2.0l ohc sierra venttiilien säätö

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Nani
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Marras 2018 10:31

2.0l ohc sierra venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja Nani »

Auttakaapa miestä mäessä. Yrittäny etsiä säätöohjeita mutta näyttäis olevan niin paljon eri mielipiteitä miten tehdä.

Eli 2.0l ohc sierra '89
Mistä kohtaa mitata? Onko joku tietty järjestys?
Sen tiedän että imu 0.20mm ja pako 0.25mm
Kansi on irti ja lämpimässä sisällä niin helppo tehdä.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 2.0l ohc sierra venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Vai että venavälysten säätöä :) Nyt kun sulla kansi irrallaan (imusarja ei oo tiellä) niin tarviit 15mm ja 19mm kiintoavaimet, sekä liuskemitan. Paikallaan olevaan kanteehan voi itse valmistaa tälläsen "Taunus- työkalusarjan":

Kuva

(tuo 32mm on viskonmutterin aukasuun, jos joku ihmettelee :D )

Se säätö; mä teen sen nokan ja keinun välistä mitaten, joka on ihan pätevä konsti silloin kun keinujen liukupinnat kunnossa ja nokka ok. Ensin löysäät sen 19mm mutterin ja kääntelet sitä kuulapäätä 15mm avaimella, myötäpäivään välys suurenee ja vastapäivään pienenee, kirimällä 19mm mutterin säätö lukittuu. Kannattaa vielä lopuksi mitata. Imupuolen säätöruuvit pakosarjan puolella ja pakopuoli imusarjan suunnalla. Ja nuo ohjearvot (0,2 ja 0,25) ovat vakionokalle, mutta ainakin BF134 menee vielä samoilla, mikä nokka sulla muuten on? Ja nokka aina säädettävän keinun kohdalta kattoa päin.

Nyt kun kansi on irrallaan kannattaa käyttää tasohionnassa ennen uuden pahvin asennusta, ihan varotoimenpiteenä. Tutki samalla että keinujen liukupinnat kunnossa, ettei ole monttua :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Nani
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Marras 2018 10:31

Re: 2.0l ohc sierra venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja Nani »

duckworth kirjoitti:Vai että venavälysten säätöä :) Nyt kun sulla kansi irrallaan (imusarja ei oo tiellä) niin tarviit 15mm ja 19mm kiintoavaimet, sekä liuskemitan. Paikallaan olevaan kanteehan voi itse valmistaa tälläsen "Taunus- työkalusarjan":

Kuva

(tuo 32mm on viskonmutterin aukasuun, jos joku ihmettelee :D )

Se säätö; mä teen sen nokan ja keinun välistä mitaten, joka on ihan pätevä konsti silloin kun keinujen liukupinnat kunnossa ja nokka ok. Ensin löysäät sen 19mm mutterin ja kääntelet sitä kuulapäätä 15mm avaimella, myötäpäivään välys suurenee ja vastapäivään pienenee, kirimällä 19mm mutterin säätö lukittuu. Kannattaa vielä lopuksi mitata. Imupuolen säätöruuvit pakosarjan puolella ja pakopuoli imusarjan suunnalla. Ja nuo ohjearvot (0,2 ja 0,25) ovat vakionokalle, mutta ainakin BF134 menee vielä samoilla, mikä nokka sulla muuten on? Ja nokka aina säädettävän keinun kohdalta kattoa päin.

Nyt kun kansi on irrallaan kannattaa käyttää tasohionnassa ennen uuden pahvin asennusta, ihan varotoimenpiteenä. Tutki samalla että keinujen liukupinnat kunnossa, ettei ole monttua :)
Kiitoksia tästä :thumbup:
Nokasssa lukee F6W6A muuta en tiedä siitä :)
corttiina san petso
Viestit: 88
Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07

Re: 2.0l ohc sierra venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja corttiina san petso »

Kun kerta kansi on pöydällä, kannattaa hiasta venttilit ja vaihtaa ohjureiden kumit.
Vastaa Viestiin