Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
tUMi
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Heinä 2017 21:49
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja tUMi »

tUMi kirjoitti:Minulla on ollut nyt yhden vuoden ja yhden kuukauden ajan omistuksessani vm. 2012 mk4.5 Mondeo, moottorina 1.6 Ecoboost. KIlometrejä autoa ostaessa heinäkuussa 2017 oli noin 67tkm ja nyt tätä viestiä kirjoittaessa kilsoja on kertynyt 96tkm verran eli noin 30tkm verran olen tällä ehtinyt ajaa itse tähän asti.

Toukokuusta 2018 lähtien alkoi omassakin autossa ilmetä maantienopeuksissa juurikin tuollainen samankaltainen tärinä ratissa, jota muutkin ovat täällä kuvailleet. Tärinä oli matalataajuuksista ja ei kovin voimakasta kun käsiä piti ratilla. Kun päästi kädet irti ratista, alkoi ratti vipattaa silminnähden. Myöhemmin ajan kuluessa samanlainen tärinä ratissa alkoi ilmetä maantienopeuksien lisäksi myös jo taajamanopeuksissa viittä-kuuttakymppiä ajaessa. Lämpötilalla tuntui myös olevan asiaan merkitystä, kylmällä ja viileällä säällä tärinä oli voimakkaampaa kun taas lämpimillä keleillä ja hellesäillä tärinää ei saattanut olla ollenkaan tai se oli todella olematonta. Tärinällä oli myös taipumus muuttua jopa kesken matkan, esim. risteyksistä kääntyessä seuraavalle suoralle tärinä saattoi alkaa uudelleen, mikäli tärinää ei vielä ollut ennen sitä. Välillä tärinä myös lieveni kääntymisen jälkeen tai joskus saattoi kadota jopa kokonaan.

Omassa tapauksessa tuo tärinä ratissa ei siis ollut koko aikaa läsnä autolla ajaessa, vaan se vaihteli suurestikin olemattomasta todella häiritsevään. Joskus tärinä saattoi tuntua myös koko autossa, ei vain ratissa. Välillä oli myös niinkin päin, ettei ratti tärissyt vaan koko auto tuntui ravistavan vähän. Viime aikoina myös jarrutuksissa ratti alkoi samalla tavalla täristää hieman kovempaa jarruttaessa, mutta ei kuitenkaan joka kerta jarruttaessa, vain silloin tällöin.

Luonnollisesti renkaat oli ensimmäinen asia, josta vian tutkiminen aloitettiin. Nimittäin vain noin kaksi viikkoa ennen tärinöiden alkamista toukokuussa 2018 autoon oli ostettu paikallisesta liikkeestä uudet kesärenkaat, jotka olivat merkkiä/mallia Matador MP47 Hectorra 3, rengaskokona 215/50R17 95W. Ennen näiden Matadorin renkaiden hankintaa ostin helmikuussa 2018 tulevaksi kesäksi autoon upouuden 17 tuuman aluvanne-rengaspaketin. Nuo vanteet eivät siis olleet Fordin alkuperäiset vaan tarvikevanteet. Vanteet olivat merkkiä IT Wheels ja mallina "Elena", tarkat speksit 7x17 5x108 ET45 63.4 (suorasovitteiset vanteet siis). Kyseiset vanteet ovat siis valmistettu Italiassa ja juuri tätä kyseistä vannemallia valmistaa itse asiassa Eta Beta, vaikkakin IT Wheels on saksalainen brändi. Rengassetti, joka noihin vanteisiin asennettiin tuolloin (eli ensimmäiset renkaat noihin uusiin aluvanteisiin) oli Tyfoon Successor 5 koossa 215/50R17 95Y (valmistettu Saksassa), jotka osoittautuivat pettymykseksi, koska rengasmelu oli niin häiritsevää. Tästä syystä ne vaihtuivat noihin aiemmin mainittuihin Matadorin renkaisiin.

Sitten takaisin alkuperäiseen aiheeseen. Epäilin noiden uusien Matadorin renkaiden tasapainotuksessa olevan jotain vikaa, joten vein auton takaisin rengasliikkeeseen. Liikkeessä tarkistettiin kaikkien renkaiden tasapainotus ja yhdestä renkaasta löytyi 15g heitto. Se rengas, josta tuo heitto löytyi, tasapainotettiin uudestaan, muille kolmelle ei tarvinnut tehdä mitään. Myös kaikkien renkaiden mahdollinen pystyheitto tarkistettiin samalla, ei näkynyt mitään normaalista poikkeavaa, kaikki kunnossa senkin suhteen. Valitettavasti autossa ei tapahtunut mitään suurta muutosta tärinän suhteen, tilanne hieman parantui mutta vika silti jäi.

