Mondeo MK4 ilmastointi nykäisee lämpimällä säällä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Mondeo MK4 ilmastointi nykäisee lämpimällä säällä

Viesti Kirjoittaja foop »

Ilmastointia käytettäessä moottori hieman nykäisee/tärähtää ajossa (testasin eilen kun lämmintä oli jotain 22-26 C). Tuntuu kuin joku hipaisisi jarrupoljinta tai moottori saisi äkkiseltään voimakkaan kuormituspiikin. Ilmastointi tuottaa kylmää välillä kunnolla viimana ja välillä haaleaa (lämpöpyynti on max.kylmällä). Ei ole väliä ajatko 40 km/h vai 100 km/h, molemmissa nykäisee mutta ehkä alle 1500 rpm ei niin kovasti nykäise. Tyhjäkäynnillä ilmastoinnin kanssa auto käy mallikkaasti eikä yhtään heittele kierroksia ja ilmastointikompuran hihnapyörä pyörii vapaasti kun kompura kytkee/vapauttaa.

Tänään ajelin aamulla töihin, oli noin 10 C lämmintä, kokeilin ilmastointia päälle max kylmyydellä maantieajossa eikä mitään nykimistä :? Myöskään ilman ilmastointia ajellessa mitään tärinäongelmaa ei ole. Ainoastaan helteellä ilmastointi tekee nykimistä?

Mikä tuon voisi aiheuttaa? Voisiko olla laturi tai syylärin tuuletin joka heittää kuormaa laturille? Vai antaako ilmastoinnin kompura kovan kuormituspiikin kun lähtee kierroksilla käyntiin? Auto Ford Mondeo MK4 2008, 1.8 TDCi 92 kW manuaali, automaatti-ilmastoinnilla. Apulaitehihna on uusittu ja ilmastoinnille on tehty huolto missä täytettiin kylmäaineet. En tiedä miten ilmastointi on aiemmin pelannut kun ostin auton viimesyksynä.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
riikomi
Viestit: 982
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo MK4 ilmastointi nykäisee lämpimällä säällä

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Oireiden perusteella veikkaisin, ettei ilmastointi liity ongelmaan vaan korkea ulkolämpötila (jolloin ilmastointikin laitetaan päälle) aiheuttaa nykimisen jotain muuta kautta.

Helppohan tuo oletus on testata: aja helteellä ilman ilmastointia.
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo MK4 ilmastointi nykäisee lämpimällä säällä

Viesti Kirjoittaja foop »

Ei nykimistä helteellä ilman ilmastointia. Heti kun laittaa ilmastoinnin päälle oireet alkavat :(
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Mondeo MK4 ilmastointi nykäisee lämpimällä säällä

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Kyllä tuo flexifueli tahtoo vähä nyppiä kun kompura lähtee käyntiin, siis tuntuu nykäsy sillon tällön ainakin tos taajamassa pyöriessä. Sehän sieppaa tehoa ihan jorsena.
Viimeksi muokannut GeeTee-, 23 Touko 2018 08:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Mondeo MK4 ilmastointi nykäisee lämpimällä säällä

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Mulla ainakin 1.8 tdci tasaisella pienellä kaasulla hitaammin ajaessa nykäisee kun laittaa ilmastoinnin päälle. Sellainen kevyt ajo ei montaa heppaa tarvitse ja mitähän ilmastoinnin kompukka ottaa tehoa? 2 kW? Sellaisen äkkinäisen lisäkuorman kyllä huomaa.

Muuten jäähdytys on aika epämiellyttävä varsinkin automaatilla. Ensin kylmää tulee runsaalla puhalluksella ja sitten tarpeen mukaan puhallus hiipuu. Sisään tuleva ilma on edelleen kylmää, mutta ilma ei enää vaihdu mukavasti. Mieluummin puhallusta olisi enemmän eikä olisi jääkylmää.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
riikomi
Viestit: 982
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo MK4 ilmastointi nykäisee lämpimällä säällä

Viesti Kirjoittaja riikomi »

^ Mulla on helteellä tapana asettaa lämpötilaksi aluksi 24-25C, ja sitten pudotella pyyntiä puolen asteen pykälin alaspäin. Tuolla tavoin ei tarvitse kärvistellä kylmässä puhurissa.
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo MK4 ilmastointi nykäisee lämpimällä säällä

Viesti Kirjoittaja foop »

Kiitos kommenteista, eli kuulostaa siltä että pieni nykäisy on normaalia. Sitä sanoivat korjaamollakin kun heille vielä soitin, että kompuran kuuluu mennä päälle/pois välillä ja se voi aiheuttaa pientä nykäisyä. Minulla on verrokkina vain tuo vanhempi MK3 bensa Mondeo mikä ei nykäise vaikka ilmastointi on päällä ja sen vuoksi tämä MK4 hieman säikäytti. Täytyy ajella ja testailla lisää.

