Focus 2008 rengasmelu

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Täytyy kyllä sanoa, että tähän mennessä tehokkain yksittäinen äänenvaimennuskonsi on tämän päiväinen etuovien sisäpellin vuoraus noin parin millin bitumilevyllä + 7mm vaahtomuovieristeellä. Tavaraa meni arviolta neliömetrin verran kahteen oveen, neliovinen auto siis, 2-oviseen varmasti enemmän.

Vanhaa mk1 focustani vaimensin edestä vuoraamalla ovipahvin 1,5mm bitumilla + motonetin vaahtomuovieristeellä, sekä virittämällä muovilokareihin vaimennusmatot sisäpuolella + alustamassaa ja laittamalla lattiamaton alle eristettä ja kyllä tuo suoraan peltiin laitetettu tavara vaimensi aika hemmetisti enemmän jo yksinään. Toki ovat erilaiset autot, jotein ei voi aivan suoraan vertailla. Odotan innolla että saan vedettyä tuohon mk2:een myös muovilokareihin lisäeristeet sekä takakontin eristeet.
Kuga PHEV
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Monologia jatkaen, laitettu takakontin lattialle pari levyä sellaista "kaksikerroslevyä", missä siis eristysvillan lisäksi on noin millin kerros bitumia, löytyy esim. motonetistä. Lisäksi liimasin vähän noita ylijääneitä bitumeita pyöräkotelon pohjaan, luulen kylläkin että turha veto kun siellä se vararengas varmasti toimii omalla tavallaan "eristeenä."

Lisäksi kävin motonetista Nikesound merkkistä bitumia, kun en muualta tähän hätään saanut sopivaa ainetta, ja vedin sitä levyt etujalkatiloihin sekä taakse pyöräkoteloihin, auton sisäpuolelle siis. Taakse laitoin vielä sen päälle tuota aiemmin mainittua about 7mm vaahtomuovieristetta. Aika mukavasti hiljeni takaa rengasäänet, mutta edessä on vielä tekemistä...

Helppoja kohteita nuo jalkatilat ja takakontin pyöräkotelot, edessä selvisi 3:n ruuvin irroituksella, että sai lattiamaton "auki" ja takaa ei ollut kuin nykiä muoviverhoilut, että sai pyöräkotelot näkyviin.

Rahaa vaimennusaineisiin mennyt tähän mennessä noin 80€, eikä tuota kyllä hiljaiseksi autoksi voi vieläkään kehua, mutta huomattava parannus kuitenkin. Vielä on ainakin muovisiin etulokareihin tarkoitus vetää vaimennusaineet, sitten varmaan alkaa riittämään.
Kuga PHEV
focculingus
Viestit: 49
Liittynyt: 18 Heinä 2006 18:55

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja focculingus »

Silent coattia (entinen Vibroblast) farkun takakonttiin, kylläpä auto hiljeni. Tarkemmin sanottuna peittelin tuolla pyöränkotelot ja varapyöränkotelon. Muualla konttiin laitoin vain yksittäisiä palasia kohtiin mitkä tuntuivat kumisevan nyrkillä koputellessa.
Tukkupakkaus vaimennusmattoa maksoi 99e (40 palaa eli 4 m^2) ja oli todella helppoa asentaa.
Kävin Motonetin äänieristemateriaaleja hypistelemässä ja ole kyllä mitään ideaa ostaa Silent coatin sijasta bitumimattoa.
Ehkä paras työ hinta/laatusuhteeltaan mitä MK2 farkkun voi tehdä.
DaRaita
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Huhti 2010 17:41

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja DaRaita »

Nyt kun itse on tuota Silent Coatia laittanut farmarin takakonttiin, varapyörän koloon sekä takapenkkien alle, niin ei kyllä hirveästi ole rengasmeluvaimentunut. Ehkäpä seuraavaksi rengasliikkeeseen, uudet hiljaiset renkaat alle sekä Lokarit. Kenties tuleva ruosteenesto auttaa asiaan.
Ford Focus 1.6 Collection M5 Wagon -07
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

mun focus nyt vuorattu miltei kokonaan vibroplastilla sun muilla melunestojutuilla, paitsi katto ja takaovet on vielä laittamatta. Olen huomannut sellaisen jutun, että yhden paikan kun korjaa, toisesta paikasta alkaa "vuotamaan". Eli jos pelkän takakontin äänieristää, sitten melu tulee takaovista. Sitten eristät takaovet, melu tulee etuovista. Eristät etuovetkin, melu tulee lattiasta jne jne.. Mutta näinhän se menee, kun järjellä ajattelee :lol:

Mielestäni alustan massaus ei kovin paljoa ääntä eristänyt, ainakaan tässä ykköskorisessa. Melun taajuus ehkä muuttui enempi, sellaisesta korkeasta huminasta matalempaan jyrinään. Uskoisin että renkailla olis se suurin yksittäinen vaikutus, ja tietenkin tienpinnalla jolla ajaa. Mutta eikös hiljaiset renkaat taasen kulu nopeammin loppuun? Tuntuu että omat michelin pilotit on meluisat, mutteivät kulu juur millään loppuun :shock:

Ja mitä noihin erilaisiin äänieristysmattoihin tulee, niin vanha vibroplasti (sitähän ei kai enää myydä?) oli mielestäni helpointa asentaa ja sottasi vähemmän kuin silent coat, mutta silent pitäisi sit olla x-prosenttia tehokkaampaa kuulema? Molemmat oli älyttömän helppoja asentaa, taipuu vaikka mimmosiin paikkoihin ja PYSYY! Senkun lätki mattoja menemään, helppoa hommaa. En kyl ikinä ostais semmosta mattoa jonka asentamiseen tarttis kuumailmapuhaltimen ja hanskat :!:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja nestori »

DaRaita kirjoitti:Nyt kun itse on tuota Silent Coatia laittanut farmarin takakonttiin, varapyörän koloon sekä takapenkkien alle, niin ei kyllä hirveästi ole rengasmeluvaimentunut. Ehkäpä seuraavaksi rengasliikkeeseen, uudet hiljaiset renkaat alle sekä Lokarit. Kenties tuleva ruosteenesto auttaa asiaan.
Laitoitko myös pyöräkoteloiden päälle? Saa aika helposti näkyviin kun kaataa penkit ja nykii ne heti oven edustalla olevat muovit irti ja tarvittaessa myös irroitus takakontin puolelta. Taisi olla kolmella torxilla kiinni niin saa myös koteloiden takapuolen vuorattua. Tosin jos et ole muuta eristettä lisännyt kuin sen takakontin, niin hyöty näkyy (tai no kuuluu) lähinnä takana matkustavilla, edestä kun sitä melua tulee edelleen reippaasti.
Kuga PHEV
DaRaita
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Huhti 2010 17:41

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja DaRaita »

nestori kirjoitti: Laitoitko myös pyöräkoteloiden päälle...
Kyllä. Pitäisköhän laittaa vielä toinen kerros Silent Coatia koteloiden päälle.... :o
Ford Focus 1.6 Collection M5 Wagon -07
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja nestori »

DaRaita kirjoitti: Kyllä. Pitäisköhän laittaa vielä toinen kerros Silent Coatia koteloiden päälle.... :o
Minulla on pyöräkotelot päällystetty n.3mm paksulla bitumilla ja tällä tavaralla: http://www.audiohellman.fi/vaimennus/si ... isolator-8

Lisäksi kontin lattialla Motonetin bitumi/villa -mattoja vierekkäin. Takaosasto on nyt muuten ok, mutta taka-ovet kaipaisi vaimennusta. Ei tuo hiljainen auto ole vieläkään, renkaiden matalasta jyrinästä tuntuu olevan mahdotonta päästä eroon, vaikka niitä korkeampia kohinoita saakin kuriin. Noh, tarkoitus on kuitenkin vielä ne takaovet vaimentaa ja ainakin etulokareiden alle vaimennusmassaa. Ja ehkä etuovien välipeltiin vielä tavaraa.
Kuga PHEV
DaRaita
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Huhti 2010 17:41

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja DaRaita »

nestori kirjoitti:Minulla on pyöräkotelot päällystetty n.3mm paksulla bitumilla ja tällä tavaralla: http://www.audiohellman.fi/vaimennus/si ... isolator-8...
On minullakin tuota Noise Isolatoria, mutta usko siihen että se vaimentaisi tuntuvasti melua ei riitä. Saatikka se että alkaa olemaan ahdasta verhoilun takaisin laitoin suhteen jos tuota laittaisin
Ford Focus 1.6 Collection M5 Wagon -07
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja nestori »

DaRaita kirjoitti: On minullakin tuota Noise Isolatoria, mutta usko siihen että se vaimentaisi tuntuvasti melua ei riitä. Saatikka se että alkaa olemaan ahdasta verhoilun takaisin laitoin suhteen jos tuota laittaisin
Juu en osaa itsekkään sanoa onko tuosta miten paljon hyötyä. Mutta kun halvalla sattui saamaan :) Verhoilut meni kyllä ihan ok takaisin, tai en huomannut itse mitään erikoisempaa ongelmaa siinä takapaksin puolella.

