Ford Focus 1, vm2001, lämpenee, tyhjäkäynti seilaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tuipveus
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Loka 2012 18:58

Ford Focus 1, vm2001, lämpenee, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja tuipveus »

Moi,

Vaimo soitti ja sanoi että moottorin lämmöt menneet kuumana kesäpäivänä melkein punaiselle alueelle. Katselin siinä sitten että sulake no. 6 (iso 30 ampeerin) sulake oli palanut, pienemmät sulakkeet eivät ja moottorin jäähdyttimen tuulettimet eivät pyörineet. Vaihdoin sulakkeen ja ajelin vähän ja nyt ei enää lämmöt nouse, mutta en kyllä onnistunut näkemään että tuulettimet edelleenkään pyörisivät, vaikka ajelin sen verran pienellä vaihteella että ehkä pitäisi. Nyt lämmöt nousevat aina tismalleen puoleen väliin ja sen jälkeen eivät enää tippaakaan yli.

Tyhjäkäynnillä kuuntelin autoa, niin sieltä kuuluu "niks" ääni, aivan kun rele naksahtaisi ja sen jälkeen kierrokset seilaa hetken ja taas hetken päästä sama juttu. Pysyy kyllä käynnissä

Ideoita ?
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ford Focus 1, vm2001, lämpenee, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Onko kylmäkonetta autossa?
Jos tuo napsaus tulee kun kompura lyö päälle? Tosin jos ilmastointi on päällä niin silloin pitäisi molempien potkurien pyöriä kokoajan..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
tuipveus
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Loka 2012 18:58

Re: Ford Focus 1, vm2001, lämpenee, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja tuipveus »

Kyllä ilmastointi oli päällä kun tuota testailin. Mietin että voisiko jompi kumpi noista releistä R15 tai R16 olla rikki, vai olisiko tuo apumiehen puolen tuuletin joka hiljaa rahisee.

Naksahdus kuuluu kyllä etuoikealta, kaukana siitä missä sulakeboxi ja sen releet ovat.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ford Focus 1, vm2001, lämpenee, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Mulla oli aikoinaan toinen noista potkureista pimeenä..

Muistaakseni sen sai testattua silleen, että yleismittarin kun laittaa ohmipuolelle ja piuhat kiinni tuulettimen nastoihin ja pyöräyttämällä kädellä potkuria, ohmilukemien pitäis vilistä mittarissa.. Jos ei näin tee, niin tuuletin on rikki.

Eli potkuripakan sähköliittimen otat irti ja katsot mitkä nastat menevät mihinkin potkuriin ja siitä mittaamaan.. Liitin on muistaakseni siinä tuuletinpakan oikeassa reunassa kun konehuoneeseen katsot..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
tuipveus
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Loka 2012 18:58

Re: Ford Focus 1, vm2001, lämpenee, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja tuipveus »

Mjoo, näin ne tuulettimien liittimet kyllä siinä. Auto toimii nyt taas ok ja tilasin sille huollon keskiviikoksi. Mysteeri sulake 6:n poksahtamisesta ei ole vielä selvinnyt. Toistaiseksi vaihdettu sulake pysynyt ehjänä.
Kävin Motonetista ostamassa öljyä varoiksi kun pitkä reissu tiedossa vielä tässä ennen tuota huoltoa.
tuipveus
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Loka 2012 18:58

Re: Ford Focus 1, vm2001, lämpenee, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja tuipveus »

Nyt löytyi hyvin samanlainen ongelma, oliskohan sama vika kuin tässä, eli apumiehen puolen tuuletin.
https://repairpal.com/engine-overheating-270
tuipveus
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Loka 2012 18:58

Re: Ford Focus 1, vm2001, lämpenee, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja tuipveus »

tuomaz kirjoitti:Mulla oli aikoinaan toinen noista potkureista pimeenä..

Muistaakseni sen sai testattua silleen, että yleismittarin kun laittaa ohmipuolelle ja piuhat kiinni tuulettimen nastoihin ja pyöräyttämällä kädellä potkuria, ohmilukemien pitäis vilistä mittarissa.. Jos ei näin tee, niin tuuletin on rikki.

