Escort Mk4 1989 1,3 käyntihäiriö

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
DJSigma
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Heinä 2019 11:32

Escort Mk4 1989 1,3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Tervehdys palstalle.

Otsikon mukainen laitos ja sen ominaisuudet tuli hankittua. Onko tuo nyt sitten HCS tuo kone? Sillä on sellainen ominaisuus, pintakaasulla/liikkeelle lähdöissä meinaa tukehtua/sammua/pätkiä. Kaasaria on tullut vähän ihmeteltyä, ja käsin kaasua väänneltyä, ja mielestäni ainakin vaijerin/vivun liike on ihan normaalia. Silloin kun kaasua painaessa meinaa sammua, kuuluu selvää suhinaa, niinkuin ilmaa tulisi jostain ulos. Tekee tuota varsinkin jos nopeasti yrittää lisätä kierroksia. Ajon aika ei käytännössä häiritse, paitsi kun pintakaasulla yrittää ajaa, silloin nykii.

186000 (ehkä, todennäköisesti) ajettu vehje.

Kaasareita on tullut vähän vähemmän räplättyä, niin siksipä kyselen, missä vika ja miten se korjataan? Vuoto ilmaletkussa? Vuoto bensalinjassa? Kaasarissa joku tiiviste/läppä/vipstaaki entinen? Jokumuumikä?

Toinen ominaisuus, joka ei ehkä liity ensimmäiseen tai sitten liittyy, on se, että sateen jälkeen on tyhjäkäynti aika heikkoa, ja em. hankala kierrosten nosto on vielä heikompaa. Ryyppy päällä saattaa jopa sammua.

Löytyykö näistä vehkeistä jotain hyvää sivustoa jossa on räjäytyskuvia yms. joista selviäisi varaosanumerot jne? Esim. juuri tuon kaasarin malli olisi kiva tietää jos jotain korjaussarjaa hankkii.
Patera
Viestit: 101
Liittynyt: 08 Syys 2018 21:07
Paikkakunta: Pohjoinen Satakunta

Re: Escort Mk4 1989 1,3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Patera »

Täytyi muistin virkistämiseksi vilkaista Autodatan kaasari-kirjaa, ja niinkuin epäilin, niin näitä on ollut kahdella (ainakin) kaasarilla, Fordin VV:llä ja Weberin TLD/TLDM:llä, joista toinen siis automaattiryypyllä.
Merkin ja mallin pitäisi näkyä, kun otat ilmansuodattimen pois, Voorttilaisen tunnista heti yhdestä kurkusta ja tasaisesta kannesta, Weber taas on kaksikurkkuinen kaasari, mallitarkennukset pitäisi löytyä pienestä metallilapusta, joka on yleensä kannen ruuvin alla kiinni.
Noissa voorttilaisissa tuppasi olemaan kaikenlaisia "ominaisuuksia", jonka takia juuttuvakurkkuinen vaihtui monesti Weberiin, muistan niitä täällä meilläkin useita vaihdetun.
Huollettuna ja oikein säädettynä kuitenkin ihan soiva peli.
Pajari
Viestit: 103
Liittynyt: 11 Huhti 2018 19:30

Re: Escort Mk4 1989 1,3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Pajari »

DJSigma kirjoitti: 17 Heinä 2019 15:55 Tervehdys palstalle.

Otsikon mukainen laitos ja sen ominaisuudet tuli hankittua. Onko tuo nyt sitten HCS tuo kone? Sillä on sellainen ominaisuus, pintakaasulla/liikkeelle lähdöissä meinaa tukehtua/sammua/pätkiä. Kaasaria on tullut vähän ihmeteltyä, ja käsin kaasua väänneltyä, ja mielestäni ainakin vaijerin/vivun liike on ihan normaalia. Silloin kun kaasua painaessa meinaa sammua, kuuluu selvää suhinaa, niinkuin ilmaa tulisi jostain ulos. Tekee tuota varsinkin jos nopeasti yrittää lisätä kierroksia. Ajon aika ei käytännössä häiritse, paitsi kun pintakaasulla yrittää ajaa, silloin nykii.

186000 (ehkä, todennäköisesti) ajettu vehje.

Kaasareita on tullut vähän vähemmän räplättyä, niin siksipä kyselen, missä vika ja miten se korjataan? Vuoto ilmaletkussa? Vuoto bensalinjassa? Kaasarissa joku tiiviste/läppä/vipstaaki entinen? Jokumuumikä?

Toinen ominaisuus, joka ei ehkä liity ensimmäiseen tai sitten liittyy, on se, että sateen jälkeen on tyhjäkäynti aika heikkoa, ja em. hankala kierrosten nosto on vielä heikompaa. Ryyppy päällä saattaa jopa sammua.