Kertoile jos eristelet vielä jostain autoa lisää ja teet läpimurtoja meluntorjunnan suhteen :D
Kuga PHEV
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Ostin tuota silent coattia tjsp tukkupaketin, näppärää tavaraa. Toissapäivänä otin autosta penkit veke ja irroittelin myös keskikonsolin että sai lattiamaton aina puoleltaan kokonaan ylös ja laitoin tuota silent coattia lattiaan, takapenkin alle ja eteen sekä koitin vuorailla keskitunnelia sen minkä sain. Lisäksi kerros tulipeltiin niin ylös kuin sain. Olihan tuolla jonkinmoinen vaimentava vaikutus.

Tänään irroittelin takaovista ovipahvit ja laitoin samaa tavaraa siihen oven välipeltiin. Nyt taas melu tulee entistä selvemmin etuovista, joten pitää jossain välin laitella paketin loput etuoviin.

Tehdyt toimenpiteet on auttaneet ihan mukavasti suhinoiden ja kohinoiden vaimentamiseen, mutta se huonosta asfaltista lähtevä saattanan moinen jyrinä ei häviä minnekkään. Oikeastaan enää katto ja etupyöräkotelot varsinaisesti vaimentamatta, joten komppaan aikaisempaa kommentoijaa, että hijaiset autot on ihan jotain muita kuin focuksia.
Kuga PHEV
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

Miten laitetaan etulokareiden alle alustamassa, onko ne etulokarit joka näkyy renkaiden takana se muutaman millin paksuinen muovi? onko muita lokareita?
Luin jostain ohjeita että parhaiten melua vähentää juurikin massaus bitumilla tms eli lätkii vain renkaiden taa lokasuojien ulkopuolelle. Olenko nyt ihan lukenut / ymmärtänyt väärin?
TapioSierranenpas
Uusi foorumilla
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Touko 2015 01:18

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja TapioSierranenpas »

Moro!

Kaverilla samanlainen auto ja sama ongelma, eikä ole saanut syytä selvitettyä. Ollaan epäilty et johtuis uusituist vanteist, mut ei mitään takeita asiast. Mitenkäs onkos sulla vakio vanteet vaiko vaihdetut? Auttais meitä paljon, jos saatais tietää et voiko syy ees olla vanteissa :?
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Pariin autoon olen tehnyt lähes täydellisen äänieristyksen - lähes siksi, että kattoverhoilua en ole kummastakaan poistanut ja siten yksi iso äänilähde jäi vielä.

Ensinnä kannattaa kuunnella sitä melua ja erityisesti sen sävyä. Jos se melu on enemmän huminaa tai kohinaa, voi sen eristäminen olla jopa mahdollista. Luukut, ovet, takakontti ja rengaskoteloiden pinnat raskaalla ja mielellään sen jälkeen kabiiniin päin katsottuna vielä joku pehmeä eriste päälle.

Jos melu on tuulen suhinaa, ei tälle ole juurikaan itse tehtävissä mitään. Jonkun oven tai pikkuikkunan rakoja voi korjaamo-olosuhteissa pystyä vähän säätämään.

Jyrinä on mielestäni kaikkein hankalin eristettävä. Olen ymmärtänyt sen syntyvän siitä, että korin isot pinnat "soivat" renkaiden, jousien ja asfaltin epätasaisuuksien aiheuttamina. Tätä sointia ei oikein saa perinteisin menetelmin kuriin vaan siihen auttaisi pehmeämmät puslat ja hyvin korista vaimennettu iskunvaimennus. Valitettavasti nämä ovat melkoisen ristiriidassa dynaamisen ajotuntuman kanssa. :( Tee-se-itse miehelle jää vaihtoehdoksi isojen pintojen (lattia ja katto) eristäminen raskasmatolla ja pehmeämmällä huovalla. Tällä saa ainakin sitä taajuutta muutettua alaspäin, jos ei mitään muuta.

Havainto siitä, että kun yhden paikan saa kuntoon, tulee toinen esiin on valitettavan totta. Samoin tehtaalla tehty työ on mitoitettu jonkun keskiarvon mukaan ja esimerkiksi rengastuksen muuttaminen (matalat kumit ja raskaat vanteet) saattaa herkän tasapainon raiteiltaan. Eristäminen on kokonaisuus.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja terae »

Offtopicina 2013 Focus ST...sen kai kuuluukin olla meluisa, etenkin näillä Vantaan teillä mitä itsekin ajelen. ;) Hiljainen se on vain ajaessa pehmeän paikkamateriaalin tai ihan "uuden karhean" eli sileän mustan asfaltin yli, kun muuten tiet on röpelöä joka kohdasta ja pahiten sieltä uran pohjalta.

