Powershift AV9R-7000-AJ hajosi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
PeteHaa
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:31

Powershift AV9R-7000-AJ hajosi

Viesti Kirjoittaja PeteHaa »

Kyseessä 2010 Galaxy 2.0 TDCI 103kW Powershift AV9R-7000-AJ laatikolla, ajettu vain 370tkm ;) itse ajanut 150tkm 5,5 vuodessa. Taksissa tullut 220tkm.
Moottori "lastutettu" eli moottorikartta päivitetty, EGR ohitettu ja DPF poistettu. Tehoja löytyy huomatavasti paremmin kuin vakiossa ja päästöjen puolesta menee katsastuksestakin läpi ilman ihmettelyjä. Vaihdelaatikkoon tämän ei kuulemma pitäisi vaikuttaa mitenkään ja vian alkuja oli jo ennen lastutusta.

Vaihteisto alkoi oireilemaan n. 20tkm sitten, pudottamalla vapaalle, kiihdyttäessä ja varsinkin oikelle kaarteessa. Aika-ajoin meni häiriöön ja jäi päällä oleva vaihde päälle. Häiriöt poistui käynnistettyä moottori uudelleen ja matka jatkui ihan normaalisti. Välillä meni viikkoja ja tuhansia kilometrejä ilman mitään ongelmaa. Epäilin öljyn vähyyttä, vaikka ei ollut märkää jättänytkään jälkeensä.

Vaihdoin öljyt ja suodattimen "oppikirjan mukaan". Toimi paremmin vähän aikaa, tai ainakin niin luulin, kun ei mennyt häiriöön. Jonku tuhannen km:n jälkeen viat palasi ja paheni vain. Nyt pari viikkoa sitten meni todennäköisesti lopullisesti. Kylmänä kun lähtee liikkeelle, toimii ajallisesti n. 1min ja menee häiriöön ja heittää vapaalle, sitten pysäytys ja uudelleen käynnistys. Lähtee häiriötilassa käyntiin ja liikkeelle, mutta D asennossa ei vaihda isompaa. Manuaalilla vaihdettaessa toimii vain parittomat vaihteet 1,3,5. Eli 1:llä kierrokset yli 3000 ja tupla liikkeella 3 päälle ja sama 3->5. Automaatti vaihtaa 5->3 kierroksilla n.1100 ja sama 3->1. Jos maltaa ajaa alle 50km/h niin selviää 1 ja 2 vaihteella, jotka toimii tuolloin normaalisti. Kun vaihtaa 3, niin hetken päästä menee häiriöön ja edellä kuvaamani toiminnot edessä.

Vikakoodeiksi antaa aina P0700 "Vaihteiston ohjausjärjestelmän virhetoiminto" ja vaihtelevasti P0766 "Vaihteistosolenoidi D suorituskyky tai juuttunut päälle", P284F "Vaihteistohaarukka C, ei-pyydetty liike", P1719 "Moottorivääntö signaali", P0771 "Siirtosolenoidin E toiminta", ja U0401 "Vääriä tietoja vastaanotettu moottorin ohjausmoduulista/voimansiirron ohjausmoduulilta".

Olen lukenut paljon juttuja tältä palstalta, mutta suoranaisesti samanlaista kuvausta en ole löytänyt.
Olen etsinyt vastaavaa laatikkoa lähinnä Suomen markkinoilta, mutta ei löydy. Joitakin yksilöitä ulkomailta, mutta niistäkin suuressa osassa ilmoitetaan rikki. Ei vissiin parhaasta päästä tämä AV9R-7000-AJ ole? Ja sopiiko tähän muu tyyppi?

Oisko palstalaisilla hyviä neuvoja tai onko kenelläkään tietoa korjaamosta tai henkilöstä, joka näitä on korjannut? En mielellään alkais arvausleikkeihin ja vaihtamaan osia osien perään kunnes vika löytyy. Siksi olen etsinyt koko pakettia ja sen jälkeen voin alkaa arvailemaan tähän laatikkoon korjausta.

Itse pystyn aika paljon tekemään, mutta automaattilaatikkoa en ole koskaan edes irroittanut autosta.
Mikkmer
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Loka 2018 12:49

Re: Powershift AV9R-7000-AJ hajosi

Viesti Kirjoittaja Mikkmer »

Itsellä on 2012 Mondeo 2.0 TDC 103kW jossa AV9R-7000-AG automaattilaatikko. Lokakuun alusta alkoi herjaamaan "limited function" häiriötä joka poistui kun käytti virrat pois. Huoltoajan olisin saanut vasta tälle viikolle. Viikon verran silloin tällöin häiriövalo syttyi mutta sitten yhtenä pakkasaamuna häiriö toistui monta kertaa ja kun vihdoin pääsin liikkeelle niin kilometrin ajon jälkeen katosivat vaihteet kokonaan. Auto vietiin merkkikorjaamolle jossa vikakoodit ilmoittaa että solenoidit ja haarukat A,B ja C jumissa. Olen metsästänyt laatikkoa ... autovahinkokeskuksella oli 2015 laatikko DS7R-7000-BE mutta Fordin merkkikorjaamolla sanoivat että laatikko ei käy minun autooni. Ilmeisesti uusi laatikko pitää olla mallia AV9R-7000. Näyttää olevan lujassa tuon mallin laatikko. Oletko sinä saanut ratkaistua laatikko ongelmaasi?
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Powershift AV9R-7000-AJ hajosi