Löytyykö näistä vehkeistä jotain hyvää sivustoa jossa on räjäytyskuvia yms. joista selviäisi varaosanumerot jne? Esim. juuri tuon kaasarin malli olisi kiva tietää jos jotain korjaussarjaa hankkii.
Ruikkiiko kiihdytyspumppu? Sen näet kun otat ilmanputsarin irti ja kurkit kaasarin kurkkuun ja käännät nopeasti kaasuläppää, jos toimii pitäisi näkyä selvä polttoainesuihku kaasarin kurkussa. Koneen ei tarvitse olla käynnissä asian toteamiseksi. Tuo kakominen nopeasti kaasutettaessa viittaisi kiihotuspumpun vailinaiseen toimintaan. Olisiko pumpun kalvo puhki, tai kiihdytyspumpun suutin tukkeessa?
Räjäytyskuva Weberistä (jos Escortissasi on tuon mallinen/tyyppinen carboraattori). http://www.gowerlee.dircon.co.uk/TLDMtype.html (kiihdytyspumppu on Accelerator pump ja se kalvo on osa 5)
Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Escort Mk4 1989 1,3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja tursas »

Kannattaa hankkia se korjauskirja jostain, niin näet ne kaasarit, räjäytyskuvat ja vähä muutakin..
https://www.huuto.net/kohteet/ford-esco ... /496081345
Löyty noita ennen netistäkin guuglaamalla Ford Escort mk4 haynes manual pdf tai jotakin sinnepppäin englanniksi, mutta nykyään ne on vähän arveluttavia free downloudauksia..
http://www.fordmanuals.org/page-1029.html
:roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
DJSigma
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Heinä 2019 11:32

Re: Escort Mk4 1989 1,3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Weberin kaasari, sen verran osasin lukea, ja kaksikurkkuinen taitaa olla. Manuaaliryypyllä, eli olisko se juuri tuo linkitetty TLDM?

Täytyy tutkia tuota suihkautusta. Kaasuläppä on ilmeisesti se lätkä joka kääntyy kun ryyppyvipua kääntää?

Alfamerin kirja on hakusessa, löytyy vaan tosi huonosti enää näitä vanhempien vehkeiden kirjoja uutena, 5-10 vuotta sitten löytyi kaupasta vielä paljon 80-luvun autojen kirjoja, nyt ne on kai myyty loppuun.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Escort Mk4 1989 1,3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja tursas »

DJSigma kirjoitti: 19 Heinä 2019 14:17 Weberin kaasari, sen verran osasin lukea, ja kaksikurkkuinen taitaa olla. Manuaaliryypyllä, eli olisko se juuri tuo linkitetty TLDM?

Täytyy tutkia tuota suihkautusta. Kaasuläppä on ilmeisesti se lätkä joka kääntyy kun ryyppyvipua kääntää?

Alfamerin kirja on hakusessa, löytyy vaan tosi huonosti enää näitä vanhempien vehkeiden kirjoja uutena, 5-10 vuotta sitten löytyi kaupasta vielä paljon 80-luvun autojen kirjoja, nyt ne on kai myyty loppuun.
Voi olla hyvinkin TLDM (M=manuaali ryyppy) tossa kuvassa on automaattiryyppy. Se läppä joka kääntyy ryypystä on ryyppyläppä. Toisessa (ensiö)kurkussa on kaasuläppä, joka toimii kaasuvaijerilla ja ettei asia olisi niin yksinkertaista niin sitten siellä alempana toisiokurkussa on vielä pari läppää lisää, jotka toimii alipaineella muistaakseni.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
DJSigma
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Heinä 2019 11:32

Re: Escort Mk4 1989 1,3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Tässähän hienosti paljastuu koko ajan kuinka vähän ymmärrän kaasareista... :lol:

Noh, TLDM se on, kyljessä oli koodi. Tuolta se näyttää päältä. Kun vetää kaasuvivusta, tuossa kuvassa vasemmassa kurkussa olevasta suuttimesta (jonka pää näkyy vähän tuolla ryyppyläpän alla) ruiskuaa (oletettavasti) polttoainetta. Joka kerta, ihan tasaisen oloista suihkua. Kone ei ollut käynnissä. Ei tuolla mitään muita läppiä kyllä näy?

Kuva

Täytyy varmaan seuraavaksi yrittää rekonstruoida käynnissä ollessa se tilanne, jossa meinaa tukehtua, jos silloin näyttää hommat erilaiselta.
Pajari
Viestit: 103
Liittynyt: 11 Huhti 2018 19:30

Re: Escort Mk4 1989 1,3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Pajari »