Kesäkuussa 2018 heti juhannusviikonlopun jälkeen vein auton eräälle korjaamolle nelipyöräsuuntaukseen, jossa alusta myös tutkittiin läpikotaisin. Ei löytynyt alustasta mitään syytä tärinälle ja nelipyöräsuuntauskin saatiin tehtyä onnistuneesti eli kulmat olivat ok. Vika ei siis myöskään johtunut pyöränkulmista. Kyseisellä korjaamolla epäiltiin tärinän syyksi renkaita. Päätinpä siis ostaa heinäkuussa 2018 (jälleen) uudet kesärenkaat, tällä kertaa valinta osui Landsail LS588 -renkaisiin ja kokona edelleen sama 215/50R17 95W. Kun renkaat saatiin alle, ne tuntuivat selvästi mukavimmilta ja hiljaisemmilta kuin aikaisemmat Matadorit ja tuntuivat myös hyviltä ajaa. Olin siis tyytyväinen valintaani. Mutta vaikuttivatko nuo renkaat millään tavalla ratin tärinään? No eivätpä tietenkään vaikuttaneet.

Olisiko ehkä noin viikko kulunut noiden Landsailin renkaiden hankkimisesta ja yhtenä päivänä autoa tutkiessa kotipihalla huomasin autossani takapyöränlaakerien pitävän outoa ääntä, kun tunkkasin takapyörät ilmaan ja pyöritin niitä käsin. Sellainen ihmeellinen kolina niistä lähti, kun takarenkaita pyöritti käsin ilmassa. Ajossakin kuului takaa sellaista ihme kahinaa. Lopulta vika varmistui, kun jarrut purettiin pois tieltä, laakeristahan se ääni tuli. No eipä siinä sitten, Saksasta (Autodoc) tilasin samantien uudet SKF:n takapyöränlaakerit, jotka maksoivat 89 euroa kappaleelta. Samaan aikaan Suomessa samoista laakereista pyydettiin Motonetissä huikeat 220 euroa kappaleelta. Viikon kuluttua uudet laakerit eli kokonaiset pyörännavat saapuivat kotiovelle ja samana päivänä ne vaihdettiin omassa kotipihassa. Suhteellisen helpot vaihtaa, kun koko pyörännapa kiinnitetty autoon vain neljällä pultilla, tietysti ABS-anturin johto oli myös irroitettava pyörännavasta. Ylimääräiset äänet poistuivat tämän operaation myötä eli laakerien vaihto oli onnistunut. Auto tuntui ajossa selvästi aiempaa hiljaisemmalta ja ehkä koko autossa välillä ilmennyt tärinäkin hiukan väheni, mutta varsinainen vika eli ratin tärinä ei tietysti tälläkään poistunut.

Noin viikkoa myöhemmin varasin autolle ajan yhteen omaan luottokorjaamoon, joka on aiempiakin autojani tutkinut ja korjaillut onnistuneesti ennenkin. Vein auton sinne ja siellä käytiin läpi koko alustan lisäksi myös vetarit. Mitään tavanomaisesta poikkeavaa ei löytynyt eli nollatulos oli tämän korjaamokäynnin seurauksena ja ongelma senkun jatkui. Sitten työkaverini vinkkasi, että kyseessä voisivat olla omassa tapauksessani vialliset etupyöränlaakerit. En tietysti millään jaksanut uskoa sitä, koska olin itsekin etupyöränlaakereita jo aiemmin tutkinut, yhtään välystä niistä ei löytynyt eikä myöskään mitään ylimääräisiä ääniä niistä kuulunut kun etupyöriä yritti käsin liikuttaa. Tämähän ei tietysti tarkoittanut välttämättä sitä, ettei vika silti voisi olla niissä.

Otin sitten kuitenkin epätoivon vallassa riskin ja varasin luottokorjaamolleni ajan pyöränlaakerien vaihtoon. Tässä autossa etupyöränlaakerien vaihto ei onnistu omatoimisesti, koska työ vaatii erikoistyökalun (koko etupyörännapa laakereineen on prässätty kiinni olkatukeen). Tilasin Saksasta (Autodoc) uudet SKF:n etupyöränlaakerit hintaan 109 euroa kappale. Kyseisen korjaamon kautta etupyöränlaakerit olisivat olleet turhan kalliita hankkia, joten siksi hankin ne taas itse Saksasta aivan kuten takapyöränlaakeritkin sieltä ostin jo aiemmin. Korjaamo olisi pyytänyt halvimmillaan FAG:n etupyöränlaakerista 192 euroa kappaleelta ja SKF:n etupyöränlaakerista huikeat 290 euroa kappaleelta. Motonetistä samat SKF:n etupyöränlaakerit olisi saanut 139 eurolla kappale. Motonetin hintaan nähden säästin 60 euroa tilaamalla samat SKF:n etupyöränlaakerit Saksasta.

