Mondeon mk3 jarrut

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Lepander
Viestit: 32
Liittynyt: 14 Maalis 2014 13:44

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja Lepander »

Lepander: Minkä ikäinen Mondeo? Jos on facelift, on syytä säätää käsijarruvaijeri siten, ettei se ole liian kireä. Ne linkut siellä jarrusatuloissa pitää lepotilassa jäädä n. 1 mm päähän siitä tapista (Haynesin kirjassa 4619 on hyvin neuvottu tuo kuvien kanssa). Korjailin kesäpyörien vaihdon yhteydessä omastani säätöä viime huollon jäljiltä; säätö oli liian kireä ja vasen takajarru ei toiminut lainkaan, löysäyksen jälkeen toimi taas.
Työsarka on nyt tehty ja kerkee tähän topicciin vastaileen. Kiitos vastauksesta KajS.

Eli, mulla on 2kpl vm -01:siä.
Tää farkku mis tää vaiva ny esiinty, niin on selvinnyt.
Eli testasin ottamalla vaijerin pois vivustosta ja lykin vaijeria eestaas
ja näytti aikastuoreilta nuo vaijerit ei ees ruosteessa, mitä ny siittä näkyy, kun lykkii tuota eestaas.
No sit renkkasin vivustoo ja se vaan ei palautunu normaalisti (hitaasti valuen),
mutta kun aikansa sitä renkkas niin alko pelittää, sitä ny ei tierä kuin kauan se taas ois pelittäny.

Eiku mars Motonettiin kyseleen takuista, takuuhan oli tasan yks vuosi.
Jouruin ns. ostaan uuren satulan (114€) ja vein vanhan takas kun sain vaan vaihdettua uuren tilalle
ja sain kaikki rahat pois, joten kaikki toimi enemmän ku hyvin.

Nyt sit pelittää tuo satula tuossa farkussa.

Tossa toisessa (sportback) oli kässärissä samanmoisia ongelmia, vaihroin molemmat vaijerit (alk. peräiset kun olivat),
jarrupalat ja satulat, kun kerran molemmat satulat oli jumissa.
Heti kun sain homman tehtyä ajoin kattastukseen, no hylsy tuli kun kässäristä ei löytyny puhtia.
Selittelin et kaik on vaihdettu ja tuossa on automaattisäätö, eikä tuota kannattais edes säättää, koska säätyy ajan kans.
No leimamies tuli vastaan ja päästi läpi.
En säädellyt, vaan vuoden päästä taas kattastukseen ja selitin äijälle (eri äijä ja eri asema) viimevuotisen tapahtuman ennenkö ajo jarrutestiin ja jumalauta ku oli hyvät arvot kässärillä, joten joskus kandee vaan selittää :shock:
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja KajS »

KajS kirjoitti:Tämä liittyy Mondeo mk3 jarruihin. Käsijarruvaijerin suojuskumit, ne, mitkä on siellä takajarrusatulassa, on rikki. Kyseessä on siis Motonetista ostetun tarvikevaijerin kumit. Vaijerit on hyvät ja toimii, mutta nuo kumit pitäisi uusia.

Onko kellään vinkkejä tuotteesta, joka kävisi tuonne?

Koko vaijeria ei viitsisi vaihtaa niiden kumien takia. Ongelmiahan tulee vasta pakkasten tultua, kun vaijerin kuoren sisään mennyt vesi jäätyy.

Edit: varmaan joku on ujuttanut jotkut uudet suojuskumit tuonne. Kävisiköhän joku fillarin käsijarruvaijerin suojus? Varaosatiskillä tarjotaan vain kokonaan uutta vaijeria...
Suojakumien metsästys on aika turhauttavaa, ei löydy. Tietäiskö kukaan, mistä firmasta Turun seudulla saisi Korja-Kumi Oyn tuotteita? Korja-Kumi Oyn läpivientirenkaita löytyy kyllä, mutta ei vaijerin suojakumeja. Esim. joku seuraavista varmaan soveltamalla kävisi, mutta mistä ostaa?

