Focus 1.6 TI-VCT 2005 takapyörän laakerin vaihto

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Jonteri
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Joulu 2017 17:44

Focus 1.6 TI-VCT 2005 takapyörän laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja Jonteri » 22 Marras 2018 15:36

Eli otsikon mukainen operaatio olisi edessä. Rohisee jo kädellä pyörittäessä aika merkittävästi. Työohjeita kaipaisin hommaan. Takana on siis rumpujarrut. Miten jarrurumpu lähtee irti, tarviiko jarrukengät vapauttaa jotenkin? Miten laakeri on kiinni jne.jne. Netistä löytänyt vaan hyvin ristiriitaisa tietoja, käytännössä kaikissa videoissa laakeri on integroitu jarrurumpuun, mutta kaikki varaosaluettelot näyttävät takalaakerin integroiduksi pyörän napaan. Kiitos jo etukäteen vastauksista :)

Jonteri
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Joulu 2017 17:44

Re: Focus 1.6 TI-VCT 2005 takapyörän laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja Jonteri » 23 Marras 2018 21:43

Eikö kukaan ole tosiaan tehnyt?

anon1
Viestit: 983
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Focus 1.6 TI-VCT 2005 takapyörän laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja anon1 » 23 Marras 2018 23:25

En ole tehnyt menee luultavasti tätärataa.Irroitat ensin 32mm mutterin sitten revit hakkaat rummun irti viet rummun hydraulipuristimen luo missä irtoaa vanha laakeri ja uusi tilalle.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.

focst
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 1.6 TI-VCT 2005 takapyörän laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja focst » 24 Marras 2018 06:23

https://youtu.be/qeQgFOZHwaA
Rumpu irti ja laakeri/ napa 4 pultilla mustaakseni takapuolelta kiinni..
https://youtu.be/82twDPFkt2I
Samaan tyyliin kun tossa uudemmassa muitaakseni jarrukenkiä ei tarvinnut purkaa pois vaan mahtu tulemaan välistä..
Ex ford orion 1.4 1986
Ex ford sierra 2.0i 1990
Ex ford focus st170 2002
Ex ford focus st225 2006
Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Tulossa: Focus 1.5 ecoboost st line wagon 2019 :ford:

yritäedes
Viestit: 1134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1.6 TI-VCT 2005 takapyörän laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja yritäedes » 24 Marras 2018 06:54

Jonteri kirjoitti: Netistä löytänyt vaan hyvin ristiriitaisa tietoja, käytännössä kaikissa videoissa laakeri on integroitu jarrurumpuun, mutta kaikki varaosaluettelot näyttävät takalaakerin integroiduksi pyörän napaan.

Jarrurumpuun integroitu laakeri on siis Mk1:ssä, napaan integroitu Mk2:ssa kuten sulla. Eli menee kuten videoissa edellä,
napapaketti on sama rummulla ja levyllä.
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex

Jonteri
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Joulu 2017 17:44

Re: Focus 1.6 TI-VCT 2005 takapyörän laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja Jonteri » 24 Marras 2018 12:07

yritäedes kirjoitti:
Jonteri kirjoitti: Netistä löytänyt vaan hyvin ristiriitaisa tietoja, käytännössä kaikissa videoissa laakeri on integroitu jarrurumpuun, mutta kaikki varaosaluettelot näyttävät takalaakerin integroiduksi pyörän napaan.

Jarrurumpuun integroitu laakeri on siis Mk1:ssä, napaan integroitu Mk2:ssa kuten sulla. Eli menee kuten videoissa edellä,
napapaketti on sama rummulla ja levyllä.


