Sierra 2.0i doch -92 päästöt pielessä, ideoita?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tiou
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Elo 2018 19:33

Sierra 2.0i doch -92 päästöt pielessä, ideoita?

Viesti Kirjoittaja tiou »

Eli Sierran leima jäi päästöistä kiinni 4kk seisonnan jälkeen. Arvot seuraavat:

Tyhjäkäynnillä
CO%: 0,41 (OK)
CO2: 13,40 (OK)
HC ppm: 166 (X)
O2: 2,02 (OK)

Kierroksilla
CO%: 0,7 (X)
CO2: 13,80 (OK)
HC ppm: 52 (OK)
O2: 1,20 (OK)

Lambda 1,035 (X)

Eli rikkaalla tuntuisi käyvän. Auto kyllä muuten käy ja kukkuu niinku pitää. Ei huomaa mitään eroa normaaliin ajossa tai tyhjäkäynnillä.

Sit muutamia omia tutkimuksia:

Ennen seisontaan laittamista sain pakkasella katkastua jarrutehostimen imuletkun imusarjan päästä ja jesarikorjauksella sain vähän noita ylempiä lukuja huonommat arvot (tyhjäkäynnin CO% oli sillon myös liian korkea). Sit ylläolevat, käytännössä samat arvot tuli sen letkunpään massauksella. Ei siis luulisi olevan siitä kiinni. Tokalla kerralla myös ajelin koneen varmasti kuumaks.

Lambda kun oli kans hieman pielessä niin päätin ekana sen tilalle vaihtaa tarvikeanturin -> HC arvot nousi 300 tienoille ja muutkin meni vaan huonompaan suuntaan. Nyt on kiinni toinen käytetty fordin orkkislambda, en oo vielä arvoja testannut sillä.

Oon kattonu ECUN vikakoodit ja ei ollu nykyisiä eikä vanhoja virheitä. Testasin vielä ottamalla kaikki anturit irti niin kyl se heti alko niistä herjaamaan normaalisti. Vois siis kuvitella et ei ainakaan mikään anturi oo ihan mykkä. Kaikkien irrottaminen vaikutti kans suoraan käyntiin paitsi ehkä veden lämpötila-anturista ei tullu suoraan mitää feedbackkia.

Tulpan johdot on pari vuotta vanhat, tulpilla ajettu muutama tuhat kilsaa, mutta kolmospytyn tulpassa oli vähän valkosta väriä verrattuna muihin, jotka oli täysin OK. Puristuspaineet on mitattu ja ne oli: 1. 9.5bar, 2. 9.6bar, 3. 8.4bar, 4. 9.4bar. Eli kolmospytyssä barin alempana paineet. Mistäs se vois kertoa, kansipahvi? Voikohan vaikuttaa päästöihin.. Jäähdytysnestettä on joutunu sillon tällöin lisäilee.

Luin kans foorumilta, että jarrusylinterin ja tehostimen väliset tiivisteet saattaa näissä vuotaa, mutta voikos sitä jotenkin todentaa päällepäin? Pitäiskö jarrunestettä vuotaa sylinteriin tai vastaavaa? (ei ainakaan tässä ollu sinne valunu). Jarrunestettä oon kyllä pari kertaa joutunut lisäämään enkä oo keksinyt mihin sitä häviää. Hyvin toimii muuten jarrut.

Katti ei kolise eikä tunnu tukkoiselta. Sitä en oo irrotellu.

Onko kellään ideoita, mistä voisi johtua? Edelliskatsastuksen jälkeen ei oo tosiaan muuta tehty autolle kun vaihdettu takaäänenvaimennin, tulpat sekä katkaistu ja korjattu se imuletku.
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Sierra 2.0i doch -92 päästöt pielessä, ideoita?

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

ettei olis kansivika? sukulaisella kävi niin paljon ajetussa dokissa... rikas seos taas voikin johtua mistä vaan kun on auto seisonu,ensiksi vaihtaisin bensat tankkiin jossiellä ei ole ollu säilytysainetta?
Tuntuu aika oudolta jos ei ole vikakoodeja vaikka vikaa on,eikö ne sitten tallennu sinne ollenkaan,eli on ollu se lamda anturi rikki,sehän siellä seoksia haistelee.
Mullaon sama propleemia 1,6 CVH Sierran kanssa mutta eripäin,laihalal käy mutta putkenpäässä palamattomia kaasuja liikaa,eikä kukaan tiedä miksi?
Ja sitten jarrupääsylinterin JA jarrutehostajan välissä ei ole mitään tiivisteitä,ihan on omat tiivisteet pääsylinterissä ja tehostajassa,molemmat voi vuotaa yhdessä tai erikseen,jos pääsylinteri vuotaa niin se vuotaa juurikin sinne tehostajaan ja sen huomaa sieltä.
Jos sulta katoaa jotain nestettä niin etsippä vuotokohta,mitään kun ei normaalisti pidä kadota ihan päivittäin.
TaneRock
Viestit: 29
Liittynyt: 20 Maalis 2017 14:53

Re: Sierra 2.0i doch -92 päästöt pielessä, ideoita?

Viesti Kirjoittaja TaneRock »

Mulla myös omassa "pitkäkatos" oli ongelmia pakokaasuarvojen kanssa (arvot jotakuinkin samat kuin sulla), hieman huijaamalla saatiin arvot kohilleen. Kunnes koitti päivä kun rupes käymään kolmella pytyllä, eiku tutkimaan vikaa. Ensi diagnoosi oli 4:sen pakovena palanu, ja eiku kansi pois. Venttiilis ei ollu vika, vaan nostin oli yhtäpuuta. Purin nostajat ja kuinka ollakkaan paskaa täynnä, yhen käytetyn nostajan vaihdoin jämähtäneen tilalle (tuli pari täydellistä kantta ostettua nostajan takia :lol: :lol: ). Lambdasta antoi mullakin vikakoodia ennen kansi jumppaa. Jäähdytysneste hävikki voi johtua myöskin vuotavasta jäähdyttimestä, lämppärin kennosta, vesipumpusta, letkujen liitoksista, lohkolämppäristä... Jarruneste säiliön ja pääsylinterin väliset kumit voi myöskin tihkuttaa nesteen "pihalle".
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sierra 2.0i doch -92 päästöt pielessä, ideoita?

Viesti Kirjoittaja nestori »

Tarkista / vaihda moottorinlämpötila anturi jos muut on poisrajattu. Foorumilta löytynee juttua, oma kävi rikkaalla anturivian takia. Ja ei meinaa mitään vaikka mittaristolla lämpötilat olisi ok, eri anturit.
Kuga PHEV
tiou
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Elo 2018 19:33

Re: Sierra 2.0i doch -92 päästöt pielessä, ideoita?

Viesti Kirjoittaja tiou »

Unohtui tänne aiemmin päivitellä, mutta tosiaan syylliseksi osoittautui katalysaattori, joka oli vuoden sisällä onnistunut tyhjenemään täysin. Sen vaihdettua meni (yllättäen) ekalla läpi. Laitoin vielä alkuperäisen lambdan paikalleen.
Vastaa Viestiin