Mondeon koiranluut

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeon koiranluut

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kannattaa ostella noita HD laatuisa koiranluita ne kestää kovempaa kulutusta. Paljon on vaihtoväli käyttäjillä kestääkö 200tkm
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
janne87
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Heinä 2011 22:19

Re: Mondeon koiranluut

Viesti Kirjoittaja janne87 »

Täällä olisi kanssa koiranluiden vaihto eteen edessä. Kerran jo aloitin mutta en saa alempia muttereita auki ja vaikeassa paikassa niin ei pääse pulttipyssylläkään ampumaan. Kuumennettu on. CRC:tä laitettu on. Ei aukea. nähdäkseni kelvoton ratkaisu tuo pulttien päihin työstetty kuusiokolo vastavääntämiseen... näljääntyy vaan ja menee näpertelyksi. Onko kellään muulla mennyt siihen pisteeseen että olisi rälläkällä joutunut ottamaan vanhoja pois?

Ajattelin että rälläkällä poikki koiranluun puolelta ja sitten joko työstää 6 kantaisen kannan ja pulttipyssyllä ja lenkkiavaimella irroittelee tai sitten poikki ja poramalla tai sitten varovasti rälläkällä ihan kallistuksenvakaajaan saakka tasoittelee ja naputtelee pois.

Riepoo, että usein nämä 10 minuutin huoltohommat venyy tällaisiksi kärsimysnäytelmiksi.

Terveisin Janne

Mondeo MK3 TDCI.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Mondeon koiranluut

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Ainaski biltemassa on sellainen mutterinhalkaisija, siitä saattais olla apua mutskun irroittelussa.Toinen konsti olis poraa mutteriin reikä ja halkaiseen sen lyöntimeisselillä.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
_Bandit_
Viestit: 14
Liittynyt: 26 Huhti 2017 19:10

Re: Mondeon koiranluut

Viesti Kirjoittaja _Bandit_ »

Ainakin Mk2 ja Mk3, missä alempi mutteri on ns. moottorin puolella, on osoittautunut hyväksi keinoksi irroittaa se koiranluun alempi mutteri:

- Auto ylös edestä, molemmat pyörät ilmaan ja kokeilee avata alempaa mutteria kunhan puhdistaa kierteet pienellä teräsharjalla ja ruiskii CRC:llä kunnolla kierteisiin (osassa koiranluissa on nivelen puolella pieni kolo 17/19mm avaimelle, jolla saa pidettyä vastaan. Halvemmissa vain Torx 30 tai vastaava kuusiokolo keskellä).
- Jos ei lähde millään (ei koloa lenkille, torx/kuusiokolo tai mutteri alkaa pyöristymään) tai löystyi senverran että pyörii, niin ylempi mutteri auki ja koiranluu irti ja koiranluuta vääntämällä ylhäältä itseä kohti kokeilee estää niveltä pyörimästä kun vääntää auki.
- Jos ei vieläkään, niin rivakka ote koiranluusta ja taitto alaspäin (vaihtoon se on kuitenkin menossa), puolet ajasta katkeaa (ennen mutkalle taipumista) sieltä alemmasta nivelestä niin, että jää vain nivelen kuula esiin. Nyt nivelen kuulaan (tai kaulukseen) vaan lukkopihdit kiinni ja mutteri auki.
- Jos ei vieläkään, niin sitten varovasti rälläkällä poikki. Ei ole kertaakaan vielä tarvinnut rälläköidä omistani, tuo alaspäin taitto tai nivelen kupin murtaminen on yleesä riittänyt. Ja ei, ei aiheuta vahinkoa vakaajatangolle, se nivelen nylonkuppi murtuu ekana, todella heikkoa materiaalia.

Erityisen tärkeätä on puhdistaa ne kierteet, omistaa räikkälenkki ja sopiva putki vääntövarreksi (tai tarvittaessa hankopääsarja ja pitkä jatko, mikäli mutteri tiukassa ja Torx/kuusiokolopää ehjä) ja olla pyöristämättä sitä alempaa mutteria, muuten pääseekin rälläköimään. Plussaa myös jos rystyset ei ole verillä kun avain lipeää siellä pyöräkotelossa. :thumbup:
Vastaa Viestiin