Eilen perjantaina 24.8 käytin autoa korjaamolla, jossa asensivat nuo hankkimani uudet SKF:n etupyöränlaakerit ja samalla asennettiin myös itse hankkimani uudet Fedoron OE-laatuiset etujarrupalat. Etujarrupalat vaihdoin vinkumisen takia. Maaliskuussa 2018 autolle tehtiin täysi jarruremontti eli kaikki levyt ja palat uusiksi sekä myös jarrunesteet vaihdettiin. Osina käytettiin Brembon sinkattuja jarrulevyjä ja Brembon OE-laatuisina jarrupaloja. Nuo Brembon palat ovat vinkuneet autossani jo melkein heti uudesta saakka, vain kevyissä jarrutuksissa (normaaleissa tai raskaissa jarrutuksissa ääntä ei ollut).

Pyysin korjaamoa laakereiden vaihdon yhteydessä myös mittaamaan etujarrulevyt siltä varalta, että ne olisivat kierot. Ja niin myös tehtiin.

Ja kappas kummaa, etupyöränlaakereiden vaihto todellakin auttoi ja vihdoinkin autossani ei enää ratti tärise, ei tasavauhtia ajaessa eikä myöskään jarruttaessa tunnu enää ratissa mitään tärinöitä. Etujarrulevyissä ei onneksi havaittu mitään vikaa, ne olivat jo alunperinkin kunnossa. Pitkään meni ennen kuin syy tärinään löytyi, mutta lopultakin auto on nyt saatu kuntoon. Olen todella tyytyväinen, vaikka aikaa ja rahaa on tähän selvittelyyn palanut, turhaankin.

Vielä on enää pikkujuttuja jäljellä, mitä laittaa kuntoon. Autossa maaliskuusta 2018 saakka olleet Brembon takajarrupalat pitää myös vaihtaa uusiin, koska nekin etujarrupalojen tavoin vinkuvat kevyissä jarrutuksissa. Olen jo tilannut tätä varten Fedoron OE-laatuiset takajarrupalat, ne vaihdetaan sitten jossain vaiheessa itse omassa kotipihassa (jarrumäntätyökalu onneksi löytyy jo). Ensi maanantaina käytän autoa vielä kertaalleen nelipyöräsuuntauksessa (eri korjaamolla kuin jossa edellinen suuntaus tehtiin), koska kesäkuussa tehdyssä nelipyöräsuuntauksessa ryssittiin jotakin ratin keskittämisen kanssa. Tilanne on ollut edellisen nelipyöräsuuntaukseen jälkeen sellainen, että ratti on vinossa aina suoraan ajettaessa, kun autossa istuu kolme henkilöä mukaan lukien kuski. Tuo ongelma on tullut tuon viimeisimmän nelipyöräsuuntauksen jälkeen, ennen sitä ratti oli kyllä suorassa myös matkustajia kuskatessa. Suuntavakauskaan ei ole nyt autossa ollut paras mahdollinen viime aikojen remonttien jälkeen. Ehkä myös tarkistutan nykyisten Landsailin kesärenkaiden tasapainotuksen samalla, varmuuden vuoksi (noilla renkailla ajettu nyt noin 3-4tkm).

Jospa sitä sitten saisi vihdoinkin taas pitkästä aikaa istua tärinättömässä ja suuntavakaassa autossa. :)

Teille muille tiedoksi, ketkä vielä painivat saman ongelman kanssa: jos olette jo kaikkea muuta kokeilleet, niin harkitkaa ihmeessä seuraavaksi etupyöränlaakerien uusimista, vaikka niissä ei välttämättä tuntuisi välystä tai kuulu ylimääräisiä ääniä, se kun ei vielä sulje pois sitä, ettei niissä voisi olla vikaa. Sanoisin, että nuo etupyöränlaakerit ovat todennäköisempi tällaisen tärinäongelman aiheuttaja kuin esimerkiksi vaikkapa vetonivel, vetoakselin tukilaakeri tai etuiskunvaimentimet, vanteista ja renkaista puhumattakaan (vaikkei niidenkään vaikutusta asiaan voi kiistää). Mutta jokainen tapaus on omanlaisensa, sama korjaus ei välttämättä päde kaikkiin samankaltaisiin tapauksiin, kuten tätäkin viestiketjua lukiessa on käynyt ilmi. Syy voi olla näköjään melkein missä tahansa.
Jatkoa aiempaan tarinaan:

