Sierran puslat.

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Ajattelin laittaa ainakin vakaajan ja alatukivarren puslat uretaanisina.

Kyselin tuota camber/caster säätöä sen takia kun auto puoltaa nimittäin oikealle, mutta juurikin oikeanpuolen alatukivarren pusla oli jotenkin muljahtanut sivullepäin kun vertasi toiseen. Katsotaan nyt miksikä tuo muuttuu, säädetään jos on tarvetta.
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Foordson kirjoitti:säädetään jos on tarvetta.
Mistäs meinasit säätää camber/caster kulmia ?
gti golo palloilija
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Aksu kirjoitti: Mistäs meinasit säätää camber/caster kulmia ?
Camberista en tiedä, mutta Sierra2.3-16v jo vastasi tuohon caster-säätöön.

edit: joku ihme härö korjattu.
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

Sierra2.3-16v kirjoitti:No casteriahan saa säädettyä kun laittaa vakaajan ja tukivarren väliin prikkoja tms.
camberin säätö vähän vaikeempaa, tarvis tehdä etupalkkiin uudet reiät ulommas, tai scorpion tukivartta käyttämällä, jolloin tarvii vissiin laittaa scorpion raidetangotkin että riittää säätövara aurauksessa. Uretaania kannattaa etupäässä ehdottomasti suosia, ne orkkis kumipuslat on ihan liian pehmeetä kamaa..

Siis TÄH?? casteriahan saa säädettyä kun laittaa vakaajan ja tukivarren väliin prikkoja tms. ?? Selitäs vähän tarkemmin.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No kyllähän se caster säätyy, kun laittaa vakaajan ja tukivarren väliin prikkoja, joka pakottaa tukivartta eteenpäin. Samanlailla kuin jos on säädettävä yläpää, tolppaa kallistetaan taaksepäin.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

Sierra2.3-16v kirjoitti:No kyllähän se caster säätyy, kun laittaa vakaajan ja tukivarren väliin prikkoja, joka pakottaa tukivartta eteenpäin. Samanlailla kuin jos on säädettävä yläpää, tolppaa kallistetaan taaksepäin.
Käys kurkkaa tonne sierran keulan alle ja fundeera vähän tota sun ideaa. Se ei taia ihan nui yksinkertasesti tapahtua se siirtymä mitä toi sun idea antaa ymmärtää. Ainakaan vakio tolopila vakio alatukivarsilla. Pitäs olla soikiat reiät alatukivarren sisäpääsä jos se nuilla rikka virityksilä halutaan siirtyyn.
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Mitä meinaat että soikiat reiät? Kyllä se alatukivarsi kääntyilee pituussuuntaisesti ilman soikeita reikiäkin, muistan joskus kun unohdin vakaajan kiinnittää paikalleen ( :oops: ) ja ihmettelin miksi eturenkaat karkasi eteenpäin niin paljon että pyöräkotelon etuosa otti renkaaseen kiinni.. Kaikki säily ehjänä eikä mikään tukivarsi tai reikä vääntynyt tms..
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Käys kurkkaa tonne sierran keulan alle ja fundeera vähän tota sun ideaa. Se ei taia ihan nui yksinkertasesti tapahtua se siirtymä mitä toi sun idea antaa ymmärtää. Ainakaan vakio tolopila vakio alatukivarsilla. Pitäs olla soikiat reiät alatukivarren sisäpääsä jos se nuilla rikka virityksilä halutaan siirtyyn.
Eiköhän se oo tarpeeksi maannu siä sierran alla jotta tietää mitä puhuu :wink:
Mutta sulla on tainnut mennä camber ja caster-kulmat sekaasin. Miksi alatukivarren sisäpäässä pitäisi olla soikea reikä jos casteria säädettäisiin ?

