Mondeo -03 1.8 nakutus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Mondeo -03 1.8 nakutus

Viesti Kirjoittaja fordever »

Kyseessä -03 Mondeo 1.8 110 hv moottorilla, ajettu yli 120 tkm.

Olen tulkinnut äänen nakutukseksi. Se tulee ilmi kun moottori on kuuma, ei siis riitä että lämpötilamittari on juuri noussut oikeaan kohtaan vaan pitää ajaa jonkin aikaa. Kun sitten vedättää kakkosella tai kolmosella kierrosten ollessa vähän alle 2000, kuuluu nakutus muutaman sekunnin ajan. Parhaiten nakutuksen saa aikaiseksi, kun painaa kaasua nopeasti.

Kysyn tätä täällä sen takia, että jos joku olisi törmännyt vastaavaan tai muuten tietäisi asiasta. Olen kuullut viimeksi paikallisen huollon suunnalta että kyseessä on ominaisuus, mutta en niele purematta moista väitettä. Ilmiötä ei ole ollut uutena eikä sen jälkeenkään kunnes nyt tänä keväänä. Olisin sen kyllä jo aiemminkin havainnut.

Auto on käynyt huollossa ja vikakoodit on katsottu. Taidettiin päivittää softaakin ja asettaa bensiinin arvoasetukset lyijytön 95 jne. kohdalleen. Lisäksi olen kokeillut ajaa 98:lla. Nämä vähäiset toimenpiteet eivät ole auttaneet.

Koska vaihda ja kokeile -menetelmä tulee kalliiksi, olisi hyvä saada asiantuntevia arvauksia viasta. Lueskelin netistä ja arvaan itse ensin:

- nakutustunnistin sökö
- EGR sökö (onko ko. moottorissa edes sellaista?)
- talvilaatuisen bensan jokin höyrynpainejuttu (voiko edes epäillä ja nyt pitäisi olla jo ohi?)
- karsta moottorissa (autolla ajettu paljon pitkää maantieajoa, en usko karstaselitykseen, huollon mukaan alle 2800 kierroksen ei saisi ajaa, häh?)

Kuten rivien välistä voitte lukea, olen jo maksanut tutkimuksista huollolle jonkin verran ja en enää viitsisi kovin paljon kaivaa lompakkoani ellen ole hyvin varma että saan rahalla korjauksen vikaan.
monteo
Viestit: 83
Liittynyt: 08 Helmi 2005 11:03

Viesti Kirjoittaja monteo »

Luulen että kyse on samasta äänestä, mikä mullakin kuului n.210tkm kohilla, nyt 245tkm, eikä pidä mitään ylim. ääniä. Mulla pienillä kierroksilla kuulosti myös kuin kone olisi nakuttanut.

Sanoin huollossa siitä ja saivat äänen täysin pois. Äänen aiheuttajana oli imusarjassa olevat läpät, jotka ilmeisesti olivat hiukan löysällä.
-06 mondeo
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

Itse kanssa ihmettelin zetecci eskosta samaa ja en oikein uskonut että voisi nakuttaa koska siinä jo senverran fiksu ecu. Vikakin löytyi eli kun moottori hiukan kääntyi(kun vähän kaasutti) niin pakoputki otti jäähdyttäjän suojapeltiin kiinni.

Ääni oli juurikin sellaista siritystä eli hehkusytytystä. Ja nimenomaan lämpöisenä, luultavasti kumityynyt lämpimänä hiukan pehmeämmät.

Se mitä hain takaa kannattaa ensin tutkia kaikki mekaaniset asiat.

Jos siellä vikaa olisi hyvin todennäköisesti edes joku vikakoodi tulisi.
Rokkis
Viestit: 17
Liittynyt: 21 Kesä 2006 15:57
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Rokkis »

Ootko sie varma et nakuttaa ettei kilise? Kerra oo kokeillut korkeempaa oktaaniakin ja ei auta. Kilinää jos pitää, voi olla kohta katalyyttari kohta vaihossa. :(
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Viesti Kirjoittaja fordever »

Kiitoksia vihjeistä ja vinkeistä tähän saakka.

Mekaanisen ongelman mahdollisuuskin on käynyt mielessä. Nakuttaako vai kiliseekö eli kilinäkö tarkoittaisi että katalysaattorin sisuskalut olisivat irtoamassa? Kai sitä kuuluisi useammissa eri tilanteissa silloin?

