Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

XR3i tolppiin liittyen. Onko 3 ja 5 ovisissa iskareissa eroa. Ja kuka myis suomessa XR iskareita. Liekkö fixus puljulla esim kybin valmistamat kepit?
Avatar
oogoo
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Elo 2012 02:55
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja oogoo »

55mm madaltavat tietenki
Dawntracker
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Helmi 2013 02:56

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Dawntracker »

Kysäistään nyt täältä, eli sopiiko Tämä alusta -> http://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/pr ... 94-95.html Vuoden -91 avomallin escorttiin? Etuiskarit sopivat vissiin mutta onko takaiskarit sopivat vai onko siellä jousi ja iskari erikseen?
JandyMK6
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Kesä 2012 19:35

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja JandyMK6 »

Morjesta! Joidenkin mielestä varmasti tyhmä kysymys, mutta kysytään nyt kuitenkin.. Olen katsellut -96 1.6 16V escort sedaniin madallusjousia tai kokonaan uutta alustasarjaa. Eri settien yhteydessä mainitaan kuitenkin usein etuliitteitä kuten TYP GAL, ANL, ym. Mitä nämä tarkoittaa?
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

JandyMK6 kirjoitti:Morjesta! Joidenkin mielestä varmasti tyhmä kysymys, mutta kysytään nyt kuitenkin.. Olen katsellut -96 1.6 16V escort sedaniin madallusjousia tai kokonaan uutta alustasarjaa. Eri settien yhteydessä mainitaan kuitenkin usein etuliitteitä kuten TYP GAL, ANL, ym. Mitä nämä tarkoittaa?
Korityyppejä. Esim tuossa MK 4 on GFA yms.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Tekno »

rekisteriotteesta löytyy ainakin itellä toi. Esim omani on ABL.

taisi myös olla merkattu VIN plateen, eli siihen lukkopellissä olevaan tyyppikilpeen.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
m4ketech
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Marras 2011 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja m4ketech »

Ideoita noin 10mm tiputukseen mk1 sierrassa. Ajattelin ensin ite rälläkällä vetää varovasti ja nätisti jouset, mutta kaveri puhui että hänellä oli halvat madallusjouset. Itse en kuitenkaan löydä mistään taaskaan madallusjousia. cossuun löyty 270e sarja, muttei vakio 2l sierraan.
Nykynen: Focus STW MK2 2006. Exät: 3X Mk1 mondeo, 3X Mk2 mondeo, 2X Transit, Sierra -83, MK6 esco stw.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja KajS »

10 mm pudotus on aika vähän. Vanhat jouset ovat saattaneet painua kasaankin tuota enemmän. Mutta halvimman madalluksen teet rälläkällä juurikin varovasti ja nätisti. Jousihan ei saa saada "lämpökäsittelyä", siksi katkaisu esim hitsipillillä, polttoleikkaamalla ei ole hyvä ratkaisu. Jos jousissa on kierrokset päissä lähekkäin, siis päällekäin, saattaa 10 mm tulla esim. kierros poistamalla.

Tähän saa sitten joku sanoa, että eieiei ei saa katkaista. Kyllä saa ja pitääkin, jos laitetaan vaikka mersun jouset datsuniin. Täysin katsastuskelpoinen keino tuonikäiselle autolle. Niin paljon voit lyhentää, että jousi pysyy ulosjoustossa paikallaan eikä runkopalkit laahaa ajettaessa maassa :lol: ...no, jätä se LM-askin tai iPhonen verran maavaraa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
m4ketech
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Marras 2011 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja m4ketech »

Juu paras tapa on varmaankin vetää vaan laikalla. Samalla saa putsattua kaikki paikat ja iskettyä asiallisesti takaisin. Kuitenkaan tarkotuksena ei ole tonttiin viedä vaan saada juurikin 10mm noin "vain" alaspäin jolloin pyöräkotelot asettuvat vähän omaan silmään sopivammin renkaisiin. Nyt kun mahtuu jalka kenkineen viellä renkaan ja kaaren väliin :lol:
Nykynen: Focus STW MK2 2006. Exät: 3X Mk1 mondeo, 3X Mk2 mondeo, 2X Transit, Sierra -83, MK6 esco stw.
duckworth
Viestit: 3658
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Esim. edullista Lesjöfors madallusjousisarjaa sai ainakin Fixus- liikkeestä, ja Rallyrace myy Spaxin hyvänä tunnettuja jousisettejä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
m4ketech
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Marras 2011 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja m4ketech »

Juu Rallyracelta löytyy kaikkea suht edullisesti, mutta -40mm 165€ ja tiputtaa puolet liikaa :lol: No otan laikalla noin kierroksen pois ja maalailen vaik jouset samalla 8)
Nykynen: Focus STW MK2 2006. Exät: 3X Mk1 mondeo, 3X Mk2 mondeo, 2X Transit, Sierra -83, MK6 esco stw.
ekkeri69
Viestit: 60
Liittynyt: 18 Heinä 2005 13:41
Paikkakunta: tampere

