Pyöränmuttereiden momentti?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Billie
Viestit: 456
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Pyöränmuttereiden momentti?

Viesti Kirjoittaja Billie »

Escortin korjausoppaassa luki että pyöränmuttereiden kiristysmomentti olisi 100nm, mutta itselläni on sen verran paksut vanteet että jenkaa mihin m12x1,5 mutteri pitäisi pyöräyttää kiinni niin on 13mm eli Kuinka paljon uskaltaa kiristää muttereita, että ei tulisi sitä "OHO" ääntä? Ja ihan oman turvallisuuteni takia vaan ajattelen, jotta eivät mutterit heti pyörähdä irti....ja mutterit ovat siis yleismalliset 60 asteen kartiolla eikä alkuperäiset fordin aluvanne mutterit.
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Ellen nyt aivan väärin muistele, niin entisessä työpaikassani Vianorilla kiristeltiin kaikkien aluvanteiden pultit 100 newtoniin... En nyt varmaksi mene sanomaan, mutta näin muistelisin.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
mk1sierra
Viestit: 121
Liittynyt: 11 Syys 2008 23:04
Paikkakunta: Savo

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Viesti Kirjoittaja mk1sierra »

Niin ne rengasliikkeissä sannoo et alut 100-110 nyyttöniä ja peltivalssit pysyy 85:llä 8)
J
Viestit: 93
Liittynyt: 05 Syys 2006 16:29

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Viesti Kirjoittaja J »

Itse kiristäny renkaat aina ~1m varella suht tiukalle eikä ole "oho" ääntä kuulunut. On ne pyörän kiinnitysruuvit ja mutterit kuitenkin sen kokosia että niitä saa aika tosissaan vääntää että saa rikki menemään. Tällä tavalla kun olen renkaan pultit kiristänyt, niin ei ole sitten enään ajon jälkeen tuntunut löystyvän ja renkaitakaan ei ole vielä irronnut. Mielummin kiristää vähän liikaa kuin liian vähän. Ja kun vaseliinia laittaa sinne kierteisiin renkaanvaihdon yhteydessä, niin ei ole seuraavallakaan kerralla ollut ongelmia saada muttereita auki. Kuulemma sen huomaakin jos renkaan pultit tai ruuvit on löystyny, niin silloin kannattaa sitten pysähtyä kiristelemään.

Kerran kaveria auttanu renkaan vaihdossa kun ei pultti auennu, niin meitä oli 3 kaveria siinä ~30cm varren päällä pomppimassa eikä mitään muuta käynny kuin avain vääntyi, että luulis sen kestävän vääntää aika reilusti.

Koulufysiikkaa muistellessa tulee toi 100nm sillon kiristettyä kun 1m varrella painetaan 100kg painolla sitä kireämmälle? Toi 100nm kuulostaa vaan aika kovalta kun miettii sitä siihen 30cm pitkään avaimeen mikä on auton renkaanvaihtotyökaluissa tai sitten muistan kouluajoilta väärin.

Mitenkäs kun henkilöauton pyöränpultteja kiristää aluksi sormin ja sitten momenttiavaimella niin pyöriikö se mutteri vielä paljonkin avaimella kääntäessä? Kuorma-autoon renkaita vaihtaessa huomasin että kun sormin kiristään niin momenttiavaimella mutteri pyörähtää enään 1/10 kierroksen.
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

10 kg vastaa 100 newtonia.

Metrin varren päässä siis jo 10 kg tekee 100 Nm. Vastaava momentti 30 cm avaimen päässä saadaan 33 kiloa vastaavalla voimalla. Olkaa siis tarkkoja kiristyksen kanssa. Jos on mahdollista käyttää momenttiavainta, kannattaa käyttää sitä. Olen nähnyt poikki kuroutuneita pultteja, jotka ovat olleet seurausta ylikiristämisestä.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
lakari
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Elo 2007 21:37
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Viesti Kirjoittaja lakari »

Jep. Ihmisillä tuntuu olevan vaikeuksia oikean kiristysvoiman hahmottamisessa. Itsekin hämmennyin suorastaan kun ekoja kertoja käytin momenttiavainta renkaankiristyksessä. Nykyään käytän sitä aina, ikinä ei ole renkaan mutterit tahi -pultit sanottavammin löystyneet renkaittenvaihdon välillä. Sama koskee muitakin ruuveja ja uttereita, autossa on semmosiakin kohteita joiden vaatima kiristysmomentti on alle 10 Nm. Minkäs takia sieltä venttiilikopan välistä tulee aina sitä öljyä? Löysyyden vai kireyden takia?
Näillä mennään vielä pitkään.