Kävi ilmi, että etupyöränlaakereiden vaihto ei vielä omalla kohdallani täysin korjannut ratin tärinäongelmaa vaan ongelmat yhä jatkuivat senkin jälkeen, joskin huomattavasti lievempinä kuin ennen etupyöränlaakereiden vaihtoa. Tärinä ja vapina alkoi useimmiten tuntua enemmän koko autossa varsinkin kuskin paikalla lattiassa/penkissä eikä vain pelkästään ratissa. Vapinan syy löytyi lopulta sittenkin renkaista ja osittain myös vanteistakin. Kaikki vapina- ja tärinäongelmat poistuivat autostani täysin, kun ostin 16-tuumaisen aluvanne-kesärengaspaketin autossa olleiden 17-tuumaisten tilalle.

Uusia vanteita tilatessa varmistin, että uudet vanteet ovat tismalleen samoissa spekseissä Fordin alkuperäisten aluvanteiden kanssa keskireikää, vanteen leveyttä sekä ET-lukua myöten. Autossa olleet 17-tuumaiset vanteet olivat varustettu ET-luvulla 45, kun nämä uudet vanteet ovat ET-luvultaan 50 eli samat kuin Fordin alkuperäisissä aluvanteissa. Aikaisemmin käytössä olleissa 17 tuuman vanteissani oli Landsail LS588 UHP -renkaat koossa 215/50R17 95W, jotka eivät rehellisesti sanoen toimineet Mondeossani kovinkaan hyvin (mm. täristivät kylminä, pitivät tietyissä nopeuksissa outoa rengasääntä jne).

Autossa suuntavakaus ja varsinkin keskialueen ohjaustarkkuus parantui huimasti siirtyessä tuosta aiemmin käytössä olleesta 17 tuuman setistä tuohon uuteen 16 tuuman settiin, joka varmastikin johtui osaltaan sekä parempilaatuisista renkaista (uusissa vanteissa on Michelin Primacy 4 -renkaat koossa 205/60R16 92H) että vanteiden oikeasta ET-luvusta. Uudet 16 tuuman vanteet ovat myös kaksi kiloa kevyempiä per vanne kuin vanhat 17-tuumaiset, samalla taisi myös renkaidenkin paino kevetä ainakin kilon tai kahden verran, niin paljon kevyemmät oli nuo 16-tuumaiset nostella kuin ne 17-tuumaiset. Vanteen malli pysyi uusissa 16-tuumaisissa samana (IT Wheels Elena) kuin vanhoissa 17-tuumaisissa, vain sen tuumakoko ja ET-luku muuttuivat.

Pyöränlaakereiden, renkaiden ja vanteiden uusimisen jälkeen olen nyt vihdoin saanut korjattua autoa jo pitkään vaivanneen vapina- ja tärinäongelman ja nyt tällä hetkellä Mondeota on suorastaan ilo ajaa, kun ei ole mitään ylimääräisiä outoja tärinöitä vaivana. Loka-marraskuussa on sitten luultavasti aika vaihtaa talvirenkaat alle, onneksi on uudet nastarenkaat (Michelin X-Ice North 4 205/60R16 96T XL) jo odottamassa asennettuna Fordin alkuperäisille 16 tuuman aluvanteille.
Entinen: :ford: Ford Mondeo mk4.5 2012 1.6 Ecoboost MT6 5D Titanium Business Hypnotic Silver
Nykyinen: :ford: Ford Mondeo mk5 2015 1.5 EcoBoost A6 5D Titanium Tectonic Silver
Mondeoiv
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Marras 2017 16:02

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja Mondeoiv »

