Focus 2016 ilmastoinnin teho
Focus 2016 ilmastoinnin teho
Olen ollut erittäin tyytyväinen juuri hankkimaani vuoden 2016 farmari Fokukseen, ja etenkin litrainen ecoboosteri ja automaattilaatikko ovat olleet positiivisia yllätyksiä. Helteiden alettua heräsi kuitenkin kysymys ilmastoinnin heikohkosta tehosta. Onko niin, että mk 3,5 Focuksen ilmastointi on hieman ”alimitoitettu”?
Autoon tehtiin tänään ilmastointihuolto, ja kylmäainetta meni 230g, joka kuulostaa äkkisältään aika paljolle, jos täyttömäärä on 530g. Arvelin, että kolmessa vuodessa hävikki olisi ollut noin 160g luokkaa, mikäli edellinen omistaja ei ole ilmastointia huollattanut.
Kylmäaineen lisäyksestä huolimatta ilmastointi tuntuu edelleen hieman tehottomalle, ja tuntuu, ettei autoa saa kunnolla viileäksi vaikka puhallinta pitää kolmosella. Täysillä sitä ei viitsisi matka-ajossa huudattaa. Kakkosella ilma on vain viileää, ja sanoisin ilmaa ennemmin viileäksi kuin kylmäksi vaikka puhallin olisi kovemmalla.
Autoon tehtiin tänään ilmastointihuolto, ja kylmäainetta meni 230g, joka kuulostaa äkkisältään aika paljolle, jos täyttömäärä on 530g. Arvelin, että kolmessa vuodessa hävikki olisi ollut noin 160g luokkaa, mikäli edellinen omistaja ei ole ilmastointia huollattanut.
Kylmäaineen lisäyksestä huolimatta ilmastointi tuntuu edelleen hieman tehottomalle, ja tuntuu, ettei autoa saa kunnolla viileäksi vaikka puhallinta pitää kolmosella. Täysillä sitä ei viitsisi matka-ajossa huudattaa. Kakkosella ilma on vain viileää, ja sanoisin ilmaa ennemmin viileäksi kuin kylmäksi vaikka puhallin olisi kovemmalla.
Re: Focus 2016 ilmastoinnin teho
Tuota... kyllä ne minulla aina ottaa kaiken entisen aineen pois ja laittaa uudet. Mikä tämä lisäys oikein on?Automaagi kirjoitti: ↑24 Heinä 2019 22:30 Olen ollut erittäin tyytyväinen juuri hankkimaani vuoden 2016 farmari Fokukseen, ja etenkin litrainen ecoboosteri ja automaattilaatikko ovat olleet positiivisia yllätyksiä. Helteiden alettua heräsi kuitenkin kysymys ilmastoinnin heikohkosta tehosta. Onko niin, että mk 3,5 Focuksen ilmastointi on hieman ”alimitoitettu”?
Autoon tehtiin tänään ilmastointihuolto, ja kylmäainetta meni 230g, joka kuulostaa äkkisältään aika paljolle, jos täyttömäärä on 530g. Arvelin, että kolmessa vuodessa hävikki olisi ollut noin 160g luokkaa, mikäli edellinen omistaja ei ole ilmastointia huollattanut.
Kylmäaineen lisäyksestä huolimatta ilmastointi tuntuu edelleen hieman tehottomalle, ja tuntuu, ettei autoa saa kunnolla viileäksi vaikka puhallinta pitää kolmosella. Täysillä sitä ei viitsisi matka-ajossa huudattaa. Kakkosella ilma on vain viileää, ja sanoisin ilmaa ennemmin viileäksi kuin kylmäksi vaikka puhallin olisi kovemmalla.
Mitä tulee itse kylmän puhaltamiseen niin omassa 2015 mallissa oli hiukan heikon oloinen viilennys viime kesänä. Tehtiin ilmastoinnin huolto ja nyt puhaltaa suoraan sanottuna hel.. tin kylmää. Eli olisikohan vajaa edelleen?
