Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Gona »

Krissellä tais olla omassa MK3 kanssa gazit alla. Muistatko yhtään millanen paperi niissä oli mukana vai oliko ollenkaan?
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Meizler
Viestit: 5
Liittynyt: 22 Touko 2007 21:37
Paikkakunta: Turku

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Meizler »

Moikka,

Mitä mieltä ootte:

Autona: Ford Mondeo 2001, 1,8i sedan
Rengastus: 215/40-17"

Tarkoituksena olisi alustaa päivittää:

TRW-iskarit joka nurkkaan (eli vakiopituiset)
Jousiksi eibachin madallus jouset 40mm eteen 30mm taakse.

Kyselin korjaamoilta arvioita paljonko noitten vaihto maksaa niin yhdessä paikassa meinas että
menee liian matalaksi noitten renkaiden kanssa kun profiili niin matala.

Apuja ?
IziO
Viestit: 246
Liittynyt: 03 Marras 2011 19:50

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja IziO »

Ei todellakaan mene liian matalaksi :D
Mulla sigun autossa joka nurkassa -50mm madallus ja alla 225/45 r17, kesällä on tarkoitus tiputtaa vielä 20mm joka nurkasta.
Mondeo Ghia X (MK3)
Bambu
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Huhti 2011 22:17

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Bambu »

Älkää nyt missään nimessä menkö vaihtamaan autonne alustan korkeutta! Jokaisen auton korkeus on tehtaalla mietitty parhaaksi mahdolliseksi kompromissiksi jouston, jäykkyyden sekä korkeuden suhteen. Jos muutatte vakiojousitusta, niin auton käyttäytyminen muuttuu ja sillä voi jopa ajaa radalla nopeampia aikoja. Kuitenkin tieliikenteessä olette vaaraksi kanssa-autoilijoille, koska autonne kulkee madallettuna matalemmalla ja näyttää paremmalta kuin muut vastaavat ja se on erittäin häkellyttävää ja kateutta herättävää varsinkin lakipykäliä nuolevien katsastussetien mielestä!
IziO
Viestit: 246
Liittynyt: 03 Marras 2011 19:50

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja IziO »

Bambu kirjoitti:Älkää nyt missään nimessä menkö vaihtamaan autonne alustan korkeutta! Jokaisen auton korkeus on tehtaalla mietitty parhaaksi mahdolliseksi kompromissiksi jouston, jäykkyyden sekä korkeuden suhteen. Jos muutatte vakiojousitusta, niin auton käyttäytyminen muuttuu ja sillä voi jopa ajaa radalla nopeampia aikoja. Kuitenkin tieliikenteessä olette vaaraksi kanssa-autoilijoille, koska autonne kulkee madallettuna matalemmalla ja näyttää paremmalta kuin muut vastaavat ja se on erittäin häkellyttävää ja kateutta herättävää varsinkin lakipykäliä nuolevien katsastussetien mielestä!
:D
Mondeo Ghia X (MK3)
Meizler
Viestit: 5
Liittynyt: 22 Touko 2007 21:37
Paikkakunta: Turku

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Meizler »

Onko normaalia kun nuo 30mm madaltavat jouset vaihtoi taakse niin jää hieman löysäksi se jousi vakioiskarille kun auto kokonaan ilmassa ? Haittaako jotain ? Meneekö leimasta ? Mondeo mk3 sedan 1.8i autona
amiodaron
Viestit: 15
Liittynyt: 25 Maalis 2012 11:49

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja amiodaron »

Hei,
Ajattelin Eibachin 30 mm madallusjousia farkku mondeo-12. Tuleeko vakio 16" kiekoilla hyvännäköinen vai laitanko 18 " alle samalla?
Kiitos
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja svart »

Tuossapa kuvatuksii Eibachin jousilla ja eri rengaskokoloilla:

16" (pölärit on perseestä :) )
Kuva

18"
Kuva

19"
Kuva

:wink: kröhöm:viewtopic.php?f=20&t=36911
Ford #11
Ose.T
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Loka 2012 20:31

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Ose.T »

tänään tuli tilattua bc:n säädettävä satsi st220 farkkuun :D eihän sitä tullu metsästettyä ku kuukaudenpäivät joka päivä.edessä ja takana on mahdollisuus madaltaa noin 0-150mm ja jäykkyyssäädettävä kans eikä hintaa ollu ku 789e.englannissa ollu aika kova sana st focus porukoissa.katotaan miten käyttäytyy isomman lintan alla.ja se KUNNON tuv lapun puute vähän jännittää.mut kuulemma hyvä inssin mieleen se toinen tuv lappu joka tulee mukana.
Viimeksi muokannut Ose.T, 01 Marras 2012 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo st220 3.0 v6 farkku vm03
Ose.T
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Loka 2012 20:31

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Ose.T »

kettu et repesin tolle bambun kirjotukselle :lol:
Mondeo st220 3.0 v6 farkku vm03
juhve
Viestit: 485
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja juhve »

hei ose.t oisko linkkiä pistää mistä löysit ton alustan
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Ose.T
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Loka 2012 20:31

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Ose.T »

mamasan.fi.Ne maahantuo bc:tä.on halvempia kun englannissa.

http://shop.mamasan.fi/product/show/344 ... lustasarja
Mondeo st220 3.0 v6 farkku vm03
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Meizler kirjoitti:Onko normaalia kun nuo 30mm madaltavat jouset vaihtoi taakse niin jää hieman löysäksi se jousi vakioiskarille kun auto kokonaan ilmassa ? Haittaako jotain ? Meneekö leimasta ? Mondeo mk3 sedan 1.8i autona
Jos nyt aivan katsastussetämaisen tarkkoja ollaan niin periaatteessa maksimaalisessa ylösjoustossa on teoreettinen vaara olemassa, että jousi pomppaa välistä pois.