No kiihdytyspumppu näköjään toimii, ei se ruikikkaan kun ensiökurkkuun. Seuraavaksi minä ottaisin kaasarin tarkempaan tutkimukseen, irti autosta, ulkopuolinen pesu, purku pöydän päällä. Osien pesu, uusi tiivistesarja tietysti on ensin hankittuna. Suuttimien auki rassaus siihen tarkoitetulla OIKEAN kokoisella suutinrassilla. Suutinten kokomerkintöjen vertaus Fordin ilmoittamiin. (voi olla että käy liian laihalla, vaihdettu esim. liian pienet suuttimet polttoaineen säästämiseksi) Paineilmalla kaikki kanavat puhtaiksi, nykybensalla on taipumus tehdä lakkamaista kertymää, jos bensa on seisonut kaasarissa pitkään. Linkki kaasarista: http://www.gowerlee.dircon.co.uk/TLDMtype.html Linkissä on autom.ryyppy. Käsiryyppyhän kääntää vain tuota ryyppyläppää.
Kohokammiosta tietysti pitää mitata onko bensapinnan korkeus oikea, onko neulaventtiili (osa 8 Needle valve) pitävä ja uimuri ehjä, kaasuttimen vivuston ja kiihdytyspumpun tarkastus.
Jos mitään ihmeempää ei löydy niin, kaasari kasaan uusilla tiivisteillä, asennus autoon uusilla tiivisteillä. Polttoainepumpun, polttoainesuodattimen, ilmansuodattimen ja letkujen tarkastus samalla.
Kannattaa myös katsoa läpänakselien välykset, noin vanhassa saattaa olla jo isotkin kulumat kaasuttimen rungon ja akselien välissä. Saattaa horia sieltäkin ylimääräiset ilmat.
Sytytys kohdalleen, oletan että on jo kärjetön sytytys, uudet tulpat ja johdot, sytytyspuolan vaihtaisin uuteen.
Kun em. hommat on tehty, auto käyntiin, tyhjäkäynti ja -seos (linkissä osa 6 Idle mixture screw) ruuveista kohdilleen. Weber on idioottivarma kaasutin, niin noilla tempuilla siitä on iloa pitkäksi aikaa.
Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Escort Mk4 1989 1,3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja tursas »

Kannattaa vähän tutkia niitä alipaineletkuja, jos sieltä suhinaa kuuluu. Kaasarista pitäis ainakin yks mennä sinne ilmanputsariin ja toinen varmaan virranjakajalle. Mistäköhän letku menee jarrutehostimeen, kattoo että letkut ehjät ja kiinni molemmista päistään..näin meni Sierran Weber DFTH:ssa -88 1,6, tiedä sitten tästä.. :roll:
Tolla sivulla asioita on pyöritelty..
http://forum.retro-rides.org/thread/179 ... -carb-guys

Eikä se asia ole niin yksinkertaista ummikolle, ota kaasari irti, korjaa ja pistä takaisin.. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Escort Mk4 1989 1,3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Jep noin mene kuin on sanottu,letkut tarkistukseen ja kaikenmoiset säädöt että kohdillaan on,niin se HCS sitten semmosella harmaalla venttiilikopalla niissähän oli sitten jo suorasytytys kun tuossa vanhemmassa oli vielä normi jakajallinen.
Tuo ääni vois kyllä viitata johonkin vuotavaan letkuun..muuta en äkkiseltään keksi.
Käykö auto sitten normaalisti tyhjäkäyntiä? jos popottaa tyhjäkäynnillä vähääkään niin voipi olla imusarjantiivari tai venttiili/nokka,onko venttiilit koska säädetty? tämähän ON tikkukone.
Kyllä se homma varma hoituu,harmi kun ei ole tuommoseen varmasti ehjää kaasaria niin vois koettaa mitä tapahtuu...
DJSigma
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Heinä 2019 11:32

Re: Escort Mk4 1989 1,3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Hetki vierähti ennen kuin jaksoin tutustua aiheeseen uudestaan, eka oli liian kuuma ja sitten oli liian märkä ja jaja...

Mutta, siis, tänään kurkin kurkkuun kone käynnissä. Kylmällä koneella kone käynnissä kaasarista, tai sen läheltä, kuuluu jatkuva suhina. Kun varovasti laittaa kaasua, alkaa pätkimään, ja tuonne kurkkuun ei suihkua mitään. Sitten saattaa sammua, ja heti kun sammuu, niin kaasun lisäys suihkii taas nestettä kurkkuun. Niin että olisko se kuitenkin se kiihdytyspumppu, ei vaan oireile sammuksissa?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Escort Mk4 1989 1,3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kiihdytyspumppu vaihtoon ja katso vuotaako mikään alipaineletku. Kipinä puoli on kunnossa?
http://freetechnics.fi/kaasuttimien-osa ... arjat.html
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Escort Mk4 1989 1,3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Katso nyt ensin sen suhinan syy,jos ilmaa vetää sisälle jostain ja laihalla käy niin juurikin tuota tekee,itse tuossa yhden auton kaasarin kesällä purin kun ei enää käyny kun ryyppy päällä,oli bensan tulosihti tukossa,tankin sihti tukossa ja kaasarissa irto osia,sen enempää vikaa ei tartte ollakkaan
Vastaa Viestiin