Ford Transit Connect lämppäri

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Pellervo
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Marras 2019 20:41

Ford Transit Connect lämppäri

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Heippa, Oisko täällä connent tietäjiä? Ongelmana lämmityslaitteen toiminta. Minulla on 2004 connect ja lämppäri toimii omituisesti, vaikka lämppäri on täysillä, välillä tulee melkolämmintä ja hetken päästä taas lähes kylmää... moottorin lämpömittari näyttää kokoajan tasaista normaalilämpöä.

Tuntuu, että jäähdytysneste ei kierrä aina ohjaamon lämppärin kennossa, onkohan sille olemassa oma kiertovesipumppu? Autossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, mikä ei tosin toimi.

Moottori on 1.8 diesel...
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Transit Connect lämppäri

Viesti Kirjoittaja Renee »

Varmaan tiedät ilman lisälämmitintä nykyajan dieselit on aika viileitä sisältä.
No puhallin toimii moiteetta kaikki nopeudet. Jäähdytysnestettä on paisuntasäilkön max viivaan asti. Järjestelmässä ei ole ilmaa. Nesteet kiertää letkuissa eli vesipumppu toimii. Ne letkut yhtä lämpöisiä ylä ja alaletku. Lämmityslaitteen kenno on puhdas eli louvuttaa hyvin lämpöä järjestelmä kesällä putsattu. Raitisilmasuodatin koska vaidettu eli puhallus toimii hyvn.
Viimeksi se lämmönsäätö onko siellä kaikki kunnossa vivut toimii hautulla tavalla ja jos kuumaa pyydetään myös sitä tulee. Testaa kylmä kuuma toimiiko. Mittari lämpö on kunnossa. Lämmönsäätömoottori jos menee jokl kylmää tai kuumaa ln tarjolla ainoastaan.
Katso moottoritila onko siellä mitään lämmönsäätö ventiiliä. Tuossa juttua
viewtopic.php?t=50062
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-p ... 113482787/
Säätömoottori manuaali ilmastointi

https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... ri/Kaikki/
Viimeksi muokannut Renee, 27 Joulu 2019 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Pellervo
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Marras 2019 20:41

Re: Ford Transit Connect lämppäri

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Kiitos vastauksesta, lämppärin puhallin toimii kaikilla nopeuksilla, nestettä on ylärajaan asti, mahdollisen ilman toteaminen vaikeaa...

Lämmönsäätö tapahtuu vsijereiden välityksellä ja ne tuntuvat olevan kunnossa. Ihmetyttää kun välillä tulee lämmintä ja hetken päästä taas kylmää... kohta taas lämmintä, ilman että mitään säätöjä muuttaa.

Ihan niin kuin nesteen kierto olis välillä ok ja välillä seis...

Raitisilmasuodatin ok..
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Transit Connect lämppäri

Viesti Kirjoittaja Renee »

Avaa paisarin korkki käynnistä moottori käyttä moottoria niin kauan että termostaatti aukea ja nesteet kiertää. Käytä niin että jos ilmaa ne poistuu varmasti. Laita paisarin korkki kiinni tarkista kylmänä nesteen pinta. Ettei mikään ilmakupla ole järjestelmässä tämä poistaa sen. Onko siinä sisäkiertoo se on oikein laitettu. Koska vesipumppu vaihdettu. Lisälämmitin koska meni rikki eihän sen pitäisi sotkea järjetelmää eli nesteet kiertää vapaasti lämmityskennolle.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Pellervo
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Marras 2019 20:41

Re: Ford Transit Connect lämppäri

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Kiitos vinkeistä, käytin moottoria paisuntasäiliö avoimena ja uskon, että mahdolliset ilmat poistuivat. Kävin jopa ajamassa säiliö aukinaisena.

Nyt huomasin, että kun lämppäristä alkaa tulemaan viileää, niin moottorin kierrosten nostaminen auttaa taas lämmön palautumisessa ainakin osittain, eli tuo nesteen kierto ei kait ole koko ajan tasaista.

