Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Joo elikkäs potilaana ois tämmönen 200tkm ajettu 1.6 diisseli farmari focus. Sammui kesken kesken ajon yhtä äkkiä eikä halunnut lähteä käymään enää vikakoodinnlukija löysi pari moottorin vikakoodia. Nollattua koodit auto lähtee käyntiin, ja saattaa käydä normaalisti 10-15 sekunttia jonka jälkeen alkaa ikäänkuin käymää kolmella pytyllä, rytkyttää ja tärisee. Kaasua painaessa pätkii ja kierrosten noustessa alkaa kuulumaan kalkatusta. Osaisiko joku kertoa mistä päin voisi vikaa lähteä hakemaan?
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Mitkähän ne vikakoodit oli jotka nollasitte. Monesti se nollaaminen ei poista vikaa autosta.. Saako auto polttoainetta kaikki suuttimet pelaa. Koska huolettu eli suodattimia ja muita huoltoosia vaihdettu. Kerrohan noi jutut menmään sitten eteenpäin kuten korjaamolla vian etsinnässä. Koska vika alkoi joko on talvilaatua dieseli vai kesalaadulla mennään viellä dieselissä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Jos vikakoodit oli vähänkin polttoainepuolelle viittaavia niin vaihda naftasuodatin suosiolla. nämä 1.6 tdci koneen on aika herkkiä jos suodatin vähänkin tukkeutuu.
"harder" is not a very good safeword
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
En itse nollannut koodeja, enkä tarkalleen muista mitä ne olivat mutta herjasivat polttoainepuolta. Naftasuodatin on vaihdettu toissatalvena. Talvilaadut on tankissa. Unohdin mainita että kun auton käynnistää, niin se alkaa savuttaa hulluna ja hetken päästä taivaalla leijailee hehtaarin kokoinen valkoinen savupilvi.Renee kirjoitti: ↑15 Marras 2019 18:41 Mitkähän ne vikakoodit oli jotka nollasitte. Monesti se nollaaminen ei poista vikaa autosta.. Saako auto polttoainetta kaikki suuttimet pelaa. Koska huolettu eli suodattimia ja muita huoltoosia vaihdettu. Kerrohan noi jutut menmään sitten eteenpäin kuten korjaamolla vian etsinnässä. Koska vika alkoi joko on talvilaatua dieseli vai kesalaadulla mennään viellä dieselissä.
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Suodatin vaihdettiin toissatalvena. Oireilu alkoi sen seuraamuksena kun toinen auto ohitti meidät hirveässä lumipyryssä ja näkyvyys oli nolla kun lunta tuli niin reilusti. Voiko olla mahdollista että se löi jonkin vikatilan sen lumen takia päälle vai olisiko ollut vain sattumaa?
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Joo suodatin kannattaa vaihtaa aina syksyisin jos autolla ajellaan. Tuliko lunta sinne moottoritilaan onko paikat kuivat myös ilmanotto. Normaalisti jos autolla ajelaan niin noin loskan tuleminen tuulilasiin vaikuta. Olisiko turbovikaa kun savumerkkejä antaa.varmaakin kannattaa tutkia kun noita pöllytystä on kun moottori käy. Ahtoputket kunnossa ja onko muutenkin ok ja tuleeko ääni sieltä kun kerroit kolinoista.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Joo kurkin Konehuoneen läpi seuraavana päivänä, kuivalta näytti paikat ja avasin ilmanputsarikotelon ja sieltä ei löytynyt muuta kuin pölyä
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Katso tuo turbopuoli kun normaalisti ei varmaankin savuttele. Kerro kuulumisia
Savu valkoinen/ harmaata (vesihöyryä )kannetiiviste laskee jähdytysnestettä sylinteriin
Sininen savu öljyä palaa
Musta monesti jos syötto rikkaalla tulee tätä voimasavu
Savu valkoinen/ harmaata (vesihöyryä )kannetiiviste laskee jähdytysnestettä sylinteriin
Sininen savu öljyä palaa
Musta monesti jos syötto rikkaalla tulee tätä voimasavu
Viimeksi muokannut Renee, 26 Marras 2019 16:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Koodin lukuun uudestaan ja laita koodit tänne niin ei tartte arvailla.
"harder" is not a very good safeword
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Viivakoodit P138B. P1180. P0087
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Elikkä auto käy tyhjäkäynnillä hetken ja rytkyttää sekä savuttaa todella paljon vaalean harmaata Dieselille haisevaa savua. Eikä lähde enää käyntiin.
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Kaksi koodeista oli polttoaineen syöttöön liittyvää joten ei ole pahitteeksi vaihtaa naftasuodatin Toinen niin sanotusti kaukaa haettu on että jakohihna on hypännnyt. Itsellä joskus kävi niin kovassa lumipyryssä että ilmanputsari veti ihan täyteen hienoa lumipöllyä ja kun ylämäkeen alkoi auto hyytyä niin runttasin väkisin pienenpää sisään ja ilmeisesti se lumi ahdisti niin lujaa että hihna ei enää pitänytkään. Tämä on kyllä melko kaukaa haettu mutta ei tietenkään ole pahitteeksi sitä tarkastaa varsinkin kun näissä on todella pitkä hihnan vaihtoväli
Edit. vielä tuosta kolmannesta koodista joka osoittaa hehkujen suuntaan niin toi on hyvinkin yleinen koodi kun startataan pitkään ja useasti. Eli akun jännite vain tippuu niin paljon että hehkuille ei riitä enää virta.
Edit. vielä tuosta kolmannesta koodista joka osoittaa hehkujen suuntaan niin toi on hyvinkin yleinen koodi kun startataan pitkään ja useasti. Eli akun jännite vain tippuu niin paljon että hehkuille ei riitä enää virta.
"harder" is not a very good safeword
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Minulla 2008 C-Max:n polttoainensuodattimen tukkeutuninen kesällä hyydytti auton kertaheitolla, suodattimen vaihto auttoi.
Edellistalvena pakkasten alettua moottorin vikavalo syttyi ja meno hyytyi kunnes loppui kokonaan. Vikakoodeja ei ollut, edes merkkikorjaamo ei niitä saanut esiin. EGR-venttiili vaihdettiin, ja toiseen kertaan takuuseen pari kk myöhemmin. Samalla meni vaihtoon 250€ turbo-välijäähdyttimen putki, muka siinä olleen ison halkeaman takia. Halkeamaa en löytynyt, mutta pikkuruinen neulanpään kokoinen reikä tuen hitsin juuresta. Jostainhan korjaamon piti saada kompensaatiota takuuseen vaihdetun EGR:n lisäksi (Käyttöauto-Jyväskylä).
Tuo putken vaihto erilaisten halkeamien vuoksi näyttäisi olevan aika yleinen toimenpide, eikä ihme kun moottori täristää aika lailla tyhjäkäynnillä.
Nyt kysymys: onko tuo tyhjäkäynnin tärinä normaalia tuolle moottorille?
Tyhjäkäynnillä, noin 800 rpm, kulutusmittari näyttää 0,7-0,9 l/h, kierroksia nostamalla hieman tärinäalueen yli (1000 rpm), kulutus onkin 0,5 - 0,6?
Onko tuo normaalia? Jos ei, niin mitä sille pitäisi tehdä?
Ainakin tuo pieni tärinä on häiritsevää, vaikka ei olisikaan oire jostain viasta?
Pitikö välijäähdyttimessä olla joku halk. 5mm reikä mahdollisen veden valumiseksi ulos?
Edellistalvena pakkasten alettua moottorin vikavalo syttyi ja meno hyytyi kunnes loppui kokonaan. Vikakoodeja ei ollut, edes merkkikorjaamo ei niitä saanut esiin. EGR-venttiili vaihdettiin, ja toiseen kertaan takuuseen pari kk myöhemmin. Samalla meni vaihtoon 250€ turbo-välijäähdyttimen putki, muka siinä olleen ison halkeaman takia. Halkeamaa en löytynyt, mutta pikkuruinen neulanpään kokoinen reikä tuen hitsin juuresta. Jostainhan korjaamon piti saada kompensaatiota takuuseen vaihdetun EGR:n lisäksi (Käyttöauto-Jyväskylä).
Tuo putken vaihto erilaisten halkeamien vuoksi näyttäisi olevan aika yleinen toimenpide, eikä ihme kun moottori täristää aika lailla tyhjäkäynnillä.
Nyt kysymys: onko tuo tyhjäkäynnin tärinä normaalia tuolle moottorille?
Tyhjäkäynnillä, noin 800 rpm, kulutusmittari näyttää 0,7-0,9 l/h, kierroksia nostamalla hieman tärinäalueen yli (1000 rpm), kulutus onkin 0,5 - 0,6?
Onko tuo normaalia? Jos ei, niin mitä sille pitäisi tehdä?
Ainakin tuo pieni tärinä on häiritsevää, vaikka ei olisikaan oire jostain viasta?
Pitikö välijäähdyttimessä olla joku halk. 5mm reikä mahdollisen veden valumiseksi ulos?
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Kuules missä kunnossa on noi moottorin kiinnitystyynyt.Jos ne väsyy niin jousto häviää.Kuinka ne on ratkaistu autosssasi.
Moottori hyvin eristetty rungosta hyvin niin ei pitäsi täristä.
https://www.mister-auto.fi/moottorin-tu ... 2005-2012/
Monissa välijäädyttimissä on vesivalumareikä että kosteus pääsee talvella pois ettei aiheuta ongelmia.
https://konekansa.net/threads/v%C3%A4li ... %A4.59596/
Moottori hyvin eristetty rungosta hyvin niin ei pitäsi täristä.
https://www.mister-auto.fi/moottorin-tu ... 2005-2012/
Monissa välijäädyttimissä on vesivalumareikä että kosteus pääsee talvella pois ettei aiheuta ongelmia.
https://konekansa.net/threads/v%C3%A4li ... %A4.59596/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Niissä välijäähdyttimissä EI ole vesireikää ellei joku ole sitä sinne porannut. Tehtaalta tullessa niitä ei ole.Renee kirjoitti: ↑01 Joulu 2019 10:40 Monissa välijäädyttimissä on vesivalumareikä että kosteus pääsee talvella pois ettei aiheuta ongelmia.
https://konekansa.net/threads/v%C3%A4li ... %A4.59596/
"harder" is not a very good safeword
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Niinpä mutta jos Suomessa haluaa ajella talvella suotavaa porailla reika ja pitää se puhtaana.
Niin unohtui sanoa eikös Volvon coolereissa ole 2 millin reikä pohjassa ihan vakiona?
Niin unohtui sanoa eikös Volvon coolereissa ole 2 millin reikä pohjassa ihan vakiona?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Nämä välijäähyn jäätymisongelmat on ratkaistu jo tehtaalla kun niitä alkoi tietyillä merkeillä olemaan joten en usko että fordilla on reikää välijäähyssä jos jossain -90 luvun volvossa on. 1.6 tdci (Volvo, Citroen, Peogeot ja ford) on niin laajalti käytetty moottori ja yhtäkään jäätymisongelmaa en ole nähny tai lukenut missä vesi välijäähyssä on selittynyt ainoastaan kondensiolla.
"harder" is not a very good safeword
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Sunnuntain kevennys ei mennä 90 luvulle vain 2010.
Se sitten siitä jäätymisestä nykyajan autoissa.
Eikös noi focukset 1.8 dieselit huohottimet jäätynyt 08-09. Maahantuoja levitteli käsiään.
viewtopic.php?t=26610
Se sitten siitä jäätymisestä nykyajan autoissa.
Eikös noi focukset 1.8 dieselit huohottimet jäätynyt 08-09. Maahantuoja levitteli käsiään.
viewtopic.php?t=26610
Viimeksi muokannut Renee, 01 Joulu 2019 16:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Sää kans heität näitä linkkejä lukematta ilmeisesti. Tuossa linkissä oli kyse 2010 julkaistusta ongelmasta joka ilmeni 1996 vuosimallin escortissa JA kyseessä oli HUOHOTTIMEN jäätyminen eikä välijäähdyttimen.Renee kirjoitti: ↑01 Joulu 2019 14:11 Sunnuntain kevennys ei mennä 90 luvulle vain 2010.
Se sitten siitä jäätymisestä nykyajan autoissa.
viewtopic.php?t=26610
"harder" is not a very good safeword
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Vastataan samaan viestiin toistamiseen kun kerta menit muokkaamaan tekstiä sen jälkeen kun vastasin.Renee kirjoitti: ↑01 Joulu 2019 14:11 Sunnuntain kevennys ei mennä 90 luvulle vain 2010.
Se sitten siitä jäätymisestä nykyajan autoissa.
Eikös noi focukset 1.8 dieselit huohottimet jäätynyt 08-09. Maahantuoja levitteli käsiään.
viewtopic.php?t=26610
Eli kyllä huohottimen jäätymis ongelmia oli tuossa 1.8 td koneessa joka sitten ratkaistiin eristämällä huohotinlinja. Ja vielä varmistan että välijäähdytin ja huohotin ovat siis kaksi eri asiaa.
"harder" is not a very good safeword
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Kuinkas täällä joko ongelmat alkaa ratketa. Kyllä se talvi sieltä tulee autot pitää olla silloin kunnossa jos meinaa ajella
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Heitämpä tänne jatkoksi oman ongelman. Kyseessä on siis - 08 1.6 tdci tuonti Focus litkusäiliön kanssa.
Oireet :
sammuu kun kierrokset nousee lähelle 3-tonnia ja ahtopaineet alkaa nousta. Virrat pois ja päälle niin käy, mutta sammuu samalla tavalla. Tämän tehtyään ei toimi aina normaalisti kylmänäkään. Ei anna mitään vikakoodeja perus markettilukijalla.
Tehty tähän mennessä:
pa-suodatin vaihdettu ja ilmattu paluuputkesta alipainepumpulla. Toimi moitteettomasti nurkka-ajossa, mutta ensimmäinen yli 20:n km:n reissu oli pettymys. Paluu virrat pois ja päälle menetelmällä... Sen jälkeen putsasin mapin ja maffit. Vaihdoin öljyt ja jätin vähän alle maksimin. Kesti vetää täysillä taas parikymmentä kilometriä ja taas pelit seis.
Kysymys:
Voiko litku olla loppu, vaikkei mikään valo ole syttynyt eikä vilkkunut? Vai onko nokipömpeliä joku älykääpiö sepittänyt? Tosin kun auto tuli mulle, niin moottorihäiriövalo paloi. Vikakoodit väitti, että egr-venttiilin jännite alhainen. Venttiili oli ihan uusi, mutta avasin sen silti. Pistokkeelta tulevat johtimet osittain hapettuneet. Puhdistin ja tinasin ne uudelleen piirilevyyn, ja ongelma katosi. Empiirisen tutkimuksen pohjalta sanoisin, että ongelma ilmenee yleisimmin kun moottori on saavuttanut oletetun regenerointi lämpötilan. Vähän meinaa usko loppua näitten nykyvehkeitten kanssa..
Nimim. Cortinalla töihin, eli ihan en kuitenkaan kävellyt
Oireet :
sammuu kun kierrokset nousee lähelle 3-tonnia ja ahtopaineet alkaa nousta. Virrat pois ja päälle niin käy, mutta sammuu samalla tavalla. Tämän tehtyään ei toimi aina normaalisti kylmänäkään. Ei anna mitään vikakoodeja perus markettilukijalla.
Tehty tähän mennessä:
pa-suodatin vaihdettu ja ilmattu paluuputkesta alipainepumpulla. Toimi moitteettomasti nurkka-ajossa, mutta ensimmäinen yli 20:n km:n reissu oli pettymys. Paluu virrat pois ja päälle menetelmällä... Sen jälkeen putsasin mapin ja maffit. Vaihdoin öljyt ja jätin vähän alle maksimin. Kesti vetää täysillä taas parikymmentä kilometriä ja taas pelit seis.
Kysymys:
Voiko litku olla loppu, vaikkei mikään valo ole syttynyt eikä vilkkunut? Vai onko nokipömpeliä joku älykääpiö sepittänyt? Tosin kun auto tuli mulle, niin moottorihäiriövalo paloi. Vikakoodit väitti, että egr-venttiilin jännite alhainen. Venttiili oli ihan uusi, mutta avasin sen silti. Pistokkeelta tulevat johtimet osittain hapettuneet. Puhdistin ja tinasin ne uudelleen piirilevyyn, ja ongelma katosi. Empiirisen tutkimuksen pohjalta sanoisin, että ongelma ilmenee yleisimmin kun moottori on saavuttanut oletetun regenerointi lämpötilan. Vähän meinaa usko loppua näitten nykyvehkeitten kanssa..
Nimim. Cortinalla töihin, eli ihan en kuitenkaan kävellyt
Re: Ford focus 1.6 tdci onkkelmaa
Pähkäily ei kannata, pistole kiinni eli testeriin.
Litku voi olla loppu - et kertonut km-määrää ... tässähän oli oma litkunsa, ei ad-blue?
Hiukkassuodattimen temppuilu sytyttää vikavalon, mutta testeri kertoo tuonkin toiminnasta.
Jos viitteitä hiukkasloukkuun, niin sekin voidaan puhdistaa toimivaksi, jos ei halua rahojaan uuteen laittaa - jokusen olen tehnyt ja ihan onnistuneesti.
Litku voi olla loppu - et kertonut km-määrää ... tässähän oli oma litkunsa, ei ad-blue?
Hiukkassuodattimen temppuilu sytyttää vikavalon, mutta testeri kertoo tuonkin toiminnasta.
Jos viitteitä hiukkasloukkuun, niin sekin voidaan puhdistaa toimivaksi, jos ei halua rahojaan uuteen laittaa - jokusen olen tehnyt ja ihan onnistuneesti.