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja ekkeri69 »

http://www.mamasan.fi/media/files/alustasarja.pdf tollanen linkki tuli vastaan. sen mukaan ei tarvi mitään tyyppihyväksyntä papereita alusta sarjoihin.
escort -69 mk1 ikuisuusprojekti
gsxr 600 kesälelu
subaru impreza talvikäyttis
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

ekkeri69 kirjoitti:http://www.mamasan.fi/media/files/alustasarja.pdf tollanen linkki tuli vastaan. sen mukaan ei tarvi mitään tyyppihyväksyntä papereita alusta sarjoihin.
Tuunaava oikeustieteiden opiskelija vauhdissa :shock: Onhan tossa joo vinhaa perää, mutta mun mielestä tarpeetonta ja pikkutyttömäistä kitinää. Tyypillistä lakeihin ja normeihin perustuvaa jargonia, jolla ei ole juuri mitään tekemistä asian kanssa tuleeko se hylätty leima vai ei.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

No, taas kylähullut ovat pohtimassa autotekniikkaa - ja jouset kyseessä. :lol: Ja "varovasti ja nätisti" - ja ymmärtämättömyyttään - saa aikaan juuri sen vahingon, minkä moni luulija saa tekosillaan - ja sitten ihmetellään katsastusinssin ammattitaidottomuutta ja tiukkapipoisuutta. :roll:
Jousen progressiivisuus on rakennettu juuri noilla päätykierteillä ja jos niistä nipistää rälläkällä, niin jousi sakkaa.
Paras tapa on vaihtaa jouset uusiin ja hyväksyttää muutos katsastusasemalla ( pyöränkulmapöytäkirja mukana).
Torque Vectoring Control
mr.karvanaama
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Helmi 2014 20:39
Paikkakunta: Kotka

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja mr.karvanaama »

Tarkoitus on pudottaa -97 xr3i avo escorttia hivenen lähemmän maankamaraa. Renkaat 195/65 15. Onko mielekästä vaihtaa pelkät madallusjouset, vai suoraan alustasarja ja kunnon kiekot alle. Tarkoitus vain saada hieman omaa silmää miellyttävämpi ulkonäkö, ei sporttisuutta ajoon.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja KajS »

Vaikken kylähulluna olekaan mikään sertifioitu alusta-asiantuntija, sanoisin, että laita samalla koko alusta. Työ on sama kun jousien vaihdossa ja saatat saada kaupan päälle paremman tai ainakin tukevamman ajettavuuden. Tuo paremmuus on usein makuasia, jotkut tykkää pehmeästä, joillekin taas kova on se juttu. Lisäksi laittamalla säädettävän alustan saat korkeuden haluamallesi tasolle, ei tarvi laittaa ihan tonttiin, jossei tykkää. Onneksi oma auton voi tehdä sellaiseksi, mikä itseä miellyttää. Tietenkin Esson baarin nurkkapöytää voi aina uskoa, valitseehan jotkut tyttöystävän/vaimonkin sen nurkkapöydän raadin mukaan.

Mutta älä tee mitään "varovasti ja nätisti". Täysillä, tosissaan ja TüV-laput silmillä on se oikea tie. Ja muista muutoskatsastaa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
mr.karvanaama
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Helmi 2014 20:39
Paikkakunta: Kotka

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja mr.karvanaama »

Näin kai se on järkevin toimia. Selvähän se on, että kevyeen kenttäratkaisuun ei pitkään tyytyväinen ole. Ajattelin vain selvitä tästä budjettiratkaisulla. Alustasarjoissa ei liene järkevää sortua hinnaston alkaen malleihin.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja KajS »

mr.karvanaama kirjoitti:Näin kai se on järkevin toimia. Selvähän se on, että kevyeen kenttäratkaisuun ei pitkään tyytyväinen ole. Ajattelin vain selvitä tästä budjettiratkaisulla. Alustasarjoissa ei liene järkevää sortua hinnaston alkaen malleihin.
Alustateknisenä kylähulluna jatkan vielä. Meidän kylän madallusopin professorit on sitten asentaneet halvimpia Jomeja, vähän kalliimpia TA-technixejä kuten myös kalliimpia komponentteja. Yleistäen voisi todeta, että kaikki ovat rahansa väärttejä. Eihän halvalla saa täydellistä, mutta usein nekin sen vanhan alkuperäisen kepittää. Olikohan tuning.fi:ssä (vai Spinnerissä?) kun Audi A3:seen laitettiin kohtuuhintainen alusta ja autosta tuli ihan hyvä.