Auto on ollut minulla vasta pari viikkoa, joten en tiedä sen historiaa eberin/vebaston suhteen.

Pakosarjan yläpuolella on kirkas rosterinvärinen pitkula putki(ilmeisesti jokin lämmönvaihdin jonka päältä lähtee letku eberille ja eberin toiseen päähän tulee toinen letku.

Ilmeisesti nuo letkut voisi yhdistää ja näin jättää eberin pois välistä? näkisi haittaako tuo nesteen kiertoa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Transit Connect lämppäri

Viesti Kirjoittaja Renee »

Teeppä se eli poistetaan lisälämmitin linja pois käytöstä jäähdytysnesteeltä. Kerro auttoiko onko huoltovihkoa mistä näkee mitä huoltoja tehty tai laskuja.
Laita nokalle viimasuoja että moottorilämmöt pysyy
korkeamalla.
https://www.carkone.fi/tuote/maskisuoja ... 2001-2006/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Transit Connect lämppäri

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuosta lisälämmitemästä onko havaintoa mikä siinä on vikana.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Ford Transit Connect lämppäri

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Mulla on 10v/250000km kokemusta tuollaisesta kulkineesta ja voin todeta, että se on ihan lämmin auto.
Lämmin, mikäli eberi toimii.

Jos eberi ei toimi niin se ei kaupunkiajossa pakkasilla nosta moottorin lämpöjä normaaliin eikä puhalla lämmintä.
Maantieajossa lämpiää ilmankin.

Onko siinä ratin oikealla puolella eberin minikello?
Siitä kun painat lämmitysnappia niin eberin pitäisi lähteä puhisemaan.

Vakinoa tuossa on sellainen kytkentä, että moottorin käydessä eberi lähtee automaattisesti mukaan jos ulkoilman lämpötila on alle +5'C
Mutta ne eberit eivät ole ikuisia, joten voi hyvinkin olla ettei se toimi ellei ole huollettu.



ps. Ai perhana kun luin huonosti avauksen. Se eberi siis ei toimi....
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Ford Transit Connect lämppäri

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Kokeile vaihtaa termostaatti/termostaatit eli jos siellä on öljynlauhduttajan termostaatti niin vaihdat senkin. oireet kyllä kuvastaa sitä että nesteet on vähissä mutta jos ne on kunnossa niin seuraava mahdollinen vian kohde on termostaatti ja eipä se huono asia ihan huolto ajatuksella vaihtaa termostaatti muutaman vuoden välein.
"harder" is not a very good safeword
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Ford Transit Connect lämppäri

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Pellervo kirjoitti: 28 Joulu 2019 11:28 Pakosarjan yläpuolella on kirkas rosterinvärinen pitkula putki(ilmeisesti jokin lämmönvaihdin jonka päältä lähtee letku eberille ja eberin toiseen päähän tulee toinen letku.

Ilmeisesti nuo letkut voisi yhdistää ja näin jättää eberin pois välistä? näkisi haittaako tuo nesteen kiertoa.
Ei sillä ole mitään vaikutusta lämmön suhteen meneekö vesi lisälämmittimen läpi vai ei vaikka se olisi rikki. Lisälämmittimessä ei ole mitään mikä rajoittaisi veden kiertoa.
"harder" is not a very good safeword
Pellervo
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Marras 2019 20:41

Re: Ford Transit Connect lämppäri

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Kiitos useista vastauksista ja kommenteista, en ole nyt foorumilla käynyt, kun oon tutkinut tuota autoa ja ongelmaa😃

Laitoin eberin ja sen kirkkaan pakosarjan päällä olevan lämmönvaihtimen väliin pienen kiertovesipumpun.
Ihmetytti, kun asensin pumppua, kun letkussa johon pumpun laitoin ei ollut nestettä, eli siinä ylimmässä kohdassa oli ilmaa.