Escort, Mondeo, Express, Mondeo, Mondeo(ikäjärjestyksessä)
mk1sierra
Viestit: 121
Liittynyt: 11 Syys 2008 23:04
Paikkakunta: Savo

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Viesti Kirjoittaja mk1sierra »

Juu kyl se metrin varsi rengasavaimessa on jo hiukan liioittelua, parempi tietysti kiinni ku irti mut kohtuus kaikessa :) Kyllähän se venakoppa tulee yleensä veettyä liian tiukkaan, tiiviste antautuu ja peltikin saattaa vääntyä ja sit öljyä kussee :wink:
keulapotkuri
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Maalis 2009 11:35

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Viesti Kirjoittaja keulapotkuri »

J kirjoitti:
Koulufysiikkaa muistellessa tulee toi 100nm sillon kiristettyä kun 1m varrella painetaan 100kg painolla sitä kireämmälle? Toi 100nm kuulostaa vaan aika kovalta kun miettii sitä siihen 30cm pitkään avaimeen mikä on auton renkaanvaihtotyökaluissa tai sitten muistan kouluajoilta väärin.

jos m = 100 kg, painovoima mg = 100 kg x 9,8 m/s2 = 980 N
ja momentti on painovoiman ja säteen tulo
M = mgr = 980 N x 1 m = 980 Nm, eli "hiukka" liian kireällä.

Tuo 30 cm avain tarvii massaa sataan Nm
( 100 Nm / 0,30 m ) / 9,8 m/s2 = 34 kg

Metristä vartta olen itse tarvinnut raktorin rengasta irroitellessa
J
Viestit: 93
Liittynyt: 05 Syys 2006 16:29

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Viesti Kirjoittaja J »

keulapotkuri kirjoitti:
jos m = 100 kg, painovoima mg = 100 kg x 9,8 m/s2 = 980 N
ja momentti on painovoiman ja säteen tulo
M = mgr = 980 N x 1 m = 980 Nm, eli "hiukka" liian kireällä.

Tuo 30 cm avain tarvii massaa sataan Nm
( 100 Nm / 0,30 m ) / 9,8 m/s2 = 34 kg

Metristä vartta olen itse tarvinnut raktorin rengasta irroitellessa
Tarkennetaan sitä metrinvarren käyttöä senverran että sitä oon käyttäny pyöränpulttien avaamiseen ja kiristämiseen kun kaikki pyörät on maassa ja se pitkä varsi on ainakin omasta mielestä helpottanu sitä loppukiristtystä kun on riittäny pieni polvistus joka renkaan kohdalla ja siitä sitten kiristänyt. Nyt kun tarkemmin miettii ja laskeskelee niin on sitä tullu ne renkaan mutterin kiristettyä johonkin 130nm kireyteen, elikkä ilmeisesti pikkasen liian kireälle. Vaikea sanoa ilman momenttiavainta, mutta kiinni on pysyny ja kierteet on ollu kunnossa.
Ei oo vielä kertaakaan tullu ajateltua newtonmetrejä renkaita vaihtaessa, mutta jos sitä syksyllä sitten miettis, kun nyt tietää suunnilleen sen mihin kireyteen ne pitää kiristää.
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Eipä tuossa ole momenttiavaimia ollu ja paljon on purettu ja kiinnitetty,toki ei ole aluvanteitakaan eikä uudempia autojakaan,on vaan ollu tunto käsissä kun kääntää.
Enempi olen muiden renkaanpultteja ja muita availlu rautakankiavaimilla ja aina on auki saatu hieman isommastakin kapineesta
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Sitten kun muttereita metrisellä varrella vetelette kiinni, niin muistakaa pitää se jatkovarsi mukana takahutlarissa.

Meinaan jos joutuu tien päällä pyöränvaihtohommiin, niin kivahan se on saada ne mutskut aukikin..

Itse olen käyttänyt 100nm momenttia jos on momenttiavain. Jos ei ole, niin Bilteman puolimetrisellä teleskooppiavaimella lopettanut siihen pisteeseen missä tuntuu että pitäis alkaa väkisin vääntämään. Jenkoihin hiuksenhieno sipaisu kuparitahnaa kiinnilaittaessa. Näillä eväin ovat kiinni pysyneet ja tarvittaessa auenneet..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Viesti Kirjoittaja tursas »

tuomaz kirjoitti:Sitten kun muttereita metrisellä varrella vetelette kiinni, niin muistakaa pitää se jatkovarsi mukana takahutlarissa.

Meinaan jos joutuu tien päällä pyöränvaihtohommiin, niin kivahan se on saada ne mutskut aukikin..

Itse olen käyttänyt 100nm momenttia jos on momenttiavain. Jos ei ole, niin Bilteman puolimetrisellä teleskooppiavaimella lopettanut siihen pisteeseen missä tuntuu että pitäis alkaa väkisin vääntämään. Jenkoihin hiuksenhieno sipaisu kuparitahnaa kiinnilaittaessa. Näillä eväin ovat kiinni pysyneet ja tarvittaessa auenneet..
Mä sanon tähän väliin sen, ellen ole sanonut jo aiemmin, että jos sillä paineavaajalla pamauttaa pultin auki niin se ennemmin tai myöhemmin aukee sieltä pultin toisesta päästä ne uratuurnat ja pultti pyörii ympyrää ja se lisää taas uusia harrastusmahdollisuuksia. 8-)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Tuo on muuten totta,pulttipyssy löytyy minultakin mutta autossa sitä ei oikeen missään tarvi kas kun edes alustahommissa mahdu minnekkään koonsa takia heh!
JA se että taitaisin itekkin sitte vetää ne uudemman alut sillä momenttiavaimella niin ainakin olis pätevähomma ja se sitten mukaan niin lähtee varmasti aukikin jos ei muussa hommissa tartte...
Vastaa Viestiin