Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Takapyörän laakerin vaihto focus 99

ViestiKirjoittaja Tee-seitseFocusmies » 15 Touko 2008 23:23

Focus 99 vm ja 1.6 on alkanut valittaa takapäästä kovilla nopeuksilla. Kaartaessa oikealle se loppuu, joten oletan että se on takapyörän laakeri (oikea). Autossa on jarrurummut takana. Katselin Alfamerin oppaasta ja homma vaikuttaa selvältä. Ihmettelen vain kun siinä käskettiin uusia laakerinvaihdon yhteydessä pyörän nopeudentunnistimen roottori sekä jarrurummun tiiviste. Enpä löytänyt näitä osia motonetistä. Pitäiskö niitä lähteä etsimään muualta, vai onko tuo taas jotain alfamerin turhaa hapatusta. Autossa on siis ABS-jarrut.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo

msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

ViestiKirjoittaja msanta » 16 Touko 2008 18:31

Takapyörän laakeri tulee pakettina ainakin Motonetistä, kannattaa kysyä tuleeko tiiviste mukaan. Netissä kerrotaan laakeripakettiin kuuluvan yhden pyörän tarpeet. Luulisi tiivisteen silloin kuuluvan mukaan. ABS-tunnistimen rengasta voi olla vaikea saada ehjänä irti rummusta, kun siinä muovirunko.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.

Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

ViestiKirjoittaja Tee-seitseFocusmies » 16 Touko 2008 19:17

Okei kiitti tiedoista.

Kyselin fixuksesta ja heidän vastauksensa oli, että pitää hakea maahantuojalta abs-tunnistimen rengas sekä stefa. Pitää käydä merkkiliikkeessä sitten kyselemässä sitä.

Niin ja siis motonetin paketissa tuli mukana laakeri, napamutteri ja laakerin lukkorengas.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo

Sierra2.3-16v
Viestit: 1993
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

ViestiKirjoittaja Sierra2.3-16v » 16 Touko 2008 19:23

Tee-seitseFocusmies kirjoitti:Okei kiitti tiedoista.

Kyselin fixuksesta ja heidän vastauksensa oli, että pitää hakea maahantuojalta abs-tunnistimen rengas sekä stefa. Pitää käydä merkkiliikkeessä sitten kyselemässä sitä.

Niin ja siis motonetin paketissa tuli mukana laakeri, napamutteri ja laakerin lukkorengas.


Viimesimmissä escorteissa samanlainen systeemi. Itse laakerin vaihto helppo homma, mutta se uralevy, mistä abs anturi lukee nopeutta, on ihan älyttömän vaikea saada pois ylipäänsä, ehjänä ei varmasti lähde. Maksoi muistaakseni jotain luokkaa 7e se uusi rinkula, ja olisko ollut se stefakin mukana. Jos olis ostanu orkkisosana pyöränlaakerin, niin noi osat olis tullu mukana.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer

Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

ViestiKirjoittaja Tee-seitseFocusmies » 04 Kesä 2008 13:33

Ihan tiedoksi vaan muille samassa tilanteessa oleville. Ostin kyseiset osat merkkiliikkeestä ja hintaa kertyi alle 20 erkkiä (ja siinä oli kahden pyörän tarpeet). Ei siis kovin kallista.

Hassua tässä on se, että ulina ja muutenkin äänet on loppunut tyystin. En saa sitä enää missään nopeudessa vaikertamaan. Vaihdoin ennen ulinan alkamista etujarrulevyt ja palat, mutta ääni kyllä kuului selkeästi takapäästä ja lisäksi se vaimeni oikealle kaarrettaessa (mikä yleensä viittaa laakerivikaan). No täytyy kuulostella, josko jotain valitusta tai tärytystä alkaisi kuulua.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo

Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

ViestiKirjoittaja Tee-seitseFocusmies » 25 Kesä 2008 10:09

Viimeisenä päivityksenä

Laakeri alkoi pitää krohinaa, joten vaihdoin molemmat takalaakerit. Vaihto oli aika yksinkertainen ja ABS-anturin roottoritkin lähtivät aika iisisti pois. Edellinen asentaja oli jättänyt pölytiivisteen asentamatta, mistä voi päätellä että hän on myös käyttänyt vanhaa roottoria ja hankkinut vaan laakeri+ lukkorengas + napamutteripaketin tarvikeliikkeestä. Sillä näyttäisi pärjäävän tässä tapauksessa. Rasvakuppi on muuten vaikea saada ehjänä pois, joten se kannattaa ehkä ostaa myös laakerivaihtoa varten.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo

protoni
Viestit: 25
Liittynyt: 27 Joulu 2007 18:23

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

ViestiKirjoittaja protoni » 26 Kesä 2008 07:07

Onkohan vaihto samanlainen 2.0 malliinkin, missä on levyt takana? Minkä kokoisella hylsyllä napamutteri aukeaa?

Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

ViestiKirjoittaja Tee-seitseFocusmies » 18 Heinä 2008 19:27

Tässä alfamerin ohje lyhennettynä:
1. Irroita rasvakuppi
2. aukaise napamutteri. Tässä pitäisi olla ainakin käkkäri päällä. Jos rengas silti pyörii mukana, jonkun pitää tulla painamaan jarrua kun väännät sitä auki.
3. Irroita jarrusatula ja jarrulevy
4. Vedä pyörännapa irti tarvittaessa ulosvetäjällä (tai koputtele sitä vasaralla jos ei ulosvetäjää ole ja se on tiukassa).
Sitten vaan pyörännapa ruuvipenkkiin ABS-rengas ja lukkorengas pois. Prässillä vanha laakeri pois ja uutta tilalle. Rasvaa uusi laakeri ennen sen laittamista pyörännapaan, niin se menee helpommin. Sitten uusi lukkorengas ja ABS-anturi paikalleen ja loput samalla tavalla kuin avatessa. Niin ja napamutteri kannattaa uusia. Se tulee todennäköisesti laakerin mukana.

Napamutterin kiristysmomentti on 235 Nm, mikä on aika paljon. Itse testasin sopivan kireyden siten, että kokeilin pyörittää rengasta. Jätin kireyden sellaiseksi, että rengas pyöri vielä kohtuu helposti. Hyvä pitkävartinen avain on tehokas tässä. Työkalut ei ole nyt saatavilla joten en voi tarkistaa hylsyn kokoa, mutta ei se napamutteri mikään spesiaalin kokoinen ole. Mikään pieni hylsysatsi ei siihen kyllä riitä. Voit kattoa sen napamutterin koon siitä laakeripaketista kaupassa. Jos sulta puuttuu ko. hylsy, voit ostaa sen samalla.

Käytännössä vaihto on ilmeisesti lähes sama rumpujarrutapauksen kanssa. Rumpujarrullisessa vaan laakeri on pyörännavan sijaan siinä rummussa.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo

Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

ViestiKirjoittaja Monteonisti » 03 Elo 2008 01:06

Jos rummut takana, niin pitää irroittaa aluksi ABS-anturi! 8)
Minä en tehnyt kun jarrukenkiä vaihdoin, piti siis ostaa uusi anturi! :twisted:

focst
Viestit: 949
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

ViestiKirjoittaja focst » 03 Elo 2008 12:06

miksi pitäis irrottaa abs anturi.. :roll: ite ainakaan lähtis sitä turhaan irrottamaan rikkoontumis riski liian kova.. ei liity millään tavalla taka jarrujen kunnostukseen.. :shock:
Ex ford orion 1.4 1986
Ex ford sierra 2.0i 1990
Ex ford focus st170 2002
Ex ford focus st225 2006
Ex ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford focus 1.5 ecoboost st line wagon 2019 :ford:

msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

ViestiKirjoittaja msanta » 05 Elo 2008 19:52

ABS-anturi kannattaa irroittaa, koska anturin irroittamisen jälkeen jarrurumpu lähtee kätevästi irti avaamalla neljä jarrukilvessä olevaa ruuvia. Ensin pitää irroittaa ABS-anturi, joka on kiinni yhdellä 6 mm ruuvilla. Muovinen anturi irtoaa varovasti ruuvitaltalla kampeamalla. Anturin johtoa ei tarvitse irroittaa, koska anturin voi kääntää sivuun johtiman varaan. Riski, että anturi hajoaa irroituksessa on aika pieni. Tässä jarrurummun irrroitustavassa ei tarvitse irroittaa rummun kiinnitysmutteria, jonka saattaisi joutua uusimaan, jos se on aikaisemmin useasti irroitettu.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.

Avatar
S-P-H
Viestit: 536
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

ViestiKirjoittaja S-P-H » 23 Elo 2008 21:19

Kirjauduin juuri jäseneksi tänne..ja pystyy heti liittymään kohtalotoveriksi näiden takapyörien
laakereiden suhteen. Ostin vm 2000 Focus STW:n 1.8 bensalla vähän yli vuosi sitten Automaa
Fordilta. Sillä oli ajettu 126tkm. Nyt vuosi sen jälkeen ja jossai 150tkm kohdalla alko melko
kovaääninen matalataajuuksinen urina/jurina/jurnutus takapyörästä ja koveni käännettäessä aina toiseen suuntaan ja hiljeni toiseen. Noh, tänään aloitettiin vaihtamaan laakereita ja melko ylläri odotti vastassa. Edellinen asentaja, kuka lie, ei ollu laittanu sitä metallista "tiivistettä"
ollenkaan laakeripaketin perään ja molempien pyörien laakerit oli täysin ruosteessa, p*skassa ja
rispaantunu rikki,ts. totaalip*skaksi. Sitten vielä kaiken kukkuraksi levyjarrut oli ruostunu
jumiin niin, että ne "liukujat" mitkälie jarrusatulassa oli umpijumissa eikä liikkunu yhtään
käsivoimilla. Eiku uus reissu motonettiin ja hain sit kaikki jarrukamat uusiksi. Jospa nyt vaikka
toimis takajarrutkin jatkossa :) Autotohtori ja sen jälkeen myöhemmin katsastus ei huomannu
moisia vikoja viime vuonna.