Ko. letku tekee mutkan yläkautta vaihtimen alapuolella olevaan liitosputkeen. Letku on alkujaan muotoiltu niin, että siinä on tuo mutka johon ilmakupala pääsee jäämään.

Pumppu ei tietystikään paljoa auttanut ainakaan vielä, kun tuota ilmaa sielä on.

Eberin vikaa en tiedä, siinä ei ole mitään kelloa tai kytkintä ohjaamossa, mistä sitä ohjattaisiin.

Letku missä tuo pumppu nyt on lähtee moottorin lohkosta ja tosiaan kiertää tehdasasennuksena vaihtimen yläkautta alas...
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Ford Transit Connect lämppäri

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Pellervo kirjoitti: 04 Tammi 2020 10:38 Kiitos useista vastauksista ja kommenteista, en ole nyt foorumilla käynyt, kun oon tutkinut tuota autoa ja ongelmaa😃

Laitoin eberin ja sen kirkkaan pakosarjan päällä olevan lämmönvaihtimen väliin pienen kiertovesipumpun.
Ihmetytti, kun asensin pumppua, kun letkussa johon pumpun laitoin ei ollut nestettä, eli siinä ylimmässä kohdassa oli ilmaa.

Ko. letku tekee mutkan yläkautta vaihtimen alapuolella olevaan liitosputkeen. Letku on alkujaan muotoiltu niin, että siinä on tuo mutka johon ilmakupala pääsee jäämään.

Pumppu ei tietystikään paljoa auttanut ainakaan vielä, kun tuota ilmaa sielä on.

Eberin vikaa en tiedä, siinä ei ole mitään kelloa tai kytkintä ohjaamossa, mistä sitä ohjattaisiin.

Letku missä tuo pumppu nyt on lähtee moottorin lohkosta ja tosiaan kiertää tehdasasennuksena vaihtimen yläkautta alas...
Ainakin ForDiag:illa pääsee lisälämppäriin ja sitä kautta kauttomaan onko siellä jokin syy miksi se ei toimi vai onko vain lukossa.
"harder" is not a very good safeword
Pellervo
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Marras 2019 20:41

Re: Ford Transit Connect lämppäri

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Pääseekö tuohon lisälämppäriin tuommoisella testerillä auton omasta testipistokkeesta vai pitääkö se kytkeä suoraan lämmittimen kytkentäpistokkeeseen?

Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta noista testiohjelmista,/laitteista, enkä varmaan edes ymmärtäis sitä dataa mitä sieltä tulee.. katsoin youtubesta hakusanalla"ForDiag" ja ei kyllä heti auennut mulle...(pakko tunnustaa😃)

Oiskohan tuossa paikallisessa ad korjaamossa testeri millä näkis...
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Transit Connect lämppäri

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuossa juttua
viewtopic.php?t=41181
Aikasemmin oli Webastoissa se homma ettei noi tavalliset korjaamot päässyt lisälämmittimen vikakoodeja lukemaan. Lukijat paranee niin kilauta sinne huoltoon.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Ford Transit Connect lämppäri

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Onko muuten termostaatti sellainen, että se sulkee myös sisälämppärille menevän jäähdytysnesteen?

Tai niissä tapaukissa, jos on erillinen sähkövastus?
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Ford Transit Connect lämppäri

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

saksoboy kirjoitti: 04 Tammi 2020 10:50 Ainakin ForDiag:illa pääsee lisälämppäriin ja sitä kautta kauttomaan onko siellä jokin syy miksi se ei toimi vai onko vain lukossa.
Hmm.. Mun mielestä tässä vanhemmassa Connectissa ei pääse.
Käsittääkseni eberi ja auton elektroniikka eivät ole millään tasolla puheväleissä tässä autossa.