YLEISSUOJAKUMI
TUOTE no 1051 412
TUOTE no 1051 413
TUOTE no 1051 414
TUOTE no 1051 409
TUOTE no 1051 400

Tuolla lisää: http://files.kotisivukone.com/korjakumi ... akumit.pdf
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Juudasman
Viestit: 165
Liittynyt: 16 Heinä 2013 16:24

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja Juudasman »

Itse tilasin juuri uudet levyt, palat ja satulan taakse. Satula maksoi 60€ uusi, levyt ja palat kummallekkin puolelle 67€ uudet. samalla ajattelin vaihtaa jarrunesteet. saa nähdä onko vaijeri jumissa kun uudet osat on vaihdettu...

Tosiaan kuskin puolen satula totaallisen jumissa, kun käsijarrua veti niin ei palauttanut edes parilla vasaran iskulla heti. Toinen puoli palautti normaalisti. Täytyy kuitenkin satula pudhistaa kunnolla, kun ottaa irti.
Nyt odotellaan uusia osia ja vaihtoa. Sitten näyttämään katsastus miehelle!

Mitä olette mieltä, jos toisen satulan laittaisi ultraäänipesuriin? Onko osia jotka voivat vahingoittua pesussa, kun veteen ne laitetaan?
Pesurinhan poistaa suurimman osan ruosteesta ja muusta liasta osat...
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Ei siinä pitäis olla mitään ihmeellistä, jos meinaat siis ottaa männän irti ja pestä osina. Jos näin ni ei muutaku kuivaat vedestä ja asennat uudella rasvalla.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
_Pale_
Viestit: 69
Liittynyt: 21 Helmi 2013 18:04

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja _Pale_ »

Taas käsijarru jumissa :) millasia lisäjousi patentteja ootte laittanut nuihin jarrusatuloihin(kuva ois kiva ja millanen jousi laitettu). puoli vuotta toimi ihan ok mut eilen kotipihaan ajettua huomasin et oli taas juminu ku hais ja savus vänkärin takarenkaasta mut oli kyllä palautunu tälle aamua.
Billie
Viestit: 456
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja Billie »

kuinka vanha satula sulla on siinä?
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
_Pale_
Viestit: 69
Liittynyt: 21 Helmi 2013 18:04

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja _Pale_ »

Ei mitään hajua miten vanha.
_Pale_
Viestit: 69
Liittynyt: 21 Helmi 2013 18:04

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja _Pale_ »

Ei vissii kukkaa oo kuvaa ottanu tai etes laittanu lisäjousta,no pitää keksiä jotakin sinne.
mago
Viestit: 68
Liittynyt: 30 Marras 2010 11:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja mago »

_Pale_ kirjoitti:Taas käsijarru jumissa :) millasia lisäjousi patentteja ootte laittanut nuihin jarrusatuloihin(kuva ois kiva ja millanen jousi laitettu). puoli vuotta toimi ihan ok mut eilen kotipihaan ajettua huomasin et oli taas juminu ku hais ja savus vänkärin takarenkaasta mut oli kyllä palautunu tälle aamua.
Mulla itseasiassa omassani on laitettuna lisäjouset siihen vaijerin päälle. Paikallisesta traktoritarvikeliikkeestä ostin jotain parikymmentä senttiä pitkiä yleisjousia, joista sitten katkoin sopivat. Tulevat siis vaijerin päälle sen haitarikumin paikalle, vaijerin kannakkeen ja käsijarruvivun väliin. Nyt on pari kuukautta olleet ja ei oo ollu mitään ongelmia käsijarrun kanssa. Vähän jäykempi käytettävähän siitä tulee mutta toistaiseksi on hauis riittänyt. :lol: Yritänpä muistaa ottaa kuvia noista kun seuraavan kerran on rengas irti.
Mondeo Wagon 2.0 Tdci -08
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja KajS »

KajS kirjoitti: Suojakumien metsästys on aika turhauttavaa, ei löydy. Tietäiskö kukaan, mistä firmasta Turun seudulla saisi Korja-Kumi Oyn tuotteita? Korja-Kumi Oyn läpivientirenkaita löytyy kyllä, mutta ei vaijerin suojakumeja. Esim. joku seuraavista varmaan soveltamalla kävisi, mutta mistä ostaa?

