Sierran puslat.

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.

Valvoja: Moderaattorit

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja Sierra2.3-16v » 10 Joulu 2011 14:27

Taka-apurungon isoilla puslilla ja niiden kunnolla on suurin merkitys auton suuntavakavuuteen etupään aurauksen lisäksi. Jos ne isot puslat on rikki, apurunko pääsee kääntymään ja tekee takapyöriin lisää negatiivista camberia.
1965 Volvo Duett
1984 MZ 250 ETZ
1995 Volvo 965 2.5 24v A
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Sierra2.3-16v
 
Viestit: 1963
Liittynyt: 26 Helmi 2008 13:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja Foordson » 10 Joulu 2011 14:32

Olisko jollain kuvia tuosta takapään muutostyöstä ? Tarkoitan, että kai joku on tehnyt takapäähän aurauksen säädön.

Pitäis saada vasemmanpuolen taka-auraus korjattua, se on nyt jo hieman toleranssien ulkopuolella.
Ja jos autoa tullaan vielä madaltamaan, niin muuttuu se vieläkin pahemmaksi.
Avatar
Foordson
 
Viestit: 1311
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja -Saku- » 10 Joulu 2011 18:14

JyriN kirjoitti:Niin, tarkoitit varmaan sen kallistuksenvaimentajan kiinityspultteja? Mullakin on siitä molemmat takimmaiset (alemmat) pultit räpelletty siten, että alkuperäinen korimutteri on irronnut ja paikalla on tavallinen rautakauppamutteri. Kun tuota avaa, laitetaan lenkkiavain runkopalkin sivuun tehdystä reiästä. Jos sinulla ei tämmöisiä reikiä ole, niin todennäköisesti mutterin kiinnipitoon tarkoitettu reikä on tosiaan jossain lattian puolella.

Kannattaa vaihtaa ne kallistuksenvakaajan puslat, vaikka ei nekään vetelyn suhteen tee autuaaksi. Minun kokemukseni mukaan vasta takapään camberin suoristaminen rauhoitti ajokäytöstä varsinkin motarinopeuksilla.

Joo juuri niitä tarkotan! pitää rueta purkaan lattiaa jospa sielä olis reijät :roll:
SIERRA RS Cosworth -91 2WD porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
-Saku-
 
Viestit: 45
Liittynyt: 31 Touko 2011 09:54

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja JyriN » 11 Joulu 2011 19:51

Foordson kirjoitti:Olisko jollain kuvia tuosta takapään muutostyöstä ? Tarkoitan, että kai joku on tehnyt takapäähän aurauksen säädön.

Pitäis saada vasemmanpuolen taka-auraus korjattua, se on nyt jo hieman toleranssien ulkopuolella.
Ja jos autoa tullaan vielä madaltamaan, niin muuttuu se vieläkin pahemmaksi.


Joitain kuvia otin tuota omaa säätäessäni. Tein toki muutoksen pystysuunnassa (camber) mutta sama menetelmä sopii ihan hyvin myös aurauksen säätöön.

Aurauksen säätö kannattaa tehdä siihen ulompaan kiinnikkeeseen. Tukivarren pultti irti (joudut pudottamaan apurungon tätä varten alas niistä isoista pulteista) ja muistaakseni tukivarsi kääntyy sen verran sivuun, että pääset dremelillä viilaamaan reikiä sopivaan suuntaa. Kasauksessa muistaa vaan laittaa pultin ja mutterin alle aluslevyt myöhäisempää hitsausta varten.

Sitten käyt jossain säätämässä tai säädättämässä aurauksen ja lopuksi hitsaat aluslevyt muutamalla hepillä kiinni.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
JyriN
 
Viestit: 607
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja Foordson » 11 Joulu 2011 20:45

Kiitoksia vinkeistä.
Pitäis tosin ensin hommata lukollinen perä, levyt, vaijerit, alustasarja, vanteet ja moottori.
En tiä onko mitään järkeä koko touhus :lol:
Avatar
Foordson
 
Viestit: 1311
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja nikk3z » 13 Joulu 2011 00:04

paljon maksaa motonetissä kaikki puslat sierraan taakse? ksees 92vm farkku sierra.perä tuntuu menevän mutkissa sen verran,et pitäs alkaa vähän laittamaan :D
nikk3z
 