Eli potkuripakan sähköliittimen otat irti ja katsot mitkä nastat menevät mihinkin potkuriin ja siitä mittaamaan.. Liitin on muistaakseni siinä tuuletinpakan oikeassa reunassa kun konehuoneeseen katsot..
Näinhän sen sai testattua, mutta tulokset oli mielenkiintoisia.
Apumiehen puolella ohmiluku vilistää (kasvaa pyörityksen ajaksi), kuskin puolella ei.
No yleismittarilla piipatessa plussa ja miinus johti sähköä kuskin puolella, eli lienee oikosulussa ?
Ajattelin sitten että pistänpä ulkoisen 12 voltin pariston kiinni tuohon apumiehen puolen hyrrään, niin sieltähän iskikin kipinää kovasti. Tarkemmin katsottuna myös liittimessä toinen pinni-rei'istä on saanut (jo aiemmin) vähän uutta muotoa. Kuskin puolella ei tapahtunut mitään, kun kytkin patterin. Kumpikaan tuulettimista ei lähtenyt liikkeelle.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ford Focus 1, vm2001, lämpenee, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Jos ihan oikealla paristolla kokeilit, niin mahtaako paristossa amppeerit riittää tuulettimen pyörittämiseen, vaikka jännite olisikin oikea?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
tuipveus
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Loka 2012 18:58

Re: Ford Focus 1, vm2001, lämpenee, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja tuipveus »

Äh, tosiaan RC-veneen nimh-akulla kokeilin. Olisko ollut 7-kennoinen akku, en muista ulkoa paljonko siinä oli ampeereita mutta uskoisin että riittävästi.
Täytyis ehkä tutkaista että saako noita piuhoja vaihdettua helposti keskenään, jos hyrristä kerran ensimmäinen käynnistyy ensin lämpötilassa x ja toinen lämpötilassa y ?

Vai miten toi menee, onko niissä pulssitaajuusmodulointi kummassakin ? Tietääkö joku että missä lämmössä pitäisi kummankin käynnistyä ?
tuipveus
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Loka 2012 18:58

Re: Ford Focus 1, vm2001, lämpenee, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja tuipveus »

Nyt se apumiehen puolen ropelli pyörii, en tiedä miksi. Puhdistin ainoastaan liittimet, eikä niissä näkynyt mitään ihmeellistä.
Tosiaan se ohmi-mittaus vaikuttaisi tämän pienen otannan kohdalla toimivan.
Vielä epäselvää se, että koska sen kuskin puolen tuulettimen pitäisi pyöriä ja millä kierroksilla. Perustuuko se siihen lämpötilamittaukseen (anturiin), jonka voi nähdä pitämällä trippimittarin nollausnappia pohjassa kun autoon laittaa virrat, vai johonkin muuhun anturiin tai tietoon ?
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ford Focus 1, vm2001, lämpenee, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Muistaakseni joku lämpöanturi on siinä tuuletinkennossa, pikkulaatikko ruuveilla kiinni potkurien välissä..
Minun veikkaus on se, että jos kuskinpuolen potkurista et saanut ohmeja vilisemään niin se potkuri on vainaa.
Mulla ainakin oli näin aikoinaan, korjaantui uudella potkuripakalla..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
tuipveus
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Loka 2012 18:58

Re: Ford Focus 1, vm2001, lämpenee, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja tuipveus »

Ostin 40 eurolla uuden "ropellisarjan" käytettynä ja nyt pyörii iloisesti kumpikin hyrrä. Yllätyin positiivisesti että kuinka helppo tuo oli vaihtaa, mutta vieläkään en ymmärrä että
1) miksi sulake paukahti alunperin ja
2) miksi siitä seurasi niin kova moottorin yläkuumeneminen että sieltä heitti jo vähän öljyroiskeita ulos ja
3) miksi setti jossa toinen tuuletin on viallinen käyttäytyi niin, että puhallin lähti vasta moottorin käydessä paljon kuumempana päälle.

Sen verran huomasin, että sisäilmastointilaitteen ollessa päällä, ropellit pyörivät "kovaa" ja kun sen napsauttaa pois, niin pienellä viiveellä myös ropellit pysähtyvät. Ei ole mitään tarkkoja "mittauspöytäkirjoja" ja ulkoilman lämpötila oli nyt sateen jälkeen paljon kylmempi, niin vähän hankala sanoa, että käyttäytyivätkö nuo ropellit tosiaan eritavoin.

Tekisi vielä mieleni helteillä sitten irrottaa tuo 30A sulake (no 6) ja testata mitä tapahtuu, vaan jääköön mysteeriksi kun nyt tämä auto taas toimii ja ropellit pyörivät.

Vanhan setin säilytän varaosina ja onhan siinä tod. näk. toinen moottoreistakin vielä toimiva. 8-)
Vastaa Viestiin