Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Tuli hairahdettua 2013-malliseen Focukseen 1.0 Ecoboost-koneella.

Tsekkasin jo koeajon yhteydessä ruostumisesta surullisen kuuluisan turbon jäähdytysnesteputken. Se on pintaruosteessa tässäkin yksilössä. Ruoste pitäisi rapsutella ja harjata varovaisesti pois ja laittaa sitten jotain (?) tököttiä päälle. Onneksi putki on pieni ja helpossa paikassa. Ja vahvuuttakin on sen verran, että ei ihan heti ruostu puhki (mutta ajan kanssa kyllä). Kulutuskestävyyttä ei tarvita.

Minkälaisia ruostesuoja-aineita olette käyttäneet turbon putkessa? Sehän lämpenee enintään n. 100 asteen (jäähdytysneste sisällä) eli aineen pitäisi sietää sellaista.

Noverox kestää +175°C jatkuvasti ja hetkellisesti +230°C. Saa siveltyä siististi, ei tarvitse suojailla paikkoja. Tässä tapauksessa ei tarvitsisi maalatakaan.

Dinitrol ML:lle en löytänyt speksiä maksimilämpötilasta, mutta jossain (pakkauksessa) taisi lukea, että sitä ei saa suihkuttaa moottoriin. ML imeytyy huokoiseen ruosteeseen. Se jää kylläkin tahmeaksi mikä ei ole kiva ominaisuus konehuoneen puolella.

Kallistuisin näistä kahdesta Noveroxin puoleen. Sitten olisi kyllä sinkkimaali (siveltävä), mutta jotenkin en ole hirvittävän vakuuttunut sen toimivuudesta.
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

niin jollei kaikkea ruostetta saa kokonaan pois ruostuu se pinnotteen altakin,toki pidentäähän se putken kestoa jos vaikka kerran kesässä jaksaa/muistaa putkea huoltaa,lämpöä kestävää ainetta vaan pintaan
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

En tiedä asiasta mitään, mutta sen verran kiinnosti että pikaisesti kurkistin varaosaluetteloita. Jäähdysynesteletkukuvassa oli jokunen ohuempi letku - siis ohuempi kuin ylä- tai alavesiletkut - ja niiden hinnat olivat välillä 20-50e. Jos nyt jostain noista on kyse ja ruoste tosiaan häiritsee, niin eipä se nyt suuri panostus ole ostaa ihan uutta letkua ja taas pärjää ilmeisesti ainakin 6 vuotta.

Että ehkä asiaa voisi kysäistä merkkiliikkeestäkin, ei ole välttämättä isosta rahasta kyse.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

En tiedä minäkään, mutta kerran luin asiasta myös. Oliko se tällanen kohta tosta kiinteestä kulmasta?

Kuva
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

S-P-H kirjoitti:En tiedä minäkään, mutta kerran luin asiasta myös. Oliko se tällanen kohta tosta kiinteestä kulmasta?

Kuva
Jep. Tuo putki (=turbon letkuliitos). Mulla ruoste on eri kohdassa eikä vielä ihan noin syvällä. Ei tuohon letkun vaihdot auta - menee turbo uusiksi, kun ruostuu puhki. Pahimmillaan koko kone, jos nesteet karkaa kesken ajon.

Fordilla ei hirveästi valvota alihankkijoiden pintakäsittelyä tai sitten Ford on itse speksannut tuohon ohuen sähkösinkityksen. Maailmalla noita on maalailtu Fordin toimesta. Täytyy itsekin tehdä jotain.

"Missä Ford siellä ruoste."

PS. Ovatko nuo tulo- ja paluuletku? Neste kiertää pakopuolelta, jotta neste lämpenisi nopeammin. Entä jos ohittaa turbon jäähdytysnestekierron kokonaan ja yhdistää letkut toisiinsa putken pätkällä? Imuilman lämpötila nousee ja jäähdytysneste lämpenee hitaammin. No joo, älkää edes miettikö tällaista... :?
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Joo tuossa on kyllä putki kohta entinen ei auta enää suojaaminen,olis pitäny jo uutena tehdä
Frnz
Viestit: 290
Liittynyt: 10 Helmi 2011 17:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?