Re: Focus 2016 ilmastoinnin teho
Raitisilmasuodatimen vaihto avittaa asiassa.Automaagi kirjoitti: ↑24 Heinä 2019 22:30 Olen ollut erittäin tyytyväinen juuri hankkimaani vuoden 2016 farmari Fokukseen, ja etenkin litrainen ecoboosteri ja automaattilaatikko ovat olleet positiivisia yllätyksiä. Helteiden alettua heräsi kuitenkin kysymys ilmastoinnin heikohkosta tehosta. Onko niin, että mk 3,5 Focuksen ilmastointi on hieman ”alimitoitettu”?
Autoon tehtiin tänään ilmastointihuolto, ja kylmäainetta meni 230g, joka kuulostaa äkkisältään aika paljolle, jos täyttömäärä on 530g. Arvelin, että kolmessa vuodessa hävikki olisi ollut noin 160g luokkaa, mikäli edellinen omistaja ei ole ilmastointia huollattanut.
Kylmäaineen lisäyksestä huolimatta ilmastointi tuntuu edelleen hieman tehottomalle, ja tuntuu, ettei autoa saa kunnolla viileäksi vaikka puhallinta pitää kolmosella. Täysillä sitä ei viitsisi matka-ajossa huudattaa. Kakkosella ilma on vain viileää, ja sanoisin ilmaa ennemmin viileäksi kuin kylmäksi vaikka puhallin olisi kovemmalla.
Ford Mondeo Titanium -09 2.5T
Re: Focus 2016 ilmastoinnin teho
Pahoittelut epäselvästä viestistä. Huolto käytti automaattista laitetta, joka poisti ilmastointijärjestelmässä olevan kylmäaineen, ja punnitsi sen. Ainetta oli vain 300g jäljellä. Sitten järjestelmä alipaineistettiin, ja lopuksi sinne täytettiin vaaditut 530g kylmäainetta. Eli ennen huoltoa vajausta oli tuo 230g.Arski54 kirjoitti: ↑25 Heinä 2019 21:31 Tuota... kyllä ne minulla aina ottaa kaiken entisen aineen pois ja laittaa uudet. Mikä tämä lisäys oikein on?
Mitä tulee itse kylmän puhaltamiseen niin omassa 2015 mallissa oli hiukan heikon oloinen viilennys viime kesänä. Tehtiin ilmastoinnin huolto ja nyt puhaltaa suoraan sanottuna hel.. tin kylmää. Eli olisikohan vajaa edelleen?
En tiedä olisiko jotain mennyt pieleen, kun huolto tehtiin yhtä letkua käyttäen. Ilmeisesti niitä on yleensä kaksi? Kaverit eivät jostain syystä löytäneet toista ilmastoinnin huoltoliitintä tulipellin edessä.
Kiitos! Pitää tarkistaa miltä raitisilmasuodatin näyttää, kun se olisi pitänyt vaihtaa kolme viikkoa sitten 60tkm huollossa.
Tutkiskelin asiaa eilen hieman lisää, ja tavallinen sisäilmamittari, jonka anturi oli keskikonsolin ritilän välissä, näytti täydellä puhalluksella, ilmastointi täydellä teholla, sisääntulevan ilman lämpötilaksi 7-7,6 astetta, kun ajoa oli takana 30min. Asteet ei kuulosta kauhean pahalle, eli olisiko edellisessä autossa ollut super tehokas ilmastointi, kun noin 7 asteinen ilma tuntuu siihen verrattuna "lehmän henkäykselle"? Vai onko nuo lämpötilat juuri huolletun Focuksen ilmastoinnille liian korkeita?
Re: Focus 2016 ilmastoinnin teho
Justiinsa luin jostain täältä foorumilta omia ilmastointiasioita selvitellessä että uudempien eko-fordien ilmastointi ei ole niin järeä kuin noissa vanhemmissa laitteissa ja viilennyksen suhteen voi olla tuollainen ero juurikin. Tämä kuulopuhetta tosin ja en nyt muista enää ketjua, jossa tämä oli todettu. Etsimällä löytynee.