Noniin, kiitos tiedosta :)

Jonteri
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Joulu 2017 17:44

Re: Focus 1.6 TI-VCT 2005 takapyörän laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja Jonteri » 06 Joulu 2018 22:08

No nyt ollaan jo ehkä voiton puolella, vanha laakeri pöydällä. Meni videoiden tyyliin, paitsi että tuossa jarrurummussa ei ole noita pultin paikkoja ulosvetämiseen. Oli aivan käsittämättömän tiukassa rumpu, ruostunut napaan kiinni. Oli isoin ulosvetäjä mitä löytyi tähän hätään, 350mm leveä ja 25mm jengalla eli aika järeästä vehkeestä kyse. Silti lähti vasta kun oli lämmittänyt rummun suunnilleen punahehkuun, ulosvetäjällä niin kova vääntö kun isolla lenkkiavaimella jaksaa ja isoa lekaa kupeeseen. Seuraavaksi nappasi jarrukengät kiinni rumpuun, eihän niille löytynyt vapautusta niin mistään. No taas samalla ulosvetäjällä rempomaan, sai yli 5cm ottaa ulospäin ennenkuin viimenään kengät hellitti, säilyivät ihmeen kaupalla ehjänä. Löysin sen vapautuksen sitten tuossa äskön kun kaikki oli purettuna, ei siitä löytynyt halaistua sanaa mistään vaikka kuinka yritti etsiä. Ja se on sellainen, että aivan mahdoton tajuta ulkopuolelta ellei ole juuri tuollaisesta jarrusysteemista ottanut irti aikaisemmin. Eli en ole tätä käytännössä testannut mutta pikaisella katselulla vapautus toimisi näin. Ota jarrukilven takapuolelta pyöreä kumitulppa irti, lähtee ruuvimeisselillä. Sen alta paljastuu sellainen metallinen vipu mihin vaijeri menee. Vipua täytyy kammeta sivuttaissuunnassa sisäänpäin, eli vasemman puolen jarrussa oikealle ja päinvastoin toisella puolella. Sen jälkeen vipu hyppää pois paikaltaan ja vaijeri löystyy ehkä vähän, tai sitten ei :D Jos joku asiasta tietää enemmän niin korjatkoon.

No sitten alkoi laakerin irroitus, melko simppeli toimenpiteenä, mutta 13 vuotta ja 280tkm oli tehnyt tehtävänsä . Neljä TX50 kantaista pulttia piti itse laakeria takapuolelta, eivät järin tiukassa. Mutta varsin vittumaisessa paikassa, mutta juuri ja juuri mahtui pitkällä 1/2 jatkolla, nivelellä ja pulttipyssyllä ampumaan auki. Sen jäljeen abs-anturin irroitus. TX20 kantainen pultti mikä sanoi itsensä aivan välittömästi irti, TX25 vasaralle hakaten sisään ja alkoi pitämään. Puoli kierrosta väänsin ja sitten korkkasi kierre. Joutui lopulta poraamaan pitkällä terällä pultin pois. Sitten pääsin viimenään itse laakeria irroittamaan, 5min lekaa etupuolelta ja 5min lekaa takapuolelta pitkän putken kanssa. Sitten se pomppasi sieltä jarrukilpineen päivineen pihalle ja siinä oli vielä oma taistonsa saada napa irti jarrukilvestä missä kaikki jarruosat kiinni. Keksin omaperäisen tyylin ottaa koko hässäkkä käsiin ja hakata koko keksintöä surutta tukivartta vasten(tietenkin niin että vaihtoon menevä napa ottaa ainoastaan osumaa) Sitten irtosi sekin. Nyt ei olis enään kun kasaus. Eli toimenpiteenä paperilla hyvin helppo, mutta käytännössä jokaikinen osa vastustaa parhaansa mukaan. Tämän selostuksen kirjoitin sillä että jos näistä tiedoista on joskus hyötyä jollekkin, tuntuu vähän olevan tällä foorumilla tapana että ohjeita kyllä kysellään mutta jälkeenpäin hommasta ei voida itse kertoa mitään. Saabeissa ei taas varmaan ole olemassakaan remonttia mihin et löydä vähintään 10 eri työohjetta/käytännön vinkkiä foorumilta.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa