2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
raulik77
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Touko 2018 12:37

2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja raulik77 »

Arvon foorumilaiset,

Taloudessamme on kauniimmalla osapuolella Focus 1,8 tdci (Lynx) ajossa. Toimii kuin unelma valtaosan ajasta. Nyt kolme - neljä kertaa tehnyt seuraavaa. Hörähtää käyntiin ja sammuu samantien. Uudelleen käynnistys ja sama homma.. Sitten alkaa usean minuutin taistelu käyntiin saamiseksi. Starttauksen huumassa työntää savua kohtalaisesti.. Kun lopulta saadaan käyntiin niin auto toimii täysin normaalisti ja seuraavat startit lähtee ihan normaalisti. Oireessa ei ole mitään säännöllisyyttä.

Autoon on nyt tänä keväänä tehty jakopää, oire oli jo ennen sitä. Kaikki suodattimet on vaihdettu ja perus huolto myös. Virtalukon pohjakin vaihdettu ja body control modulen liittimet putsattu ja laitettu jotain "sähkörasvaa" niihin. Konehuoneessa ei näy vuotoja tai mitään mistä vikaa lähtisi etsimään.

Merkkihuolto Lahdessa ja Tikkurilassa tutkineet ja autossa ei ole mitään vikaa. Silti tämä oire viivastänyt töihin lähtöä kahtena aamuna viikon sisään. OBD ei anna mitään herjaa.

Voiko olla suuttimissa jotain? Voiko kotioloissa näitä jotenkin tutkia?

Neuvot ja vinkit otetaan vastaan ja jos joku haluaa korvausta vastaan auttaa asiassa niin laittaa viestiä tulemaan..

//R
Puolisolla on :ford: :thumbup:
leppis
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Maalis 2015 13:14

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja leppis »

Olisko tuossaki startissa vika, sitä kokeilisin ensin.. Tai akun heikko kunto.
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Jos auto starttaa ittesä käyntiin ja useita kertojakin niin ei kyllä ole startti vika eikä akkukaan kun virtaa löytyy.
savutuksen perusteella viittaisi sitten että joko ruokkii aluksi liikaa tai ei muuten polta seosta,onko moottori muuten ehjä? paljonko ajettu jo?
Ja onhan näissä jo kaikenmoista digiboxia,joku niissä voi mättää...
caddy
Viestit: 120
Liittynyt: 22 Kesä 2006 12:21
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja caddy »

Ilmaa löpöputkessa. Eikös siellä ole jokin venttiili, ettei laske syöttöpuolta tyhjäksi, voisiko se vuotaa välillä?
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

EGR jumii auki?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Avatar
raulik77
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Touko 2018 12:37

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja raulik77 »

Autolla menty 219 tkm ja viikossa tulee 1200km lisää.
Viimeksi tutkivat Tikkurilan Fordilla polttoainepuolen ja ei kuulema mitään vikaa. Akkukin kuulema mitattu ja kunnossa on. Startti pyörii heleästi kun mikä, en usko siinä olevan mitään vikaa.

Silti eilen huomasin konepellin alla ihmetellessäni, että akun plussa kenkä oli kiinni, mutta sitä pystyi käsin kuitenkin pyörittämään akun navan ympärillä --> ei mielestäni tarpeeksi tiukalla siis. Sen nyt alkuun korjasin paremmin kiinni. Samalla huomasin, että maajohdot on kyllä aika hapettuneet ja iskarikupin kohdan kiinnitys koriin kyllä hieman kukkii (kesä kun on.. :lol: )

Luulisi EGR:n antavan jotain herjaa jos ongelma siinä, tai en nyt ihan pääse jyvälle miten se käynnitymiseen vaikuttaisi? Valaisisiko joku viisaampi tästä?

Ilmavuoto ollut itselläkin mielessä, mutta suodatin vaihdettu merkkikorjaamolla Lahdessa ja toisaan Tikkurilassa vielä tutkittu toistamiseen. Onko seillä joki venttiili jossain? En tiedä, tietääkö joku? Toisaalta vois luulla että jos ilmavuoto on, niin se sitten vuotaa aina, eikä vain satunaisesti ilman mitään säännönmukaisuutta.
Puolisolla on :ford: :thumbup:
Deippa
Viestit: 487
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja Deippa »

No jos tuo egr jumittaa auki niin ei saa tarpeeksi raitista ilmaa koneeseen, kun pukkaa pakokaasut uudelleen koneeseen. Jos vielä savuuttaa tuolloin niin saattaisi viitatakin EGR:ään. En tiedä antaako vikakoodia kovinkaan herkästi, ainakin mk3 2.0tdci mondeosta jos tukki egr:än niin vikavalo ja koodi syttyi vasta muutaman startin ja ajomatkan jälkeen. Eli jos tilanne korjaantuu auton startattua, niin vikakoodia ei välttämättä tule.
Toki on varmasti monta muutakin mahollisuutta vialle, kun tuo egr...
Mutta jos hommaat läppärille forscanin obd pulikan kaveriksi, niin sillä taisi nähdä egr:n avautumisprosentin.
S-MAX -10 TDCI 140hv
Avatar
raulik77
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Touko 2018 12:37

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja raulik77 »

Mites jos vetää egr piuhan irti. Jääkö tuo egr silloin kiinni vai auki asentoon? Vois vaikka viikon kaks ajella ilman sitä ja vikavalon saa sitten nollattua takaisinkytkennän jälkeen obd lukijalla?

