Tasonsäätö iskarit Mondeo Wagon 2000<?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
crashline
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2007 04:11
Paikkakunta: Askola

Tasonsäätö iskarit Mondeo Wagon 2000<?

Viesti Kirjoittaja crashline »

Mistä vuodesta eteenpäin oli näissä mondeoissa nuo tasonsäätö iskunvaimentimet(takana)? nyt kyse kuitenkin 2000.malleista eteenpäin?

Ja se että mistä näkee jos omassa on Taasonsäätöiskarit? 8)
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
crashline
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2007 04:11
Paikkakunta: Askola

ELI.........

Viesti Kirjoittaja crashline »

Jos minulla on nyt tämä Ghia varustelu ja vuosimalli oli 2001 niin silloin minulla on myös nuo tasonsäätö iskunvaimentimetko????

-Mistä huomaa eron?
-Ulkonäöllistä eroa?
-Motorcraftit näyttäisi olevan tällä hetkellä alla(mustat) muuta en osaa sanoa noista tarkemmin...Jos nyt joku sattuisi tietämään niin hyvä olisi. 8)
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
crashline
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2007 04:11
Paikkakunta: Askola

Re: ELI.........

Viesti Kirjoittaja crashline »

lapazu kirjoitti: -Tasonsäätöiskari on selvästi paksumpi kuin tavallinen putki-iskari
-Kuormattaessa isoakin lastia, perän korkeus pysyy vakiona (kun on ajettu vähän matkaa ja paine kasvaa pumppausliikkeen myötä)
-Eiköhän ne ghiassa ole.
-Ota VIN/rek.ote mukaan Ford-liikkeeseen ja kysy. Sen näkee koneelta millä varusteilla auto on tehtaalta tullut.

Pitää käydä huommenna Porvoon Ford liikkeessä kyselemessä 8)
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
marqus
Viestit: 54
Liittynyt: 03 Tammi 2006 21:09
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja marqus »

Omassa Trendissä on tasonsäätö perässä. Selvis merkkihuollossa kun kyselin alustasarjoista :? joo ja tavaraa saa laittaa hirveesti ennen kuin alkaa keulia edes vähän
crashline
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2007 04:11
Paikkakunta: Askola

Laattoja..

Viesti Kirjoittaja crashline »

marqus kirjoitti:Omassa Trendissä on tasonsäätö perässä. Selvis merkkihuollossa kun kyselin alustasarjoista :? joo ja tavaraa saa laittaa hirveesti ennen kuin alkaa keulia edes vähän

Omaani laitoin konttiin 2kerrosta(lattiallista) erinlaisia laattoja, silloinkaan ei ottanut pohjaan jouset mutta oikealta takaa kuului kitinää ja Katsastuskonttorilla olivat sanoneet että oikea takaiskari vuotaakin pahasti.

Itse en käy katsastamassa autojamme, emäntä käy ja lähes aina menee läpi vaikka olisi jotain sanomistakin ollut 8)

Mikäköhän noista iskari merkeistä olisi laadukkain???
Hintaa ja järkevää laatusuhdetta katsoen tietenkin 8)
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
marqus
Viestit: 54
Liittynyt: 03 Tammi 2006 21:09
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja marqus »

crashline kirjoitti:
Omaani laitoin konttiin 2kerrosta(lattiallista) erinlaisia laattoja, silloinkaan ei ottanut pohjaan jouset mutta oikealta takaa kuului kitinää ja Katsastuskonttorilla olivat sanoneet että oikea takaiskari vuotaakin pahasti.

Itse en käy katsastamassa autojamme, emäntä käy ja lähes aina menee läpi vaikka olisi jotain sanomistakin ollut 8)

Mikäköhän noista iskari merkeistä olisi laadukkain???
Hintaa ja järkevää laatusuhdetta katsoen tietenkin 8)
Kertoivat merkkihuollossa että tasaavat iskarit maksaa n 750€ pari!!! Halpaa lystiä :?
crashline
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2007 04:11
Paikkakunta: Askola

Voe baska...

Viesti Kirjoittaja crashline »

Onko aivan pakko vaihtaa tuollaiset automaattiset vai voiko asentaa tavalliset iskarit automaattisten tilalle? 8)
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
Buster
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Kesä 2005 23:24

Viesti Kirjoittaja Buster »

Itselläki taitaa olla MK2 mallin farkussa iskareiden vaihto taakse pian kun toinen näkyi olevan vähän kosteana ja ulkonäön perusteella voisin veikata että olisi Nivomat kyseessä ainakin kun vertaa vanhan fiestan iskariin, helkatti samalla hintaa (n.500-600€) saa jo Weitecin sarjan alle....
MK1 Fiesta
crashline
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2007 04:11
Paikkakunta: Askola

No hyvä..

Viesti Kirjoittaja crashline »

Buster kirjoitti:Itselläki taitaa olla MK2 mallin farkussa iskareiden vaihto taakse pian kun toinen näkyi olevan vähän kosteana ja ulkonäön perusteella voisin veikata että olisi Nivomat kyseessä ainakin kun vertaa vanhan fiestan iskariin, helkatti samalla hintaa (n.500-600€) saa jo Weitecin sarjan alle....
Paljonkohan kustantaisi sellainen weitecin setti koko autoon (vm-2001 ja Wagon) ei tarvitse uusia jousia. ajattelin vaihdella noita tossa syksyllä kunhan tuo talli valmistuisi vaan..... :roll:
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
Buster
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Kesä 2005 23:24

Viesti Kirjoittaja Buster »

Ainakaan completokselta ei löytynyt tuohon koppaan sarjaa ja nuo iskarit mitkä tulee mukana on suunniteltu madalletulle alustalle.
Muuan tuttu tais tilata supersportin sarjan tuohon MK3 koppaan ja hintaa tais olla jotain 750€ en ole 100% varma kuitenkaan tuosta hinnasta.
MK1 Fiesta
crashline
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2007 04:11
Paikkakunta: Askola

Perskule,,,...

Viesti Kirjoittaja crashline »

Pystyyköhän noita mitenkään huoltamaan? :shock: :D :D :o
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
ford2
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Huhti 2007 19:35

Viesti Kirjoittaja ford2 »

crashline kirjoitti:Jos minulla on nyt tämä Ghia varustelu ja vuosimalli oli 2001 niin silloin minulla on myös nuo tasonsäätö iskunvaimentimetko????

-Mistä huomaa eron?
-Ulkonäöllistä eroa?
-Motorcraftit näyttäisi olevan tällä hetkellä alla(mustat) muuta en osaa sanoa noista tarkemmin...Jos nyt joku sattuisi tietämään niin hyvä olisi. 8)
Merkkiliikkeestä kerrottiin, että CLX (tai Ambiente) varustetason farmareissa on normaalit takaiskunvaimentimet muissa malleissa pitäisi olla tasonsäätö iskarit vakiona.

Nivomat tasonsäätöiskarit tunnistaa siitä, että ovat yläosasta paksummat ja alapuolen vartta suojaa suojakumi. Normaaleissa farmarin takaiskareissa ei ole suojakumia, näin todettiin fordilta.

Puhelinkeskustelun perusteella selvisi myös, että Nivomat iskareiden tilalle pystyy vaihtamaan normaalit iskunvaimentimet, mutta joissakin korimalleissa perä jää roikkumaan. Ei muistanut oliko kyseessä mk2 (97-00) vai mk3 (01-07), jossa jäi roikkumaan.

Eikä osannut kertoa auttaako perän roikkumiseen, jos vaihtaa takajouset uusiin tai jopa vahvempiin ns. vetojousiin.

Alkuperäisien MK2 takaiskareiden listahinnat:
- Nivomat 395e/kpl
- Normaali 122e/kpl

Tarvikkeena Nivomatia ei saa, mutta normaalit maksaa n. 55-80-90e/kpl riippuen ostopaikasta ja merkistä (motonet halvin - monroe - sachs). Jousien hintaa en kysynyt.
jja0160
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Marras 2006 10:26

Re: Tasonsäätö iskarit Mondeo Wagon 2000<?

Viesti Kirjoittaja jja0160 »

morjensta vaan.
tää kirjoiteltiin noista tasonsäätö iskareista.. no mitä ostin uudet iskarit motonetistä ja vein auto pajalle jossa saivat suorittaa vaihdon. jonku ajan päästä kyselin etä miltä näyttää, joko iskarit on saatu vaihdettua. oli saatu.
sanoi vaan puhelimessa että kyllä sinne iskarit saatiin vaihdettua, mutta ei ne sinne kuulu.
perä tippui varmaan joku 5cm alemmaksi ja kuorman kanto kyky luokkaa nolla.. kävin kokeilemassa ajaa sillä niillä uusilla iskareilla niin johan oli mielenkiintoinen venkula. nopeasti käännettäessa niin tunsi kuinka iskari ottaa vastaan, mutta sitten antaa periksi koska se takapään jousi ei yksinkertaisesti pelkästään jaksanut kannatella sitä perää käännyttäessä nopeasti (löysä).. Niin.. kun työnsuorittaja sanoi ettei ne iskarit sinne kuulu.. koska ne mitkä sieltä pois otettiin on niin paljon erilaiset.. eli autossa olikin ne tasonsäätö iskarit.. joissa itsessään taitaa olla sisällä joku kaasu jousi lisäjousi sysyteemi.. yläpuolelta paksumpi selvästi kuin normi iskari.. ja kun sitä yritti painaa kasaan niin eipä mennytkään.. sen verran ruhtinaallinen oli esijännitysvoima iskarissa. tietty kun saa painoa päälle niin alkaa antamaan periksi..
vanhat iskarit laitettiin takaisin ja uudet takaisin pakettiin palauttamista varten.
jos mielii sinne normi iskarit laittaa , niin luulen että sinne tarvii vaihtaa sellaiset jousetkin allle jotka itsessään kannattelee auton perää ja iskari toimii vain heilahduksen vakaajana. Kuorman tunnistavat iskarit on kyllä hyvät kun on vain kunnossa.. omassa autossa on perä vain alkanut tuntua hieman levottomalta ja ajattelin vaihtaa iskarit.. mutta noi ei ollut vuotanut mistään joten en tiedä onko niissä varsinaisesti vikaa vai onko jossain muualla. Toi hinta saa miettimään kaikenlaista :mrgreen:
Buster
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Kesä 2005 23:24

Re: Tasonsäätö iskarit Mondeo Wagon 2000<?

Viesti Kirjoittaja Buster »

Ne nivomat jouset on todella paljon löysemmät mitä normaalit jouset. Ittellä tuli hyvä kun laitettiin Eibachin -30mm jousisetti ja takana on jotku Lipgastec:n iskarit (motonet), etupää onkin sitten kovempi kun ei ole progressiivisia jousia. Jonkun verran jo kokemusta 4kpl raavaita miehiä autossa ja ei paha silloinkaan.
Kyllä sen huomaa heti jos Nivomatit on menettänyt jämäkkyytensä mulla huomasi parhaiten kun yksinäänkin ajeli ja perse roikkui paljon alempana mitä keula sekä kun painoa oli oli aika paljon "heijaria".
MK1 Fiesta
tlundkvi
Viestit: 96
Liittynyt: 02 Maalis 2009 18:31

Re: Tasonsäätö iskarit Mondeo Wagon 2000<?

Viesti Kirjoittaja tlundkvi »

jja0160 kirjoitti: vanhat iskarit laitettiin takaisin ja uudet takaisin pakettiin palauttamista varten.
jos mielii sinne normi iskarit laittaa , niin luulen että sinne tarvii vaihtaa sellaiset jousetkin allle jotka itsessään kannattelee auton perää ja iskari toimii vain heilahduksen vakaajana. Kuorman tunnistavat iskarit on kyllä hyvät kun on vain kunnossa.. omassa autossa on perä vain alkanut tuntua hieman levottomalta ja ajattelin vaihtaa iskarit.. mutta noi ei ollut vuotanut mistään joten en tiedä onko niissä varsinaisesti vikaa vai onko jossain muualla. Toi hinta saa miettimään kaikenlaista :mrgreen:
Olisit laittanut samalla vaikka vakiomallin jouset tai vahvistetut. Nivomat toimii kuin jousi+iskariyhdistelmä. Vakioiskari ei oikeastaan kannattele mitään.

Ja ei ne tasonsäätöiskarit tarvitse maksaa maltaita kunhan jaksaa metsästää. Sain itse upouudet ostettua 138 punnalla toimitettuna Suomeen Fordin alkuperäiset, kun vanhat hajosi. Tosin olivat ilmapaineella+kompuralla toimivat (Scorpio II sedan), mutta oli niidenkin hinta Fordilla 350e/kpl. Purkuosana hyvän parin voi saada alle satasella hyvällä tuurilla.
Jampom
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Loka 2008 22:56

Re: Tasonsäätö iskarit Mondeo Wagon 2000<?

Viesti Kirjoittaja Jampom »

vaikka topicissa oli kyse 2000 ja uudemmat autoista lainaan sitä sen verta että jos joku on tehnyt toimivan vaihdon normi iskareihin voisiko ottaa kiireesti yhteyttä vaikka privana .
Kasperi_83
Viestit: 114
Liittynyt: 06 Heinä 2006 20:53
Paikkakunta: Liminka

Re: Tasonsäätö iskarit Mondeo Wagon 2000<?

Viesti Kirjoittaja Kasperi_83 »

viewtopic.php?f=4&t=25322&p=140052#p140052

Tuonne vähän kirjoittelin noista nivomatit "normaaleihin" muutoksesta.
Toivottavasti jotain auttaa... :D
Ford mondeo 1.8 TDi -93
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
Vastaa Viestiin