Niin ja ettei kellekkään jäisi epäselväksi, niin tässä hieno kuvatus :D

Kuva
Viimeksi muokannut Foordson, 30 Elo 2011 17:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

Foordson kirjoitti: Eiköhän se oo tarpeeksi maannu siä sierran alla jotta tietää mitä puhuu :wink:
Mutta sulla on tainnut mennä camber ja caster-kulmat sekaasin. Miksi alatukivarren sisäpäässä pitäisi olla soikea reikä jos casteria säädettäisiin ?
Sie et ole vissiin kovin hirviän paljoa tainnu maata sielä autan alla saatika perehtyny alusta säätöihin.:lol: Tos on sulle hyviä kuvia aiheesta ja selevityksiä vaikka ens alakuun https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=1
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Sä kun näytät tietävän, niin miksi alatukivarren sisäpäässä pitäisi olla soikea reikä jos säädetään casteria, eikä camberia ?

edit: Kuulostat aiva siltä K A R I:lta.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja emax »

Caster on se kuinka paljo tolppa/olka-akseli on vinos sivultapäin katsottuna
KPI on se kuinka paljo tolppa/olka-akseli on vinos edestäpäin katsottuna.
Camber on se kuinka paljon pyörä on vinos.

Sierran kallistuksenvakaajan ja alatukivarren välisten puslien jommalle kummalle puolelle kun laittaa prikkoja niin caster kulma muuttuu siksi kun alapallonivel siirtyy etu- tai takapuskuria päin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
-Saku-
Viestit: 45
Liittynyt: 31 Touko 2011 09:54

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja -Saku- »

Paljonko nuossa isoimmissa takapuslissa saa olla väljyyttä, en muista nimeä mikä pusla mutta tuo isoin kuitenki.. vääntelin sorkkaraudalla ja tuntuu aika löysältä molemmin puolin (noin sentti yläsuuntiin väljyyttä, myös sivuttain jonkun verran)???
SIERRA RS Cosworth -91 2WD porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Aksu »

-Saku- kirjoitti:Paljonko nuossa isoimmissa takapuslissa saa olla väljyyttä, en muista nimeä mikä pusla mutta tuo isoin kuitenki.. vääntelin sorkkaraudalla ja tuntuu aika löysältä molemmin puolin (noin sentti yläsuuntiin väljyyttä, myös sivuttain jonkun verran)???
Uusi menee puristamalla paikalleen ja on tiukka paikollaan ollessaan. Eli ei siinä juurikaan väljää ole,sen mitä kumi antaa periksi.
gti golo palloilija
-Saku-
Viestit: 45
Liittynyt: 31 Touko 2011 09:54

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja -Saku- »

Aksu kirjoitti: Uusi menee puristamalla paikalleen ja on tiukka paikollaan ollessaan. Eli ei siinä juurikaan väljää ole,sen mitä kumi antaa periksi.
Joo niin tuntuis että ei saa olla mutta tuntui olevan peltoauto sierrassaki samallailla väljät mutta ei perä silti luikertele niin paljoo??
SIERRA RS Cosworth -91 2WD porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

U.G.I kirjoitti: Käys kurkkaa tonne sierran keulan alle ja fundeera vähän tota sun ideaa. Se ei taia ihan nui yksinkertasesti tapahtua se siirtymä mitä toi sun idea antaa ymmärtää. Ainakaan vakio tolopila vakio alatukivarsilla. Pitäs olla soikiat reiät alatukivarren sisäpääsä jos se nuilla rikka virityksilä halutaan siirtyyn.
Kyllä ne puslat sen verran periksi antaa, eihän tässä puhuta mistään senttien siirrosta vakaajan kohdalla, vaan parista millistä...
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Foordson kirjoitti:Ajattelin laittaa ainakin vakaajan ja alatukivarren puslat uretaanisina.

Kyselin tuota camber/caster säätöä sen takia kun auto puoltaa nimittäin oikealle, mutta juurikin oikeanpuolen alatukivarren pusla oli jotenkin muljahtanut sivullepäin kun vertasi toiseen. Katsotaan nyt miksikä tuo muuttuu, säädetään jos on tarvetta.
Ne etutukivarsien puslat menee ajan myötä niin rikki, että ne purkaa käsin, kun tukivarret on vihdoin pois auton alta. Periaatteessa uretaanipuslien takia ei mitään suurempia säätöoperaatioita joudu tekemään, mutta vanhojen puslien kuluman takia on varmaankin vähän joskus säädetty ja siksi rengaskulmat kannattaa tarkistaa auraus säätää. Muutahan ei vakiona voi säätää ilman kikkoja.

