Mondeo 4 päreinä!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mondeoiv
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Marras 2017 16:02

Mondeo 4 päreinä!

Viesti Kirjoittaja Mondeoiv »

Tai ainakin hermot päreinä.
Apuun tarvitaan itämaan tietäjät ja kaikki maholliset profeetat:
Jokunen vuosi sitten alkoi nykyinen helvetti, kun jarrut alkoi vinkumaan. No alkuun aattelin sen menevän hetken päästä ohi. Vitut menny alkoi niin infernaalinen möly, että loppumatka mentiin peltorit päässä peläten, että cowboyt kansasissa heräävät ja ampuvat inkkarina!
Tästä johtuen vaihdatin levyt ja palat. Siis jospa vaikka ovat kieroiksi menneet ja kun cashiakin oli taskut täynnä niin mikäs siinä (enää ei ole kun oon fiksaillut tota helvetinlaitetta). Puoli vuotta ja taas naukuu niin, että rottien lisäksi karkuun lähtivät naapuritkin.
Pelkohan oli perinteisestä vastauksesta pahalla ”joo siellä on männät jumissa, mutta nou hätä! Rane laitta uudet eikä mene kuin viikko ja tonni, mutta jos hyvän haluaa...” Ei muuta kuin tutulle hyväksi tiedetylle kundille hoitoon, että uudet palat. Vanhat oli jotenkin ihmeessä hävinny :roll: . No pari kuukautta ja pasuunat soi, että jerikon muurien lisäksi murtui rakennusten seinät Lappeenrannassa. No ei kun takaisin ja takuuna kunnon tökötit paloille ja menoksi. Tässä välissä olin hetken kironnut osaamattomia rengasliikkeitä, kun tasapainotukset perseellään. Olin ostanut uutta kumia ja käynyt nelipyöräsuuntauksessa.
Ja sainpa myös oman lämpösen tallin. Tarpeeseen tuli kun taas kitisi. Ei muuta kuin perkelettä mättäen takajarrut auki ja kas! Palat jumissa ja oikea mäntä ehkä (ehkä ei) tomeran tuntuinen. Kilkkeet kasaan ja odottelemaan uutta satulaa ja kärsineen näköisten asennusarjojen korvaajia odottelemaan. Satulan tullen katselin vierestä kun omat osaavat käpälät repivät autoa osiksi.
Reippaana ajoin paloihin viisteet ja kitinäurat, putsasin kaiken, uitin kaiken vaseliinissa ja kuparitahnassa, vaihtelin satulan, ihmettelin hetken jotenkin kärsineen näköistä käsijarrun vaijeria ja ilmasin oikein varman päälle uutuuttaan kiiltelevällä ilmavehkeellä. Osaamattomille mekaanikoille naureskellen raybanit päässä purkkaa jauhaen ajelin tovin miettien pitäiskö vetää hubbabuballa kolikoita vanteeseen tärinöitä vaimentamaan.
No perkele. Yks vitun reissu sivistyneistön pariin oikein maamme pääkaupunkiin ja KVIIITT! Ei vissiin matkan kohde mielyttäny arvon Foordia, kun taas alkoi vikinä kuin entisellä emännällä. Ja raybanit meni tärinästä vinoon. Purkastakin loppui maku. Tärinä ei tosiaan ollut enää ratissa, vaan koko kosla tärisi kuin pulkka kumpare mäessä.
No ei muuta kuin rengasta irti edestä ja hetken ihmettely, että missä satulan pultit on. Katalan piilon löydettyäni ihmettelin 8millin kuusiokoloko se nyt on? No eihän sellaisia ole edes iss asemalla saati mun tallissa! Rengas kun oli kerran irti, tuli levyä tutkittua. Rengas pyörii hyvin. Ei laahaa lainkaan palat. Levyt ulkoa ihan uutta vastaava, mutta sisältä puolet pinnasta hävinnyt! Blue Oyster klubilta löytyi aiemmin liukutappeja taakse, mutta eteen en ole rohjennut käydä kyselemässä. Levy myös heilui oikeastaan joka suuntaan. Kalina kuului kuin kalkkaron hännästä. Toisaalta niin tekee (ja kuuluukin tehdä) mun mopokin. Voiko tässä olla jotain vastaavaa ”kelluvaa ominaisuutta”? Mistä toi johtuu? Laakeri sökönä? Sekö se täristääkin? Takana palat jälkeen aika napakat. Ei nyt tarvinnut sentään sorkkaraudalla irti vääntää niinkuin viimeksi, mutta mikä hitto siellä raikaa?! Ja miksi ei vaimene millään? Onko tuo nyt hylättävä Viipuriin ja tultava Mossella takaisin?
Hampered
Viestit: 302
Liittynyt: 13 Helmi 2017 07:51

Re: Mondeo 4 päreinä!

Viesti Kirjoittaja Hampered »

Kävi itselleni joskus ensimmäisen autoni (MB 190) kanssa...

Ajelin töistä kotiin 100km/h alueella. Eteen pölähti rekka ja tarkoitus oli mennä ohi. Vaan eipä mese kiihtynytkään... Siinä sitten kirosin ja ajattelin että konehuoneen puolella jotain pahasti vialla kun ei millään meinaa vauhti pysyä vaikka kuinka painaa kaasua... Nilkutin siinä sitten kotiinpäin ja vasta ensimmäisten liikennevalojen tullessa eteen asia selvisi. Kun piti alkaa hidastamaan niin jarrupoljin hulahti kerrasta pohjaan ja vauhti ei juuri hidastunut... Siinä sitten kajuutta täynnä käsiä ja jalkoja onnistuin moottorijarrutuksella sekä käsijarrulla välttämään peräänajon... Pysähdyttyäni kaikki levyt hehkuivat lämpöä ja pajalle auton vietyäni tuomio oli että pääjarrusylinteri sökö. Löi kaikki jarrut jostain syystä kiinni... Tuli sitten uusittua pääjarrusylinteri ja levyt sekä palat joka nurkkaan :roll:
:ford: Focus 1.6ti-vct Titanium -11 (mk3)

Entiset
:ford: Focus 1.6tdci Econetic -09 (mk2 Facelift)
:ford: Focus 1.6ti-vct Ghia -06 (mk2)
:ford: Mondeo 1.8i Ambiente -00 (mk2)
:ford: Focus 1.6i Ambiente -04 (mk1 Facelift)
Vastaa Viestiin