Samanlaista ollut täälläkin ja onneksi vihdoin selviämässä. Ratin tärinän lisäksi takarenkaista kuului vielä infernaalinen ulina! Levyt vaihdettu kaksi kertaa ja hetken hiljentymisen jälkeen alkoi ulina molemmilla kerroilla uudestaan. Vaihdoin tällä kertaa ihan omin käsin tällä kertaa halpislevyjen tilalle bremboa joka nurkkaan. Ekalla kerralla ei asentaja ollut käyttänyt kuparitahnaa missään. Tokalla oli takana käyttänyt vanhoja asennussarjoja. Nyt vaihdoin levyjen lisäksi oikealle taakse satulan (mäntä vähän kankea) liukutapit molemmille puolille taakse, kuin myös asennussarjat. Ja kunnolla tahnaa joka väliin paitsi tietysti kitkapintaan. Eteen vielä liukutappeja pitäisi joskus uusia. Käsijarrun säätöä etsin kauan. Se on niinkin yksinkertainen, että muutama pumppaus jalalla jarru pohjaan ja samalla revitään kahvaa, niin säätää itsensä. Älkää siis suotta purkako mitään ja tehkää takajarrurempan yteydessä aina. Tärinä rauhoittui huomattavasti eikä vinkunakaan ole tullut takaisin. Jäljellä oleva ratin vipatus luultavasti niistä etupyörän laakereista. Tuntuu olevan monivaivaisia nämä. Voiko myös olla, että ottaa lämpöjä ja pistää aina joko levyn tai laakerin päreiksi jos toinen kanittaa?
Sain myös cruisen fiksattua. Ekana ratin nappien takana olevista rei’istä crc puhdistavaa sähkötököttiä ja paineilmaa, jonka jälkeen kalvon jättävä vastaava tökötti perään ilman paine ilmaa. Konehuoneesta ilmanputsari kotelo pois. -helppo homma kelle vain. Ja nopea- alta löytyy pari riviä maadoitusruuveja. Akun +napa irti ja yksi kerrallaa pultti tai ruuvi irti, hioo pinnat kirkkaiksi sähkötökötti pintaan ja takasin kiinni. Puolen tunnin homma ja cruise pelannut siitä asti moitteetta
PS_Ford
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Kesä 2018 19:27

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja PS_Ford »

Vaikuttaa siltä, että autostani alatukivarren puslat kannattaisi vaihtaa etupäähän. Tästäkin ketjusta luettuna isot vanteet taitaa edesauttaa ohjauksen tärinää, jos puslissa on yhtään klappia. Onko kenelläkään kokemuksia Powerflexin uretaanipuslista Mk4.5 Mondeoon ? Kannattaisiko laittaa ?
Avatar
foordi_ukko
Viestit: 69
Liittynyt: 24 Maalis 2017 08:38

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja foordi_ukko »

Kyllä olen nyt itsekin vahvasti kallistumassa sille kannalle, että Mondeoon ei vaan istu "ylikoon" rengastus.
Talvirenkailla (16") ei mitään oireita ja auto on vallan mainio ajettava. Kesärenkailla (18") täristää ja sille ei vaan löydy syytä miksi :roll:
Kesärenkaat on tälle kesälle laitettu uudet ja pariin kertaan tasapainotettukin. Vikaa ei vaan löydy kumeista eikä vanteista. Autossakin on kaikki kunnossa.
Siihen lopputulemaan olen nyt tullut, että ensi kesäksi hommaan jostain 16" rengassetin ja myyn nuo 18-tuumaset jollekin teinille :evil:
Ford Mondeo 2.0 TDCi A Ghia Wagon -08
PS_Ford
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Kesä 2018 19:27

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja PS_Ford »

Vähän samoja ajatuksia itsellänikin. Kyllä siinä kieltämättä ajomukavuudessa ainakin on eroja. 235/40/ 18" setillä varsinkin keskialueella ohjaus on rauhattomampi (riippumatta asfalttipinnasta) se kait edesauttaa lopulta myös lievään tärinän syntymistä. Paksumpi ja kapeampi rengas on kait sitten tuolle tunteettomampi.
Avatar
foordi_ukko
Viestit: 69
Liittynyt: 24 Maalis 2017 08:38

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja foordi_ukko »

foordi_ukko kirjoitti: 16 Loka 2018 22:58 Siihen lopputulemaan olen nyt tullut, että ensi kesäksi hommaan jostain 16" rengassetin ja myyn nuo 18-tuumaset jollekin teinille :evil:
Tuumasta toimeen. Sopiva käytetty 16" kesärengassetti sattui löytymään järkevään hintaan. Renkaat on koossa 205/60x16. Ostin pois ja pyöräytin tämän setin alle. Sain ne entiset 18-tuumaisetkin sopivasti hävitettyä.
Ero ajettavuudessa on kuin yöllä ja päivällä! Nyt tämä auto on niinkuin Mondeon kuuluu ollakin - todella nautinnollinen ajettava!
Minun osaltani nämä tärinäongelmat on nyt taaksejäänyttä elämää 😎
Ford Mondeo 2.0 TDCi A Ghia Wagon -08
Deippa
Viestit: 483
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja Deippa »

:thumbup:
Mukava nähdä muitakin järki-ihmisiä :D
S-MAX -10 TDCI 140hv
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Ukollle sen verran että mondeo on erittäin hyvä ajettava, jos ongelmia syntyy niin uskoisin vikojen löytyvän alustasta,renkaista tai vanteista.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Avatar
foordi_ukko
Viestit: 69
Liittynyt: 24 Maalis 2017 08:38

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja foordi_ukko »

anon1 kirjoitti: 07 Touko 2019 13:59 Ukollle sen verran että mondeo on erittäin hyvä ajettava, jos ongelmia syntyy niin uskoisin vikojen löytyvän alustasta,renkaista tai vanteista.
Niinhän sitä luulis. Enpä tuota itekkään halunnut uskoa, vaikka ongelmat vaivasivat autoa vain kesärenkailla, jotka olivat siis 18". Viimiseen asti olen hakenut vikaa autosta ja renkaista tämän parin vuoden ajan mitä auto on mulla ollu.
Rahaa on palanut tämän "vian" etsimiseen ihan liikaa. Autosta ei vikaa/välyksiä enää löydy, renkaista/vanteista ei vikaa löydy. Arvaappa onko moneen kertaan tutkittu?