YLEISSUOJAKUMI
TUOTE no 1051 412
TUOTE no 1051 413
TUOTE no 1051 414
TUOTE no 1051 409
TUOTE no 1051 400

Tuolla lisää: http://files.kotisivukone.com/korjakumi ... akumit.pdf
Jatketaan monoloogia aiheesta ne haitarikumit. Tilasin AutoÅströmiltä Omega B:n haitarikumit, jotka sopi plop-plop paikalleen. Ne on hienommat kuin ne riekaloituneet "alkuperäiset" (kyseessä siis edelleen Motonetista ostettu hyvä tarvikekäsijarruvaijeri).

Jos joku tällaisia kaipaa niin: Luettelonumero 524625 Varaosanumero 90236045. Nyt on varastosaldo tuolla Kokkolassa tasan yksi, mutta eiköhän sinne osata tilata tätä mainiota tuotetta lisää.

Sitten jatko-osaan eli käsijarrun säätö. Olin aiemmin pääsisäisenä korjannut huollon tekemää asennusta löysäämällä käsijarruvaijeria (Oli vasen käsijarruvipu jarrusatulojen vaihdon jälkeen tapissa eteenpäin??? huoltohenkilö ei ollut löysännyt vaijeria, laittanut vain väkisin vaijerin kiinni, ei ollut käsijarrua lainkaan vasemmalla). Oman löysäämiseni jälkeen kahvaan tuli pitkä vapaaliike, käsijarru piti kyllä, mutta takapyöriä ei saanut käppärillä lukkoon. No, haitarikumien vaihdon jälkeen käsijarrukahvann vapaaliike poistui, ja takapyörät menee soralla lukkoon. Koska tämäkin homma tuli tehtyä täyttä teknillistä ymmärtämystä vailla, kysyisinkin raadilta, onnistuinko aktivoimaan takajarrusatuloiden säädön, vai menikö jotain pieleen? Pitää vielä mittailla ne välykset vivun ja tapin välillä ja ehkä hieman löysätä vaijerin säätöä. Tuntuu tuo käppäri nyt "liian hyvältä".
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Billie
Viestit: 456
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja Billie »

Tein juuri eilen illalla omaani saman. Vaihdoin molemmat takajarrusatulat uusiin, uudet levyt ja palat sekä molemmat käsijarruvaijerit. sitä etuvaijeria en alkanut turhaan vaihtamaan. säädin käsijarrua sitä etuvaijerin mutteria kiristämällä siten että siellä oli se n. 1mm välys siellä satulassa. pukeilla kun auto oli niin käsijarru päälle ja koitin raudalla vääntää navasta niin pysyi ku tauti. mutta koeajon jälkeen vasta aloin ihmettelemään. jarruthan oli ilmattu ja jarruttelinkin aika paljon ja nypein sitä narua minkä jaksoin....taas vähä ajoa ja taas jarruttelua jotta kaikki alkais pelaamaan. kuitenkin soralla vain toinen pyörä meni lukkoon. ei muuta ku auto uudestaan ylös ja kiristin vaan sitä etuvaijerin säätömutteria niin paljon että pyörä eivät kuitenkaan laahaa ja tällöin siellä oli jo sitä välystä siellä satulassa varmaan 3mm, toisella puolella ehkä 2mm. sitten ajamaan. vieläkin toinen puoli vaan lukkoon, toinen otti kyllä kiinni mutta ei lukkoon. sitte tien päälle ja rupesin sitte jo asfaltillakin nyppii narusta ku alko jo veekäyrä nouseen. sitte soralle uudestaan ja sitten alko jo käsijarru löytymään ja alko jo molemmat pyörät meneen lukkoon.

