisyydellä itsellä ainakin uudet, mutta erittäin huonolaatuiset jarrulevyt. Palat jumissa ja niitä irrotellessa huomasin uuden takalevyn menneen kieroksi.
No siirryin kokopäiväiseksi n.40vuotiaaksi mopopojaksi. Mopoillessa merkkiliikkeeseen hakemaan antennia ja antenninjalkaa, tuli muuten vain jarrut puheeksi. Usean hengen voimin merkkiliikkeessä vika alkoi hahmottumaan ja olihan se yksi levy jo aiemmin kieroksi todettu itsekkin.
PS_Ford
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Kesä 2018 19:27

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja PS_Ford »

Tämä taisi selvitä. Rengasliike tilasi uudet vanteet. Nyt on alla 18" suorasovitteiset AEZ Steamit ja Good Year Eagle F1:set 235/40/18. Ei tärise enää. Jostain syystä sovittimelliset vanteet ei vaan keskittänyt tai jotain ?

edit. Ei ollut prikkoja paikoillaan
Mondeoxxxc
Viestit: 48
Liittynyt: 06 Touko 2018 21:28

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja Mondeoxxxc »

Viteläki oli kerran jokku halappis kumet, olikohan ventukset. Tärisi ja kulu ne kumet silimisä vaikka oli sääjetty kulumat. Liekkö ollee jokku vyövikaset
sanna12
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Heinä 2018 18:26

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja sanna12 »

Minulla teki vanteet samaa häiritsevää heiluttamista ja tärinää :)
Mondeoxxxc
Viestit: 48
Liittynyt: 06 Touko 2018 21:28

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja Mondeoxxxc »

Mulla ne halappis kumet oli penkisä aivan tasapainosa, mut eipä ollu ennää ku laitto alle
IiroH
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Kesä 2018 21:45

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja IiroH »

Terve.
Eipä oo tällästä ketjua tullu aikasemmin huomattuakaan, mutta lyönpä lusikkani soppaan. Itellä mk4 vai onko se nyt 4.5 2012 1.6 ecoboost. 4v. ollu auto itellä ja jo oston aikaan kiinnitin huomiota kuinka herkkä ohjaus on tien pinnan epätasaisuuksille. No ei tuo varsinaisesti suuresti ole haitannut ja talvirenkaat huomattavasti suuntavakaammat olleet ja kun kesärenkaatkin uusin pari kesää sitten niin se helpotti asiaa hieman kesällä. Vuosi sitten iskarit eteen ja loppui se vauhdissa ja jarruttaessa vetely. Jo jonkun aikaa on tuntunu jarruttaessa hyvin lievä nykytys. Sellanen mitä ei kyydissä olijat edes oikein huomaa. Samoin maantienopeudessa ihan pieni ratin vipatus. Jos piti ratista kiinni niin sitä ei edes havainnu juurikaan mutta parin sormen otteella sen huomasi kyllä. Vuosi sitten vaihdoin palat ja kun levyjä kattelin olivat sillon ok, niin en vaihtanut. Nyt pari viikkoa sitten tuo jarruttaessa nypytys alkoi pitämään pientä pätkittäistä nitinää eli jossain kohtaa levyä otti kevyesti jarrutettaessa vahvemmin kiinni kun toisessa ja kun jarrutti pikkasen lisää niin tuo kitinä loppui. Vaihdoin sitten brembon levytkin tuonne ja siihen loppui vispaukset ja kitinät. Nyt tuo auto kulkee niin kun sen olis aina kuulunukkin. Alkuperäset kesärenkaat alla oli good yearin effecient gripit koossa 215/55/16 ja nyt niiden tilalla Nokian Hakka green 205/60/16. Nuo on ollu ihan ok. Talvirenkaissa en edes nyt muista mitkä oli edelliset mutta oisko nekin ollu good yearin jotku kitkat. Ne pelas kyllä ihan ok siihen asti kunnes olivat loppu ja nyt bridgestone blizzak kitka 205/55/16. Kitkoilla nää kaikki oireet on ollu huomattavasti lievempiä. Ai niin ja käytin jo auton alkutaipaleesta nelipyöräsuuntauksessa juuri ton vetelyn takia, mutta ei niissä mitään sanomista ollu... Eli mulla noihin vaivoihin on auttanu renkaitten, iskarien ja jarrulevyjen vaihto.