Viestit: 36
Liittynyt: 09 Joulu 2010 21:50
Paikkakunta: ulvila

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja Foorrtti » 13 Joulu 2011 06:36

Ne on helppo laskea motonetin nettisivuilta mikäli niiltä puslia löytyy Sierraan, suosittelen kumminkin että laittaisit ennemmin polyuretaanipuslat, huomattavasti parempi ajaa, itte en muita laittaisi kuin polyuretaanisia, toki ne takakelkan kalliit isot puslat kannattaa laittaa kumisina ku on niin kalliit, mutta siihenkin tais olla joku kikka missä mallissa oli jäykemmät puslat?
Foorrtti
 
Viestit: 430
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja Sierra2.3-16v » 13 Joulu 2011 14:27

Niitä isoja apurungon puslia ei kannata ainakaan laittaa tarvikkeena, eivät pysy paikoillaan, jos niitä edes saa paikoilleen. Ne ostaisin itse alkuperäisinä, saa (tai ainakin sai) parin samaan hintaan kuin yhden uretaanisen. Rally Race on oiva paikka puslien ostoon, ne keltaiset on juuri passelit siviiliautoon.
Motonetistä ei taida juuri muita puslia saada kuin ne isot, ja niitä ei kannata ostaa.
1965 Volvo Duett
1984 MZ 250 ETZ
1995 Volvo 965 2.5 24v A
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Sierra2.3-16v
 
Viestit: 1963
Liittynyt: 26 Helmi 2008 13:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja nikk3z » 13 Joulu 2011 20:13

mitä hintaa noilla uretaanipuslilla on kappale?? en löytänyt mistään hinnastoa..
nikk3z
 
Viestit: 36
Liittynyt: 09 Joulu 2010 21:50
Paikkakunta: ulvila

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja Foordson » 13 Joulu 2011 20:32

Nyt löytyy.
Rally Race
Viimeksi muokannut Foordson päivämäärä 13 Joulu 2011 20:34, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Foordson
 
Viestit: 1311
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja Sierra2.3-16v » 13 Joulu 2011 20:33

1965 Volvo Duett
1984 MZ 250 ETZ
1995 Volvo 965 2.5 24v A
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Sierra2.3-16v
 
Viestit: 1963
Liittynyt: 26 Helmi 2008 13:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja Foordson » 13 Joulu 2011 20:37

Molin eka :D
Avatar
Foordson
 
Viestit: 1311
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja Sierra2.3-16v » 13 Joulu 2011 20:40

Foordson kirjoitti:Molin eka :D

No höh :lol:
1965 Volvo Duett
1984 MZ 250 ETZ
1995 Volvo 965 2.5 24v A
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Sierra2.3-16v
 
Viestit: 1963
Liittynyt: 26 Helmi 2008 13:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja duckworth » 24 Maalis 2012 14:46

JyriN kirjoitti:Tuolla prikkavirityksellä voi hieman vaikuttaa auton ajokäytökseen. Noissa kallistuksenvakaajissa on vähän vuosimallista riippuen pieniä 2-4mm pituuseroja keskenään. Vastaavaan pystyy juurikin helposti prikoilla, mutta kallistuksenvakaajan mutterille kannattaa jättää vähän kierrettä näkyviin, ettei se pääse itsekseen löystymään.


Itsellä 2,5mm paksut prikat tukivarren ja vakaajan välissä, joten tuota kierreosaa edestä jää vähemmän esiin.. Paljonko sitä ois hyvä jäädä ulos ettei löystyisi ittestään..?
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER
duckworth
 
Viestit: 1567
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja Foordson » 24 Maalis 2012 17:35

Kai muutama millikin riittä kunhan vaihtaa lukkomutterit uusiin ja laittaa vielä varooksi keskikovaa kierrelukitetta.

Kuitenkin sillälailla, että sitä kierrettä on jonkinverran vielä mutterin jälkeen näkyvissä.
Avatar
Foordson
 
Viestit: 1311
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja duckworth » 25 Maalis 2012 17:53

Foordson kirjoitti:Kai muutama millikin riittä kunhan vaihtaa lukkomutterit uusiin ja laittaa vielä varooksi keskikovaa kierrelukitetta.

Kuitenkin sillälailla, että sitä kierrettä on jonkinverran vielä mutterin jälkeen näkyvissä.


Juu onhan sitä useampi milli näkyvissä, huomenna pitäis järjestyä nuo lukkomutterit, välikäden kautta :D
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER
duckworth
 
Viestit: 1567
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja Bambu » 23 Huhti 2012 11:53

http://img91.imageshack.us/img91/7725/dsc018031024x768.jpg

Onko kukaan laittanut ylläolevan kuvan mukaisia muutoksia sierraansa? Tai olisi tietoinen, mistä tuollaisen kallistuksenvakaajan korvaavan tangon saisi ostettua?
Bambu
 
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Huhti 2011 22:17

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja JohnFinn » 23 Huhti 2012 14:31

Bambu kirjoitti:http://img91.imageshack.us/img91/7725/dsc018031024x768.jpg

Onko kukaan laittanut ylläolevan kuvan mukaisia muutoksia sierraansa? Tai olisi tietoinen, mistä tuollaisen kallistuksenvakaajan korvaavan tangon saisi ostettua?

Eipä taida olla yhtään kallistuksenvakaajan ( kaarrevakaimen ) korvaavaa osaa/osia kuvassa. Siinä on kaksiosainen säädöillä varustettu alatuenta; säädöt poikittais- ja vinosuunnatussa pitkittäistuessa. Säädöillä pystytään vaikuttamaan mm. casteriin ( + kpi:hin ) ja camberiin kohtuullisessa määrin.
Sinällään erittäin hyvä konstruktio.

Ps. eipä taida 14-vuotiaan, ajokortittoman autotekniikan tuntemus olla vielä huipussaan. :mrgreen:
Torque Vectoring Control
Avatar
JohnFinn
 
Viestit: 444
Liittynyt: 26 Marras 2011 02:22

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja Bambu » 23 Huhti 2012 18:45

JohnFinn kirjoitti:
Bambu kirjoitti:http://img91.imageshack.us/img91/7725/dsc018031024x768.jpg

Onko kukaan laittanut ylläolevan kuvan mukaisia muutoksia sierraansa? Tai olisi tietoinen, mistä tuollaisen kallistuksenvakaajan korvaavan tangon saisi ostettua?

Eipä taida olla yhtään kallistuksenvakaajan ( kaarrevakaimen ) korvaavaa osaa/osia kuvassa. Siinä on kaksiosainen säädöillä varustettu alatuenta; säädöt poikittais- ja vinosuunnatussa pitkittäistuessa. Säädöillä pystytään vaikuttamaan mm. casteriin ( + kpi:hin ) ja camberiin kohtuullisessa määrin.
Sinällään erittäin hyvä konstruktio.

Ps. eipä taida 14-vuotiaan, ajokortittoman autotekniikan tuntemus olla vielä huipussaan. :mrgreen:


No kyllähän toi säädettävä tanko nyt kallistuksenvakaajan paikalle on laitettu, huomaahan sen sokea homokin. Vai löytääkö joku kuvasta kallistuksenvakaajaa? Eihän se tietenkään kallistuksenvakaajaa sen varsinaisessa merkityksessä korvaa, mutta kuitenkin. Tiedän kyllä mitä vaikuttaa ohjauskulmiin, siksi osasta kyselenkin. Kysymys olikin, että olisiko kellään sattumalta tietoa mistä noita saisi ostettu?

Ps. ei taida nyt JohnFinn, vaikka onkin akateemisen koulutuksen saanut, pysty sanomaan missä noita olisi kaupan, koska pitää vaan vittuillakseen huudella turhia.

Terv. 24-vuotias ajokortin omaava miehenalku

Edit. Löysin netistä www.compbrake.com noita myy ainakin, eikä hintakaan ole paha, mutta mahtaisiko ihan kotimaan markkinoilta löytyä?
Bambu
 
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Huhti 2011 22:17

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja Sierra2.3-16v » 23 Huhti 2012 22:43

Niin, osahan on nimeltään reaktiotanko, ei se kyllä kallistuksen vakaajaa korvaa, vaikak sen tilalle tuleekin. Itse etsisin mieluummin jykevämmän vakaajan, ja sijoittaisin ylijääneet rahat uretaanipusliin.

Ja kyllä, tuo johnfinnin tyyli on kohtuu ärsyttävä :? Helppo se on nimettömänä näytön takaa vittuilla vaikka olis minkälainen mikkihiiri :wink:
1965 Volvo Duett
1984 MZ 250 ETZ
1995 Volvo 965 2.5 24v A
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Sierra2.3-16v
 
Viestit: 1963
Liittynyt: 26 Helmi 2008 13:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja Foordson » 24 Huhti 2012 14:58

Tuos kun etsin tietoa tuosta kyseisestä muutoksesta, niin jotkut oli laittanut kallistuksen vakaajan etupuolelle ja koiranluilla tukivarteen. Autoissa oli tosin A-ryhmän etupalkki johon kallistuksen vakaaja tulee kiinni.

Myykö RallyRace:kään tuollaisia reaktiotankoja ?

Kuva
Kuva
Avatar
Foordson
 
Viestit: 1311
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja JyriN » 25 Huhti 2012 14:25

Niin, tuossa foordsonin kuvassahan on säädettävä ns. "veitsivakaaja". :)

Rallyrace myy näitä ja samoin Burton briteissä. Muistaakseni A-ryhmän Sierran manuaalissa on tuo etupää rakennettu siten, että reaktiotangot on orkkisvakaajan paikalla ja veitsivakaaja on tosiaan etupuolella ja kiinnittyy reaktiotangon päähän tuollaisella uniball tangolla - ei tule mitään ylimääräisiä hitsauksia tukivarsiin. Tuli mieleen, että tuo hitsattu varsi tukivarressa aiheuttaa siihen kiertoa, mikä tuo toimintaan turhaa välystä ja voi rasittaa palloniveliä (alapallo, uniballit jne.).

Hienohan tuommoinen olisi, mutta voi olla aavistuksen kova kadulle, kun ei ole mitään joustavia niveliä enää missään. Minä olen tuohon omaan haaveillut reaktiotangosta siten, että tukivarren iso pusla säilyy - joko nykyisenä keltaisena (pehmeä) tai punaisena (kova). Vakajan kiinnitys 'ballitangolla reaktiotangon päähän.

Luultavasti jää haaveeksi, tuntuu tuo jo nykysetupilla menevän mutkiin ihan asiallisesti - kun se kulkisi vielä suorillakin, niin sitten... :mrgreen:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
JyriN
 
Viestit: 607
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja Foordson » 25 Huhti 2012 16:53

Löytyykö sulta tuota a-ryhmän manuaalia ?
Avatar
Foordson
 
Viestit: 1311
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja JyriN » 25 Huhti 2012 20:44

Foordson kirjoitti:Löytyykö sulta tuota a-ryhmän manuaalia ?


Valitettavasti ei ole, mutta jotain löytyy tuolta netistä: :mrgreen:

Pätkä kirjasta, joka oli muutama päivä sitten Huutonetissä 10€ (ei tullut huutoja, tulee varmaan uudestaan myyntiin myöhemmin) tai mulle-heti-nyt Amazonista. Tuosta pätkästäkin saa selvää, että miten ne osat oikein on - ei mitään yhteistä enää vakiosierran kanssa, eikä käy osat muuta kuin koko pakettina.

Joku saattaa olla tästäkin saitista kiinnostunut, vaikkei suoraan enään puslia liippaakkaan: http://www.bryndisi.com/
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
JyriN
 
Viestit: 607
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03

Re: Sierran puslat.

ViestiKirjoittaja duckworth » 10 Kesä 2012 15:10

Tein tuon aiemmin mainitun caster- muutoksen omaan Sierraan, ja nyt oon säätäny aurauskulmia, mutta tässä on nyt pieni ristiriitä. Siis itse olen säätänyt aurausta kääntämällä raidetangon päitä, ja lukitsemalla säädön itse raidetangossa olevalla mutterilla, mutta jossain sanotiin että säätö tehdäänkin itse raidetankoja pyörittelemällä :shock: Kumpi siis nyt on se turvallinen tapa??
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER
duckworth
 
Viestit: 1567
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58

EdellinenSeuraava

Paluu Alusta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa