Mondeo Mk3 2.0 TDCI käyntiääni (vm-06)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Repmo
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Marras 2018 19:51

Mondeo Mk3 2.0 TDCI käyntiääni (vm-06)

Viesti Kirjoittaja Repmo »

Näin ensimmäisen Fordin omistajana pukkaa vielä lisäkysymyksiä ;)

Olen yrittänyt etsiskellä vastausta koneen karkeaan käyntiääneen ja millainen se olisi "normaalina"
Käyntiääni on ajossa alle 3500 kierroksen tosi karkea, sellainen nakutus kuin vanhassa dieselissä mutta kovemmin vedättäessä ja yli tuon 3500 kierrosta koneesta kuuluu vain sievä hurina.
Muutenhan auton on ajoltaan hyvä mutta tuo äänimaailma vähän häiritsee, tosin kai siihen tottuu jos se on normaali.

Missä vaiheessa näihin tuli PSA:n tekemä moottori?
Meinaan vaan kun siitä on vertailukohta emännän saman ikäisestä ranskalaisessa kulkineesta joka käy kuin sukkasillaan monsuuniin verrattuna.

Tuon ranskan rapean kanssa on ollut hyvä munkki.... sen 1.5 litraisella pikkudieselillä on nyt ajettu 422 tkm, josta itse kahteen vuoteen reilu 100 tkm ja
ei ole ollut mitään vikaa normihuoltojen lisäksi. Tai no meillä ollessa ensimmäiseen katsastukseen piti vaihtaa alapallonivel.
Deippa
Viestit: 489
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Mondeo Mk3 2.0 TDCI käyntiääni (vm-06)

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Mk4 Mondeoon tuli PSAn dw10-moottorit.
Aika karkea ääni niissä taitaa kaikissa olla, ainaki itellä oli, varsinkin pienillä kierroksilla. Suuttimet jos pahasti vuotaa niin se saattaa aiheuttaa nakutusta, mutta ei siittä singeriä taida saada mitenkään.
S-MAX -10 TDCI 140hv
Repmo
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Marras 2018 19:51

Re: Mondeo Mk3 2.0 TDCI käyntiääni (vm-06)

Viesti Kirjoittaja Repmo »

Deippa kirjoitti:Mk4 Mondeoon tuli PSAn dw10-moottorit.
Aika karkea ääni niissä taitaa kaikissa olla, ainaki itellä oli, varsinkin pienillä kierroksilla. Suuttimet jos pahasti vuotaa niin se saattaa aiheuttaa nakutusta, mutta ei siittä singeriä taida saada mitenkään.
Oukkei.. pitääpä nyt ensin tarkastella suutinten ohivuodot ja korjauskertoimet.
Ääni todellakin on sellaista nakutusta...
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Mondeo Mk3 2.0 TDCI käyntiääni (vm-06)

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Ääntä voi myös antaa venttiilinnostimet jos niiden yläpään voitelu ei toimi.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo Mk3 2.0 TDCI käyntiääni (vm-06)

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Repmo kirjoitti:Näin ensimmäisen Fordin omistajana pukkaa vielä lisäkysymyksiä ;)

Olen yrittänyt etsiskellä vastausta koneen karkeaan käyntiääneen ja millainen se olisi "normaalina"
Käyntiääni on ajossa alle 3500 kierroksen tosi karkea, sellainen nakutus kuin vanhassa dieselissä mutta kovemmin vedättäessä ja yli tuon 3500 kierrosta koneesta kuuluu vain sievä hurina.
Muutenhan auton on ajoltaan hyvä mutta tuo äänimaailma vähän häiritsee, tosin kai siihen tottuu jos se on normaali.

Missä vaiheessa näihin tuli PSA:n tekemä moottori?
Meinaan vaan kun siitä on vertailukohta emännän saman ikäisestä ranskalaisessa kulkineesta joka käy kuin sukkasillaan monsuuniin verrattuna.

Tuon ranskan rapean kanssa on ollut hyvä munkki.... sen 1.5 litraisella pikkudieselillä on nyt ajettu 422 tkm, josta itse kahteen vuoteen reilu 100 tkm ja
ei ole ollut mitään vikaa normihuoltojen lisäksi. Tai no meillä ollessa ensimmäiseen katsastukseen piti vaihtaa alapallonivel.

Jonkinlainen moottorinohjaukseen liittyvä juttu tuo on. Jossakin vaiheessa sellainen roklatus kuului lämpenemisvaiheessa mutta lämmettyään loppui
kerrasta. Kuten myös tosiaan loppuu esim. noin 2500rpm - 3000rpm kohdilla tai kovenee kuormitettaessa kovasti. Tänään 100km/h ajettaessa kuuntelin sitä ääntä yli 200km.

Samanlainen ääni on kuulunut siitä asti kun laitoin uuden korkeapainepumpun sekä Delphi-tehdaskorjatut suuttimet. Tuota äänimaailmaa on nyt kuunneltu noin 30 000km eikä ole hiljentynyt tai pahentunut.

Moottori on 96KW/130hp -versio euro3 -luokituksella eli alipainesäätöisillä turbon siivillä.
Repmo
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Marras 2018 19:51

Re: Mondeo Mk3 2.0 TDCI käyntiääni (vm-06)

Viesti Kirjoittaja Repmo »

Mk3Mondeo kirjoitti:
Jonkinlainen moottorinohjaukseen liittyvä juttu tuo on. Jossakin vaiheessa sellainen roklatus kuului lämpenemisvaiheessa mutta lämmettyään loppui
kerrasta. Kuten myös tosiaan loppuu esim. noin 2500rpm - 3000rpm kohdilla tai kovenee kuormitettaessa kovasti. Tänään 100km/h ajettaessa kuuntelin sitä ääntä yli 200km.

Samanlainen ääni on kuulunut siitä asti kun laitoin uuden korkeapainepumpun sekä Delphi-tehdaskorjatut suuttimet. Tuota äänimaailmaa on nyt kuunneltu noin 30 000km eikä ole hiljentynyt tai pahentunut.

Moottori on 96KW/130hp -versio euro3 -luokituksella eli alipainesäätöisillä turbon siivillä.

Joo, tosiaan liittyy jotenkin moottorin ohjaukseen. Tässä hieman tarinaa kuinka se tuli todettua.....

Eli rupesin mittaamaan suuttimien ohivuotoja, paluuletkut irti, letkut suuttimista pullohin ja sitä rataa.
Ohivuoto oli todella pientä mutta pumppu vissiin päätti vetäistä ilmat paluulinjan kautta ja siitä se show alkoi.
Ei kun pumppua ilmaamaan starttaamalla ja suutinputkia raottamalla, no akkuhan siinä rytäkässä meni tyhjäksi.
Akun latauksen jälkeen jatkettiin ilmausta imupumpulla syöttöpumpun paluupuolelta (kuten tekevät liikkeessäkin) ja johan saatiin paine nousemaan jakotukilla 300 baariin, ruikkasi iloisesti polttoainetta suutinputkilta..... vaan käyntiin ei lähde ei ampumallakaan.

Saa...na!!!!!

Lupaa lupaa vaan ei käynnisty, no sitten lämpöanturin johdon irroittamalla kone lähti vaivoin käymään, melkoisen kalkatuksen säestämänä.
Pyörii juuri ja juuri, ei vastaa kaasuun jne.... no sitten tuli mieleen insinööri reset eli akunkenkä irti pariksi tunniksi kun kävin emännän töistä.
Kotiin tultua auto käynnistyi mutta alkuun ei ollut tyhjäkäyntiä ja kävi muutenkin aika huonosti, röpötti kaasua painaessa.
Aikansa kun sitä piti käynnissä niin tyhjäkäynti palasi ja alkoi vastaamaan kaasuun normaalisti, no eikun ajelemaan ja jonkin ajan kuluttua auto pelasi normaalisti tai oikeastaan paremmin kuin koskaan.
Esim. se mainitsemani terävä nakutus loistaa edelleen poissaolollaan.

Eli johtopäätös oli se, että akun kyykähtäminen täysin startatessa pisti bitit poikittain ECU:ssa ja "resetin" jälkeen ECU on nyt opetellut uudet arvot.
Voin tietysti olla väärässäkin mutta tämmöinen tuli mieleen ja sen opin ettei tuosta kyllä ainakaan päästetä tankkia koskaan tyhjäksi ;)
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo Mk3 2.0 TDCI käyntiääni (vm-06)

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Repmo kirjoitti:
Joo, tosiaan liittyy jotenkin moottorin ohjaukseen. Tässä hieman tarinaa kuinka se tuli todettua.....

Eli rupesin mittaamaan suuttimien ohivuotoja, paluuletkut irti, letkut suuttimista pullohin ja sitä rataa.
Ohivuoto oli todella pientä mutta pumppu vissiin päätti vetäistä ilmat paluulinjan kautta ja siitä se show alkoi.
Ei kun pumppua ilmaamaan starttaamalla ja suutinputkia raottamalla, no akkuhan siinä rytäkässä meni tyhjäksi.
Akun latauksen jälkeen jatkettiin ilmausta imupumpulla syöttöpumpun paluupuolelta (kuten tekevät liikkeessäkin) ja johan saatiin paine nousemaan jakotukilla 300 baariin, ruikkasi iloisesti polttoainetta suutinputkilta..... vaan käyntiin ei lähde ei ampumallakaan.

Saa...na!!!!!

Lupaa lupaa vaan ei käynnisty, no sitten lämpöanturin johdon irroittamalla kone lähti vaivoin käymään, melkoisen kalkatuksen säestämänä.
Pyörii juuri ja juuri, ei vastaa kaasuun jne.... no sitten tuli mieleen insinööri reset eli akunkenkä irti pariksi tunniksi kun kävin emännän töistä.
Kotiin tultua auto käynnistyi mutta alkuun ei ollut tyhjäkäyntiä ja kävi muutenkin aika huonosti, röpötti kaasua painaessa.
Aikansa kun sitä piti käynnissä niin tyhjäkäynti palasi ja alkoi vastaamaan kaasuun normaalisti, no eikun ajelemaan ja jonkin ajan kuluttua auto pelasi normaalisti tai oikeastaan paremmin kuin koskaan.
Esim. se mainitsemani terävä nakutus loistaa edelleen poissaolollaan.

Eli johtopäätös oli se, että akun kyykähtäminen täysin startatessa pisti bitit poikittain ECU:ssa ja "resetin" jälkeen ECU on nyt opetellut uudet arvot.
Voin tietysti olla väärässäkin mutta tämmöinen tuli mieleen ja sen opin ettei tuosta kyllä ainakaan päästetä tankkia koskaan tyhjäksi ;)
Hyvä että käyntiääni siistiytyi noinkin helposti.

Omassa Autocom ilmoittaa ajoittain viallisesta ECU:sta mutta katson sen Autocomin viaksi kun mitään havaittavaa vikakoodia eikä häirövaloa ole. Eikä olisi ensimmäinen kerta kun Autocom noin tekee mutta sellainen ilmiö automaattisesti pakkasella päälle menevästä tuulilasin lämmityksestä on, että se sytyttää kylmänä tyhjäkäynnillä latauksen merkkivalon koska tarvikelaturi ei jaksa tuottaa riittävää jännitettä.
Tuulilasi pelkästään haukkaa muistaakseni 60A virtaa plus kaikki muut tuohon päälle. Pelkkä uudelleenkäynnistys poistaa ongelman.

Tuo tankin pitäminen kohtuu täynnä on erityisen hyvä idea siksi, ettei tuossa Mondeossa ole siirtopumppua erikseen vaan korkeapainepumppu imee polttoaineen tankista. Ilma korkeapainepumpussa on tuhoisaa jo siksi että pumpun voitelu tulee polttoaineesta.
Vastaa Viestiin