Edit. Niin ja tosiaan autolla on kilsoja takana 185tkm nyt ja ite oon nyt 4v aikana ajanu siis kilsat 135-185 tkm.
tUMi
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Heinä 2017 21:49
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja tUMi »

Minulla on ollut nyt yhden vuoden ja yhden kuukauden ajan omistuksessani vm. 2012 mk4.5 Mondeo, moottorina 1.6 Ecoboost. KIlometrejä autoa ostaessa heinäkuussa 2017 oli noin 67tkm ja nyt tätä viestiä kirjoittaessa kilsoja on kertynyt 96tkm verran eli noin 30tkm verran olen tällä ehtinyt ajaa itse tähän asti.

Toukokuusta 2018 lähtien alkoi omassakin autossa ilmetä maantienopeuksissa juurikin tuollainen samankaltainen tärinä ratissa, jota muutkin ovat täällä kuvailleet. Tärinä oli matalataajuuksista ja ei kovin voimakasta kun käsiä piti ratilla. Kun päästi kädet irti ratista, alkoi ratti vipattaa silminnähden. Myöhemmin ajan kuluessa samanlainen tärinä ratissa alkoi ilmetä maantienopeuksien lisäksi myös jo taajamanopeuksissa viittä-kuuttakymppiä ajaessa. Lämpötilalla tuntui myös olevan asiaan merkitystä, kylmällä ja viileällä säällä tärinä oli voimakkaampaa kun taas lämpimillä keleillä ja hellesäillä tärinää ei saattanut olla ollenkaan tai se oli todella olematonta. Tärinällä oli myös taipumus muuttua jopa kesken matkan, esim. risteyksistä kääntyessä seuraavalle suoralle tärinä saattoi alkaa uudelleen, mikäli tärinää ei vielä ollut ennen sitä. Välillä tärinä myös lieveni kääntymisen jälkeen tai joskus saattoi kadota jopa kokonaan.

Omassa tapauksessa tuo tärinä ratissa ei siis ollut koko aikaa läsnä autolla ajaessa, vaan se vaihteli suurestikin olemattomasta todella häiritsevään. Joskus tärinä saattoi tuntua myös koko autossa, ei vain ratissa. Välillä oli myös niinkin päin, ettei ratti tärissyt vaan koko auto tuntui ravistavan vähän. Viime aikoina myös jarrutuksissa ratti alkoi samalla tavalla täristää hieman kovempaa jarruttaessa, mutta ei kuitenkaan joka kerta jarruttaessa, vain silloin tällöin.

Luonnollisesti renkaat oli ensimmäinen asia, josta vian tutkiminen aloitettiin. Nimittäin vain noin kaksi viikkoa ennen tärinöiden alkamista toukokuussa 2018 autoon oli ostettu paikallisesta liikkeestä uudet kesärenkaat, jotka olivat merkkiä/mallia Matador MP47 Hectorra 3, rengaskokona 215/50R17 95W. Ennen näiden Matadorin renkaiden hankintaa ostin helmikuussa 2018 tulevaksi kesäksi autoon upouuden 17 tuuman aluvanne-rengaspaketin. Nuo vanteet eivät siis olleet Fordin alkuperäiset vaan tarvikevanteet. Vanteet olivat merkkiä IT Wheels ja mallina "Elena", tarkat speksit 7x17 5x108 ET45 63.4 (suorasovitteiset vanteet siis). Kyseiset vanteet ovat siis valmistettu Italiassa ja juuri tätä kyseistä vannemallia valmistaa itse asiassa Eta Beta, vaikkakin IT Wheels on saksalainen brändi. Rengassetti, joka noihin vanteisiin asennettiin tuolloin (eli ensimmäiset renkaat noihin uusiin aluvanteisiin) oli Tyfoon Successor 5 koossa 215/50R17 95Y (valmistettu Saksassa), jotka osoittautuivat pettymykseksi, koska rengasmelu oli niin häiritsevää. Tästä syystä ne vaihtuivat noihin aiemmin mainittuihin Matadorin renkaisiin.