Ihan alkuun alustan välykset on tutkittu ja korjattu. Pyöränkulmat on säädetty. Näillä ei isosti ollut vaikutusta ajettavuuteen, ylimääräiset kolinat hävisivät kyllä. Kulmien säätö tarkastettu uudelleen ja vielä kertaalleen varmistettu alustan olevan timmi. Kaikki ok!
Alettiin tutkimaan renkaita. Vanteista 3:ssa todettu olevan jonkin verran heittoa, jonka seurauksena päädyttiin uusimaan vanteet. Tälläkään toimenpiteellä ei merkittävää vaikutusta mihinkään.
Olisiko sitten kesäkumeissa vikaa? Vaikuttavat olevan ok, mutta vaihdettiin kuitenkin uusille vanteille vielä uudet renkaatkin. Eihän se tietenkään mitään auttanut.
Niitä on painotettu ainakin kolmesti uudelleen, turhaan. Uusissa vanteissa ei heittoa ja renkaat on pyöreät, tasapainotuskone näyttää 0g.
Rengaspaineiden kanssa kikkailtu, isommilla paineilla hieman asiallisemmin käyttäytyy. Ongelmat eivät siltikään poistu.
Alustaan vaihdettujen osien lista on pitkähkö - etuiskarit, koiranluut, vetarin tukilaakeri ja alustan puslia. Pyörän navatkin joka kulmaan. Vetarit tutkittu ja todettu olevan kunnossa. Osa palikoista onkin ollut vaihdon tarpeessa, osittain niitä on vaihdettu ihan vaan kokeilun vuoksi.
Lopunperin nyt tälle kesälle annoin periksi ja päivitin rengassarjan 16" vakiokokoon. Kas, auton ajettavuus- ja tärinäongelmat ovat poissa!
Tiiä sitte miksi tuo minun auto hylki noita isoja renkaita. Ei ikinä mikään muu auto ole mulla ollu noin tarkka renkaille ja rengaskoolle. Tämä on.
Joten tämän episodin jälkeen on turha tulla sanomaan että ukolla on alustassa, renkaissa tai vanteissa vikaa. Ei jumankauta ole! Päässä voi olla vikaa, mutta se taas on ihan toinen juttu 😀
Ford Mondeo 2.0 TDCi A Ghia Wagon -08
Patera
Viestit: 101
Liittynyt: 08 Syys 2018 21:07
Paikkakunta: Pohjoinen Satakunta

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja Patera »

Ihan oikea muutos - näille tämän valtakunnan teille ei kyllä sovi ne rattaanpyörät, joihin on kiedottu ympärille kierros kumia...
Ajoin 5 vuotta työkseni Mondeota, enkä todellakaan moiti sen ajo-ominaisuuksia, päinvastoin!
Mutta olettekos nähneet ammattiliikenteessä olevaa Taunusta edes niillä 17 tuuman vanteilla?
Ei ainakaan täällä syrjemmällä ainuttakaan, 16" pyörät alla on .... (työkalussa toki rengaskulutkin lasketaan)
tUMi
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Heinä 2017 21:49
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja tUMi »

foordi_ukko kirjoitti: 07 Touko 2019 16:54 Niinhän sitä luulis. Enpä tuota itekkään halunnut uskoa, vaikka ongelmat vaivasivat autoa vain kesärenkailla, jotka olivat siis 18". Viimiseen asti olen hakenut vikaa autosta ja renkaista tämän parin vuoden ajan mitä auto on mulla ollu.
Rahaa on palanut tämän "vian" etsimiseen ihan liikaa. Autosta ei vikaa/välyksiä enää löydy, renkaista/vanteista ei vikaa löydy. Arvaappa onko moneen kertaan tutkittu?

