Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Markus_82_
Viestit: 116
Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34

Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Viesti Kirjoittaja Markus_82_ »

Mondeo -01 2.0 Bensakoneella..

Sellainen ominaisuus että pidemmässä matka-ajossa kaasuläppä jumii,(kierrokset jää ylös / poljin jumettaa).
Asiaa tarkasteltuani huomasin että huohotin putkesta (joka kiinnittyy imuputkeen ennen kaasuläppäkoteloa) tulee jonkin verran kondensiovettä, joka sitten jumittelee kaasuläppää jäätyessään. Vika ilmenee kovemmalla pakkasella pidemmässä ajossa.

Ensiavuksi ajattelin irroittaa tuon huohotinletkun imusarjasta ja tukkia sen liitännän imusarjaan, letkun suuntaan alas moottoritilaan.
Onko tuosta jotain haittaa?

Pitempiaikainen talviratkaisu voisi olla maskin ritelikön peittäminen, kun ilman ottoputken pää on siinä kohdilla syylärin edessä. Ettei tulisi ajoviima suoraan siihen putken suulle.. Tiedä sitten onko riittävä toimenpide.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Ettei tuo letku kuitenkin ole jarrutehostimen alipaineletku?
Markus_82_
Viestit: 116
Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Viesti Kirjoittaja Markus_82_ »

riikomi kirjoitti:Ettei tuo letku kuitenkin ole jarrutehostimen alipaineletku?
Ei ole ei, kyllä se ihan venttiilikopasta tulee...
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Aikoinaan Volvo 850 jääti läppäyksikköä, kun pakkasta oli parikymmentä astetta ja vauhtia 90+ km/h.

Taittelin pahvin viimasuojaksi siihen mötikän päälle, minkä jälkeen ongelmaa ei enää ollut.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Markus_82_ kirjoitti:Mondeo -01 2.0 Bensakoneella..

Sellainen ominaisuus että pidemmässä matka-ajossa kaasuläppä jumii,(kierrokset jää ylös / poljin jumettaa).
Asiaa tarkasteltuani huomasin että huohotin putkesta (joka kiinnittyy imuputkeen ennen kaasuläppäkoteloa) tulee jonkin verran kondensiovettä, joka sitten jumittelee kaasuläppää jäätyessään. Vika ilmenee kovemmalla pakkasella pidemmässä ajossa.

Ensiavuksi ajattelin irroittaa tuon huohotinletkun imusarjasta ja tukkia sen liitännän imusarjaan, letkun suuntaan alas moottoritilaan.
Onko tuosta jotain haittaa?

Pitempiaikainen talviratkaisu voisi olla maskin ritelikön peittäminen, kun ilman ottoputken pää on siinä kohdilla syylärin edessä. Ettei tulisi ajoviima suoraan siihen putken suulle.. Tiedä sitten onko riittävä toimenpide.
Kyllä, siitä on haittaa koska moottorin toiminta mukaanlukien männänrenkaiden optimaalinen tiivistys ja kampikammion alipaineistus edellyttävät huohottimen toimintaa.

Kokeileppas ajaa kone kunnolla kuumaksi ja siten poistaa se vesi sieltä imusarjasta. En ole aiemmin koskaan kuullut jäätyvästä EFI:n kaasuläpästä.
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Mulla oli edellisessä Focus '00 1.8 Zetec-E:ssä sama juttu. Kovemmilla pakkasilla jääty kaasuläppä ja sen tunti polkimessa, koska oli vaijerillinen läppä.
Melko rasittava juttu se.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Mun entisessä focuksessa jumitti kans, mutta vika oli itse läppäkotelossa, eikä pakkasessa. Pakkanen sai vain oireet pahemmaksi. Uus läppäkotelo tilalle ja temppuilu poistui..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Markus_82_
Viestit: 116
Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Viesti Kirjoittaja Markus_82_ »

Kuivasin pisaroituneen veden imuputkesta. Puhdistin kaasuläppäkotelon ja voitelin läpän mekaniikan. Lisäksi peitin maskin.

Ajoa reilu 20km -10 asteen pakkasessa ja pieni takeltelu alkaa taas tuntumaan polkimessa. No eikun auto siitä talliin ja pellin alle tutkimaan.

-Huohotin letku irti imuputkesta, letkusta tippui tippa jos toinenkin vettä.
-Imuputki irti ilmanpuhdistinkotelon ja kaasuläppäkotelon välistä, putken sisäpinnassa pisaroitunutta öljyistä kondensiovettä.
-Kaasuläppäkotelossa läpän alla jäätynyt "kökkö" kotelon pohjalla, eli läppä ei pääse takeltelematta kääntymään takaisin pystysuoraan asentoonsa kun kaasun höllää. Läppä siis kotelossa etukenoisessa asennossa auki normi ajossa, imussa suurin osa vesihöyryistä ilmeisesti osuu tuohon läppään ja valuu siitä kaasuläppäkotelon pohjalle jäätyen siihen.

Huomenna tiedossa parisataa kilometria ajoa, joten kyllä tuo huohotinletku on irti otettava imusarjasta ainakin tuoksi reissuksi. Auton toiminnassa en ainakaan mitään eroa huomannut, kun letkun irroitin ja tulppasin imuputkeen menevän kolon..

Sinänsä jännä ratkaisu kun läppäkotelo on auton koneen etupuolella sekä imu suoraan ajoviimasta lisäksi huohotus menee suoraan imuputkeen ennen läppäkoteloa..

Huohottimen tuonti eri paikasta saattaisi auttaa (esim. kakkoskoppasessa mondeossa se tuli putsarikotelon alaosaan muistaakseni). Toinen vaihtoehto olis varmaan imuputki virittää niin että ilmanotto olisi pakosarjan tietämillä, kun se nyt on syylärin etupuolella maskin takana. Kovemmilla pakkasilla auto ei edes lämpeä niin paljon että vesi kiertäisi syylärin kautta..
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Lämmin imuilma ei varmaan haittaisi mitään.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuten yllä oli juttua tuosta lämpimän ilman johtaminen kaasuläppään.
Joten onko Mondeossa pakosarjasta lähtevää ns,haitariletkua ilmaputsariin koteloon jossa on systeemi joka ohjaa ilmaan suodattimen kautta kaasuläpälle.Eli ilma ulkona viilenee läppä aukeaa kotelossa ja kuumaa ilma menee tällöin kaasuläpän kautta sylinteriin. Itsellä on tuo systeemi Volvossa ja ei mitään ongelmia siinäkin on tuo kaasuvaijeri viellä
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

en ole kyllä koskaan huomannu saati kuullu mitään että huohottimen irrotus tai sen muuttaminen ihan pihalle vaikuttais yhtään mitään moottorin toimintaan... kunhan vaan kaikki venttiilit ym säilyy siellä piirissä,jos jää imuvuoto niin sittenhän toki moottori ei toimi.
Empä mene uudemmista sanomaan mutta ainakin kaikissa vanhoissa on letkut saanu kyytiä sen jälkeen kun on puskenu öljyä ilman putsariin vanhuuttaan,samalla tavalla ainakin tiputtaa mulla -91 Sierrassa vesitippaa sieltä putkesta pihalle eipähän ainakaan enää sekota moottorin toimintaa se.
Vastaa Viestiin