Sitten takaisin alkuperäiseen aiheeseen. Epäilin noiden uusien Matadorin renkaiden tasapainotuksessa olevan jotain vikaa, joten vein auton takaisin rengasliikkeeseen. Liikkeessä tarkistettiin kaikkien renkaiden tasapainotus ja yhdestä renkaasta löytyi 15g heitto. Se rengas, josta tuo heitto löytyi, tasapainotettiin uudestaan, muille kolmelle ei tarvinnut tehdä mitään. Myös kaikkien renkaiden mahdollinen pystyheitto tarkistettiin samalla, ei näkynyt mitään normaalista poikkeavaa, kaikki kunnossa senkin suhteen. Valitettavasti autossa ei tapahtunut mitään suurta muutosta tärinän suhteen, tilanne hieman parantui mutta vika silti jäi.

Kesäkuussa 2018 heti juhannusviikonlopun jälkeen vein auton eräälle korjaamolle nelipyöräsuuntaukseen, jossa alusta myös tutkittiin läpikotaisin. Ei löytynyt alustasta mitään syytä tärinälle ja nelipyöräsuuntauskin saatiin tehtyä onnistuneesti eli kulmat olivat ok. Vika ei siis myöskään johtunut pyöränkulmista. Kyseisellä korjaamolla epäiltiin tärinän syyksi renkaita. Päätinpä siis ostaa heinäkuussa 2018 (jälleen) uudet kesärenkaat, tällä kertaa valinta osui Landsail LS588 -renkaisiin ja kokona edelleen sama 215/50R17 95W. Kun renkaat saatiin alle, ne tuntuivat selvästi mukavimmilta ja hiljaisemmilta kuin aikaisemmat Matadorit ja tuntuivat myös hyviltä ajaa. Olin siis tyytyväinen valintaani. Mutta vaikuttivatko nuo renkaat millään tavalla ratin tärinään? No eivätpä tietenkään vaikuttaneet.

Olisiko ehkä noin viikko kulunut noiden Landsailin renkaiden hankkimisesta ja yhtenä päivänä autoa tutkiessa kotipihalla huomasin autossani takapyöränlaakerien pitävän outoa ääntä, kun tunkkasin takapyörät ilmaan ja pyöritin niitä käsin. Sellainen ihmeellinen kolina niistä lähti, kun takarenkaita pyöritti käsin ilmassa. Ajossakin kuului takaa sellaista ihme kahinaa. Lopulta vika varmistui, kun jarrut purettiin pois tieltä, laakeristahan se ääni tuli. No eipä siinä sitten, Saksasta (Autodoc) tilasin samantien uudet SKF:n takapyöränlaakerit, jotka maksoivat 89 euroa kappaleelta. Samaan aikaan Suomessa samoista laakereista pyydettiin Motonetissä huikeat 220 euroa kappaleelta. Viikon kuluttua uudet laakerit eli kokonaiset pyörännavat saapuivat kotiovelle ja samana päivänä ne vaihdettiin omassa kotipihassa. Suhteellisen helpot vaihtaa, kun koko pyörännapa kiinnitetty autoon vain neljällä pultilla, tietysti ABS-anturin johto oli myös irroitettava pyörännavasta. Ylimääräiset äänet poistuivat tämän operaation myötä eli laakerien vaihto oli onnistunut. Auto tuntui ajossa selvästi aiempaa hiljaisemmalta ja ehkä koko autossa välillä ilmennyt tärinäkin hiukan väheni, mutta varsinainen vika eli ratin tärinä ei tietysti tälläkään poistunut.

Noin viikkoa myöhemmin varasin autolle ajan yhteen omaan luottokorjaamoon, joka on aiempiakin autojani tutkinut ja korjaillut onnistuneesti ennenkin. Vein auton sinne ja siellä käytiin läpi koko alustan lisäksi myös vetarit. Mitään tavanomaisesta poikkeavaa ei löytynyt eli nollatulos oli tämän korjaamokäynnin seurauksena ja ongelma senkun jatkui. Sitten työkaverini vinkkasi, että kyseessä voisivat olla omassa tapauksessani vialliset etupyöränlaakerit. En tietysti millään jaksanut uskoa sitä, koska olin itsekin etupyöränlaakereita jo aiemmin tutkinut, yhtään välystä niistä ei löytynyt eikä myöskään mitään ylimääräisiä ääniä niistä kuulunut kun etupyöriä yritti käsin liikuttaa. Tämähän ei tietysti tarkoittanut välttämättä sitä, ettei vika silti voisi olla niissä.