Itse olen ajatellut lähteä melun suhteen tuosta alustan uusimisesta liikkeelle, sillä sen vaikutus lopputulokseen on ihan vastaava kuin vinyylisoittimen varren, rungon, rasian ja jousitetun neulan välisessä sovituksessa. Jos resonanssipisteet osuu vakioalustalla huonosti juuri näihin meidän Helsinki-Vantaan väsyneiden asfalttien ja ajonopeuksien resonanssin kanssa yhteen, värinä johtuu monikertana runkoon ja kaikki vähänkään löysempi materiaali tärisee mukana ja voimistaa sen äänen ja perstuntuman penkissä. Tietenkin rungon resonanssipisteiden muutos lisäämällä materiaalia (kuten bitumit ja muut vastaavat, ne ei ole eristeitä vaan lisämassaa) muuttaa myös ongelman luonnetta mahdollisesti siedettäväksi, mutta toisella ajonopeudella, rengastuksella ja tieolosuhteissa ongelma voi tulla jälleen esiin jopa pahempana. Tietenkin kukin tekee oman tarpeensa mukaan, eli massan lisääminen joihinkin kohden voi olla helppo ratkaisu suurimpaan ongelmaan, muttei välttämättä yleispätevä vaihtoehto.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Andyks
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Maalis 2015 23:04

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja Andyks »

terae kirjoitti: Itse olen ajatellut lähteä melun suhteen tuosta alustan uusimisesta liikkeelle
Niin mitä itseasiassa ajattelit alustalle tehdä melua hiljentääksesi?

Itse vuorasin stp:n goldilla varapyöräkotelon ja pyöräkotelot takaa ja melu siirtyi selvästi takaa eteen. En ole vielä ehtinyt tutkimaan kuinka etupyörien koteloita onnistuisi vuoraamaan. Lienee helpoin ulkopuolelta poistamalla sisälokasuojat. Takapäähänkin pitäisi laittaa lisää ko. levyä koteloihin sillä sisäkautta ei pääse kunnolla kaikkialle käsiksi.

Mutta edelleen näilläkin muutoksilla huomaa todella selvän eron melutasossa asfaltin karkeuden mukaan.
Ford Focus Titanium Wagon 1.0 Ecoboost -15
Kuva
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Andyks kirjoitti: Niin mitä itseasiassa ajattelit alustalle tehdä melua hiljentääksesi?

Itse vuorasin stp:n goldilla varapyöräkotelon ja pyöräkotelot takaa ja melu siirtyi selvästi takaa eteen. En ole vielä ehtinyt tutkimaan kuinka etupyörien koteloita onnistuisi vuoraamaan. Lienee helpoin ulkopuolelta poistamalla sisälokasuojat. Takapäähänkin pitäisi laittaa lisää ko. levyä koteloihin sillä sisäkautta ei pääse kunnolla kaikkialle käsiksi.

Mutta edelleen näilläkin muutoksilla huomaa todella selvän eron melutasossa asfaltin karkeuden mukaan.
Ei taida olla oikein mitään tehtävissä mikä sopisi tuon ST:n luonteeseen. Vanteen tuumakokoa pienmmäksi ja niille sopivat renkaat mahdollisimman pehmeäkylkisinä. Tukivarsien puslat voi myös vaihtaa uretaanisiin, mutta silloin pitää valita mahdollisimman pehmeä versio ja veikkaisin, että tarjontaa on enemmän sinne kovaan suuntaan. Iskunvaimentaja ja jousi mahdollisimman pintapehmeänä auttaa myös. Eli kaikki se mikä lähtökohtaisesti vähentää tärinän kulkeutumista koriin.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
jannamaria
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Touko 2015 17:50
Paikkakunta: Kainuu

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja jannamaria »

En ole lähdössä tekemäänäänivaimennustöitä. Mutta kysyn että millä renkailla ajatte? Ostin juuri 2008 Hb focuksen ja diinä on alla jotkut eco renkaat. Vanhaan -99 sedan focukseen verrattuna todella kovat rengasäänet :roll:
:ford:
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Oma vuodatus tähän keskusteluun on vähän sekoitus Tarae:n ajatuksia ja sitten vaimennuksen puolesta. Omassa autossa on tehty:
-uutena Tectyl ruostesuojakäsittely ja pohjassa on paksut massat
-pyöräkoteloissa ent vibroplastin näköstä bitumia, myös edessä, peräkontti vuorattu bitumilla (osana Tectyl käsittelyä)

Meluero vm 2000 Focukseen on tällai aivan perstuntumalta "puolet hiljaisempi", mutta tärkeämpää on se melun sävy. Vähemmän
jyrinää ja tuulen suhinaa.