en tiedä sitten siitä välyksestä että ku yhdenki talven menee ja sinne kerääntyy suolakuraa ja kaikkee että sit se käsijarruvipu ei palaudukkaan kunnolla enään ja rupeaa jarrut laahaamaan. kyl tää on niin murheenkryyni koko mondeon käsijarru ettei toista. omas autos se pelaa ainaki kunnolla varmaan nyt ensimmäistä kertaa vuosiin. kaikkia jousivirityksiä siellä oli edellisen omistajan jäljiltä.
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

:!: :!: :!: VINKKI :!: :!: :!:


IKH:ssa näin erilaisia VETOjousia kun joku kyseli takasatulaan, oli eri vahvusia ja pitusia ja luulis löytyvän oikea!
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Billie kirjoitti:Tein juuri eilen illalla omaani saman. Vaihdoin molemmat takajarrusatulat uusiin, uudet levyt ja palat sekä molemmat käsijarruvaijerit. sitä etuvaijeria en alkanut turhaan vaihtamaan. säädin käsijarrua sitä etuvaijerin mutteria kiristämällä siten että siellä oli se n. 1mm välys siellä satulassa. pukeilla kun auto oli niin käsijarru päälle ja koitin raudalla vääntää navasta niin pysyi ku tauti. mutta koeajon jälkeen vasta aloin ihmettelemään. jarruthan oli ilmattu ja jarruttelinkin aika paljon ja nypein sitä narua minkä jaksoin....taas vähä ajoa ja taas jarruttelua jotta kaikki alkais pelaamaan. kuitenkin soralla vain toinen pyörä meni lukkoon. ei muuta ku auto uudestaan ylös ja kiristin vaan sitä etuvaijerin säätömutteria niin paljon että pyörä eivät kuitenkaan laahaa ja tällöin siellä oli jo sitä välystä siellä satulassa varmaan 3mm, toisella puolella ehkä 2mm. sitten ajamaan. vieläkin toinen puoli vaan lukkoon, toinen otti kyllä kiinni mutta ei lukkoon. sitte tien päälle ja rupesin sitte jo asfaltillakin nyppii narusta ku alko jo veekäyrä nouseen. sitte soralle uudestaan ja sitten alko jo käsijarru löytymään ja alko jo molemmat pyörät meneen lukkoon.

en tiedä sitten siitä välyksestä että ku yhdenki talven menee ja sinne kerääntyy suolakuraa ja kaikkee että sit se käsijarruvipu ei palaudukkaan kunnolla enään ja rupeaa jarrut laahaamaan. kyl tää on niin murheenkryyni koko mondeon käsijarru ettei toista. omas autos se pelaa ainaki kunnolla varmaan nyt ensimmäistä kertaa vuosiin. kaikkia jousivirityksiä siellä oli edellisen omistajan jäljiltä.
Ei mene mullakaan soralla lukkoon näillä "uusilla" osilla, mutta silti katsastus mies kehunut kahdesti että voimaa aivan riittävästi ja totesi vain että fordeissa käsijarru on hieman vempula ja hyvin toimii vieläkin vaikka rempasta on jo yli vuosi aikaa...

Pysäköidessä olen huomannut että jos painan jarrua ja samalla vedän käsijarrun päälle on kahva jämäkämmän oloinen eikä nouse niin ylös. Se 1mm pitää olla se rako, jos on isompi niin mäntä ei pääse palautumaan oikeaan asentoon ja sen säätö ei toimi oikein.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja KajS »

Tuli sitten säädettyä käsijarrua ja sieltähän löytyi ns. oma tyhmä: Se puolipyöreä osa, jonka läpi vaijeri tulee kahvalta siihen palikkaan, johon takajarruille menevät vaijerit kiinnittyy, oli hieman kenossa. Näin käsijarru kiristyi. Kun sain sen kohdalleen "uraansa" löystyi säätö. Sitten mittailemaan ja kiristelemään. Sain ne välit siihen n. 1 milliin.

