Mondeo Mk3 V6 2,5l tehot hukassa *Ratkaistu*

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
_Bandit_
Viestit: 14
Liittynyt: 26 Huhti 2017 19:10

Mondeo Mk3 V6 2,5l tehot hukassa *Ratkaistu*

Viesti Kirjoittaja _Bandit_ »

Eli autona tuollainen Mondeo StW V6, vm 2005 ja 2,5 litrainen bensa, Jatcon JF506e automaattilaatikolla. Vikana seuraavanlainen paketti:

Normaalissa kaupunkiajossa toimii kohtalaisesti, hieman nuhaisempi kuin vastaava porrasperä (2,5l V6 vastaavalla automaatilla sekin) mutta moottoritielle mennessä tehot täysin hukassa, eli kaasu pohjassa ääni vain kasvaa, koneen kierrokset ei nouse (ainakaan nopsaan) ja vauhtikaan ei huimasti lähde nousemaan. Joskus pysyy hyvin satasessa, mutta ylämäissä alkaa meno hyytymään huomattavasti.

Jos automaatti on D:llä niin laatikko yrittää vaihtaa pienemmälle (poljin pohjassa), 5>4>3 ja kierrokset vain nousee. Jos valintamoodissa, jossa ratista pystyy +/- vaihtamaan itse, niin ei vaihda, mutta tehojakaan ei ole.

Vaihdettu / korjattu / havaittu seuraavia:
- Tulpat vaihdettu tänään, tulpanjohdot tarkistettu, puola tarkistettu (ei ehditty koeajaa)
- Meni päästöistä läpi ja leimattukin juuri, joten ei vikakoodeja, yms.
- Imuilmaletkusta korjattu koneen eteen lähtevä letku, siinä oli vuoto. Ei vaikutusta. Uusi ilmansuodatin tietty, uusi polttoainesuodatin, jne.
- Putkistoa tarkistettu tänään, etummaisin joustopalje rikki (putkisto liikkuu kaasua painaessa huomattavasti taaksepäin, mutta ei käsittääkseni vuoda, vaan vain palje joustaa). Katalysaattori ei kolissut että sisuskalut olisi entisiä tai poikittain putkessa, pakokaasutkin tuntuvat virtaavan hyvin pihalle. Katalysaattoria ei saa "helposti" irti tarkistettavaksi, kaikki pultit ruostuneita niin, etteivät lähteneet irti (ja vaikea paikka rälläköidä)
- Tyhjäkäyntiä käy hyvin, ei muita imuilmavuotoja, parkilla ottaa helposti siihen 4000rpm rajoittimeen kuten toinenkin Mondeoni, eli kone kiertää ilman kuormaa.
- Jarrut ei laahaa, automaattilaatikossa uudet öljyt (automaattilaatikon luistoakin epäilin, mutta käsivalinnallakaan ei ota kierroksia niin että luistoa tuntuisi)

Googlella antaa vastaavia ongelmia mm. tukkoisista katalysaattoreista, IMRC paketista, tulpista ja tulpanjohdoista, imuvuodoista, bensapumpuista, yms, jne:
https://www.rac.co.uk/forum/showthread. ... bove-60mph
https://www.stdrivers.co.uk/forum/topic ... ower-imrc/
http://talkford.com/community/topic/147 ... -rpm-help/

Mistähän sitä lähtisi purkamaan ongelmaa? Kauhean yleinen tuntuu olevan näissä. Tarkoitus huomenna harkita rälläköikö katalysaattorin pultit irti ja ottaa tarkastukseen, tarkistaa tuon IMRC - paketin ja keräilee lisää dataa miten käyttäytyy.
Viimeksi muokannut _Bandit_, 14 Syys 2018 02:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Mondeo Mk3 V6 2,5l tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Veteliskö pumppu viimeisiään tai suuttimet tukossa.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
_Bandit_
Viestit: 14
Liittynyt: 26 Huhti 2017 19:10

Re: Mondeo Mk3 V6 2,5l tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja _Bandit_ »

Eipä ollut suuttimet, rälläköin sitten tuon pääkatin irti tuolta (viisi pulttia, kaikki niin ruosteessa että pyörähti - lambdakaan ei irronnut, eli oli helpompi ottaa irti liitin siitä metrin päästä alta kuin alkaa irroittelemaan) ja kurkkasin sisälle, kun tuo joustopalkeen liike vaikutti siihen, että olisi tukossa, niin paljon koko putkisto liikkui kun antoi kaasua paikallaan (kunnon kaasu pohjaan - ylös - pohjaan, niin kuului klonk kun joustopalje plus väsynyt kannatinkumi jousti niin paljon, että koko putkisto osui takana palkkiin):

Kuva

tuollaista glitteriä täynnä - katin kennosto itsessään täysin ehjä, mutta joko primäärikatista kuoriutunut tavaraa tai sitten tuosta joustopalkeesta lähtenyt irti. Auton käyttö roheine soundeineen ilman kattia ja vaimentimia putsasi kaikki loput tavarat pakosarjasta eteenpäin ja itse sekundäärikatille varovainen rapsutus kiinnijääneestä tavarasta, puhallus paineilmalla varovasti molempiin suuntiin ja takaisin paikalleen. Samalla järempi kannatinkumi. Ei ota enää kiinni putkisto palkkeihin, ei jousta niin paljoa ja mikä parasta - nyt sitten löytyikin tehot taasen! Eli internetin ihmeellinen maailma oli jotenkuten oikeassa, kun sanoi että nuo primäärikatit joskus kuoriutuvat tuolla imusarjassa ja sekundäärikatti tukkeutuu ja hajoaa siitä palasiksi sitten. Onneksi vielä itsellä ehjä. Pakokaasutesteistä katsastuksessa kirkkaasti läpi vastikaan vaikka sama vika, jne.

Ainoa vika on, että kaasu pohjaan motarilla ja vaikuttaa kuin olisi remmiahdettu, eli jokin alipaineletku nyt vielä viheltää täyskaasulla. :thumbup:

Oh well - :ford:

Osaako joku sanoa mikä on tuon imuputkesta moottorin eteen lähtevän kovamuoviletkun FINIS-koodi? Eli tuo letku, mikä lähtee imuputkesta ennen ilmamassamäärämitta-anturia ja kiertää sieltä vesipumpun hihnan takaa kanteen, tms. Letkusta on kaikki tekstit lähteneet molemmista autoista.
arivilen
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Marras 2019 19:58

Re: Mondeo Mk3 V6 2,5l tehot hukassa *Ratkaistu*

Viesti Kirjoittaja arivilen »

Tervehdys. Hyvä kirjoitus täynnä asiaa. Vaihdoitko vain joustopalkeen ja jos niin mistä hankit? Minulla autossani täysin sama vika. Joustava liitoshan tulisi putken 1307890 mukana mutta koko hässäkkä hirveän hintava. Takakatin sinällään saa esim. Englannista kohtuu hintaan. Alle 100€
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mondeo Mk3 V6 2,5l tehot hukassa *Ratkaistu*

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

kun sanoi että nuo primäärikatit joskus kuoriutuvat tuolla imusarjassa

Anteeksi että sotkeudun asiaan mutta ei ole koskaan tullut kattia vastaan imusarjassa...
Pakopuolelta olen niitä löytänyt...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo Mk3 V6 2,5l tehot hukassa *Ratkaistu*

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Voisiko se sitten olla joku pakosarja, ehkä... :?:
Vastaa Viestiin