Se ikuinen esson baari kinastelun aihe, öljyt...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Foordilainen
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Elo 2018 22:41

Se ikuinen esson baari kinastelun aihe, öljyt...

Viesti Kirjoittaja Foordilainen »

Tervehdys foorumi

Päätin vasta nyt vuosien jälkeen tehdä käyttäjätunnukset tänne. Paljon asioita selvennyt tämän foorumin kautta ja monivuotisena foordilaisena alkanu tulla jo merkki uskollisuutta kehiin :)

Mut tämä ns. iki kinastelu aihe. Oma koslani, -08 1.6tdci koneella varustettu voimanpesä, tarttee minun lisäksi hieman asiantuntevaa faktaa öljyistä.

Tässä askarruttanut sellanen seikka eli tuo 5W-30 moottoriöljyt. Joo kyllä, yleinen viskositeetti luokka mm. omalle edesmenneelle zetecille ja nykyiselle myllylle mut onko kukaan uskaltanut käyttää 0w-30 luokan öljyjä? Tuossa ainoa mikä askarruttaa niin suomen talvet on kylmiä ja pyrin pitämään myllyn kunnossa ainakin öljyjen osalta mut voiteleeko nyt tuo suositeltu 5w-30 paremmin vai hieman notkeampi 0w-30 ajatellen kylmäkäynnistyksiä? kiitokset etukäteen :)
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Se ikuinen esson baari kinastelun aihe, öljyt...

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Suurin ero noissa kahdessa viskositeetissa lienee alimmassa pumpattavuudessa joka on 5W -öljyllä -35C astetta ja 0W -öljyllä -40C astetta.

Onko Ford Formula 5W-30 öljyssä jotakin vikaa...?
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Se ikuinen esson baari kinastelun aihe, öljyt...

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Tuore öljy toimii myös paremmin pakkasilla, joten voit myös vaihtaa uudet ford formula f 5w-30 öljyt talven kynnyksellä.
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Se ikuinen esson baari kinastelun aihe, öljyt...

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

eroa on myös sillä lämmitätkö autosi aamulla kun kovat pakkaset ja ajatko kuinka pitkäää matkaa ja mikä on öljynvaihtoväli,öljy speksit kyllä selviää kun menee sinne oikeaan varaosaliikkeeseenkin,baarit ei ole oikea paikka niiden hakuun,siellä ne olevinaan kaikki tietävät on mutta onko monikaan heistä mitään t ehny,ainakaan mykyaikana??
edesmenny tuttavanikin tiesi vain vanhojen autojen jutut uusita harvemmin
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Se ikuinen esson baari kinastelun aihe, öljyt...

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Itse laitoin Redlinen 5w-30 öljyt kokeeksi Mondeooni kun halvalla sain, hyllyllä on vielä yhteen vaihtoon purkkeja ja viime talvi kyllä meni ihan hyvin tosin 550w lohkolämppäri auttoi varmaan jotain...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
AM971
Viestit: 52
Liittynyt: 28 Joulu 2012 21:20

Re: Se ikuinen esson baari kinastelun aihe, öljyt...

Viesti Kirjoittaja AM971 »

Varmaankin tuo 0W-30 voitelee paremmin kylmäkäynnistyksessä, minkä verran, se lienee hankalampi sanoa. Itse olen käyttänyt viimeisen 10 vuotta 200 tkm, tuota Fordin Formula öljyä ja hyvin on pelannut moottorit. Itse en ole kokenut tarpeelliseksi vaihtaa öljylaatua.
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Se ikuinen esson baari kinastelun aihe, öljyt...

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Riippuu myös, missä päin Suomea asuu. Etelä-rannikolla vai lapin korvessa ilman sähköä (esilämmitystä).
Hampered
Viestit: 302
Liittynyt: 13 Helmi 2017 07:51

Re: Se ikuinen esson baari kinastelun aihe, öljyt...