Autoon on vain tehtaalla asennettu perus eberi joko kellolla tai ilman.
Etupuskurin takana on "mekaaninen" termostaatti joka ohjaa eberin päälle jos lämpötila on alle 5'C
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Ford Transit Connect lämppäri

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Pellervo kirjoitti: 04 Tammi 2020 10:38 Laitoin eberin ja sen kirkkaan pakosarjan päällä olevan lämmönvaihtimen väliin pienen kiertovesipumpun.
Ihmetytti, kun asensin pumppua, kun letkussa johon pumpun laitoin ei ollut nestettä, eli siinä ylimmässä kohdassa oli ilmaa.

Ko. letku tekee mutkan yläkautta vaihtimen alapuolella olevaan liitosputkeen. Letku on alkujaan muotoiltu niin, että siinä on tuo mutka johon ilmakupala pääsee jäämään.

Pumppu ei tietystikään paljoa auttanut ainakaan vielä, kun tuota ilmaa sielä on.

Eberin vikaa en tiedä, siinä ei ole mitään kelloa tai kytkintä ohjaamossa, mistä sitä ohjattaisiin.

Letku missä tuo pumppu nyt on lähtee moottorin lohkosta ja tosiaan kiertää tehdasasennuksena vaihtimen yläkautta alas...
Pystytkö laittamaan valokuvaa siitä mihin laitoit pumpun?

Yritän päästä kuvauksestasi jyvälle mutta joku ei nyt täsmää.
Siinä eberin yhteydessä pitäisi alunperinkin olla erillinen vesipumppu.
Paitsi jos onkin niin, että kun sulla ei ole kelloa siinä lämppärissä niin siinä ei ole silloin sähköistä kiertopumppuakaan??
Mutta niin tai näin, euton oma vesipumppu kyllä kierrättää nestettä eberin läpi moottorin käydessä oli eberissä liekkiä tai ei.

Toi "rosterin värinen putki" vaan nyt hämää. Siellä pakosarjan päällä lienee EGR:n lämmönvaihdin?

Tuossa eberissä peruskauraa on hehkun ympärillä oleva polttoainesihti joka aikaa myöten palaa nokiseksi möykyksi ja estää syttymisen.
Toinen tyyppivika on ohjainyksikkö ja siinä palopuhaltimen ohjaus.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Patera
Viestit: 101
Liittynyt: 08 Syys 2018 21:07
Paikkakunta: Pohjoinen Satakunta

Re: Ford Transit Connect lämppäri

Viesti Kirjoittaja Patera »

PiuhaPoikki kirjoitti: 04 Tammi 2020 16:39 Pystytkö laittamaan valokuvaa siitä mihin laitoit pumpun?

Yritän päästä kuvauksestasi jyvälle mutta joku ei nyt täsmää.
Siinä eberin yhteydessä pitäisi alunperinkin olla erillinen vesipumppu.
Paitsi jos onkin niin, että kun sulla ei ole kelloa siinä lämppärissä niin siinä ei ole silloin sähköistä kiertopumppuakaan??
Mutta niin tai näin, euton oma vesipumppu kyllä kierrättää nestettä eberin läpi moottorin käydessä oli eberissä liekkiä tai ei.

Toi "rosterin värinen putki" vaan nyt hämää. Siellä pakosarjan päällä lienee EGR:n lämmönvaihdin?

Tuossa eberissä peruskauraa on hehkun ympärillä oleva polttoainesihti joka aikaa myöten palaa nokiseksi möykyksi ja estää syttymisen.
Toinen tyyppivika on ohjainyksikkö ja siinä palopuhaltimen ohjaus.
Samoja asioita imehtelen ...
Eberi on siitä kettu vehje, että sen korjaus ei oikein kannata - kyllä osat löytyy, mutta kun siihen lisää työt, niin nopeempaa - ja suhteessa halvempaa - laittaa suosista uusi, saati leikkiä - riskinä on, että jokin uusi osa on valmiiksi susi, niinkuin tuli todetuksi yhden puhaltimen kohdalla.
Silloin ei edes takuu naurata, kun edessä sama v$$#nmoinen purkaminen ...
Vastaa Viestiin