Auto on mk2 facelift Focus, 100hp 1.6 moottorilla, reilu 200 tkm. Kevään mittaan muutamaa asiaa pohtinut kyseisessä kulkupelissä.
- Autolla ajetaan melko harvoin, esim. viikon seisomisen jälkeen ensimmäisessä liikkeellelähdössä kytkin joskus ravistaa lievästi. Voiko olla kosteuden kertymistä kytkinlevyyn? Lämpimäksi ajettuna kytkin ei täristä.
- Kytkimen kiinniottokohta on aivan polkimen yläpään viimeisen sentin kohdilla. Onko aihetta varautua kytkinremonttiin? Olen kokeillut vetää mäkeen 5. vaihteella esim. 40km/h vauhdista, eikä ala luistamaan. Ei luista myöskään jos yrittää lähteä paikaltaan 2. vaihteella käsijarru kytkettynä, vaan auto sammuu.
- Täyskaasukiihdytyksessä tekee harvoin muutamia pieniä nykäyksiä/epäröintejä. Ainakin noin 3000rpm kohdalla olen huomannut pienen nykäisyn.
- Normaalissa kiihdytyksessä pienissä nopeuksissa auto joskus nykii hieman, ja tuntuu että kiihtyvyys on vaisua
- Kierrokset laskevat hitaasti 1. vaihteelta 2. vaihteelle vaihtaessa. Ominaisuus vai vika? Ainakin joissain autoissa tämä on ilmeisesti ihan suunniteltu ominaisuus? Omaa ajoa se hankaloittaa, kun on tottunut kytkemään 2. vaihteen nopeasti, mutta aika hankalaa kun kierrokset pysyttelevät liian korkealla.
- Autolla peruutettaessa ilman että koskee kaasupolkimeen, auto meinaa välillä sammahtaa/kierrokset laskevat liian alas. Ominaisuus vai vika?
Kiitos etukäteen jo avusta.
Focus mk2 kytkin- ja muita pikkuvikoja?
Focus mk2 kytkin- ja muita pikkuvikoja?
Viimeksi muokannut Ewottaja, 25 Heinä 2018 08:30. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Focus mk2 kytkin- ja muita pikkuvikoja?
Vaihda tulpat ja kurkkaa samalla onko tulppien juuressa kosteutta. Lasinpesuneste voi valua venttiilikopan päälle, juttua löytyy haulla tältäkin foorumilta. Sit vaan kovaa ajoa ja lisää kaasua peruuttaessa.
Kuga PHEV
Re: Focus mk2 kytkin- ja muita pikkuvikoja?
Tulpat vaihdettu aivan äskettäin. Lasinpesusuuttimet vaihdettu jo aiemmin MK3 Focuksen uudemmanmallisiin suuttimiin, liekö näissä samaa vikaa kuin vanhoissa? Täytyy tarkastaa näkyykö nestettä tai ruostetta tulpankannoissa.
-
- Viestit: 273
- Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25
Re: Focus mk2 kytkin- ja muita pikkuvikoja?
Kytkin voi olla kulunut tai muutoin viottunut tai sitten se on vain ominaisuus joka ei poistu.
Omaan vanhaan Escoon vaihdettiin aikoinaan koko kytkin paketti samalla kun loota oli auki,kytkin kun otti hätäsesti kiinni ja oikeen jurahti/ravisti varsinkin jos pakilla mäkeen lähti,tulos: ei mitään vaikutusta ollu vaikka kytkimen vaihtoi.
Sulla epäilen kummiskin että jotain hämärää kytkimessä on,jos vähän ajaa voi olla booreissakin ruostetta ja levy takertelee eikä liiku hyvin.
Sierraan vaihdettiin vuosi sitten kytkin paketti kun ei aina irrottanu,mitään silmin nähtävää vikaa siellä ei ollu,mutta kytkimen toiminta muuttui paljon herkemmäksi,muutamia kertoja on silti ollut lähellä ettei ole irrottanut,se voi johtua automaattisäädön takertamisesta tai juurikin ajamattomuudesta ja varsinkin korkeammilla tyhjäkäynti kierroksilla.
