Focus MK1 1.6 ei käynnisty kylmänä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Focus MK1 1.6 ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Terve!

Tein remppaa, asensin vakkarin ja kaasuläppäkotelo oli viikkoja irrotettuna, kun asensin siihen metalliseen vaijerin kiinnityslevyyn toisen levyn vakkarin vaijeria varten. Kaasuläppäkoteloa kohtelin tietysti sille kuuluvalla arvokkuudella. Jo sitä ennen, aikaa sitten olin puhdistanut läppäkotelon (eli aiemminkin irottanut) kaasuttimen/läppäkotelon puhdistusspraylla ja rätin avulla läpän ulkoreunoille kertyneen pikimössön takia. Se poisti matalan tyhjäkäyntiongelman ja sammuilut kesällä ilmastointi päällä risteyksiin tultaessa. No tästä huollosta ei silloin tullut mitään onkelmaa, ja nyttemmin samalla, kun vakkarin asennuksen yhteydessä kotelo oli irti, tein saman puhdistuksen uudestaan, kerran kotelo oli irrotettuna. Kotelon kauluksessa toki lukee, että ei saa puhdistaa kotelon sisältä jonkin erikoispinnoitteen vuoksi, mutta mitä lueskelin eri autofoorumeilta, ei pitäisi olla mitään riskiä kuitenkaan puhdistuksessa. Taitaa siis olla enemmän Fordin kikka saada myytyä kalliita osia!

No vakkarivaijerin asennus meni hyvin ja kotelo on paikallaan. Tiivisteenkin uusin silloin toissa kerralla, mutta nyt tiiviste näytti ihan hyvältä ja puhdistelin pikkuisen ennen kotelon takaisin asennusta. Toinen, minkä tein, oli uusi lambdatunnistin. Laitoin Boschin lambdan, ja pitäisi olla oikea.

Auto ei siis näiden kahden jutun jälkeen käynnistyy enää kylmänä kunnolla, eli ainakin kolmesti joutuu starttaamaan. Moottori myös stumppaa heti kaasua painettaessa. Kun kone on käynyt alle minuutin verran, toimii taas normaalisti. ForsScanilla skannailin, niin onko 15-18 prosentin long-term fuel trim liian korkea? Voisko viitata imuvuotoon? On kyllä niin epätodennäköistä. Ehkä imuvuoto kuitenkin vaikuttaisi juuri kylmäkäynnistykseen ja pienillä kaasuläpän avaumilla.

Tässä olevassa kuvassa on ForScanista kuvakaappaus. Onko kaikki tossa kohdillaan?

Kuva
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus MK1 1.6 ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Renee »

Mahtaako moottori tietää että on kylmä ilma. Lämpötilan anturi kertoo sen keskusyksikölle. Jos lambdan vaitanut niin katsotiinko se alustanumerolla että tämä lambda on sopiva. Joku netistä katsottu juttu ei monesti ei ole paras tapa. Ja pitäisi ajaa matkaa aihtelevalla kaasulla että uusi lambda sopetuu ja täten oikeat seokset on. Kaasuläpääsä jos tehdään huoltoja eikös se tiiviste pidä vaihtaa uuteen . Moottori lämmin ja käynnistyykö silloin hyvin. Tankissa 98tämä syttyy herkemmin kylmissä olosuhteissa.
Teeppä niin käännä virrat päälle laske 10-15 starttaa sitten vaikuttiko mitään?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK1 1.6 ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

Kyllä kokonaiskorjauksen (short term +long term fuel trim) pitäisi kokemukseni mukaan pysyä +-5% tai ainakin +-10%. Nuohan kuvaavat muutosta ns alkuarvoihin. LTFT on korkea mutta short term trim lähellä nollaa, eli se ei enää ole kasvattamassa tuota long term arvoa. Tuo long term arvo on nimenomaan se 'sopeutuva' arvo. Oppiminen perustuu lambdaan? Käsittääkseni.
15% positiivinen korjaus tarkoittaa että ECU käskee rikastamaan 15%. Eli moottori käy tai luulee käyvänsä sen verran laihalla. Tuo ei ole enää kaukana vikavalon sytyttämisestä.

Lainaus: Tavallisimmat syyt ovat; MAF anturi alimittaa, lambda-anturi, imuilmavuoto, tai jostain muualta tulee ilmaa MAF-anturin ohi.
En tunne onko tässä moottorissa ilmamassamittari MAF vai paineanturi MAP. Näiden puhdistus ei varmaan hallaa tekisi.

Laihaa seosta voi toki aiheuttaa myös huonosti toimiva suutin tai muu polttoaineongelma.

Kannattaa toki forscanilla katsoa että IAT intake air temp näyttää lähellä ulkoilmaa olevia arvoja,kuten Renee mainitsi.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 1.6 ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Renee kirjoitti: 21 Syys 2019 15:46 Mahtaako moottori tietää että on kylmä ilma. Lämpötilan anturi kertoo sen keskusyksikölle. Jos lambdan vaitanut niin katsotiinko se alustanumerolla että tämä lambda on sopiva. Joku netistä katsottu juttu ei monesti ei ole paras tapa. Ja pitäisi ajaa matkaa aihtelevalla kaasulla että uusi lambda sopetuu ja täten oikeat seokset on. Kaasuläpääsä jos tehdään huoltoja eikös se tiiviste pidä vaihtaa uuteen . Moottori lämmin ja käynnistyykö silloin hyvin. Tankissa 98tämä syttyy herkemmin kylmissä olosuhteissa.
Teeppä niin käännä virrat päälle laske 10-15 starttaa sitten vaikuttiko mitään?
Lambdan katsoin sakemannin alkuperäisten varaosien verkkokaupasta auton valmistenumerolla, ja tilasin numeroa vastaavan Boschin anturin sitten Aeromotorsista. On lambdan vastus muutaman Ohmin suurempi mitattuna yleismittarilla, mutta sehän on vain sen lambdan lämmitysvastus, käsittääkseni. Johdot ovat pikkuisen pidemmät kuin alkuperäisessä. Jos vika olisi lambdassa, niin olisikohan vikaa myös muulla kuin tyhjäkäynnillä ja pikkukaasulla? Nimittäin, jos painaa reippaasti kaasua, mutta ei läheskään pohjaan kuitenkaan, tuo LTFT palautuu lähelle nollaa.

Liikkeellelähtö on muuten pirullisinta kylmäkäynnistyksen jälkeen ehkä nyt tässä viassa. Moottori sammumisen voi estää ainoastaa reippaalla kaasulla, mutta sillä tavalla kytkin joutuu koville!
-Kj- kirjoitti: 21 Syys 2019 16:43 Kyllä kokonaiskorjauksen (short term +long term fuel trim) pitäisi kokemukseni mukaan pysyä +-5% tai ainakin +-10%. Nuohan kuvaavat muutosta ns alkuarvoihin. LTFT on korkea mutta short term trim lähellä nollaa, eli se ei enää ole kasvattamassa tuota long term arvoa. Tuo long term arvo on nimenomaan se 'sopeutuva' arvo. Oppiminen perustuu lambdaan? Käsittääkseni.
15% positiivinen korjaus tarkoittaa että ECU käskee rikastamaan 15%. Eli moottori käy tai luulee käyvänsä sen verran laihalla. Tuo ei ole enää kaukana vikavalon sytyttämisestä.

Lainaus: Tavallisimmat syyt ovat; MAF anturi alimittaa, lambda-anturi, imuilmavuoto, tai jostain muualta tulee ilmaa MAF-anturin ohi.
En tunne onko tässä moottorissa ilmamassamittari MAF vai paineanturi MAP. Näiden puhdistus ei varmaan hallaa tekisi.

Laihaa seosta voi toki aiheuttaa myös huonosti toimiva suutin tai muu polttoaineongelma.

Kannattaa toki forscanilla katsoa että IAT intake air temp näyttää lähellä ulkoilmaa olevia arvoja,kuten Renee mainitsi.
MAP-anturilla on tämä kone. Pitääpä IAT tarkistaa.


Edit: Niin ja se anturi on tämä: https://www.bosch-automotive-catalog.co ... toLoad%3D1
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK1 1.6 ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

Imuvuodot aiheuttavat suurimmat oireet tyhjäkäynnillä kun imusarja ssa on suurin alipaine silloin ja moottoriin menevä ilmamäärä pieni. Kaasutellessa ja kuormalla ajettaessa taas kaasuläppä on enemmän auki, ilmaa kulkee kokonaisuudessaan enemmän, imusarjassa pienempi alipaine. Mahdollinen vuoto on kuitenkin saman kokoinen ja alipaineen pienentyessä jopa vuotava ilmamäärä pienenee, ja jää suhteellisesti paljon pienemmäksi kuin tyhjäkäynnillä.
Luulisi myös että polttoainepuolen ongelmat olisivat jatkuvasti läsnä ja jopa pahenisivat ajossa. Selvästikin myös lambda ainakin reagoi, ei ole ajamassa koko ajan rikkaammalle, vaan näyttää siis esittävän jonkinlaista logiikkaa jos fuel trimmit asettuvat (myös short term?)
kierroksilla/kuormalla.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Vastaa Viestiin