Sierran lämmöt

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Nani
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Marras 2018 10:31

Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja Nani »

Terve forumin väki!
Tarvis hieman apua kun ittellä loppu ideat ja tieto.

Sain vaihdossa tuommosen Sierra vm '89.
Moottorin oli edellinen omistaja vaihtanut 2.0l ohc.
Ei meinaa lämmintä puhaltaa laisinkaan. Hain sit motonetissä uuden termarin 87c ja kun sitä olin vaihtamassa niin eihän sie ollu vanhaa termaria ollenkaan. Uus paikalle ja ehkä vähän lämpösempää tulee mutta ei silti normi lämmintä.

Erillinen lämpömittari näyttää 60c. Esim liikenne valoissa saattaa inasen nousta mut siinä 60-64c pysyy. Vesipumppu ainakin oli uusi. Mites kun tästä oli ilmeisesti paisuntasäiliö otettu pois Tai ainakin paikka löytyy ja termarin kotelosta lähtevä pieni letku tukittu mikä ilmeisesti muuten menis paisarille, vaikuttaako jotenkin asiaan ettei oo paisaria? Ilmat koittanu saada pois Syyläri korkki auki, auto käynnissä ja puristelin letkuja ja lisäsin nestettä. Onko näissä ongelmia saada ilmattua?

Kovasti kiitosta etukäteen vastauksista!
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2516
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Kokeiles että onko jäähdytin lämmin... jos on niin se uusi termari on valmiiksi rikki eli vuotaa läpi tai termarin tiiviste ei kunnolla paikalla.
Itsellä oli se kuminen tiivite tullut pois termarin ja letkuliittimen välistä niin vuoti ohi ...
Itsellä kanssa motonetistä ostettu 92 asteinen ja lämmöt jää 84-87 paikkeille.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
corttiina san petso
Viestit: 88
Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja corttiina san petso »

Suoritithan ilmauksen samalla kun täytit nesteen, tarkoitan että otithan vesipumpun päällä olevan tumpin kumitulpan pois ennen kun lisäsit nesteet koska ilmaus suritetaan siitä?
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja tursas »

Pitää siinä puristella myös lämmityslaitteen kennolle menevää letkua, jotta lämpeneekö se yhtään..lämmitylaitteen toimintaa toisissa Sierroissa kuvailtiin osuvasti termeillä "lämmin lehmän henkäys".. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Nani
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Marras 2018 10:31

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja Nani »

Ei oo kuuma jäähdytin. Ai se pitää niin ilmata :thumbup: pitääkin huomenna koittaa josko rupeis toimimaan.
Nani
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Marras 2018 10:31

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja Nani »

corttiina san petso kirjoitti:Suoritithan ilmauksen samalla kun täytit nesteen, tarkoitan että otithan vesipumpun päällä olevan tumpin kumitulpan pois ennen kun lisäsit nesteet koska ilmaus suritetaan siitä?
Ei näyttäny olevan kyseistä tulppaa tossa pumpussa. Osaako kukaan sanoo miten päin tuo termari tulee tonne koska ei ollut vanhaa ollenkaan että olis siitä nähny miten päin tulee. Nyt asennettu niin että "nänni" sojottaa pois päin koneesta jos oikein muistan.
duckworth
Viestit: 3677
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Uskosin että ongelma on tosiaan siinä termarin sisemmässä tiivisteessä, ainakin Wahler- merkkisessä, myyjän mukaan hyvässä tarvike osassa, se muljahti pois paikaltaan, eikä auton lämmennyt ajossa. Suosiolla siis alkup. Motocraft termari hankintaan, mulla 88 ast. ja lämpenee kone 20 asteen pakkasillakin normaalisti, silloin kun menin vielä talviajojakin Sierralla...

Ja mitä ilmaamiseen tulee niin kyllä Sierran jäähdytysjärjestelmä ilmaantuu kun käyttää konetta ja lisäilee nestettä, saattaa vaatia lopuksi jopa 20km lenkin, jolloin näkee kun lämmöt ekä kohoaa yli puolen välin ja sitten viisari tippuu (termari auennut kunnolla), usein tässä kohtaa on saanut lorauttaa vikat nesteet paisariin/systeemin.

Vesipumpussa ei ole ilmaustulppaa, vaan se uudemmessa ohareissa siinä termarikopan pikkulähdossä, vanhemmissa siitä tulee letku suoraan paisariin, mutta uudemmissa haaroitus on otettu ylävesiletkusta. Mutta kuten sanottua yleensä OHC- Sierra ilmaantuu ilman kikkaluja.

Termari taisi tulla niinpäin että kun otat kopan käteen, niin näkyy se astelukema joka on stanssattu termariin, eli se puoli koneeseen päin, toki tämä muistikuva on jo nelisen vuotta vanha :)

Olihan sulla se pidike kunnolla niissä urissa, joka pitää termaria paikallaan kopassa?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
corttiina san petso
Viestit: 88
Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja corttiina san petso »

Niinpäs onkin itselläni oli vm.1986 2.0 GL 5ov.vuoteen 1998 asti joka toinen syksy kun vaihtoi termarin ja kumirenkaan niin tarkeni, termarin kotelon kumitulppa pois kunnes täytettäessä tumpista tuli neste niin tulppa takasin, se lukitusrengas piti laittaa huolella paikalleen tuo 88 ast. On ihan sopiva.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuten sanottiin aina alkuperäisiä osia ja myös se kumitiiviste mukaan maksaa vajaa 4 euroa jos ei paketissa ole mukana valmiina . Samoin katsoo että tiiviste menee hyvin paikoilleen helposti kalkkia jos ei ole termaria siellä kotelon sisällä ollut.
https://www.autodoc.fi/autonosat/termos ... 2-0-i-dohc

Neste kiertää ohjaamon kennossa hyvin letkut on auki .Monesti kannattaa se jäähdytysjärjestelmä putsata(sitä varten omat litkut) kesällä, luovuttaa paremmin lämpöä talvella kun kennosta sisältä on kalkki ja ruoste poissa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/1319074 ... ei-lampene


Mikäs puuha_pete sitä autoa on rakentanut oikein ?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Nani
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Marras 2018 10:31

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja Nani »

Ai sielä pitäis olla joku pidike sille termeille? Otin auki niin oli muljahtanu pois paikoilta mutta ei mee tuon tiivisteen kanssa pohjalle missä tuo ura on. Perkules kun ei ollu sitä vanhaa termaria niin tiedä yhtään miten tulee. Kolme tiivistettä tuli mukaan. Pyöree mikä mahtuu just tohon uran kohdalle. Sit pienempi kulmikas ja sit mikä on termarin ympärillä. Joku tee se itse kai mä osaan asentaja ollu asialla. Termari ainkin toimii kun kiehautin vettä kattilassa niin avatu ja sulkeutu normaalisti. Aika kulahtanu on tuo kotelokin että varmaan paras hakee vaan uus.
duckworth
Viestit: 3677
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tiiviste ei tulekaan siihen uraan vaan itse termarin ja termarinkopan väliin. Siihen uraan tulee se pidike joka muistuttaa vähän rautalangasta väänneltyä kolmiota. Termarinkoppaa tuskin löydät uutena enää mistään, mullahan toki on käytetty koppa jemmassa, mutta en taida sitä pystyä myymään.. :) Toki voin laittaa tähän ketjuun kuvia että selkeää tuo ajatus miten se pidike on kopassa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Nani
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Marras 2018 10:31

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja Nani »

duckworth kirjoitti:Tiiviste ei tulekaan siihen uraan vaan itse termarin ja termarinkopan väliin. Siihen uraan tulee se pidike joka muistuttaa vähän rautalangasta väänneltyä kolmiota. Termarinkoppaa tuskin löydät uutena enää mistään, mullahan toki on käytetty koppa jemmassa, mutta en taida sitä pystyä myymään.. :) Toki voin laittaa tähän ketjuun kuvia että selkeää tuo ajatus miten se pidike on kopassa.
Juu sain termarin nyt sinne fairyn avulla pohjalle ja pesin kyl kunnolla ennen ku autoon laitoin :D

Lämmöt nousi 80c ja puhalsi lämpimämpää jo ja letkut kaikki lämpösiä mutta ei kauaa menny ku nousi 100c ja vähän päälle ja yläletku jäähty (Ei kumminkaan keittäny)

Ei muutaku uudestaan irti, termari oli hyvin paikallaan mutta kun koitin kaataa kiehuvaa vettä termarin ollessa paikalla, ei auennutkaan enään. Noh, termari irti ja kiehuvaan veteen niin taas hieman aukes. Voi video tätä säätämistä :'D huomenna hakeen fordin liikkeestä alkuperäsen termarin jos vaan löytyy ja uus kokeilu.

Mahtaakohan semmosta pidikettä löytää mistään vai jostain purkuautosta koko termarikoppa härpäke pidikkeineen kaikkineen. Pistä ihmeessä kuvaa niin näkee vähän ja myös kummin päin se termari sie on
Nani
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Marras 2018 10:31

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja Nani »

Nani kirjoitti: Juu sain termarin nyt sinne fairyn avulla pohjalle ja pesin kyl kunnolla ennen ku autoon laitoin :D

Lämmöt nousi 80c ja puhalsi lämpimämpää jo ja letkut kaikki lämpösiä mutta ei kauaa menny ku nousi 100c ja vähän päälle ja yläletku jäähty (Ei kumminkaan keittäny)

Ei muutaku uudestaan irti, termari oli hyvin paikallaan mutta kun koitin kaataa kiehuvaa vettä termarin ollessa paikalla, ei auennutkaan enään. Noh, termari irti ja kiehuvaan veteen niin taas hieman aukes. Voi video tätä säätämistä :'D huomenna hakeen fordin liikkeestä alkuperäsen termarin jos vaan löytyy ja uus kokeilu.

Mahtaakohan semmosta pidikettä löytää mistään vai jostain purkuautosta koko termarikoppa härpäke pidikkeineen kaikkineen. Pistä ihmeessä kuvaa niin näkee vähän ja myös kummin päin se termari sie on
Noniiin vielä kerran koitin ja käänsin termarin toiste päin eli ns. Pohja koneeseen päin ja nyt puhaltaa tarpeeks lämpöstä ja lämmöt pysyy 95c :D en tie näyttääkö oikein kun edellinen omistaja laittanu erillisen lämpömittarin huomenna heittään pidempi lenkki niin tietää. Olishan se hyvä saada se pidike siihen ettei sit pulpsahda sieltä pois paikoiltaan
96taunus
Viestit: 34
Liittynyt: 14 Joulu 2015 14:19

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

duckworth
Viestit: 3677
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja duckworth »

96taunus kirjoitti:Olisko tästä apua?
https://www.motomobil.com/thermostat-in ... 202-2.html
Tuossa kuvassa näkyy just se pidike, mistä puhuin, ei se sitten ihan kolmio nyt ollukaan :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
camshaft6
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Loka 2018 11:24

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja camshaft6 »

Burtonpower.com englannissa myy ainakin uusia termarikoteloita.
Nani
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Marras 2018 10:31

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja Nani »

Ok kiitoksia!
Nyt rupes potuttaan huolella. Tänään heitin 120km lenkin ja puhalsi kyl semmosta ok lämpöö ja mittari näyttää 95c en tie pitääkö paikkaansa. Rupes sitten tyhjäkäynti oleen korkeella 1100-1200 ja ihan muuten vaan kattoin öljyt vaik edellinen omistaja sano et just vaihdettu. Nooh tikku aivan kuiva :oops: lisää öljyä ja nyt savuttaa valkosta aika reippaasti ja näköjään nesteetkin vähentyny. Olisko kansipahvi sitten syy? Tehny myös semmosta ku nopeesti painaa kaasua niin pätkäsee mut tasasella kaasulla toimii ihan normaalisti. Kyl mukavaa ku kusetetaan auto kaupoissa.. onnesta helppo remppaa tehdä tämmösiin vanhoihin pa#koihin :lol:
Nani
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Marras 2018 10:31

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja Nani »

Nani kirjoitti:Ok kiitoksia!
Nyt rupes potuttaan huolella. Tänään heitin 120km lenkin ja puhalsi kyl semmosta ok lämpöö ja mittari näyttää 95c en tie pitääkö paikkaansa. Rupes sitten tyhjäkäynti oleen korkeella 1100-1200 ja ihan muuten vaan kattoin öljyt vaik edellinen omistaja sano et just vaihdettu. Nooh tikku aivan kuiva :oops: lisää öljyä ja nyt savuttaa valkosta aika reippaasti ja näköjään nesteetkin vähentyny. Olisko kansipahvi sitten syy? Tehny myös semmosta ku nopeesti painaa kaasua niin pätkäsee mut tasasella kaasulla toimii ihan normaalisti. Kyl mukavaa ku kusetetaan auto kaupoissa.. onnesta helppo remppaa tehdä tämmösiin vanhoihin pa#koihin :lol:
Niin ja käynnistys rupes oleen vaivalloista lämpimänä, kaasua joutuu pumppaan hetken aikaa et hörähtää käyntiin.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kansipuolella ongelmia onko kannentiiviste vai kansi halki.
Kun otit auton käyttöön oliko mittatikussa öljyä ylärajassa.
Nousiko ne lämmöt niin korkeelle että kansi meni.

Jotain häikkää tuossa autossa alkujaan on kun ilman termariaa ajellaan.Joskus 80 luvullaa noi asuntovaunujen vetäjät ottivat autoista termarit pois jos lämmöt meinasi nousta.
Kurja homma sinulle on sattunut
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Nani
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Marras 2018 10:31

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja Nani »

Renee kirjoitti:Kansipuolella ongelmia onko kannentiiviste vai kansi halki.
Kun otit auton käyttöön oliko mittatikussa öljyä ylärajassa.
Nousiko ne lämmöt niin korkeelle että kansi meni.

Jotain häikkää tuossa autossa alkujaan on kun ilman termariaa ajellaan.Joskus 80 luvullaa noi asuntovaunujen vetäjät ottivat autoista termarit pois jos lämmöt meinasi nousta.
Kurja homma sinulle on sattunut
Sehän tässä huono onkin että en tyhmänä kattonut sillon. Tuotiin pihaan asti kun olin vähän juopotellu :D niin oli vähän "hälläväliä" ostos, luotin vähän sokeesti kun sano että moottori vaihdettu eikä mitenkään hutiloiden tehty ja paljon osia vaihdettu + öljyt ja suodatin.

Seuraavana päivänä päivänvalossa kävi kyl ilmi että aika räpellys on. Miksei voi kunnolla tehdä jos lähtee tekeen :/ alussahan lämmöt ei noussu juuri yhtään. Ja nyt kun mittari näyttäny sitä 80-100c niin ei oo ajettu ku 120km ja kyllä vesi kiertäny eikä keittäny ole, mutta onko sit valmiiks ollu rikki.

Ei auta kun ottaa kansi irti ja jos pahvi ehjä niin eikös viittaa sit että olis kansi halki?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja Renee »

Jompi kumpi on mennyt pahvi tai kansi halki. Toiseksi se öljykulutus onko laakerit menneet kun voitelua ei ole saanut tai onko moottori väljä että nostaa öljyä sylinteriin ja pakoputken kautta ulkoilmaan.

Pitää miettiä kannattaako ruveta korjaamaan?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Kansi irti, siitä se lähtee. :D
Nani
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Marras 2018 10:31

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja Nani »

Noniin kansi on irti ja pahvi näyttää kyllä ihan ehjältä mitä ny sylinterien välit vähän siltä et olis vuotanu. Ilmeisesti joskus venttiili kolahtanu mäntään kun yhdessä muutama pieni kolhu.

Yks tulppa haljennut se posliini osa. Pakosarja ja imusarjan mutterit oli aika löysällä samoin venttiilikoppa. Venttiilin nostajan jousi? Tai vastaava oli hieman pois paikaltaan. Mitään näkyvää halkeemaa ei havaittavissa. Missähän Pirkanmaalla olis joku mesta missä sais tarkistettua ton kannen suht edullisesti. En kyllä osaa yhtään sanoo onko kuinka kulunu.
V.Helminen
Viestit: 38
Liittynyt: 02 Elo 2011 12:41

Re: Sierran lämmöt

Viesti Kirjoittaja V.Helminen »

Pirkanmalla tekee hyvää ja laadukasta kansityötä Tammer Diesel.Toimipiste Tampereen Nekalassa!Suosittelen.
Laittoivat mun dokkilaisen kannen niin hyvään iskuun 14 vuotta sitten ettei paremmasta väliä.
Vastaa Viestiin