Muistan myös yhden vanhakoppaisen astran, jossa oli halvat tonttijouset ja vakioiskarit. Korista ylös nosturilla ja jousen sai käsin puristettua pois paikoiltaan. Toimii se noinkin, mutta eihän se kunnollinen ole.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
juhve
Viestit: 485
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja juhve »

Ose.T kirjoitti:mamasan.fi.Ne maahantuo bc:tä.on halvempia kun englannissa.

http://shop.mamasan.fi/product/show/344 ... lustasarja

tota ookko ihan varma et toi käy farkkuun kun ei siä mitään mainita
meinaan farkussa ja sedanissa on aivan erilaiset taka iskarit
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Ose.T
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Loka 2012 20:31

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Ose.T »

englannista tuli ainakin 100%kyllä joo mut en tiiä sit.auto ku on nyt siinä kunnossa et peruin tilauksen.tilaan sitten kw variante 1 inox setin 50mm kiinteen pudotuksen taakse.
Mondeo st220 3.0 v6 farkku vm03
Ose.T
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Loka 2012 20:31

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Ose.T »

Tulikin sitten tilattua varmuuden vuoksi tämmönen satsi.
http://www.modificars.fi/tuotteet/varia ... d-Mondeo-4
BC:n satsi ku ei sittenkään sovi autoon.Neljältä firmalta englannista kysyin ja kaikki sanoi et kyllä käy.mut ei käy kun tässä on iskari ja jousi erillään toisista eikä yhdessä nipussa.Kuvako niille olis pitäny piirtää perkele.

kesällä sitten tilaan kaveriksi säädettävät tukivarret ym ym....
Mondeo st220 3.0 v6 farkku vm03
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Tässä mietinnässä farkku mondeoon -97vm -40mm lesjöforsin madallusjousia. Onko rengastus ens kesänä sopiva kun tulee 215/45/17 tai sitten 215/45/18 eteen ja taakse 235/45/18 kumit?
Ose.T
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Loka 2012 20:31

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Ose.T »

ihan ok setit on.ei kyl pitäs olla mitään ongelmia noin miedon madalluksen kanssa.jos tulee taakse 235 levee niin ootko miettiny 40 profiililla.pienenis riski kuitenki et ei raavi.Vaikka uskosin et ei raapis sillä 45:llakaan.
Mondeo st220 3.0 v6 farkku vm03
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

215/45-17 Pyörii takuuvarmasti, ajan kanssa eri juttu jos hirveesti kuoleentuvat. Noista 18" en olis varma ja niihin melkein ottaisin 40 profiiliksi jos haluaa leveemmän. Takana varmasti toimisi 235/45-18 ja mahtuisivat olemaan. Eteen ehkä 225/40-18, joka on vain 12mm suurempi halkaisijaltaan kuin tuo vertailtava 215/45-17.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Ose.T
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Loka 2012 20:31

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Ose.T »

nyt on kw:n satsi alla.Mutta Jäi minusta liian korkeaksi.takana on 50mm kintee madallus ja edessä on laskettu tappiin asti.toivottavasti toi madaltuu vielä ajan kans kunhan takaa ei madaltuis enempää ku ei ole säädettävä.keula sais madaltua vielä abaut 40mm-50mm niin olis mun silmään avot.mut ei ole kierteitä enempää :evil:

Seuraavaksi alkaa jaonmuutos lättyjen teko tommi´s billetillä.paksuus tulee olemaan 20mm-30mm.renkaiksi tulee falkenin ziex:it koko on eteen 8.5" vanteelle 205/40/18 ja taakse 9.5" 225/40/18.
Mondeo st220 3.0 v6 farkku vm03
MattiU
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Helmi 2012 18:41

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja MattiU »

Mitä eroa farkku ja sedan sierran jousissa on kun ei nui madallusjousi satsit mene päikseen ?
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja KajS »

Sedanissa ja Hatchbackissa on coiloverit eli iskari on jousen sisällä, yhdessä paketissa. Farmarissa taas jousi on erillään ja iskari hieman viistossa; etunojassa ja yläpäät lähempänä toisiaan. Juurikin tuosta syystä farmarien (madalletut) alustasarjat ovat mallia one-size-fits-all eli ei korkeussäätöä takapäässä. Sedanin ja Hatchbackin sarjoissa voi ruuvata stancen kohdalleen, mikäli jousi on riittävän lyhyt.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Avatar
oogoo
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Elo 2012 02:55
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja oogoo »

Tälläviikolla pitäis saapua JOM korkeussäädettävä alustasarja focukseen :)
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Oon koittanu ettiä että mitä eroa on vakio escortin iskareilla ja xr3in iskareilla. Onko pituudessa eroa? Kannattaako nuihi xr3i tolppiin sitte laittaa 55mm madaltavat jouset vai 40mm.
juhve
Viestit: 485
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja juhve »

XR3I malli on 10mm matalempi vakiona kuin tavis
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Vastaa Viestiin