Kahvassa on pieni "vapaaliike" aluksi. Pitää seurata, tuliko hyvä. Melkein mukavaa tässä säätelyssä on se, että löytyy oikeat työkalut (pojan tallista) ja menetelmät. Sitä lämpösuoja-alumiinia (mikä lie tuon uunivuokaa muistuttavan keksinnön oikea nimi) ei tarvi ottaa kokonaan pois, riitti kun irroitti kolme ruuvia.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Billie
Viestit: 456
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja Billie »

joo sitä on aika helppo säätää ku on vaan pitkä 17mm hylsy ja pitkä jatko ja räikkä. siitä raudastakaan ei tarvi pitää millään kiinni ku ottaa koriin ja saa sitä vasten kiristettyä tai löysättyä. ohjekirjan mukaan se väli pitäisi olla 1,5mm mutta en tie onko niin nuukaa. ite kävin eilen leimalla uusilla osilla ja noilla säädöillä ja lukemat oli 1,8/1,4 kn, saa nähdä mitä ovat ensi vuonna, toki tarvii ottaa vaan tavaksi nyt aina kattoo noi jarrut joka vuos kuntoon ja herkistellä.
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja KajS »

Tuo on hyvä tieto: ohjekirjan mukaan se väli pitäisi olla 1,5mm mutta en tie onko niin nuukaa. Mutta mulla se mutteri on 16 mm. Säätömenettely juurikin kuvaamasi kaltainen.

Itse käytin mittaustyökaluna nippusidettä, joka oli miltei 1,5 mm. Lähemmäksi ei sitä "mittausväliä" saa, sillä se ylempi väkänen siinä vivussa on tuolloin tapissa, sanamukaisesti. Jos ylemmän väkäsen ja tapin välissä on gäppia, vaijeri on liian kireällä.

Muttamutta, tämä mondeon käppäri on kyllä varsinainen First-World-Problem. Samaan aikaan hallilla elvytettiin sitä '76 Granadaa, jossa oli kaikkea mielenkiintoista johtuen ihan vanhenemisesta. Tosin, tuo vanhempi auto vaikuttaa järkevämmältä, näihin uudempiin on suotta implementoitu noita ongelmakohtia. Kun jo 1970-luvulla osattiin tehdä toimiva käsijarru, miksi me kellon näyttäessä 2014 tuskaillaan jonkun käppärin säädön kanssa???

Vaikka pidänkin '05 mondeoturnieristani paljon, olisin valmis vaihtamaan sen tehdasuuteen seitkytluvun Granadaan.:lol: 8)
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
nikob
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Helmi 2016 20:57

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja nikob »

Viikoo taas sitten alkoi käsijarru laahata vasemmalta takaa, seuraavana päivänä taas rasvailin ja herkistelin niin loppui laahaus.
Kesällä viimeksi sai tehdä saman homman, käsijarrukahva myös muuttuu aika löysäksi kun tuo vetojousi ei palauta vaijeria täysin. Varmaan asiaan auttaisi jos uusisi käsijarrunvaijerin, lueskelin myös että porukka on vaihtanut tuonne lyhkäsemmän vetojousen niin ruvennut sillä paremmin pelaan. Taitaa vain joutua vaihtaan sitten kummallekin puolelle saman pituisen vetojousen jos tuota kikkaa kokeilee. Ainakin Ikh:lla noita näytäisi eri pituisia löytyvän hyllystä.
Corsa opc -16 Azure Blue
Fabia RS Combi -11 Race Blue
kepo
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Helmi 2017 12:26

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja kepo »

Omassa -04 Mondeossa ei toiminut vasemman puolen käsijarru ollenkaan. Elikkäs käsijarru oli jumiutunut satulassa "avoin" asentoon. WD40 ruiskimisella ja kevyellä vasaroinnilla saatiin jarru toimimaan siten, että käsijarru kyllä menee nyt päälle, mutta ei aukea kun käsijarrun pistää pois päältä. Pitää siis vasaralla napauttaa takaisin pois päältä jarrusatulasta. Selviäisikö tässä nyt käsijarruvaijerin uusimisella vai täytyykö koko satula vaihtaa? Ja onko ko. operaatiot sellaisia, että suosiolla korjaamolle vai onnistuuko tunkinpäällä hyvin pienellä osaamisella?
Tpa
Viestit: 471
Liittynyt: 27 Maalis 2006 05:10