Halvimmissa alustasarjoissa tolppien kierreosat tuppaa ruostumaan ja iskarit saattaa kypsyä vuodessa. Vähän kalliimmissa tolpat on esim. keltapassivoitu, joten korroosio ei jumita kierteitä heti. Mutta jossei niitä korkeus- ja jäykkyyssäätöjä pyörittele kerran pari vuodessa, jämähtää hienoinkin KW-alusta (tuollainen purettiin jostain mersusta).

Hinnoista vielä: halvimmillaan alustan saa jollain 200-250 € ja kalliimmatkin tavisautoihin maksaa jotain tonnin. Kuten jo aiemmin mainitsin, jos nyt laittaisin mondeoon alustan, ottaisin jonkun KW-inoxin. Sillä jos keskihintainen Vogtland on jo ylittänyt kestävyydellään odotukset niin tosihyvä alusta lienee aivan taivaallinen.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Myzie
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Helmi 2013 00:26

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Myzie »

Morjesta. Mondeo mk2 keulaa pitäis saada jonkunverran alaspäin. Autoon on nyt laitettu Lesjöforsin -40mm jouset joka kulmaan ja vakioiskarit :roll: Ajettavuus on mitä on mutta on tähänasti pärjätty.

Netissä näytti olevan FK:n lyhyemmällä varrella ja tiukemmalla säädöllä olevia iskareita myynnissä suht edullisesti tommoseen rotiskoon, tippuuko keula yhtään jos sellaset paiskais alle?
Vakioiskareiden kanssa tommonen -40mm madallusjousi menee vähän ohi iskarin toiminta-alueesta, ainakin taitais tuntuma parantua jos ei muuta..
Perään ei jousille toistaseks tarvetta, massamadallus hoitaa sen pään. Tässä nyt ei kuitenkaan haeta mitään syyläri maassa tyyliä vaan pitäs hiukan saada renkaiden suhdetta kaariin parannettua.
Myzie
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Helmi 2013 00:26

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Myzie »

Ei kenelläkään minkäänlaista näkemystä asiasta? :shock:
tomppa666
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Joulu 2012 17:03

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja tomppa666 »

Mulla keulalla weitecin -60mm jouset ja Konin sportit iskareina.Toimii hyvin ja sopivasti madaltaa,ei liikaa.
Myzie
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Helmi 2013 00:26

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Myzie »

Ok. Voishan nuo iskarit vaihtaa madallusjousille tarkoitetuiks, toimii varmasti paremmin. Mietin vaan että onko tuo madallusjousi ja vakio iskari edes madaltanut niin paljon kun "luvattu" tai mahdollista, eli vieläköhän putoais tolpat vaihtamalla.. 215/40/17 pyörät 7,5" leveänä ET40 että kyllä siinä varaa on ottaa alaspäin.
Ei vaan viiti pistää useamman satasen arvosia hilppeitä tuollaseen autoon. 8)
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja KajS »

Myzie kirjoitti:...
Ei vaan viiti pistää useamman satasen arvosia hilppeitä tuollaseen autoon. 8)
Tottahan tuo on, jos ajatellaan "järkevästi" ja taloudellisesti. Mutta nykyään noiden jumalanhylkäämien autojen parantelu nyt aina moninkertaistaa auton arvon. Se "auton arvo" on hyvä unohtaa heti kättelyssä. Kunnon osia kannattaa käyttää kehityskelpoiseen aihioon. Talleissa, pihoilla ja maantiellä on täälläkin päin useita max tonnin vempeleitä, joissa on sitten monen tonnin ja työtunnin edstä alustaa, moottoria jne.

Sitten kun päästään tasolle tankkaus tuplaa auton arvon, aletaan olla asian ytimessä. Näin kesällä 1984 Hintertuxin parkkipaikalla (hiihtopaikka Itävallassa) kuplavolkkarin, jonka takapeltiin oli tussilla kirjoitettu lause: "Können Sie den Wert ihres Wagens mit eine Volltankung verdoppeln?". Silläkin vehkeellä oli jostain keskisaksasta ajettu Alpeille skimbaamaan...
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Myzie
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Helmi 2013 00:26

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Myzie »

No totta tuokin. Kuitenkin nyt on ollut ajatuksena että tämä auto ajetaan finaaliin asti. Normaalit huollot ja korjaukset tietysti tehdään mutta kun motti tai kori on lopullisesti tiensä päässä niin levolle päästän tuon härpäkkeen, toisinsanoen jälleenmyyntiarvoa sen kummemmin en laskeskele.

Nyt vaan pitäisi saada tietoon se että vieläkö keula tippuu vaihtamalla vakioiskareiden tilalle nuo "madallusjousille" tarkoitetut vai ei?
tomppa666
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Joulu 2012 17:03

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja tomppa666 »

MOIKKA
Mukavasti tippuu.
Vastaa Viestiin