Sierran puslat.

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Eiköhän se oo juuri tuo.
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Tuli näitten puslien vaihto ajankohtaiseksi yhteen sierraan, nyt on jo vanhat puslat ja vakaaja irti sekä uudet puslat jo hollillaan, mutta jostain syystä vakaaja haluaa olla n. 5cm leveämpi mitä se sais olla että sen vielä sais tungettua paikalleen, toiselta puolelta kun se on hollillaan ihan suulla menossa, niin toiselta puolelta vakaaja on käytännössä levyssä kiinni, alatukivarressa olevan reiän sijasta. Jollain taljalla kai tuo pittää vettää sopivaan mittaan, mutta tietääkö kukaan minkä takia tuo vakaaja on leveämpi ku pitäs?
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Ihan normaalia et tekee tuon.Uudet jäykät puslat ei anna periksi tukivarren siirtyä sivusuunnassa.
Kun mietit kiinnityspistettä(jossa on valmiina) ja kuinka paljon siinnä on viellä kierrettä niin selittää asiaa.
gti golo palloilija
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Mun ainakin piti ähertää alatukivarret ja kallistuksenvaakaja paketti liinoilla kiinni, hetki siinä meni ja muutama tupakki.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Joo, se on jännä kuinka jotkut joutuu ahertamaan liinojen kanssa, itse ei tarvinnut, ja vaihdoin tosiaan kaikki etupään puslat uretaanisiin kerralla. Rallyracen keltaiset. Oli ihan osat irti, puslat vaihtoon, osat kiinni-keikka. En osaa sanoa mitä olen tehnyt toisin kuin muut :? Mutta auto on edelleen nipussa ja ajossa 5 vuotta sitten tapahtuneen remontin jäljiltä ja on rataakin kierretty :D
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Laitoin mäkin kaikki etupään puslat uusiksi, keltaiset uretaani puslat tuli tilalle. Mutta toisen puolen alatukivarren kiinnitys pulttia ei saanut kiinni ilman liinaa, muutamasta sentistä oli kiinni.

En sitten tiedä kuinka jotkut on saaneet ne ilman liinoja kiinni.
-Saku-
Viestit: 45
Liittynyt: 31 Touko 2011 09:54

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja -Saku- »

Itelläkin tuli tänään aloitettua etutukivarren isojen puslien vaihtoa eli niitä minkä läpi kallistuksen vakaaja tulee ja vakaaja päättyy.. nohh toinen puoli meni täysin moitteetta mutta toisella puolella ilmeni sellainen että etutukivarsi oli jotenkin erinlainen kun ei taho millään mennä puslat paikalleen, vanha puslakin oli hieman erilainen kuin toisella puolella, joten mietin että voiko ns puslan pesää isontaa esim pirralla?
SIERRA RS Cosworth -91 2WD porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Tarvike puslat on ainakin erilaiset kuin alkuperäiset, toisella puolella oli luultavastin juurikin tarvike pusla. Mikäs siinä ahdistaa jos pusla ei mee paikoilleen ?
-Saku-
Viestit: 45
Liittynyt: 31 Touko 2011 09:54

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja -Saku- »

Foordson kirjoitti:Tarvike puslat on ainakin erilaiset kuin alkuperäiset, toisella puolella oli luultavastin juurikin tarvike pusla. Mikäs siinä ahdistaa jos pusla ei mee paikoilleen ?
Ei siinä mikään ahdista tietääkseni muukuin että liian pieni se pesä, konsteja on kokeiltu monia mutta ei ainakaan ilman prässiä paikalleen mene.. Siks ajattelin että voisko vähän fiksailla isommaksi sitä vai ottaa ajokuntoisesta ns peltosierrasta tukivarsi tuohon, mielellään en ottais kun ajokuntoisena pitäis säilyä.. niin ja uretaanipuslia olen laittamassa!
SIERRA RS Cosworth -91 2WD porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

Se alatukivarsien kallistuksen vakaajan puslien vaihto haluttas itekki nähä miten ne jotkut vaihtaa ne ilman liina hässäköitä. Jos ne kasaa niin että alatukivarren sisäpäät irti ni ei sitä saa eikä jaksa yhelä eikä kahela käelä vettää alatukivartta paikoilleen ja vielä pulttia saaha palkista läpi. Se vain on aika jäsy tanko tuomonen 28 millinen v-mallin tanko päästä kääntää yhelä käelä.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Muistaakseni ihan kahdella sormella sen vedin paikalleen..

