1.8 zetek päästöt

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tarmoko
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Joulu 2009 17:25
Paikkakunta: Eura

1.8 zetek päästöt

Viesti Kirjoittaja tarmoko »

Kaverilla moinen mondeo ja päästöt tyhjäkäynnillä ok mutta kierroksilla nousee liian korkeiksi.Omistaja on saanut vinkin että joku anturi (ilmeisesti lämpötila) kantsii vaihtaa. Onko pikku vinkkiä tai vaikka kuvaa nii vois tuosta jostain romusta vaihtaa ja kokeilla.Kiitos lukuisista vinkeistä jo etukäteen.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.8 zetek päästöt

Viesti Kirjoittaja tursas »

Oisko tietoa vuosimallista tai kilsoista. Mondeo kirjoitetaan Isolla. Hihasta vedettynä katti lopussa tai lamdatunnistin ei toimi.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: 1.8 zetek päästöt

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

No olisihan se liian helppoa laittaa niitä päästöarvoja näkyville, voidaan sitten monesta mieheen/naiseen ravistella hihoja. :)
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 1.8 zetek päästöt

Viesti Kirjoittaja Renee »

Laita ne kilometrit ja muut jutut kuten tässä esimerkissä on . Missä kunnossa se katalysaattori ja lambda anturit. Palaako mittaristossa joitakin vikavaloja. Manuaali niin motarilla käytetään 3vaihdetta kierroksia ja muutamaa kymmeneen kilometriä jos karstainen peli paikat puhdistuu .Tietysti huollettu auto

kakkoskopan mondeon päästöt koholla
Raportoi

Lainaa

Lukematon viesti
Kirjoittaja kurkitopi » 19 Loka 2015 21:30
Eli tulipa käytettyä kakkoskopan Mondeota katsastuksessa. 2.0l bensa, 96kw.

Co-pitoisuus tyhjäkäynnillä 0.61, sallittu 0.5. Yli 2000rpm/min 0.74, sallittu 0.3
HC-pitoisuus tyhjäkäynnillä 201, sallittu 100. Yli 2000rpm/min 252, sallittu 100
Lambda-arvo yli 2000rpm/min 1.04, sallittu 0.97-1.03
CO2-pitoisuus tyhjäkäynnillä 13.55 ja yli 2000rpm/min 13.49
O2-pitoisuus tyhjäkäynnillä 1.79, sallittu 5. Yli 2000rpm/min 1.71, sallittu 5.

Ajettu ennen katsastusta tyyliin tunti 80km/h ja 2000rpm.
Katsastaja nosti kierroksia, päästöt eivät tippuneet.

Taisi löytyä ilmeisesti nykimiselle syykin eli lambda. Seurasin aikaisemmin
mittarilla ja tuo heitti 80km/h tasavauhdissa 0.05-0.9v välillä.

HC = hiilivety eli palamaton polttoaine

HC -pitoisuus nousee epätäydellisen palamisen johdosta seoksen rikastuessa tai laihentuessa riittävästi. Rikkaalla seoksella jää polttonestettä palamatta, jolloin HC -määrät kasvavat. Laihoilla seoksilla tapahtuu sytytyskatkoksia, jotka nostavat HC -määriä. Korkea HC -pitoisuus kertoo sekä sytytys- ja seoksenmuodostusjärjestelmän kuin itse moottorinkin kunnosta ja toiminnasta.


Korkean HC -pitoisuuden mahdolliset syyt (ja CO -pitoisuus alhainen tai normaali):

· Sytytyskatkoksia (jolloin osa polttonesteestä jää palamatta); mahdollisesti huonot sytytystulpat tai –johtimet

· Liian aikainen sytytyshetki; väärin säädetty perusennakko, ennakonsäätimet epäkunnossa

· Liian laiha seos >>> sytytyskatkoksia

· Imuvuoto (esim. imusarjan tiiviste vuotaa) >>> laiha seos >>> sytytyskatkoksia

· Huonot puristukset (ohivuotoa) yhdessä tai useammassa sylinterissä; venttiilivuoto, väärä nokka-akselin ajoitus, kulunut sylinteri jne.

· Liian pienet venttiilivälykset (kantavat tai takertelevat venttiilit)

· Moottoriöljyn joukossa polttonestettä

· Katalysaattori rikki

· Lambda-anturi rikki


Korkeat HC- ja CO-pitoisuudet:

· Liian rikas seos
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Vastaa Viestiin