Tuolla prikkavirityksellä voi hieman vaikuttaa auton ajokäytökseen. Noissa kallistuksenvakaajissa on vähän vuosimallista riippuen pieniä 2-4mm pituuseroja keskenään. Vastaavaan pystyy juurikin helposti prikoilla, mutta kallistuksenvakaajan mutterille kannattaa jättää vähän kierrettä näkyviin, ettei se pääse itsekseen löystymään.

Caster kulmahan muuttuu camberiksi, kun rengas kääntyy, joten tuolla prikkavirityksellä saa aikaan:
  • - paremman ratin keskityksen
  • - lievästi enemmän vetelyä urissa
  • - jäykemmän ohjauksen
  • - paremman etupään pidon tiukoissa mutkissa
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Mikkovaan
Viestit: 126
Liittynyt: 05 Helmi 2005 12:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Mikkovaan »

emax kirjoitti: Sierran kallistuksenvakaajan ja alatukivarren välisten puslien jommalle kummalle puolelle kun laittaa prikkoja niin caster kulma muuttuu siksi kun alapallonivel siirtyy etu- tai takapuskuria päin.
Puslan takapuolelle prikkoja lisätessä caster muuttuu mutta etupuolelle ei.
Sierra + HX35 Super
Focus
-Saku-
Viestit: 45
Liittynyt: 31 Touko 2011 09:54

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja -Saku- »

SIERRA RS Cosworth -91 2WD porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Vaikee nähdä tosta heiluvalta videolta, mutta ylös-alas suunnassa ei ainakaan parane olla yhtään väljää. Kyllähän tuo aika liikkuvalta näyttää, eli ehtoopuolella alkaa olemaan.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
-Saku-
Viestit: 45
Liittynyt: 31 Touko 2011 09:54

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja -Saku- »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Vaikee nähdä tosta heiluvalta videolta, mutta ylös-alas suunnassa ei ainakaan parane olla yhtään väljää. Kyllähän tuo aika liikkuvalta näyttää, eli ehtoopuolella alkaa olemaan.
Joo siis ylä-ala suunnassa ei tuota välystö ole mutta tuntuu sivuttaisliike niin löysältä että vaikee uskoo sen olleen joskus jämäkkä :D no jos nyt sen meinaan vaihtaa niin onnistuuko iha kotikonstein vai pitääkö käyttää prässissä??
SIERRA RS Cosworth -91 2WD porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

se menee vaihtoon koko tukivarsi, ei voi vaihtaa pelkkää alapalloa. Äläkä osta halvinta tarviketta, italiaanot on ihan kuraa. Mutta tosiaan jos ei ylöspäin oo väljää niin ei nyt oo ihan hirveetä kiirettä vaihtaa vielä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Niin tosiaan, vaihdoin ne etupään puslat powerflexeihin ja puoltaminen katosi melkein kokonaan.
Kulmia en ole vielä säätänyt.
katiska
Viestit: 19
Liittynyt: 25 Joulu 2010 19:49
Paikkakunta: Kemi

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja katiska »

Itelläki ois tukivarsien puslien vaihto menossa. Mikä nuiden oikea nimi on ja mistä porukka hommannu nuita uretaani puslia? Kyseessä siis ne puslat jotka lähtee edessä tukivarresta 2 osassa pois. Toinen niistä oli itellä aivan riekaleina ja kun vanteesta otti kii ja heilutti ni välystä oli vaikka kuin paljon. Ja onkos se tanko nyt kallistuksenvakaaja joka nuista puslista menee läpi ja kiritään mutterilla. Vähän vaikeasti selitetty mut koittakaa ny joku ymmärtää :lol:
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Rally Race myy ainakin.

Alatukivarren pusliahan nuo on. Ulompi pusla on se minkä läpi kallistuksenvakaaja tulee ja sisempi sitten toisessa päässä alatukivartta.

Ja jos tilaat samalla kallistuksenvakaajan puslat niin mittaa sen paksuus, facelift sierrassa on 28mm etuvakaaja, sama kuin cossussa.
katiska
Viestit: 19
Liittynyt: 25 Joulu 2010 19:49
Paikkakunta: Kemi

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja katiska »

Tuossa juuri motonetistä yritin katella ja vastaan sattu "Sierra Alatukivarsien keskihelasrj VAHVISTETTU 1/auto"

Onko tuo se puslasarja mitä tarvin? Ei nimittäi itellä mitään hajua mitä meinaavat tuolla keskihelalla
Vastaa Viestiin