Mondeo Mk3 TDCI koneen lämpiäminen vm-06

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Repmo
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Marras 2018 19:51

Mondeo Mk3 TDCI koneen lämpiäminen vm-06

Viesti Kirjoittaja Repmo »

Eli otsikon mukaisesta kulkineessa oli ongelmana se, että suuremalla vaihteella ajaessa lämmöt alkoi aina välillä nousemaan ja samalla lämmityslaite alkoi puhaltamaan kylmää.
Sitten kun vaihtoi pienempää pesään ja ajeli kierroksilla koneen lämmöt laski ja lämmintä alkoi tulla, eli vesipumppu vaihtoon.
Nuo ongelmat hävisi mutta nyt kone ei suostu lämpiämään kunnolla..... salavalikko näyttää moottorin lämpötilaksi 63 - 67 astetta ja lämmintä kyllä puhaltaa hyvin.
Kokeiltu uudella termarilla, ei vaikutusta, eikä kone lämpene sen kummemmin myöskään vanhalla termarilla jolla ennen nosti lämmöt puoleen väliin ennen vesipumpun vaihtoa. Myös öljynlauhduttimelle lähtevä vesiletku laitettu "puristimella tukkoon"
Kun kävin soratiellä antamassa monoa suht huolella niin silloin lämpö nousi hetkellisesti 81 asteeseen.

Mikä ihme tuohon nyt oikein iski vai eikö tuo TDCI lämpiä sen kuumemmaksi normiajossa.
Deippa
Viestit: 487
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Mondeo Mk3 TDCI koneen lämpiäminen vm-06

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Omakin monsku kävi aika kylmänä yleensä, mutta sittemmin luin jostain että siellä on toinenkin termari. Kun muistasin että missä, olikohan tuolla öljynlauhuttimen putkessa. Joka tapauksessa mulla oli käytännössä aina talvella ajossa eberi päällä (automaattisesti) että kabiiniin tuli tarpeeksi lämmintäilmaa, eli ei se normaali tila ollut.
S-MAX -10 TDCI 140hv
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo Mk3 TDCI koneen lämpiäminen vm-06

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Repmo kirjoitti:Eli otsikon mukaisesta kulkineessa oli ongelmana se, että suuremalla vaihteella ajaessa lämmöt alkoi aina välillä nousemaan ja samalla lämmityslaite alkoi puhaltamaan kylmää.
Sitten kun vaihtoi pienempää pesään ja ajeli kierroksilla koneen lämmöt laski ja lämmintä alkoi tulla, eli vesipumppu vaihtoon.
Nuo ongelmat hävisi mutta nyt kone ei suostu lämpiämään kunnolla..... salavalikko näyttää moottorin lämpötilaksi 63 - 67 astetta ja lämmintä kyllä puhaltaa hyvin.
Kokeiltu uudella termarilla, ei vaikutusta, eikä kone lämpene sen kummemmin myöskään vanhalla termarilla jolla ennen nosti lämmöt puoleen väliin ennen vesipumpun vaihtoa. Myös öljynlauhduttimelle lähtevä vesiletku laitettu "puristimella tukkoon"
Kun kävin soratiellä antamassa monoa suht huolella niin silloin lämpö nousi hetkellisesti 81 asteeseen.

Mikä ihme tuohon nyt oikein iski vai eikö tuo TDCI lämpiä sen kuumemmaksi normiajossa.
Siinä vesipumpun jalassa on öljynjäähdyttimen termostaatti joka on hyvä vaihtaa samalla kun vaihtaa vesipumpun (ja ohjaustehostimen pumpun).

Pikkutermostaatti maksaa noin 45€ Fordilla.
Avatar
czr96
Viestit: 114
Liittynyt: 09 Joulu 2013 09:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo Mk3 TDCI koneen lämpiäminen vm-06

Viesti Kirjoittaja czr96 »

mulla oma foordi aikoinaan "söi" noita öljynjäähdyttimen termareita. käytännössä vuosittain ois saanu vaihtaa. helppohan se hommana on.
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Repmo
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Marras 2018 19:51

Re: Mondeo Mk3 TDCI koneen lämpiäminen vm-06

Viesti Kirjoittaja Repmo »

czr96 kirjoitti:mulla oma foordi aikoinaan "söi" noita öljynjäähdyttimen termareita. käytännössä vuosittain ois saanu vaihtaa. helppohan se hommana on.
Kävin tänään tilaamassa lauhduttimen termarin. Toivotaan, että sillä alkaa lämmöt nousemaan.
Repmo
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Marras 2018 19:51

Re: Mondeo Mk3 TDCI koneen lämpiäminen vm-06

Viesti Kirjoittaja Repmo »

Repmo kirjoitti: Kävin tänään tilaamassa lauhduttimen termarin. Toivotaan, että sillä alkaa lämmöt nousemaan.
No niin... lauhduttimen termostaatti vaihdettu ja jo vain alkoi lämmöt nousemaan normaalisti. :)
Vastaa Viestiin