Ei vaan, ei ole muistikuvaa, mutta ainakaan en liinojen kanssa joutunut pelaamaan ollenkaan, ja on täällä joskus joku muukin kirjoitellut samaa, että oli onnistunut ilman liinoja, olisko sitten ollut vielä kallistuksen vakaajan korikiinnikkeet irti tms? Tai sitten noita vakaajia on sellaisiakin, jotka ei leviä niin paljoo, että saa helpommin. Ei jaksa muistaa. 28mm vakaaja tossakin oli, ja ihan orkkiksena, ei mikään cossun tai scorpion vakaaja.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Muistaakseni ihan kahdella sormella sen vedin paikalleen..

Ei vaan, ei ole muistikuvaa, mutta ainakaan en liinojen kanssa joutunut pelaamaan ollenkaan, ja on täällä joskus joku muukin kirjoitellut samaa, että oli onnistunut ilman liinoja, olisko sitten ollut vielä kallistuksen vakaajan korikiinnikkeet irti tms? Tai sitten noita vakaajia on sellaisiakin, jotka ei leviä niin paljoo, että saa helpommin. Ei jaksa muistaa. 28mm vakaaja tossakin oli, ja ihan orkkiksena, ei mikään cossun tai scorpion vakaaja.
Ei se kyllä kevennä eikä paljoa auta vaikka se kallistuksen vakaaja korista irti. Aika työläs laittaa viimiseksi kiini se kallistuksen vakaaja koriin kiini jos muuten saanu kasattua. Siinä tullee sama tilanne että ei taija jaksaa vettää vakaajaa ja ruuvailla kiinikkeitä paikolleen. Leviä liina kun on ni sillä se menee kivuttomasti alatukivarren sisäpäät paikoilleen eikä tarvi naama punasena ähärätä ja molemmat saa yhtä aikaa laitettua. Helepoin konsti kyllä käyttää liinaa jos ne vakaajan päät karkaa kauemmas.
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

En tiiä onko 28 millinen vakkaaja sitten erilainen tuon levenemisensä suhteen ku tuo 24 millinen mikä mulla tuossa oli, korikannakkeet oli irti, mutta vaijeritaljalla nykäsin sen vaan sopivaan leveyteen ja sitten läpi molemmista puslista ja mutterit perssiisseen, nyt on vakkaaja paikallaan.. :)
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Foorrtti kirjoitti:En tiiä onko 28 millinen vakkaaja sitten erilainen tuon levenemisensä suhteen ku tuo 24 millinen mikä mulla tuossa oli, korikannakkeet oli irti, mutta vaijeritaljalla nykäsin sen vaan sopivaan leveyteen ja sitten läpi molemmista puslista ja mutterit perssiisseen, nyt on vakkaaja paikallaan.. :)
On ne keskenään vähän erilaisia, tuossa kuvassa näkyy 26mm ja 28mm. Näitä molempia piti vetää liinoilla nipuun, jotta ne sai paikoilleen. Molemmat oli kiinnityskohdiltaan kuta kuinkin saman mittaisia.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

Vielä ne jotkut "ihan kahdella" sormella vääntäny nippuuun 28 millisellä tangolla koko paketin :D joopa joo
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

U.G.I kirjoitti:Vielä ne jotkut "ihan kahdella" sormella vääntäny nippuuun 28 millisellä tangolla koko paketin :D joopa joo
Se kaks sormeehan oli huumoria, niinkun tuosta ylempää voit tavata, mutta edelleen väitän etten varmasti käyttänyt hommassa ainoatakaan liinaa tai taljaa, ja puslat tuli vaihdettua. Harmi kun hommasta on jo sen verran aikaa, ja homma sen verran iisi, ettei jäänyt mieleen. Mun auto oli varmaan joku poikkeeva yksilö, varmaan kolaroitu pyörään just sopivasti että kallistuksen vakaaja oli kaventunut sopivaksi.. :shock:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

Niin tai voihan se olla että muut autot kasattu eri vakaajalla just sen takia että saa liinala kiskoa kasaan että ei ois niin ihan simppeli homma sulin käsin tehä.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja duckworth »

...täällähän on vääntöä :roll:

En halua provosoida nyt ketään ( :D ), mutta tuolla aiemmin kun puhuttiin caster-kulman muuttamisesta, niin monta milliä tuota vartta kannattaa/on järkevää työntää eteen prikoilla? Itsellä edessä 22mm rimpula, joten varaa on kai..?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Paljonko sitä casteria on tarkoitus muutta/korjata ? Vai summisko ajattelit nakata prikkoja väliin ?

