Mondeo mk4 käyntiongelma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jiijii
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Kesä 2019 12:22

Mondeo mk4 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jiijii »

Tervehdys!

Luotettavaksi osoittautunut vuoden 2008 mk4 tdci 2.0 mondeo (ajettu 340tkm) jäi tienvarteen ja kotipihaan hinauksen jälkeen löytyi vikakoodit:

Koodi: P0299 - Turboahtimen/ahtimen A liian alhainen ahtopaine
Koodi: P2002 - Hiukkassuodattimen tehokkuus kynnysarvon alapuolella (rivi 1)

Resetoitu forscanilla ja tämän jälkeen starttaa mutta käy noin 10 sek ja sammuu. Ei ylimääräisiä ääniä tms. Vaihdettu polttoainesuodatin ja ilmattu järjestelmä uudelleen, ei vaikutusta. Hiukkasloukusta oli yksi letku hapertunut poikki ja se on nyt vaihdettu muttei vaikutuseta tähän.

Vikakoodit eivät tule uudestaan käynnistysyrityksien jälkeen.

Hiukkassuodattimen vikakoodi on ollut päällä jo aikaisemmin, muttei ole ollut aikaa katsoa sitä.

Onko arvon foorumilaisilla ehdetuksia mistä vikaa voisi lähteä etsimään?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo mk4 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Renee »

Turbo ja ahtoletkut ehjät ja tiiviit ja muutenkin turbo on kunnossa ettei ole väljä ja öljyä palaa

Pakoputki aukinainen että pakokaasut pääsee ulkoilmaan vapaasti.
Moottori saa ilmaa, dieseliiä ja paineet on sopivat että suuttimet toimii ja ajoitukset myös.

Moottori sammui yhtä-akkiä ilman ennekko varoitusta.
Millainen huoltohistoria autolla on , kun noitaa ei saa rikki kun muistaa joskus huoltaa
Olisiko polttoainepouolella se ongelma kun käy kummiskin 10 sekunttia.J Ja ei anna mitään vikakoodia. Tankin korvausilma on kunnossa että ei ole alipainetta kun korkin avaa.
Dieseli on aika varmaa peli kun sen saa käyntiin niin matkaa joutuu ilman noita bensa-auton sähköongelmia
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
jiijii
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Kesä 2019 12:22

Re: Mondeo mk4 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jiijii »

Kiitos vinkeistä. Täydennystä tarinaan (itse en autoa ajanut):

Auto jäi siis moottoritien varteen. Tehon hävinneet kesken ajon ja engine failure tms. ilmoitus tullut näyttöön. Moottori varmasti mennyt tehonalennusmoodiin tässä kohtaa. Tämän jälkeen nitkutettu ~1 km seuraavaan ramppiin ja stopattu siihen kun veto lakkasi. Moottori käynyt huonosti ja sammutettu avaimesta. Hetki odottelua ja uudelleen startattu mutta auto sammuu/ei lähde käyntiin. Hinattiin auto talliin tutkittavaksi ja tilenne kuten yllä.

Polttoainepuoli pumpulle asti tuli tarkastettua eilen. Auto tekee samaa vaikka syöttää kannusta metrin letkulla. Forscanilla monitoroitaessa jakotukin polttoainepaine nousee ja pysyy ylhäällä. Katselin läpi myös turbolta imusarjaan menevät letkut muttei niissä näkynyt merkkejä vauriosta. Seuraavaksi oli ajatus lähteä tutkimaan pakoputkea. Ja sitä turboa kannattanee katsella samalla.

Autoon on vaihdettu öljyt ja suodattimet säännöllisesti ja muuta korjailtu kun on ilmennyt tarvetta. Jakohihna kilkkeineen vaihdettu ajallaan. EGR vaihdettu pari vuotta sitten.

Onko olemassa listaa mitä sensoridaraa kannattaisi monitoroida forscanilla ja minkälaisia arvoja pitäisi saada normaalissa tilanteessa?
jiijii
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Kesä 2019 12:22

Re: Mondeo mk4 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jiijii »

Tarpeeksi kun purkaa niin yleensä syy selviää. Tällä kertaa syylliseksi paljastui egr, jossa venttiilin laippa/hattu oli irronnut sitä ohjaavan tangon päästä ja pöyri siten irrallisena tuolla. Eli egr oli sitten täysin auki vaikka asentotunnistin sanoo et se on kiinni. Ja tästä syystä ei tule vikakoodia. Koneessa taitaa olla jonkinmoinen starttirikastin niin se kävi sen aikaa.

Tilasin ebaysta uuden ja taas kulkee. Eli ei tainnut irrota tällä kertaa muuta osaa joka olisi mahtunut kulkemaan koneen läpi.
Vastaa Viestiin