Lopputulos pistää onneksi hymyilemään :) se hemmetin jurina on pois ja voi keskittyä
normaaliin focuksen rengasmeluun :roll: (Renkaat 16"/205/50).
Focus Titanium Duratec 1.8 10/2009 /w Eibach
ex Focus mk1 1.8 12/2000 /w KW sportkit.

Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

ViestiKirjoittaja Tee-seitseFocusmies » 28 Syys 2008 12:47

msanta kirjoitti:ABS-anturi kannattaa irroittaa, koska anturin irroittamisen jälkeen jarrurumpu lähtee kätevästi irti avaamalla neljä jarrukilvessä olevaa ruuvia. Ensin pitää irroittaa ABS-anturi, joka on kiinni yhdellä 6 mm ruuvilla. Muovinen anturi irtoaa varovasti ruuvitaltalla kampeamalla. Anturin johtoa ei tarvitse irroittaa, koska anturin voi kääntää sivuun johtiman varaan. Riski, että anturi hajoaa irroituksessa on aika pieni. Tässä jarrurummun irrroitustavassa ei tarvitse irroittaa rummun kiinnitysmutteria, jonka saattaisi joutua uusimaan, jos se on aikaisemmin useasti irroitettu.


En kyllä nyt ymmärrä pointtia. Uusi napamutterihan tulee laakerin mukana myös tarvikeosapakkauksessa. Tossa joutuu siis avaamaan neljä ruuvia ja irrottamaan yhden anturin sen sijaan, että irrottaa pelkän napamutterin ja laittaa uuden kiinnitettäessä tilalle.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo

msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

ViestiKirjoittaja msanta » 28 Syys 2008 19:27

Pointtihan tässä on se, että jos laakereita uusitaan, aukaistaan tietysti tuo iso mutteri ja päästellään sitä kautta rumpu irti. Jos kuitenkin on tarkoitus vain huoltaa jarruja, kannattaa ottaa abs-anturi irti ja myös nuo 4 ruuvia jarrukilven takaa. Tällä tavalla ei tarvitse koskea laakereihin lainkaan eikä siihen isoon mutteriin, jota ei voi kovin monta kertaa käyttää uudestaan. Laakerin suojakuppikin on kuluvaa tavaraa. Pyörän laakereihin ei tällä rummun irroitustavalla pääse esim. jarrupölyä ym.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.

Fixorrepairdaily
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Joulu 2018 17:34

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

ViestiKirjoittaja Fixorrepairdaily » 29 Joulu 2018 17:47

Moro. Tässä ketjussa olevilla ohjeilla takapyörän laakerin vaihto onnistui, kiitos niistä. Oma auto siis focus - 04 jossa levyjarrut takana. Tosiaan tuli itsekin ostettua tarvikelaakeri, paketissa oli laakeri, lukkorengas ja abs-anturi. Metallinen abs-anturin alla oleva pölytiiviste puuttui. Sen ehjänä irti saaminen tuntui äkkiseltään vaikealta tehtävältä.. se kuitenkin pienen miettimisen jälkeen onnistui, siten, että laitoin lyhyen muutaman cm metallipalan lukkorenkaan katkoskohdan ja metallisen pölytiivisteen alaosan väliin, ja löin vasaralla tuon metallipalan toisesta päästä, niin pölytiiviste kampeutui irti. Tarvikelaakerisetti maksoi 14,90€. Laakerin irrotuksesta ja uuden asennuksesta maksoin kaverille 10€. Halvaksi siis tuli kun itse teki :) homman vaikeusaste ehkä 2/5.

Tessulandia
Viestit: 221
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

ViestiKirjoittaja Tessulandia » 30 Joulu 2018 03:52

itte ainakin avannu jokaisesta laitteesta napamutterit vielä sillon löysälle kun auto on maassa ja paino päällä,ei muuta kun kunnon vääntimet ja vaihde silmään,käsijarru kiinni ja vielä halko pyörän eteen niin eipä ole pyöriny.
Sama sitten loppu kirrauksessakin niin ei pyöri.
Kivaa kuitenkin kuulla että homma ei ole vaikea ja osat ei maksa turhan paljon


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa