Focus mk2 1,6Ti-vct noussut kulutus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Hampered
Viestit: 302
Liittynyt: 13 Helmi 2017 07:51

Focus mk2 1,6Ti-vct noussut kulutus

Viesti Kirjoittaja Hampered »

Terve... En tiedä olenko turhaan huolissani vai mistä lie johtuu. Olen omistanut kyseisen focuksen nyt noin 1,5 vuotta ja 50tkm. Alkuun keskikulutus oli luokkaa 7,2l/100km vaikka ajo oli välillä vähemmän taloudellista. Nyt kuitenkin viimeisen vuoden ajan kulutus on pikkuhiljaa noussut riippumatta ajotyylistä ja on erittäin vaikeaa saada kulutus pysymään alle 8l/100km. Tein pidemmän reissun tällä viikolla ja keskikulutus 500km maantieajolla oli 7,1l/100km. Aiemmin maantiekulutus on ollut noin 6,5l/100km...

Välillä myös tuntuu että kone ei jaksa vääntää alle 3500t/rpm juuri ollenkaan. Isommilla kierroksilla esimerkiksi moottoritiellä vääntöä on, mutta kiihdytys moottoritielle on vaivalloista ja vaihteet saa vedättää loppuun asti ja myös siksi on kulutus erittäin korkeaa...

Huoltoja olen tehnyt säännöllisesti.
Auton ostettuani mittarissa oli 153tkm ja tuolloin vaihdoin ilmanputsarin. Öljyt ja öljynsuodattimen olen vaihtanut noin 10tkm välein. Tulpat ja tulpanjohdot viimeksi 180tkm kohdilla... Raitisilmasuodatin samoihin aikoihin. Ilmastointia en ole huollattanut mutta kylmää puhaltaa...

Jakohihnan vaihtoon olisi matkaa vielä noin 50tkm. Autolla nyt rullattu 199tkm.

Vinkkejä ja muiden kokemuksia kulutuksen kurissa pitämiseen otetaan vastaan!
:ford: Focus 1.6ti-vct Titanium -11 (mk3)

Entiset
:ford: Focus 1.6tdci Econetic -09 (mk2 Facelift)
:ford: Focus 1.6ti-vct Ghia -06 (mk2)
:ford: Mondeo 1.8i Ambiente -00 (mk2)
:ford: Focus 1.6i Ambiente -04 (mk1 Facelift)
transu83
Viestit: 36
Liittynyt: 26 Kesä 2018 12:19

Re: Focus mk2 1,6Ti-vct noussut kulutus

Viesti Kirjoittaja transu83 »

se on fordi menny jo tehtaalla pilalle ku tehty koko merkki..ja kulutukseen lisäten,että kaasujalka se määrittelee kulutuksen :D
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Focus mk2 1,6Ti-vct noussut kulutus

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Jos menee katsastuksessa päästöistä läpi niin ei hätää, jos ei niin ehkä lambdaa vaihtoon. Rikkinäisellä lambdalla kulutus olisi kyllä tod. näk. paljon kovempi.
Hampered
Viestit: 302
Liittynyt: 13 Helmi 2017 07:51

Re: Focus mk2 1,6Ti-vct noussut kulutus

Viesti Kirjoittaja Hampered »

Noh nyt kun ilmat hiukan viilenneet kulutus on taas normalisoitunut... Kai nuo helteet ja ilmastoinnin jatluva huuto täysillä tekevät tehtävänsä...

Iski kuitenkin autokuume ja viikonpäästä olisi minulle "uuden" focuksen luovutus :D vm. 2009 farkku 1.6tdci koneella... :D
:ford: Focus 1.6ti-vct Titanium -11 (mk3)

Entiset
:ford: Focus 1.6tdci Econetic -09 (mk2 Facelift)
:ford: Focus 1.6ti-vct Ghia -06 (mk2)
:ford: Mondeo 1.8i Ambiente -00 (mk2)
:ford: Focus 1.6i Ambiente -04 (mk1 Facelift)
Vastaa Viestiin