Ja tästä päästään siihen, että kun caster-kulma muuttuu niin muuttu myös camber sekä auraus.
Riippuen kuinka paljon sitä muutetaan. Camber kulman ei tarvitse paljoa muuttua niin auraus on jo mettäs.

Camber-kulman muutos vaikuttaa tosin enemmän casteriin kuin toisinpäin. Auraus olisi silti hyvä säätää uudelleen.

Asiasta kolmanteen, onkos kukaan hurja tehnyt sierraan etucamberin säätöä, ilman säädettäviä alatukivarsia ? Epäkeskopulteillahan sekä vingulla tuon saisi tehtyä nätisti.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Foordson kirjoitti:Paljonko sitä casteria on tarkoitus muutta/korjata ? Vai summisko ajattelit nakata prikkoja väliin ?
Siis totta kai saman verran prikkoja molemmin puolin, mutta meininki ois siirtää noin 4mm varsia eteenpäin. Tämä on kai vielä arkiajoon käypäinen (?), koska onhan cossussakin 3 enemmän siirtoa eteen. Mun matikalla siis milli enemmän kuin cossussa :D

Ja aurauskulmat aion säädättää kun tämän revohkan saan hoidettua (lue: ö-pumppu, puslat, r-tangonpäät ym.).
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Niin ne kulmat kannattaa ensin tarkastaa sillä luulen ettei kulmat ole identtisiä vasemmalla ja oikealla. Toisella puolella voi olla casteria/camberia enemmän tai vähemmän kuin toisellapuolella.

Tai melkein voisi sanoa, että on eroa.
Kaikista helpointa olisi tehdä nuo muutokset nelipyöräsuuntaus koneen ääressä, näkisi kuinka mikäkin vaikuttaa ja kuinka paljon. Jos vain mahdollista.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Foordson kirjoitti:Niin ne kulmat kannattaa ensin tarkastaa sillä luulen ettei kulmat ole identtisiä vasemmalla ja oikealla. Toisella puolella voi olla casteria/camberia enemmän tai vähemmän kuin toisellapuolella.
Oli tai ei identtisiä, niin ei kai ne nyt voi vääristyä, jos kumpaakin puolta lykätään yhtä paljon eteenpäin, tai ainakin vääristymä säilyy ennallaan, jos sellaista on :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
-Saku-
Viestit: 45
Liittynyt: 31 Touko 2011 09:54

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja -Saku- »

Sierra vetelee vieläkin vaikka kallistuksen vakaajien päähän uretaania laittelinki, väljyyttä löytyy vielä nuista kallistuksen vakaajien puslista eli ne jotka on pohjassa kiinni! Tuosta kysysinkin että miten toimia jos osa nuista on JO läpipulttaamalla kiinnitetty eli olettaa voi nuiden viimeistenkin kierrekappaleitten itroavan :D Voisko polkimien alla lattiassa olla esim joku reikä??
SIERRA RS Cosworth -91 2WD porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Monta kertaa luin tuon lopun, mutten viäkää tajua mitä haet takaa :roll:
Luultavastin tarkoitit(?) että jos ja kun pultti katkeaa kallistuksen vakaajan pannasta, niin milläkö ne saa pois ko kä kö ?

Vaiko mitä ?
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran puslat.

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Niin, tarkoitit varmaan sen kallistuksenvaimentajan kiinityspultteja? Mullakin on siitä molemmat takimmaiset (alemmat) pultit räpelletty siten, että alkuperäinen korimutteri on irronnut ja paikalla on tavallinen rautakauppamutteri. Kun tuota avaa, laitetaan lenkkiavain runkopalkin sivuun tehdystä reiästä. Jos sinulla ei tämmöisiä reikiä ole, niin todennäköisesti mutterin kiinnipitoon tarkoitettu reikä on tosiaan jossain lattian puolella.

Kannattaa vaihtaa ne kallistuksenvakaajan puslat, vaikka ei nekään vetelyn suhteen tee autuaaksi. Minun kokemukseni mukaan vasta takapään camberin suoristaminen rauhoitti ajokäytöstä varsinkin motarinopeuksilla.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Vastaa Viestiin