Viesti Kirjoittaja Hampered »

Mitäs öljyjä porukka on laittanut tuohon 1.6tdci koneeseen? Onko fordin formula käypää tavaraa vai suositteko siihen jotain muuta?
:ford: Focus 1.6ti-vct Titanium -11 (mk3)

Entiset
:ford: Focus 1.6tdci Econetic -09 (mk2 Facelift)
:ford: Focus 1.6ti-vct Ghia -06 (mk2)
:ford: Mondeo 1.8i Ambiente -00 (mk2)
:ford: Focus 1.6i Ambiente -04 (mk1 Facelift)
Avatar
czr96
Viestit: 114
Liittynyt: 09 Joulu 2013 09:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Se ikuinen esson baari kinastelun aihe, öljyt...

Viesti Kirjoittaja czr96 »

minä oon päästellyt omalla 2 litrasella dieselillä tällä: http://www.tarvikkeet.fi/tuote/12286/5w ... w-30-fo-5l

Käsittääkseni samaa litkua ku Ford Formula 5W-30
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Hampered
Viestit: 302
Liittynyt: 13 Helmi 2017 07:51

Re: Se ikuinen esson baari kinastelun aihe, öljyt...

Viesti Kirjoittaja Hampered »

czr96 kirjoitti:minä oon päästellyt omalla 2 litrasella dieselillä tällä: http://www.tarvikkeet.fi/tuote/12286/5w ... w-30-fo-5l

Käsittääkseni samaa litkua ku Ford Formula 5W-30
Kiitos vinkistä :D kai sitten jatketaan tuolla ford formulalla kun aikaisemmissa ainakin hyvin toiminut :thumbup: tosin ovat olleet bensavehkeitä :D
:ford: Focus 1.6ti-vct Titanium -11 (mk3)

Entiset
:ford: Focus 1.6tdci Econetic -09 (mk2 Facelift)
:ford: Focus 1.6ti-vct Ghia -06 (mk2)
:ford: Mondeo 1.8i Ambiente -00 (mk2)
:ford: Focus 1.6i Ambiente -04 (mk1 Facelift)
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Se ikuinen esson baari kinastelun aihe, öljyt...

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Kunhan riittävät luokitukset löytyy ja on tunnetun valmistajan.
Parempaakin saa käyttää.
_Bandit_
Viestit: 14
Liittynyt: 26 Huhti 2017 19:10

Re: Se ikuinen esson baari kinastelun aihe, öljyt...

Viesti Kirjoittaja _Bandit_ »

Tuolla oli tuo toinenkin ketju: viewtopic.php?f=3&t=26400 Mondeon öljyistä, mutta melkein sama mitä sinne eli:

- Koska viskositeetti ei ole laatuluokitus, kannattaa varmistaa että öljy täyttää laatuluokitukset, jotka useimmissa Fordeissa ovat (5W-30) WSS-M2C-913-C/D. A ja B ovat vanhentuneita ja C/D käyvät alaspäin (pl. Ecoboostit ja Focuksen tietty 2,0l Dieselit)
- Tuon Ford Formula F:n lisäksi hyviä tunnettuja merkkejä ovat mm. Castrol Magnatec A5, Mobil 3000 Formula FE, Total Quartz Future NFC ja Comman X-Flow / X-Tech. Eroja ZDDP-lisäaineistuksessa ja kokonaistuhkan määrässä, tietysti myös muissa lisäaineistuksissa mutta ne ovat aika pitkälti tehdassalaisuuksia.. Markkinointipuheet kannattaa jättää oikeastaan sikseen, kaikissa Max-lifeissä yms. on yleensä erona vain pienet määrät lisäaineistuksia, sama baseoil suurimmassa osin.
- Vaihtaa sen suodattimen hyvälaatuiseen jokaisen öljynvaihdon yhteydessä ja vaihtaa niitä öljyjä tarpeeksi usein, niin ei ongelmia pitäisi olla. Öljyt säilyvät purkissa helposti 5 vuotta valmistuspäivästä, mutta koneeseen kaadettuna ei.
Vastaa Viestiin