Ihan alkuun alustan välykset on tutkittu ja korjattu. Pyöränkulmat on säädetty. Näillä ei isosti ollut vaikutusta ajettavuuteen, ylimääräiset kolinat hävisivät kyllä. Kulmien säätö tarkastettu uudelleen ja vielä kertaalleen varmistettu alustan olevan timmi. Kaikki ok!
Alettiin tutkimaan renkaita. Vanteista 3:ssa todettu olevan jonkin verran heittoa, jonka seurauksena päädyttiin uusimaan vanteet. Tälläkään toimenpiteellä ei merkittävää vaikutusta mihinkään.
Olisiko sitten kesäkumeissa vikaa? Vaikuttavat olevan ok, mutta vaihdettiin kuitenkin uusille vanteille vielä uudet renkaatkin. Eihän se tietenkään mitään auttanut.
Niitä on painotettu ainakin kolmesti uudelleen, turhaan. Uusissa vanteissa ei heittoa ja renkaat on pyöreät, tasapainotuskone näyttää 0g.
Rengaspaineiden kanssa kikkailtu, isommilla paineilla hieman asiallisemmin käyttäytyy. Ongelmat eivät siltikään poistu.
Alustaan vaihdettujen osien lista on pitkähkö - etuiskarit, koiranluut, vetarin tukilaakeri ja alustan puslia. Pyörän navatkin joka kulmaan. Vetarit tutkittu ja todettu olevan kunnossa. Osa palikoista onkin ollut vaihdon tarpeessa, osittain niitä on vaihdettu ihan vaan kokeilun vuoksi.
Lopunperin nyt tälle kesälle annoin periksi ja päivitin rengassarjan 16" vakiokokoon. Kas, auton ajettavuus- ja tärinäongelmat ovat poissa!
Tiiä sitte miksi tuo minun auto hylki noita isoja renkaita. Ei ikinä mikään muu auto ole mulla ollu noin tarkka renkaille ja rengaskoolle. Tämä on.
Joten tämän episodin jälkeen on turha tulla sanomaan että ukolla on alustassa, renkaissa tai vanteissa vikaa. Ei jumankauta ole! Päässä voi olla vikaa, mutta se taas on ihan toinen juttu 😀
Täällä olisi yksi kohtalotoveri, joka ymmärtää tuskasi ja ihmetyksesi, saatoit jo ehkä lukeakin aikaisempia viestejäni tässä ketjussa.

Ihan samanlaista tuskailua se oli minullakin 17" vanteilla ja kesärenkailla (215/50R17) m4 facelift Mondeossa (vm. 2012). Vikaa etsittiin iskareista, puslista, vetareista ja vetarin tukilaakerista, renkaiden tasapainotuksista, pyöränlaakereista ja vaikka mistä. Nelipyöräsuuntauksessakin tuli käytyä useamman kerran ja joka paikka tutkittiin välysten varalta. Mistään noista ei löytynyt vikoja. Ostin noille 17" kesävanteille kaikkiaan ainakin kolme uutta kesärengassettiä ja mikään niistä rengasseteistä ei mainittavasti parantanut tilannetta, eivät toki olleet mitään premium -merkkejä yksikään (Tyfoon, Matador ja Landsail). Kaikkien neljän pyöränlaakereiden uusiminen toki auttoi edes jonkin verran, mutta ei poistanut ongelmia kokonaan. Toki takapyöränlaakerit olivat ihan aiheellisetkin vaihtaa, kun molemmat laakerit pitivät ihmeellistä mekkalaa, kun takapyöriä pyöritti käsin auton kulman ollessa tunkattuna ylös. Etupyöränlaakereiden vaihto lopetti ratin ihmeellisen täristämisen jarrutuksissa ja satunnainen ratin täristäminen mutkaisilla teillä ajaessa loppui myös siihen (tärinä ratissa saattoi alkaa yhtäkkiä mutkan jälkeen, kun ratin käänsi takaisin suoraksi).

Sitten lopulta luovutin ja myin tuon oman 17" kesärengas-aluvannesetin eteenpäin ja ostin tilalle uuden 16" kesärengas-aluvannepaketin laaturenkailla (Michelin Primacy 4 205/60R16). Siihen loppui tärinät ja muutkin ajettavuusongelmat, autosta tuli kertaheitolla mukava ja todella hyvä ajettava. En kyllä itsekään ymmärrä, miten voi Mondeo mk4 olla näin herkkä renkaista ja rengaskoosta, aikaisemmissa autoissani en ole moista ilmiötä huomannut. Ajoittain tulee näillä nykyisilläkin 205/60R16 -kesärenkailla sekä talvirenkailla sellaisia aivan pieniä täristyksiä ohjaamoon, jonka tuntee autossa lähinnä penkin istuinosassa takapuolellaan ja jalkoihin se välittyy auton lattian kautta. Hyvällä tienpinnalla tätä ei tapahdu, ainoastaan karkealla ja kuluneella päällysteellä. Luultavasti kyseessä on vain kyseisen automallin ominaisherkkyys tienpinnalle. Kaikki kun on alustassa ainakin tostaiseksi ehjää, niin turha näin pienen takia alkaa kokeilemaan alustaan mitään uusia osia. Katsellaan niitä alustan osien uusimisia vasta sitten, kun sieltä oikeasti alkaa jokin mennä vaihtokuntoon. Ainakaan toistaiseksi ei oireile alusta mitenkään, ei kolinoita eikä muljahduksia, kilometrejä autolla takana 115tkm.
Entinen: :ford: Ford Mondeo mk4.5 2012 1.6 Ecoboost MT6 5D Titanium Business Hypnotic Silver
Nykyinen: :ford: Ford Mondeo mk5 2015 1.5 EcoBoost A6 5D Titanium Tectonic Silver
Fordson Mondeo
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Touko 2019 18:40