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja Tpa »

kepo kirjoitti:Omassa -04 Mondeossa ei toiminut vasemman puolen käsijarru ollenkaan. Elikkäs käsijarru oli jumiutunut satulassa "avoin" asentoon. WD40 ruiskimisella ja kevyellä vasaroinnilla saatiin jarru toimimaan siten, että käsijarru kyllä menee nyt päälle, mutta ei aukea kun käsijarrun pistää pois päältä. Pitää siis vasaralla napauttaa takaisin pois päältä jarrusatulasta. Selviäisikö tässä nyt käsijarruvaijerin uusimisella vai täytyykö koko satula vaihtaa? Ja onko ko. operaatiot sellaisia, että suosiolla korjaamolle vai onnistuuko tunkinpäällä hyvin pienellä osaamisella?
Porukka on herkistelly noita satuloita ja laittanut sit paksumman/toisen palautus jousen siihen käsijarru vipuun.. Tuo satula on 2.lla ruuvilla kiinni joten onnistuu helposti perus tunkilla remppa
roadmaster
Viestit: 68
Liittynyt: 09 Touko 2010 22:51

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja roadmaster »

Moro,pari vuotta sitten ihmettelin emännän(Ford Mondeo Mk3 2001) käsijarru/takajarrujen laahausta.Vaihtelin takajarrusatulat ja vaijerit (Motonet).Pelas vähän aikaa mutta taas alkoi takalevyt kuumiaan.Katselin Uk Ford sivuilta mitä siellä asiasta tiedettiin,kasijarrukahva manuaali säätöiseksi,automaatti kahva verkon painoksi.Tilasin suomen Fordilta manuuaali kahvan,a 140e.Kyselin kahvaa Autokeskus Tampere, ei tienny manuuaali kahvasta mitään,aikani soittelin Fordin huolto korjaamoita kunnes Keuruun Ford korjaamo Liimatainen oli kartalla.Sieltä kautta tilasin ja paikalleen,Käsijarru pelaa vieläkin.Että minun mielestä satuloiden vaihto on turhaa niin kauan kun automaatti kahva paikallaan.
nikob
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Helmi 2016 20:57

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja nikob »

Minkäs pituisen vetojousen porukka on vaihtanut siihen alkuperäisen vetojousen tilalle käsijarrun vipuun taakse?
Ajattelin jos tekisi sitten tuon kesärenkaiden vaihdon yhteydessä, kun kelit rupeavat sallimaan.
Corsa opc -16 Azure Blue
Fabia RS Combi -11 Race Blue
Tpa
Viestit: 471
Liittynyt: 27 Maalis 2006 05:10

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja Tpa »

nikob kirjoitti:Minkäs pituisen vetojousen porukka on vaihtanut siihen alkuperäisen vetojousen tilalle käsijarrun vipuun taakse?
Ajattelin jos tekisi sitten tuon kesärenkaiden vaihdon yhteydessä, kun kelit rupeavat sallimaan.
Mun mielestä porukka oli vaa laittanu toisen jousen jotenki kaveriks sinne.. itsekkin ostin jo pari erilaista jousta mutta en oo jaksanu vielä asialle tehdä mitää :)
nikob
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Helmi 2016 20:57

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja nikob »

Tuli pari lyhkäsempää jousta hommattua, katsotaan jos sovittelisi samalla kun vkl työntää kesänakit alle.
Corsa opc -16 Azure Blue
Fabia RS Combi -11 Race Blue
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeon mk3 jarrut

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Takajarruja piti minunkin alkaa Mondeosta (vm.01 farkku) ihmettelemään kun aivan yhtäkkiä heikkeni käsijarru huomattavasti ja kahvastakin tuli löysä. Käsijarru ollut aina meidän omistuksessa sellainen että sen on saanut vetää aivan ylös tappiin, käsijarrun teho on ollut sellainen että juuri ja juuri lievässä ylämäessä pysynyt paikallaan eikä käsijarru käännöksiä ole tarvinnut yrittää. Käsijarrua on käytetty aina.