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

Eikö laatikoon voi vaihtaa uutta venttiilipöytää eli mekatroniikkaa? Jos vika vain venttiileissä? Omaan mondeoon se vaihdettiin ja pelannut täysin sen jälkeen mittarissa nyt 330tkm ja remppa tehtiin 150tkm kohdilla.. öljynvaihdot mieluummin ajoissa niin pysyy venttiilit kunnossa ja puhtaina.. Mulla autona 2010 powershift mondeo
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Pieti88
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Tammi 2019 17:56

Re: Powershift AV9R-7000-AJ hajosi

Viesti Kirjoittaja Pieti88 »

Täällä hajosi laatikko kanssa. Powershift lahosi 176tkm kohdalla. Laatikko huollettu ajallaa mutta ei vaan kestänyt.
Löysitkö uuden laatikon? Itsellä on nyt hakusessa käytetty laatikko mutta aika kiven alla tuntuisi olevan...
Minulle löi P283E sekä P0700 koodit. Vaihteen siirtimen osia hajonnut ja jokin magneettinen siirrin.
PeteHaa
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:31

Re: Powershift AV9R-7000-AJ hajosi

Viesti Kirjoittaja PeteHaa »

Ostin laatikon Saksasta. Besteile24:llä oli myynnissä useampi sopiva laatikko, kaikki 30-40tkm ajettuja.
Pikkuisen epäilin kilometrejä ja muutenkin ostoa tuntemattomilta markkinoilta, mutta jotenkin luotin toimittajaan ja maksoin Paypalilla.
Kuittaus tuli heti ja sanoivat laatikon lähtevän lähipäivinä. Meni monta viikkoa ja toimituksesta ei kuulunut mitään. Olin myyjään useamman kerran yhteydessä ja aina oli jos minkälaista selitystä. Viimeinen selitys oli, että Suomi on niin pohjoisessa, että matka kestää kauan. Lopulta sain laatikon kotiovelle n. 2kk päästä ostopäivästä. Lähetyslistassa oli lähtöpäivänä 5 päivää aikaisempi päivämäärä, mikä oli saapuminen minulle.
Eli todennäköisesti möivät ensin vain nimikettä ja ostajan löydyttyä ja maksun saatua, alkoivat etsimään laatikkoa.
No, tuntui kuitenkin, että tästä se vielä iloksi muuttuu. Päätin että en ala itse harjoittelemaan vaihtoa, vaan antaa ammattimiesten tehdä.

Toimitin auton ja "uuden" laatikon korjaamolle, jossa asentaja sanoi heti laatikon nähtyään, että laatikko on käytetty auki ja ajettu varmasti 300tkm. Annoin luvan vaihtaa, kun muutakaan vaihtoehtoa ei ollut.

Korjaamo vaihtoi laatikon, mutta sopeutusta eivät saaneet tehtyä. Hain auton pois ja ajelin n. 2kk huonosti toimivalla laatikolla. Ei tunnistanut vapaa-asentoa ja melkein joka vaihteella nykäisi. "Pakkoajo" kilometrejä kuitenkin kertyi, kunnes yhtenä päivänä katosi 4. vaihde.

Päätin alkaa itse tutkimaan asiaa. Hankin kiinanpojilta Delphin OPD testerin ja ohjelman.
Sain laatikon sopeutettua ja opetettua ja toimi kuin pitääkin. Ei nykinyt, tunnisti vapaa-asennon ja kaikki toimi.
Olin onnesta soikeana, n. kuukauden. Yhtenä päivänä ilman mitään ennakkovaroitusta 2:lta 3:lle vaihdettaessa hyppäsi vapaalle ja häiriöt päälle.
Pysäytin auton ja käynnistin uudelleen, häiriö pysyi päällä ja toimi vain 1-vaihteella. Ajelin 20km/h kotia, onneksi vain 3km matkan.
Auto piuhan nokkaan ja vikakoodit P0700, P283B ja P0949 näytölle. P0700 sain poistettua, mutta 2 jälkimmäistä jäi.
Koodit ei poistu, eli vika on päällä. Auto seisoo tallissa ja odottaa seuraavaa ideaa.

Nyt minulla on kaksi saman vian omaavaa laatikkoa, toinen autossa ja toinen auton vieressä.

Meinaa vähän epätoivo olla, kun ei tiedä mitä tekisi. Rahaa on mennyt nyt n. 4200€

Antakaa hyviä ideoita, miten kannattaa jatkaa!
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Powershift AV9R-7000-AJ hajosi

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kurja juttu mutta tuossa vähän noista koodeista tietoa joskin ne eri laatikoissa voi vaihdella
P0700 Vkakoodi ilmoittaa vain sen, että (automaatti)vaihteiston ohjausjärjestelmässä on vikaa.
P0949. Oppimistila ei ole päättynyt

Ote tektiista koodista . Vein merkkiliikkeeseen ja herjakoodi oli p283b . Siirtohaarukka c asentopiiri. Vaihteiston ohjainmoduuli/venttiilikoneisto uusittava samoin öljyt ja suodatin . Hinta arvio 2600€.
Tuo ensimmäisen laatikon tarina oliko ensimmäinen vai toinen omistajaa ja noita öljyjä onko vaihdettu 60tkm välein.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Vastaa Viestiin