Polttoaineen siirtopumppu, S-Max 2.0TDCi Mk1 (WA6)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
mattma
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Helmi 2019 21:06

Polttoaineen siirtopumppu, S-Max 2.0TDCi Mk1 (WA6)

Viesti Kirjoittaja mattma »

Moi,

Noviisi Clubilla kysyy nyt fordistien mielipidettä, eli olin tekemässä syyshuoltoa koslaani, ja polttoainesuodinta vaihtaessani totesin että se on metallihilippua (silppua ja hippua :shock: ) täynnä! Niin, suodatin oli aivan musta, ja kotelon pohjalla kerrostuma kimaltavaa.
No, ei muuta kuin kotelo irti, puhdistus ja puhdas panos tilalle, kamat kasaan ja takas, mutta kuinkas sitten kävikään... Eipä tuu tavaraa suodattimelle, olettamus oli että tässä ois siirtopumppu ja "automaaginen" ilmaus. No näi ei ollut, ainakaan tällä kertaa. Itse ekaa kertaa huoltamassa tätä, joten ei hajua miten pitkään on suodatin tuolla tukossa ollut.

Hetken kopeloin auton alla, ja totesin että ei linjalla näkynyt mitään ylimääräistä, joten oisko tankissa tuo puNppu? Ja onko se metallinen, mistään muualtahan ei tuon metallisilpun pitäisi olla peräisin... ei kai paluuputki palauttais tankiin...

Tähän asti auto kävi ja lähti käyntiin ihan ok, mutta aina välillä kiihdyttäen vähän reippaammin veti tehoja pois (täysin nolliin), aivan ku ois löpön syötössä vikua. Tyhjäkäynnille jäi tuon kiukuttelun jälkeen, ja taas kun kytkintä päästi ja antoi kierrosta varovasti niin taas pääsi eteen päin. Mutta tosiaan runtua ei suostunut hän ottamaan vastaan.

Myös aika moista ilmakuplaa tarjoili suodattimen jälkeen koneelle päin menevässä kirkkaassa pa-letkussa. Mikä kielii vajaasta polttoaineen saannista, ei yksinään sinällään ole suuri ongelma nuo ilmakuplat, mutta aika kiehunta siellä kävi... joten kertoo jotain ehkä.

Ja mun piti vain ihan äkkiä se pa-filtteri vaihtaa... :thumbup:

Noo, nyt suunnittelen josko lisäis tankin ulkopuolisen pumpun, mutta kuunnellaan nyt ensin teidän mielipiteitä myös, ja mahdollisia kokemuksia ko. autosta tai että missä se riisselipumppu on?
_______________________________________________________________________________________
Ford S-Max TDCi 2.0 214hp
Sähköt aina kunnossa, mut avaimet aina hukassa
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Polttoaineen siirtopumppu, S-Max 2.0TDCi Mk1 (WA6)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Lueppa tuo missä pumppu luuraa
viewtopic.php?f=3&t=56080
Vaihdellaan suodattimia
viewtopic.php?f=3&t=57406
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Polttoaineen siirtopumppu, S-Max 2.0TDCi Mk1 (WA6)

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Ehkä vakavempaa on se metallimoska siellä suodattimessa. Jos siellä on metallilastua/hippua niin kyllä se valitettavasti usein kielii siitä että ne on pumpusta lähtöisin ja silloin valitettavasti koko polttoainepuoli pitää putsata tai uusia. Eli tankki ja linjat puhdistettava jonka jälkeen uusi pumppu ja suuttimet.

Itse suodattimen vaihdosta. Aina kun dieseliin vaihdetaan naftasuodatin niin pitää varmistaa että järjestelmästä saadaan suurinosa tai kaikki ilmat pois. Eli suodatin täytetään tavalla tai toisella.
"harder" is not a very good safeword
mattma
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Helmi 2019 21:06

Re: Polttoaineen siirtopumppu, S-Max 2.0TDCi Mk1 (WA6)

Viesti Kirjoittaja mattma »

Nooh, ihan ei ole peukku keskellä kämmöstä, joten en minä täältä höpsöjä kysele. Räjäytyskuvan perusteella on 06.03.2006 alkaen ollut sender and pump assy 70l tankissa, ja olen tuohon saanut sen >65l tankattua joskus. Joten kovin vahva usko on että se pumppu tankista tulee löytymään... Toivon jottei ois ison paineen punpusta silppu...

Ilmaus ei oo ihan vierasta, mut hassua ettei ole(olisi) nykypäivän teknologialla toteutettu yksinkertaista auto-ilmaussysteemiä. Edellisessä pösössä oli syöttöpumppu, joka työnsi litkua kunnes sai vastapainetta riittävästi, ja kun avas ilmaruuvia niin suodatin täyttyi pumpulla. Nyt siis ensimmäinen fordi alla omana murheena. Liika olettamus saattaa kostautua, tutki ensin ja hutki heti perään ilman tulosten analysointia. :thumbup:
_______________________________________________________________________________________
Ford S-Max TDCi 2.0 214hp
Sähköt aina kunnossa, mut avaimet aina hukassa
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Polttoaineen siirtopumppu, S-Max 2.0TDCi Mk1 (WA6)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuota mitä vuosimallia auto on kun toi Mk 1 monelle ei kerro sitä. Oliko sitä lastua paljon suodattimessa(mangneetti). Nehän pitää järjestelmästä huuhtoa pois. Jos siirtopumppu on tankissa sehän pitää vaihtaa sitten jos vuosimalli ja muu juttu natsaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
mattma
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Helmi 2019 21:06

Re: Polttoaineen siirtopumppu, S-Max 2.0TDCi Mk1 (WA6)

Viesti Kirjoittaja mattma »

Vuosimallia 2008, se tosiaan jäi tuosta. Nyt auto kävi jo, mutta ei tahdo jaksaa imeä tankilta asti...
_______________________________________________________________________________________
Ford S-Max TDCi 2.0 214hp
Sähköt aina kunnossa, mut avaimet aina hukassa
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Polttoaineen siirtopumppu, S-Max 2.0TDCi Mk1 (WA6)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Paljon autolla ajettu jos pumppun teho ei enään riitä. Bensapumput tankissa niin ne kestää 320 tkm vähintäin. Sulla ei ole ilmaa enään järjestelmässä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
mattma
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Helmi 2019 21:06

Re: Polttoaineen siirtopumppu, S-Max 2.0TDCi Mk1 (WA6)

Viesti Kirjoittaja mattma »

Taitaa olla just 360tkm, tällaisen kuvan löysin
https://varuosad.alvadi.ee/fi/reg/189mh ... 602/258111
Ja juurikin tuo 70l tankki on, ja kaik muutoinkin tähän täsmää. Mut tuosta pumppu-anturista ei löydä mistään mitään datasheettiä, ulkomailta löytyy tilaamalla mutta nopeammin tarvis ois... tankin pudotus edessä siis. Mutta joo, ilmaa on ainakin tuos kirkkaassa pa-linjassa, mutta sitä meni yhtäpaljon jo aiemminkin. Suodatin on täynnä, pieni määrä ilmaa on suotavaa linjalla vissiin, mut ei vaan jaksa imeä. No, huomenna kyselen merkkihuollosta mielpidettä myös.
_______________________________________________________________________________________
Ford S-Max TDCi 2.0 214hp
Sähköt aina kunnossa, mut avaimet aina hukassa
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Polttoaineen siirtopumppu, S-Max 2.0TDCi Mk1 (WA6)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Korissa ei ole tarkistusluukkua josta pumpun voisi vaihtaa
Aika kurjasti suuniteltu tankki jos pitää irroittaa. Pumppu kummidkin kuluva osa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
kaismat
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Huhti 2010 18:12

Re: Polttoaineen siirtopumppu, S-Max 2.0TDCi Mk1 (WA6)

Viesti Kirjoittaja kaismat »

Moi.
Ei ole siirtopumppua tankin päässä.
Suodatin kotelo täytetään naftalla ja loput ilmat vedetään paluuputkesta käsipumpulla.
Metallihiput on peräisin todennäköisesti korkeapainepumpusta.
En ajelisi metriäkään, ennen korjausta.
Vastaa Viestiin