Otin sitten kuitenkin epätoivon vallassa riskin ja varasin luottokorjaamolleni ajan pyöränlaakerien vaihtoon. Tässä autossa etupyöränlaakerien vaihto ei onnistu omatoimisesti, koska työ vaatii erikoistyökalun (koko etupyörännapa laakereineen on prässätty kiinni olkatukeen). Tilasin Saksasta (Autodoc) uudet SKF:n etupyöränlaakerit hintaan 109 euroa kappale. Kyseisen korjaamon kautta etupyöränlaakerit olisivat olleet turhan kalliita hankkia, joten siksi hankin ne taas itse Saksasta aivan kuten takapyöränlaakeritkin sieltä ostin jo aiemmin. Korjaamo olisi pyytänyt halvimmillaan FAG:n etupyöränlaakerista 192 euroa kappaleelta ja SKF:n etupyöränlaakerista huikeat 290 euroa kappaleelta. Motonetistä samat SKF:n etupyöränlaakerit olisi saanut 139 eurolla kappale. Motonetin hintaan nähden säästin 60 euroa tilaamalla samat SKF:n etupyöränlaakerit Saksasta.

Eilen perjantaina 24.8 käytin autoa korjaamolla, jossa asensivat nuo hankkimani uudet SKF:n etupyöränlaakerit ja samalla asennettiin myös itse hankkimani uudet Fedoron OE-laatuiset etujarrupalat. Etujarrupalat vaihdoin vinkumisen takia. Maaliskuussa 2018 autolle tehtiin täysi jarruremontti eli kaikki levyt ja palat uusiksi sekä myös jarrunesteet vaihdettiin. Osina käytettiin Brembon sinkattuja jarrulevyjä ja Brembon OE-laatuisina jarrupaloja. Nuo Brembon palat ovat vinkuneet autossani jo melkein heti uudesta saakka, vain kevyissä jarrutuksissa (normaaleissa tai raskaissa jarrutuksissa ääntä ei ollut).

Pyysin korjaamoa laakereiden vaihdon yhteydessä myös mittaamaan etujarrulevyt siltä varalta, että ne olisivat kierot. Ja niin myös tehtiin.

Ja kappas kummaa, etupyöränlaakereiden vaihto todellakin auttoi ja vihdoinkin autossani ei enää ratti tärise, ei tasavauhtia ajaessa eikä myöskään jarruttaessa tunnu enää ratissa mitään tärinöitä. Etujarrulevyissä ei onneksi havaittu mitään vikaa, ne olivat jo alunperinkin kunnossa. Pitkään meni ennen kuin syy tärinään löytyi, mutta lopultakin auto on nyt saatu kuntoon. Olen todella tyytyväinen, vaikka aikaa ja rahaa on tähän selvittelyyn palanut, turhaankin.

Vielä on enää pikkujuttuja jäljellä, mitä laittaa kuntoon. Autossa maaliskuusta 2018 saakka olleet Brembon takajarrupalat pitää myös vaihtaa uusiin, koska nekin etujarrupalojen tavoin vinkuvat kevyissä jarrutuksissa. Olen jo tilannut tätä varten Fedoron OE-laatuiset takajarrupalat, ne vaihdetaan sitten jossain vaiheessa itse omassa kotipihassa (jarrumäntätyökalu onneksi löytyy jo). Ensi maanantaina käytän autoa vielä kertaalleen nelipyöräsuuntauksessa (eri korjaamolla kuin jossa edellinen suuntaus tehtiin), koska kesäkuussa tehdyssä nelipyöräsuuntauksessa ryssittiin jotakin ratin keskittämisen kanssa. Tilanne on ollut edellisen nelipyöräsuuntaukseen jälkeen sellainen, että ratti on vinossa aina suoraan ajettaessa, kun autossa istuu kolme henkilöä mukaan lukien kuski. Tuo ongelma on tullut tuon viimeisimmän nelipyöräsuuntauksen jälkeen, ennen sitä ratti oli kyllä suorassa myös matkustajia kuskatessa. Suuntavakauskaan ei ole nyt autossa ollut paras mahdollinen viime aikojen remonttien jälkeen. Ehkä myös tarkistutan nykyisten Landsailin kesärenkaiden tasapainotuksen samalla, varmuuden vuoksi (noilla renkailla ajettu nyt noin 3-4tkm).

Jospa sitä sitten saisi vihdoinkin taas pitkästä aikaa istua tärinättömässä ja suuntavakaassa autossa. :)

Teille muille tiedoksi, ketkä vielä painivat saman ongelman kanssa: jos olette jo kaikkea muuta kokeilleet, niin harkitkaa ihmeessä seuraavaksi etupyöränlaakerien uusimista, vaikka niissä ei välttämättä tuntuisi välystä tai kuulu ylimääräisiä ääniä, se kun ei vielä sulje pois sitä, ettei niissä voisi olla vikaa. Sanoisin, että nuo etupyöränlaakerit ovat todennäköisempi tällaisen tärinäongelman aiheuttaja kuin esimerkiksi vaikkapa vetonivel, vetoakselin tukilaakeri tai etuiskunvaimentimet, vanteista ja renkaista puhumattakaan (vaikkei niidenkään vaikutusta asiaan voi kiistää). Mutta jokainen tapaus on omanlaisensa, sama korjaus ei välttämättä päde kaikkiin samankaltaisiin tapauksiin, kuten tätäkin viestiketjua lukiessa on käynyt ilmi. Syy voi olla näköjään melkein missä tahansa.
Entinen: :ford: Ford Mondeo mk4.5 2012 1.6 Ecoboost MT6 5D Titanium Business Hypnotic Silver
Nykyinen: :ford: Ford Mondeo mk5 2015 1.5 EcoBoost A6 5D Titanium Tectonic Silver
foop
Viestit: 259
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja foop »

foordi_ukko kirjoitti:Taakse vaihdettu oikea pyöränlaakeri ja eteen vasen. Nyt on jurinat poissa. Täytynee varmaan uusia loputkin laakerit jossain vaiheessa, kun oletettavasti ovat nekin vaihtokunnossa ennemmin tai myöhemmin...
Kesärenkaat on saatu alle ja alkoi noita tärinöitä taas esiintymään. Eiköhän se nyt ole uskottava, että rengaskaupoille on lähettävä. Harmi kun on niin hyvännäköiset kumit :? Jospa sen jälkeen saisi istua tärinättömässä autossa :)
Sama... Molemmat etupyöränlaakerit meni vaihtoon: vapinat poistui, jurnutusääni hävisi ja keskialueen ohjaustarkkuus parantui.

Nyt kun jälkeenpäin miettii niin ongelma alkasi viikkoja sitten: hiljalleen ilmaantuivat satunnaiset tärinät sekä ohjauksesta tuli epätarkempi, ensiksi tuli vain nostettua hieman rengaspainetta ja kuitattua ongelma sillä :roll: Viikko-pari sen jälkeen alkoi jurnutus yli 70 km/h nopeudessa, kuin olisi täryraidan päällä ajanut jatkuvasti. Se vasta herätti kunnolla. Välystä ei tuntunut kun riuhtoi pyörää maassa, mutta kun auton kulman nosti ilmaan niin pyörä heilui huomattavasti :o Vasen oli selkeästi välyksellinen, mutta vaihdatin myös oikean puolen varmuudeksi. Ja nyt kulkee kuten kuuluukin :thumbup:
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Hampered
Viestit: 302
Liittynyt: 13 Helmi 2017 07:51

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja Hampered »

foop kirjoitti:Vasen oli selkeästi välyksellinen, mutta vaihdatin myös oikean puolen varmuudeksi. Ja nyt kulkee kuten kuuluukin :thumbup:
Kerrasta viisastuneena taidan itse seuraavaksi tehdä saman :D aikaisemmassa focuksessa kun antautui oikea etulaakeri ja se vaihdettiin. Viikon päästä alkoi toisen puolen oireet ja takaisin pajalle :D
:ford: Focus 1.6ti-vct Titanium -11 (mk3)

Entiset
:ford: Focus 1.6tdci Econetic -09 (mk2 Facelift)
:ford: Focus 1.6ti-vct Ghia -06 (mk2)
:ford: Mondeo 1.8i Ambiente -00 (mk2)
:ford: Focus 1.6i Ambiente -04 (mk1 Facelift)
Vastaa Viestiin