Oma mielipide on, että vaimennuslevyt ja materiaalit auttaa aivan varmasti. Bitumit jyrinöihin/resonointeihin, paksummat pehmeet
korkeampiin taajuuksiin. Kuuluisa mutta, kaikissa Focuksissa renkaiden valinta on se aivan ykkösjuttu. Ja vielä tarkemmin, että on myös
renkaita, jotka periaatteessa on korvalla hiljaisia (ja jopa mitattuna), mutta niissä saattaa olla joku nyanssi äänessä mikä ärsyttää.
Tai jopa, että rengas on taajamassa hiljainen, mutta maantiellä raikaa. Renkaan tyypillisiä ääniä on nää perus jyrinä ja että se renkaan kuvio "soi".

JyriN kiteytti kyllä yleispätevästi asian, että henkilöautoissa hyvät ajo-ominaisuudet ja hiljaisuus ei yleensä tule samassa paketissa.

Kalliit urheiluautot sitten erikseen. Monet urheiluautot myös painaa melko paljon, josta hyvä siivu on äänieristeitä. Kun taas ihan oikeat
rata-autot on kevyitä ja meluisia. Jos auto etäännytetään kuljettajasta pehmeällä jousituksella, pehmeillä puslilla ja vaikka sähköisellä
ohjaustehostimella, jotta rattiin ei tule mitään värinöitä, siihen vielä moottorin tuenta sellaiseksi, että koriin ei tule yhtään värinää -
ollaan varmaan jossain siellä toyotamaailmassa ja ajonautinto on taattu..

Ja sitä paitsi ootteko huomannu miten Focuksia koskevat autoarvostelut ovat vuosien saatossa menneet:

Mk1 Focus = Arvosteluissa hirveä melu, mutta aikansa parhaita ajaa ja joku arvostelija uskalsi sanoa vakiojousitusta urheilulliseksi.
Mk2 ja 2,5 = Melu vähempi, huonomman tuntunen ohjaus etenkin 2008 ->
Mk3 = Melu taas vähempi, mutta nyt jousitusta sanottiin jo mukavuuspainotteiseksi ja ohjauksella ei mitään tekemistä Mk1 kanssa.
Mk3,5 = Melu taas vähempi ja arvosteluissa moititaan kuinka auto kallistelee mutkissa ja se alkuaikojen
"urheilullisuushehkutus" on jäänyt koko arvosteluista pois. Nyt puhutaan miten auto ottaa kuopat nätisti ja on sivistynyt.

Ja tähän soppaan tosiaan nää Suomen tiet...Kyllä parkkihallissa on jokainen Focus aivan äänetön ja ah ihanuus kun päääset siitä
Prisman pihasta eteenpäin.

:lol:
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus 2008 rengasmelu

Viesti Kirjoittaja terae »

Unohdin vastailla aikaisemmin, mutta alustan suhteen tosiaan eniten vaikuttaa osien sovitus toisiinsa silleen ettei tärinät osuisi pahasti yksiin korin resonanssien kanssa (vähän voi kikkailla rengaspainella mutta hyvin vähän jäykkärunkoisilla matalaprofiileilla). Alkuperäiset tolpat+jouset on yhdistelmä joka on ihan järkyttävän pintakova, yhdistettynä 18" matalaprofiileihin ne on sellanen ajonautinto, jossa tiellä olevat pikkukivetkään eivät jää huomaamatta, saati rosoinen asfaltti joka täristää koko ajan. Hirvee metelihän siitä tulee kun jäykennetty kori tärisee ja resonoi sopivasti metelit takas ulos sisäpinnoilta. Onneks en ole totuttanut itseäni hiljaisuuteen, ei tule paniikki metelistä, mutta onhan se vähän hassua kavahtaa suojatien maalauksia tai kaistamerkintöjen katkoviivaa 40 rajoitusalueella, kun hiljaa ajellessa auto nytkähtää ajaessa suojatien yli. Näistä lähtökohdista jos nyt melun vaimennusta lähdetään tekemään, niin se on varmaankin säädettävä setti johon saa mukavuusasetuksia ettei pintakovuus ole tuota luokkaa. ;)
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Vastaa Viestiin