Huollossa tosiaan sanoivat että nakutuksen tunnistinhan toimii niin että kun se tunnistaa nakutuksen, niin vasta sitten se pystyy toimimaan eli tästä siis seuraisi se että nakutusta voi kuulua hetken. Minä en vaan tuollaista selitystä hyväksy. Kun ei ole tosiaan aiemmin nakutusta kuulunut.
Avatar
jamo
Viestit: 74
Liittynyt: 04 Syys 2005 00:10
Paikkakunta: turun tienoo

Viesti Kirjoittaja jamo »

Olen huomannut omissa autoissani että nakutus on vähentynyt/poistunut kokonaan kun on vaihtanut oktaanit lukemaan 98. Mutta tätä on koitettu tässä tapauksessa. tulee vaan mieleen että jokin anturi on sökönä mutta ei näytä "tietokoneen" vikamuistiin mitään.
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

Onko öljyt vaihdettu koska viimeksi? Jos ovat kovin vanhat, kannattaa ne vaihtaa. Eräässä toisen merkkisessä autossa pelkät paremmat öljyt helpottivat nakutusta, joka tuli hydraulisista venttiileistä.
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
sipowitz
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Touko 2015 18:57

Re: Mondeo -03 1.8 nakutus

Viesti Kirjoittaja sipowitz »

Löytyiköhän tähän vaivaan vastausta koskaan?
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo -03 1.8 nakutus

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

sipowitz kirjoitti: 31 Touko 2019 09:22 Löytyiköhän tähän vaivaan vastausta koskaan?
Onko sulla sama ongelma, vai miksi piti 13 vuotta vanha topic nostaa?
havock
Viestit: 16
Liittynyt: 30 Tammi 2019 23:57

Re: Mondeo -03 1.8 nakutus

Viesti Kirjoittaja havock »

Mulla ois samaa vikaa ja kiinnostusta myös oliko läpät vai mikä vika.
Pikkusen kun on eri tekniikka kun valencia, endura-e tai ohc :)
Mondeo stw 1.8 -03
EX: Taunus coupe -73, Fiesta -81, Taunus -81, Fiesta -91, Ka -97 ja pari muuta joita ei muista.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeo -03 1.8 nakutus

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Kuten tuossa hieman ylempänä jo vihjailtiin niin fordissa kannattaa käyttää ihan sitä fordin omaa öljyä. Toimii sillä melkein parhaiten ja on vielä todella halpaa (motonetissä 5L/26.90€) koska siellä ei ole kuin fordin tarvitsemat laatuvaatimukset.

Eli öljy on Ford Formula F 5W-30
"harder" is not a very good safeword
havock
Viestit: 16
Liittynyt: 30 Tammi 2019 23:57

Re: Mondeo -03 1.8 nakutus

Viesti Kirjoittaja havock »

Ajanut vasta 1200km oston jälkeen, ja lämpimänä tuo pitää ääntä ei kylmänä.
Pitääpä hakea kannu voortin öljyä ja viltteri, ei sitä tiedä mitä edelinen omistaja tuonne pistänyt.
Ei kai tuo ihan loppu pitäisi olla konekkaan, ajettu vasta 277tkm.
Mondeo stw 1.8 -03
EX: Taunus coupe -73, Fiesta -81, Taunus -81, Fiesta -91, Ka -97 ja pari muuta joita ei muista.
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo -03 1.8 nakutus

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Mahdollisesti kuluneeseen moottoriin voi koittaa 5W-40 öljyä.

Mut koita noi Fordit ensin.
havock
Viestit: 16
Liittynyt: 30 Tammi 2019 23:57

Re: Mondeo -03 1.8 nakutus

Viesti Kirjoittaja havock »

No niin fordin öljyt sisällä, ajettu jo jonkin aikaa hieman hiljentynyt.
Niin sanottu nakutus kuulostaa tulevan venttiilikoneiston suunnalta, kaipa se kuuluu tämmöseen perhe rattoriin.
Jos oisi valencia niin ruuvaisin kai pikkusen kireemmälle välyksiä :)
Mondeo stw 1.8 -03
EX: Taunus coupe -73, Fiesta -81, Taunus -81, Fiesta -91, Ka -97 ja pari muuta joita ei muista.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mondeo -03 1.8 nakutus

Viesti Kirjoittaja tursas »

Näissäkin on huolto-ohjelman mukaan 80 000 km/4 v venttiilivälysten tarkastus ja säätö..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo -03 1.8 nakutus

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Mitenkä näissä se säätö tehdään?
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mondeo -03 1.8 nakutus

Viesti Kirjoittaja tursas »

En ole tehnyt, kannattaa kattoa Alfamerin korjausoppaasta, siellä se on määräaikaishuolloissa selitetty. Välysten tarkistus on helpompaa, mutta säädöissä sitten pitää vaihtaa venttiilipainimia ja irrottaa nokka-akselit.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo -03 1.8 nakutus

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

tursas kirjoitti: 04 Heinä 2019 07:29 En ole tehnyt, kannattaa kattoa Alfamerin korjausoppaasta, siellä se on määräaikaishuolloissa selitetty. Välysten tarkistus on helpompaa, mutta säädöissä sitten pitää vaihtaa venttiilipainimia ja irrottaa nokka-akselit.
Taitaa useinmiten jäädä tekemättä. :)
Vastaa Viestiin