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Focus 2016 ilmastoinnin teho
Tuo raitisilmasuodatin huoltokaavion mukaan pitää vaihtaa kerran vuodessa näissä kerranvuosi huolossa kuuluvissa autoissa. Jos kylmää tule kuinka se jakaantuu ja vaihtuuko se ilma sisällä hyvin. Eli kuuma ilma poistuu ja kylmää tilalle.onko eroa automaatti vai manuaali asetus. Puhallusteho on riittävä. Paljon lämpötila ku mittaat pitääkö automaatin lukema paikkaansa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 2016 ilmastoinnin teho
Tuo voisi hyvinkin olla se juttu. 2000-luvun alkupuolella uutena ostettuun Hyundaihin oltiin säästösyistä asennettu luokattoman huono ilmastointi, joten siihen verrattuna Focuksen ilmastoinnilla pärjää kyllä. Edellinen auto oli vm. 2014 Honda Jazz, ja vaikka se oli koostaan huolimatta yllättävän hyvä auto, en siihen farkku Focuksesta vaihtaisi.balanced kirjoitti: ↑26 Heinä 2019 12:38 Justiinsa luin jostain täältä foorumilta omia ilmastointiasioita selvitellessä että uudempien eko-fordien ilmastointi ei ole niin järeä kuin noissa vanhemmissa laitteissa ja viilennyksen suhteen voi olla tuollainen ero juurikin. Tämä kuulopuhetta tosin ja en nyt muista enää ketjua, jossa tämä oli todettu. Etsimällä löytynee.
Puhallustehoa tuntuu olevan kolmosella ihan mukavasti ja nelosella varsin reippaasti. Jotta ohjaamon saa viilenemään edes vähän pitää tuuletinta pitää käytännössä koko ajan nelosella. Jos muistan oikein, ja mittaukset piti paikkansa, niin apukuskin penkillä ilman lämpötila oli noin 26 astetta puolen tunnin ajon jälkeen, eli hieman liian lämmintä auringon porottaessa rintaan.Renee kirjoitti: ↑26 Heinä 2019 13:02 Tuo raitisilmasuodatin huoltokaavion mukaan pitää vaihtaa kerran vuodessa näissä kerranvuosi huolossa kuuluvissa autoissa. Jos kylmää tule kuinka se jakaantuu ja vaihtuuko se ilma sisällä hyvin. Eli kuuma ilma poistuu ja kylmää tilalle.onko eroa automaatti vai manuaali asetus. Puhallusteho on riittävä. Paljon lämpötila ku mittaat pitääkö automaatin lukema paikkaansa.
Hyviä ohjeita! Pitää tutkia ilman jakautumista, ja pääseekö se poistumaan jostain. Koska autossa on manuaalinen ilmastointi, en valitettavasti pääse vertaamaan lukemia. Viikonloppuna tulee ajettua pidempi reissu, niin samalla voisi mittailla ohjaamon lämpötilaa uusiksi.
Re: Focus 2016 ilmastoinnin teho
Meillä uudesta asti ollut 2016 Focus kävi alkukeväästä ensimmäisen kerran ilmastointihuollossa ja kaikki aineet oli tallella, tai 10g sinne lisättiin. Kuulostaa että järjestelmässä on vuoto? Vajaan neljän vuoden ikäisestä autosta ei pitäisi hävitä puolia aineista.. Onko autossa laajennettua Protect takuuta vielä? Ilmastointi pitäisi mennä sen piikkiin viiteen vuoteen saakka. Kolmen vuoden väleinhän laitteisto pitäisi huollattaa. Kyllä siellä kaksi täyttöventtiiliä on jos jaksaa etsiä. Yksi tulipellissä ja toinen edessä. Toiset täyttää yhdellä letkulla mutta itse olen nähnyt kahta käytettävän.. Meillä ainakin jaksaa puhaltaa kylmää varsinkin jos pyynti on minimissä. Ei ongelmia viime tai tänä kesänä. Meillä automaatti-ilmastointi.
Noista ainemääristä niin Mk1 Focuksessa oli kylmäainetilavuus muistaakseni 750g. Ensimmäisessä ilmastointihuollossa uudesta järjestelmästä tuli vain 500g. Laitettiin täyteen ja sen jälkeen ei vajausta ollut kun kolmen vuoden välein huollatin. Eli tehtaalta ollut vajaa. Voihan se sinunkin ollut vajaa tehtaalta..
Noista ainemääristä niin Mk1 Focuksessa oli kylmäainetilavuus muistaakseni 750g. Ensimmäisessä ilmastointihuollossa uudesta järjestelmästä tuli vain 500g. Laitettiin täyteen ja sen jälkeen ei vajausta ollut kun kolmen vuoden välein huollatin. Eli tehtaalta ollut vajaa. Voihan se sinunkin ollut vajaa tehtaalta..
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Focus 2016 ilmastoinnin teho
Itseäkin ihmetytti noin kova (~17%/vuosi) hävikki, vaikka huoltomies sanoi ranskalaisten autojen vaativan ilmastointihuollon joka vuosi. Toinen huoltomies taasen sanoi ”off the record”, ettei kylmäainetta olisi pitänyt hävitä näin paljoa, ja tyypillisten lisäysten olevan pieniä. Pitää seurata tilannetta, ja mitata ilmastoinnin minimilämpötila parin viikon päästä uudelleen, koska ilmeisesti suurin romahdus tulee siinä ajassa. Varmaan voisi myös soittaa Ford-huoltoon ja kysyä mitä ovat mieltä kylmäaineen hävikistä, ja pitäisikö auto viedä tarkastukseen. Protect takuuta on vielä mukavasti jäljellä, kun auto täytti juuri kolme vuotta.Focus_2.0 kirjoitti: ↑27 Heinä 2019 21:16 Meillä uudesta asti ollut 2016 Focus kävi alkukeväästä ensimmäisen kerran ilmastointihuollossa ja kaikki aineet oli tallella, tai 10g sinne lisättiin. Kuulostaa että järjestelmässä on vuoto? Vajaan neljän vuoden ikäisestä autosta ei pitäisi hävitä puolia aineista.. Onko autossa laajennettua Protect takuuta vielä? Ilmastointi pitäisi mennä sen piikkiin viiteen vuoteen saakka. Kolmen vuoden väleinhän laitteisto pitäisi huollattaa. Kyllä siellä kaksi täyttöventtiiliä on jos jaksaa etsiä. Yksi tulipellissä ja toinen edessä. Toiset täyttää yhdellä letkulla mutta itse olen nähnyt kahta käytettävän.. Meillä ainakin jaksaa puhaltaa kylmää varsinkin jos pyynti on minimissä. Ei ongelmia viime tai tänä kesänä. Meillä automaatti-ilmastointi.
Noista ainemääristä niin Mk1 Focuksessa oli kylmäainetilavuus muistaakseni 750g. Ensimmäisessä ilmastointihuollossa uudesta järjestelmästä tuli vain 500g. Laitettiin täyteen ja sen jälkeen ei vajausta ollut kun kolmen vuoden välein huollatin. Eli tehtaalta ollut vajaa. Voihan se sinunkin ollut vajaa tehtaalta..
Keino auton viilentämiseen kuitenkin löytyi, ja tällä menetelmällä ilmastoinnin teho tuntuu riittävän ihan mukavasti. Kyseessä oli Reneen vinkkaama ilman vaihtuminen. Ohjasin aiemmin ilmaa kaikkiin (tuulilasi, jalat, kasvot) tai kahteen (kasvot ja tuulilasi) suuntaan ajatuksella, että se maksimoisi ilmavirtauksen, mutta se ei pitänytkään paikkaansa. Kun käyttää pelkkiä kasvoihin suuntautuvia suuttimia, ja suuntaa ne virtaus maksimoiden (ei suhinaa), viileni auto nopeasti ja hyvin äänettömästi puhaltimen ollessa kolmosella. Auto myös pysyi viileänä kovista helteistä huolimatta puhaltimen kakkosella ja lämpötilaa piti jopa lisätä, koska takapenkkiläisille alkoi tulla viileä. Lämpötiloja en valitettavasti pystynyt mittaamaan, kun mittari unohtui kotiin.
Re: Focus 2016 ilmastoinnin teho
Kuumalla kannattaa ajaa ensimmäiset sadat metrit kaikki ikkunat auki niin tuulettuu kaikista kuumin ilma ensin pois. Sisäilman kiertoa voi myös käyttää alkuun. Automaatti-ilmastointi puhaltaa kuumalla säällä kojelaudan suuttimista suurella teholla. Hyvä jos protectia vielä jäljellä niin pitäisi mennä sen piikkiin.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85