Se tietty antaisi mahdollisuuden koittaa, mikäli se egr jää kiinni kun auto sammutettuna sen "poistaa käytöstä". Vikavalon kanssa pystytään elämään, taloudessa on nimittäin ranskalainen auto toisena kulkuvälineenä :lol:

Forscanin sais androidiin about 5€:lla ja mulla on sellain BT-obd palikka, juttelsikohan noi keskenään? Forscanista ei mitään kokemusta ole.. Torque Litestä ei mitään EGR hommia tuntunut löytyvän.
Puolisolla on :ford: :thumbup:
zormelin
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Tammi 2012 16:33

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja zormelin »

Itselläni on -08 Mondeo samanalaisella 1.8 koneella ja siinä oli samanlaisia ongelmia. Ne yleensä tulivat silloin kun moottori oli ”haalea” eli kylmänä, vaikka olisk -30 pakkasta, ei mitään ongelmia. Samoin kuumana lähti käyntiin. Haaleana vaati välillä aivan julmetusti sahaamista ja välillä hörähti ja sammui.

Autoon vaihdettiin hehkut, polttoaineen suodatin, tutkittiin polttoainepumppua, suuttimia, egr tulpattiin ja niin edelleen. Ei vikakoodeja, ei mitään.

Lopulta löysin netistä, eräästä brittifoorumista keskustelun, että ohjelmiston päivitys auttaa tuohon ja että Fordilta on tullut vuosien varrella useita päivityksiä koskien Lynxien käyntiinlähtöongelmia.

Autoa oli huollettu vuosia merkkiliikkeessa ja lopulta selvisi, ettei ohjelmistoa ole koskaan päivitetty! Auto merkkihuoltoon ja vaadin, että päivittävät uusimman moottorinohjauksen autoon. Ja simsala bim, sen jälkeen kaikki ongelmat poistuivat!

Tuota voisi kokeilla, jos muut kohteet tutkitu.
futura68
Viestit: 239
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja futura68 »

En huomannut missään kerrottavan auton ikää... Oletan kuitenkin ettei kyseessä ole ykköskotelo... Yhdessä oli vastaavan oloinen vaiva ja syyksi löytyi suodattimen ison mutterin löysä kiinnitys... Siis veti ilmaa, joka ei tietenkään näy sähköisissä vikakoodeissa.. Viallinen egr aiheuttaa myös erinäisiä murheita..
Avatar
raulik77
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Touko 2018 12:37

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja raulik77 »

Auto on 2008 mallinen, II-kori/Facelift.

Polttoainesuodattimen kansi ollaan katsottu kahdessa paikassa ja itsekin vielä tarkistettu tiukkuus, se on ihan kunnossa.

No.. vedin EGR piuhan irti ja sain simuloitua samanlaiset ongelmat kuin käynnistettäessä on ollut ajoittain. Nyt toi egr-systeemi ruuvattu kiinni ja piuha irti toistaiseksi, katsotaan tuleeko enää samaa ongelmaa. Puoliso totesi vain ekan ajolenkin jälkeen, että paremmin toimii ja liikahtaa kylmänä kuin ennen.

Ebaystä ajattelin tulpan tilata siihen imusarjan liitokseen ja jos nyt sitten samalla käyttäisi "optimoinnissa" koko vehkeen ja samalla poistaisi EGR:n käytöstä kokonaan. Puolisolla ei ollut mitään lisätehoa/vääntöä vastaan :D

Kiitokset foorumin aktiiviselle väelle vinkeistä!
Puolisolla on :ford: :thumbup:
Avatar
raulik77
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Touko 2018 12:37

Re: 2 merkkikorjaamoa takana ja silti käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja raulik77 »

Päivitystä kiinnostuneille...

Pari viikkoa ajeltiin egr:n piuha irti vikavalo kojetaulussa loistaen. Auto toimi moitteettomasti, ei mitään käynnistymisongelmaa ja tosiaan kylmänä huomattavasti pirteämpi. Uskoakseni vika siis löytyi rakoselleen jumivasta egr:stä.

Englannista tilasin laserleikatun tulpan siihen imusarjan ja egr putken väliin, täysin umpinaisen. Lätkä tuli viikossa ja kustansi kuuman kestävän tiivistetöhnän kanssa n. 9€ kuluineen. Helppo asennus ottaen lukuun, että ihan hitusen piti sitten kuitenkin lätkästä pultinreikiä venyttää. Egr:n piuha kiinni, vikakoodin nollaus ja kovaa ajoa. Nyt 700 km takana ja vikavalo ei ole syttynyt --> eli obd mittaa vain sähkömoottorin toimintaa, ei välitä virtaako siellä mitään vai ei. Toivottavasti pysyykin näin.
Puolisolla on :ford: :thumbup:
Vastaa Viestiin