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja Fordson Mondeo »

tUMi kirjoitti: 11 Touko 2019 11:35 Etupyöränlaakereiden vaihto lopetti ratin ihmeellisen täristämisen jarrutuksissa ja satunnainen ratin täristäminen mutkaisilla teillä ajaessa loppui myös siihen (tärinä ratissa saattoi alkaa yhtäkkiä mutkan jälkeen, kun ratin käänsi takaisin suoraksi)
Itselläni oli täsmälleen tuo sama ongelma Mondeossa (2.0 tdci 2014, ajettu 160tkm) Eli tärinäongelmat vaivasivat satunnaisesti suoraan ajaessa, oikeastaan riippumatta tienpinnasta. Mutkassa ei koskaan täristänyt. 235/40/18 renkailla ongelma oli suurempi kuin 205/60/16 renkailla, mutta joskus läsnä kuitenkin myös noilla donitseilla.

Alustaa tutkittiin huolella ja mitään ei tuntunut löytyvän. Viime syksynä kuitenkin havaittiin kuskinpuolen iskarin yläpään tukilaakerissa hyvin pieni välys.
Uusin laakerit ja etuiskarit molemmille puolille (org.osilla) ja suuntasin pyöränkulmat. Tänä keväänä ostin uudet laaturenkaat koossa 215/50/17 renkaat (Pirelli P Zero Nero GT) Vanteet = Fordin alkuperäiset 15 puolaiset.

Olen ajanut nyt noin 3000km ja voin todeta, että ei täristä yhtään edes huonomalla asfalttipinnalla. Eli kyllä tuossa laakerissa oli se ongelma lopulta.
On kyllä mielestäni paras ajaa noilla 17". Voihan nämä yksilöitäkin olla, mutta täällä ainakin yksi joka toimii tuolla 17" rengaspaketilla.
Avatar
foordi_ukko
Viestit: 69
Liittynyt: 24 Maalis 2017 08:38

Re: Ford Mondeo 2010 Mk4 ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja foordi_ukko »

tUMi kirjoitti: 11 Touko 2019 11:35 Ajoittain tulee näillä nykyisilläkin 205/60R16 -kesärenkailla sekä talvirenkailla sellaisia aivan pieniä täristyksiä ohjaamoon, jonka tuntee autossa lähinnä penkin istuinosassa takapuolellaan ja jalkoihin se välittyy auton lattian kautta. Hyvällä tienpinnalla tätä ei tapahdu, ainoastaan karkealla ja kuluneella päällysteellä. Luultavasti kyseessä on vain kyseisen automallin ominaisherkkyys tienpinnalle. Kaikki kun on alustassa ainakin tostaiseksi ehjää, niin turha näin pienen takia alkaa kokeilemaan alustaan mitään uusia osia. Katsellaan niitä alustan osien uusimisia vasta sitten, kun sieltä oikeasti alkaa jokin mennä vaihtokuntoon.
Jep. Tämäkin pätkä sinun tarinassa kuullostaa kovin tutulta. Meillä on tismalleen sama rengaskokokin alla, tosin mulla Good Yearin kumet.
Olen kans havainnut näilläkin renkailla ajoittain maantienopeuksissa vaimeita täristyksiä. Ei tunnu rattiin, persauksissa ja jaloissaan tuntee. Ne tulevat ja menevät, eivät ole jatkuvasti läsnä... Nämäkin värinät ovat jo niin vaimeita, ettei edes häiritse millään lailla. Tien pinnalla näkyy todellakin olevan vahvasti vaikutusta näihin asioihin.
Kaikkinensa kuitenkin ajettavuus on nyt kohdallaan ja kyyti on mukavaa. Suomen teille ei mahda mitään 😁
Ford Mondeo 2.0 TDCi A Ghia Wagon -08
Vastaa Viestiin