Mulla ollu Fordin kytkimistä hiukka heikkoja kokemuksia,luistamaan niitä Ei saa mutta kaikkea mahdollista muuta ne sitten onkin tehny ja yleensä kun kaiken uusii saa mielensä rauhan heh!
Tuohon kierrosten pelleilyyn tuli mieleen että onko kaikki ok,koska katsastettu onko seokset ok,mullapa Sierrassa kierrokset seilaa sinne tänne ja päästötkin sen mukaiset,no tää onkin 1-pisteruiskun ongelmia,mutta on niitä digiboxeja Focuksessakin.
Omaan vanhaan Escoon vaihdettiin aikoinaan koko kytkin paketti samalla kun loota oli auki,kytkin kun otti hätäsesti kiinni ja oikeen jurahti/ravisti varsinkin jos pakilla mäkeen lähti,tulos: ei mitään vaikutusta ollu vaikka kytkimen vaihtoi.
Sulla epäilen kummiskin että jotain hämärää kytkimessä on,jos vähän ajaa voi olla booreissakin ruostetta ja levy takertelee eikä liiku hyvin.
Sierraan vaihdettiin vuosi sitten kytkin paketti kun ei aina irrottanu,mitään silmin nähtävää vikaa siellä ei ollu,mutta kytkimen toiminta muuttui paljon herkemmäksi,muutamia kertoja on silti ollut lähellä ettei ole irrottanut,se voi johtua automaattisäädön takertamisesta tai juurikin ajamattomuudesta ja varsinkin korkeammilla tyhjäkäynti kierroksilla.
Mulla ollu Fordin kytkimistä hiukka heikkoja kokemuksia,luistamaan niitä Ei saa mutta kaikkea mahdollista muuta ne sitten onkin tehny ja yleensä kun kaiken uusii saa mielensä rauhan heh!
Tuohon kierrosten pelleilyyn tuli mieleen että onko kaikki ok,koska katsastettu onko seokset ok,mullapa Sierrassa kierrokset seilaa sinne tänne ja päästötkin sen mukaiset,no tää onkin 1-pisteruiskun ongelmia,mutta on niitä digiboxeja Focuksessakin.
Re: Focus mk2 kytkin- ja muita pikkuvikoja?
Itse olen sillä asenteella aina ollut, että jos ei luista niin ei kannata korjailla. Joskus oli Japanilainen auto, koko 3-4 vuoden omistusajan tärisytti kytkin, eikä muuttunut miksikään tuossa ajassa. Taitaa olla että kannattaa vain seurailla tilannetta.
Auto on katsastettu keväällä, ei vikoja. Auto ei anna vikakoodeja ja kierrokset ei seilaa ajossa tai tyhjäkäynnillä. Lähinnä tuota satunnaista kiihdytyksessä nytkähtelyä ja pientä voimanpuutetta.
Kierrosluvun hidas lasku vaihtotilanteessa on mielenkiintoinen juttu johon kaipailisin vastauksia. Varmasti täällä on Focuksen omistajia jotka voisivat kertoa miten heillä auto käyttäytyy tuossa tilanteessa? Ainakin jotain juttua löytyy googlettamalla esim. "rev hang".
Auto on katsastettu keväällä, ei vikoja. Auto ei anna vikakoodeja ja kierrokset ei seilaa ajossa tai tyhjäkäynnillä. Lähinnä tuota satunnaista kiihdytyksessä nytkähtelyä ja pientä voimanpuutetta.
Kierrosluvun hidas lasku vaihtotilanteessa on mielenkiintoinen juttu johon kaipailisin vastauksia. Varmasti täällä on Focuksen omistajia jotka voisivat kertoa miten heillä auto käyttäytyy tuossa tilanteessa? Ainakin jotain juttua löytyy googlettamalla esim. "rev hang".