Termostaatin kotelo vuotaa (Focus mk1 2.0) + ilmastoinnin letkukin kusee

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Termostaatin kotelo vuotaa (Focus mk1 2.0) + ilmastoinnin letkukin kusee

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

No niin, pitikin vilkaista konehuoneen puolelle. :(

Viimeksi termostaatin kotelo meni vaihtoon n. 7 vuotta sitten ja silloin jäähdytysnestettä valui ihan kunnolla ja nilkutin kotipihaan kone vikamoodissa. Nyt jäähdytysnestettä tihkuu hitaammin, mutta jäähdytysnestettä katoaa ja kotelon alapuolella on paikat märkänä.

Tiivistettähän termostaatin kotelon ja koneen välissä ei ole eli sitä ei voi vaihtaa. Ruuvit ovat kireällä. Olisiko kotelo tälläkin kertaa murtunut? Hintaa uudella kotelolla olisi n. 176 €. :shock:

Mikään tiivisteliimaviritelmä ei taida toimia eli kotelo vaihtoon vai?
Ei viitsisi vain avatakaan sitä ja sitten todeta, että pitää kuitenkin tilata uusi kotelo ja odotella päivä pari ilman autoa.

Ilmastoinnin letku (kompressorilta lauhduttimelle) vuotaa sekin. Siitä alamutkan kohdalta tihkuu vihreää nestettä. Tuon vaihto + sijaisauto kustantaisi jo n. 580 €!!! Onko miten vaarallista autolle, jos lykkään ilmastoinnin vuodon korjaamista vajaan parin viikon päähän? (Älkää hiiskuko vihreille....)
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Termostaatin kotelo vuotaa (Focus mk1 2.0) + ilmastoinnin letkukin kusee

Viesti Kirjoittaja duckworth »

JiiHoo kirjoitti:No niin, pitikin vilkaista konehuoneen puolelle. :(

Viimeksi termostaatin kotelo meni vaihtoon n. 7 vuotta sitten ja silloin jäähdytysnestettä valui ihan kunnolla ja nilkutin kotipihaan kone vikamoodissa. Nyt jäähdytysnestettä tihkuu hitaammin, mutta jäähdytysnestettä katoaa ja kotelon alapuolella on paikat märkänä.

Tiivistettähän termostaatin kotelon ja koneen välissä ei ole eli sitä ei voi vaihtaa. Ruuvit ovat kireällä. Olisiko kotelo tälläkin kertaa murtunut? Hintaa uudella kotelolla olisi n. 176 €. :shock:

Mikään tiivisteliimaviritelmä ei taida toimia eli kotelo vaihtoon vai?
Ei viitsisi vain avatakaan sitä ja sitten todeta, että pitää kuitenkin tilata uusi kotelo ja odotella päivä pari ilman autoa.
Kyllä Blacktopissa on tiiviste termarikotelon ja koneen välissä, se vaan siellä kotelon urassa, iso kuminen "o-rengas"- tyylinen, mitä omasta koneesta hypistelin. Yksi vaihtoehto voisi tietysti olla että hommaat uuden tiivarin ja varoiksi vaikka käytetyn termarinkopan, jos käykin irrottaessa ilmi että oliskin halki se paikallaan oleva.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Termostaatin kotelo vuotaa (Focus mk1 2.0) + ilmastoinnin letkukin kusee

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

duckworth kirjoitti:
Kyllä Blacktopissa on tiiviste termarikotelon ja koneen välissä, se vaan siellä kotelon urassa, iso kuminen "o-rengas"- tyylinen, mitä omasta koneesta hypistelin. Yksi vaihtoehto voisi tietysti olla että hommaat uuden tiivarin ja varoiksi vaikka käytetyn termarinkopan, jos käykin irrottaessa ilmi että oliskin halki se paikallaan oleva.
No niinpäs onkin ja niin on minunkin muisti aika lyhyt. :D Täältä YouTube-videolta tiiviste näkyy: https://www.youtube.com/watch?v=XoQqWAZ0mLI

Tilasin jo uuden kotelon ja ihmettelen sitten varaosa kourassa tarkemmin miksi homma kusee. Noissa on tiivisteen ympärillä liian pieni materiaalivahvuus ja muovin haurastuttua se murtuu ja tiiviste pääsee pullahtamaan pois paikaltaan.

Ilmastoinnin kanssa pitää vielä miettiä voisiko tyhjennetyn (tai tyhjentyneen) järjestelmän letkun vaihtaa itse...
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Termostaatin kotelo vuotaa (Focus mk1 2.0) + ilmastoinnin letkukin kusee

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Termarin kotelo on vaihdettu ja nyt seuraan pysyvätkö nesteet sisällä. En ehtinyt tarkemmin tutkia vanhaa koteloa ja siksi en voi sanoa mistä kohtaa se vuoti.

Ilmastoinnin letku on sen verran helpossa paikassa ja ruuvitkin tuntuvat lähtevän auki, että vaihdan letkun itse ja sitten vien ilmastoinnin täytettäväksi. Fordilla letku maksaisi 296,50 € :o ja siksi tilasinkin uuden letkun Autodocista (88,11 € + toim.kulut 10,95 €).

Varaosasivustot tarjoavat rekisteritunnuksellani kahta eri letkuvaihtoehtoa, joista toinen paljastui 1.4/1.6:n letkuksi, kun tarkemmin Googlasin ja katsoin valokuvia. Aika saman näköisiähän nuo ovat, mutta 2-litraisen letkut lähtevät kompressorilta hieman eri suuntaan. Tilasin VEMO:n koodin V25-20-0036 (Fordin koodeja tälle on useampi, esim. XS4H19D850BD).

edit: Ja nyt on aineetkin järjestelmässä.

Kyllä sinne menikin ainetta:
R134a-kylmäaine 740 g
Öljyä 20 ml
UV-väriane
Laskua ilmastointihuollolle aineineen tuli 89 €, mielestäni ei paha hinta siihen nähden, että kylmäainetta meni noin paljon. Yhteensä ilmastoinnin letkun vaihto maksoi yhteensä 188,06 € osineen, aineineen ja töineen.
Vastaa Viestiin