Viesti Kirjoittaja Frnz »

JiiHoo kirjoitti: Minkälaisia ruostesuoja-aineita olette käyttäneet turbon putkessa? Sehän lämpenee enintään n. 100 asteen (jäähdytysneste sisällä) eli aineen pitäisi sietää sellaista.
Oletko käynyt marmorilla kysymässä goodwilliä ennen kuin alat itse korjaamaan? Tuo on tunnettu tyyppivika maailmalla.

Suosittelisin käymään aika päättäväisen keskustelun huoltotiskillä ja maahantuojan kanssa. Veikkaan, että lähtökohtaisesti ovat aika nihkeitä, mutta väsytystaktiikalla voisi saada tuloksia (been there, done that mutta eri vian kanssa). Vääntämällä kättä niiden kanssa tästä voi asiakas ainoastaan rahallisesti voittaa, mutta ei menettää mitään.
Ajossa Focus Active 2019 & Fiesta Titanium 2020
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Frnz kirjoitti: Oletko käynyt marmorilla kysymässä goodwilliä ennen kuin alat itse korjaamaan? Tuo on tunnettu tyyppivika maailmalla.

Suosittelisin käymään aika päättäväisen keskustelun huoltotiskillä ja maahantuojan kanssa. Veikkaan, että lähtökohtaisesti ovat aika nihkeitä, mutta väsytystaktiikalla voisi saada tuloksia (been there, done that mutta eri vian kanssa). Vääntämällä kättä niiden kanssa tästä voi asiakas ainoastaan rahallisesti voittaa, mutta ei menettää mitään.
No joo, meidän autolla ikää on 6 vuotta ja kohta 180 000 km. Siihen nähden putket ovat ihan hyvässä kunnossa. Tässä valokuva putkista puhtaaksi pyyhkimisen ja ruosteisen kohdan rapsuttelun jälkeen:

https://www.dropbox.com/s/75oz7v5k2tvb4 ... o.jpg?dl=0

Laitoin lopuksi putkiin Noveroxia pari kerrosta. Tuolta ihan juuresta on hankala saada ruosteista pois, mutta toivottavasti Noverox auttaa. En tiedä onko tuolla jossain turbon alla vielä lisää letkuliitoksia piilossa...pitänee joskus katsoa alhaalta päin.
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

JiiHoo kirjoitti: Ei tuohon letkun vaihdot auta - menee turbo uusiksi, kun ruostuu puhki.
Eli nuo putket on valmistusvaiheessa kiinteästi istutettu ahtimen koteloon?
Ja jos ruostuu puhki, niin turbo irti autosta, putket rälläkällä pois ja uudet, vaikka rosterista,
hitsaamalla tilalle? :roll: Onko mahdollista?
Tai, kuten sanottu, turbo vaihtoon.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Noveroxia alle ja päälle metallimaalia? Mastonilta löytyy kuumakestomaaliakin, mikäli pelkää tuon metallimaalin pysyvyyttä, mä kyllä henk. koht. rötväisin tolla metallimaalilla. On hyvää tavaraa.

https://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja- ... p/3033619/
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Ecoboost 1.0 turbon putki ruostuu, miten ruostesuojata?

Viesti Kirjoittaja foop »

yritäedes kirjoitti: Eli nuo putket on valmistusvaiheessa kiinteästi istutettu ahtimen koteloon?
Ja jos ruostuu puhki, niin turbo irti autosta, putket rälläkällä pois ja uudet, vaikka rosterista,
hitsaamalla tilalle? :roll: Onko mahdollista?
Tai, kuten sanottu, turbo vaihtoon.
Työpaikallani on tehty vastaavannäköisiä liitoksia, eli auton osien jäähdytinnesteputkia prässätty ja väliin tiivistysliimaa. En toki tiedä onko tässä käytetty vastaavaa menetelmää mutta kovin samalta näyttää. Jos on niin kuumentamalla voi saada irtoamaan, mutta tiukassa ovat. Uskoisin että uudet saa helposti prässättyä paikalleen, kunhan vanhat saa ensin kaavittua irti turbon runkoa vaurioittamatta :)
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Vastaa Viestiin