Kahvasta vetämällä vivut liikkuu molemmin puolin melkein saman verran, mutta toisella puolella, vasemmalla, levy pääsee pyörimään. Pari milliä kun kääntää vipua niin alkaa jo jarruttamaan. Tällä huonolla puolella sisempi jarrupala aivan loppu ja puuttui palanenkin keskeltä, ulompikin kulunut noin puoleen. Irrottaessa loppuun kuluneen palan pinta irtosi ja katkesi. Liukutapit kuitenkin liikkuu mielestäni aika normaalisti. Toisella, oikealla, toimivammalla puolella myös sisempi pala kulunut enemmän, mutta molemmissa vielä käyttöpintaa. Levyissä molemmin puolin melkein vielä milli köyttöpintaa.

Eri puolilla ilmeisesti eri merkkiset satulat kun ovat eri nököiset sylinterin pinnoista. Oikeanpuoleisessa on kuusiokololle paikka keskellä plus kolot paikka ja vasemmassa vain pyöreä kolo keskellä sekä reunoilla puolipallo kolot . Tällä hetkellä tuossa vasemmalla olevassa on se kolo siinä kohouman kanssa linjassa, vaikka en ole vielä siihen koskenut. Oikealla puoella taas mikään kolo ei ole linjassa. Korjausoppaassa on ohjeet suunnista minnepäin pyöritellä, mutta millä tuota toista on järkevä yrittä pyörittää ja mikä merkitys on tuolla kohouman ja kolon linjaamisella?

Edit: Puristin jarruletkun tukkoon ja avasin ilmausruuvin jolloin sylintereitä pyörittäessä ja painaessa jarrunestettä tuli ilmauruuvista. Korjausoppaassa oli neuvottu että oikean puoleista pyöritetään myötäpäivään ja vasenta vastapäivään, mutta tässä tapauksessa kyllä vasentakin piti pyörittää myötäpäivään.

Saapa nähdä tokeneeko uusillla paloilla (k27) ja levyilla (febi bilstein) ja vaijereiden osittaisella rasvaaamisella vai joutuuko uusimaan satulat. En tiedä tosin edes mikä käsijarrumekanismi tässä on paikallaan.
Edit: automaattisäätöinen paikallaan kun auton alla ei ole säätöä. Nyt uusin myös molemmat vaijerit.

Edit: uusilla levyilla ja paloilla seisontajarru ottaa nyt taas molemmilla puolilla. Nyt uusittu myös vaijerit (Cofle), mutta edelleenkään kummallakaan puolella vipu ei palaudu aivan taka-asentoon vaijereiden ollessa kytketty ja mielestäni jarru jää laahaamaan varsinkin oikealla enemmän ja ehkä liikaa. Ilman vaijereita molemmat palautuu aivan taakse. (Vetääköhän kahvan automaattisäätö tuota liian kovaa koko ajan?)

Kun satulaa testaa irrotettuna...sylinterit käännelty pohjaan saakka....ja vipuja kun kääntää tulee sylinterit vähän matkaa ulospäin ja kun vipu palautuu niin palaavat suurin piirtein saman matkan takaisin eli pitäisi kait olla kunnossa.

On tämä kyllä tosiaan melko paskasti suunniteltu systeemi kuten aiemmin jo manattu, nuo vaijeritkin tekee tuollaiset parit aika tiukat mutkat. Ei tosin ole ainoa automerkki/malli jossa samoja ongelmia samoista syistä.

Muutamat linkit aiheeseen. Huomatkaa kuitenkin erot sekä korimallien kesken että auton vuosimalleissa.
https://www.youtube.com/watch?v=GqXoE7NObys
https://www.youtube.com/watch?v=Tin7D7SaLqE
https://www.youtube.com/watch?v=XQz9Fm_KHAI
https://www.youtube.com/watch?v=tg4UmaVl4MM
Viimeksi muokannut Rusty, 27 Huhti 2018 12:41. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vastaa Viestiin