Mietin että ehkä nykimisen tunnetta voimistaa MK4:n kaksoismassavauhtipyörä, eli moottorin "inertia" saattaisi olla pienempi ja siksi se reagoi voimakkaammin kompuran käynnistelyyn. Verrokissani MK3:ssa on tavallinen vauhtipyörä, ehkä siinä vaihteiston ollessa kiinteästi mukana ilmastoinnin kytkeytyminen vaimentuu pyöriviin massoihin?
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo MK4 ilmastointi nykäisee lämpimällä säällä

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

foop kirjoitti:Kiitos kommenteista, eli kuulostaa siltä että pieni nykäisy on normaalia. Sitä sanoivat korjaamollakin kun heille vielä soitin, että kompuran kuuluu mennä päälle/pois välillä ja se voi aiheuttaa pientä nykäisyä. Minulla on verrokkina vain tuo vanhempi MK3 bensa Mondeo mikä ei nykäise vaikka ilmastointi on päällä ja sen vuoksi tämä MK4 hieman säikäytti. Täytyy ajella ja testailla lisää.

Mietin että ehkä nykimisen tunnetta voimistaa MK4:n kaksoismassavauhtipyörä, eli moottorin "inertia" saattaisi olla pienempi ja siksi se reagoi voimakkaammin kompuran käynnistelyyn. Verrokissani MK3:ssa on tavallinen vauhtipyörä, ehkä siinä vaihteiston ollessa kiinteästi mukana ilmastoinnin kytkeytyminen vaimentuu pyöriviin massoihin?
Meillä oli aikanaan Focus mk1 jossa 1.8 TDDi moottori ja ilmastoinnin käyttö sai aikaan lukemattomia sammumisia liikennevaloista kun alavääntö hukkui lähes kokonaan ilmastoinnin kompuran kuormaan.

Tuota, sinulla on siis Mk3 Mondeossa vaihdettu kytkimeen kiinteä vauhtipyörä? Minusta niissä on vakiona kaksoismassa-vauhtipyörä.
riikomi
Viestit: 982
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo MK4 ilmastointi nykäisee lämpimällä säällä

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tuo on kyllä mielenkiintoinen ilmiö.

En tiedä miten Ford asian suhteen toimii, mutta jo vm. 2002 Passatissa ECU sai ilmastoinnilta ennakkoviestin ennen kompuran kytkeytymistä, jotta ECU osasi varautua jo etukäteen lisääntyvään kuormitukseen.

Omassa Mondeossa (2.2 TDCi) en huomaa kompuran edesottamuksia millään tavoin.
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo MK4 ilmastointi nykäisee lämpimällä säällä

Viesti Kirjoittaja foop »

Mk3Mondeo kirjoitti:Meillä oli aikanaan Focus mk1 jossa 1.8 TDDi moottori ja ilmastoinnin käyttö sai aikaan lukemattomia sammumisia liikennevaloista kun alavääntö hukkui lähes kokonaan ilmastoinnin kompuran kuormaan.
Ollut myös samanlainen tilanne, juuri lähdössä liikkeelle ja ilmastointi päätti käynnistyä samassa: moottori sakkasi huolella ja oli lähellä ettei sammunut. Alavääntö on heikkoa tuossa 1.8 dieselissä ja siihen kun lisätään ilmastoinnin yhtäkkinen käynnistyminen...
Mk3Mondeo kirjoitti:Tuota, sinulla on siis Mk3 Mondeossa vaihdettu kytkimeen kiinteä vauhtipyörä? Minusta niissä on vakiona kaksoismassa-vauhtipyörä.
Okei... Minulla on ollut se mielikuva että siinä olisi SMF-vauhtipyörä, ei DMF:ää. MK3 Duratec 1.8 HE CGBA moottori. En tiedä onko kytkintä/vauhtipyörää koskaan tehty kun ei auton huoltohistoriassa mainita mitään, eli voi olla alkuperäinenkin paketti. Mutta jos siinäkin on DMF niin ei sekään selitä tuota nykäisyä ja toki monissa muissakin autoissa on DMF eikä ne ehkä nykäise kuten MK4 1.8 TDCi?
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo MK4 ilmastointi nykäisee lämpimällä säällä

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

foop kirjoitti: Ollut myös samanlainen tilanne, juuri lähdössä liikkeelle ja ilmastointi päätti käynnistyä samassa: moottori sakkasi huolella ja oli lähellä ettei sammunut. Alavääntö on heikkoa tuossa 1.8 dieselissä ja siihen kun lisätään ilmastoinnin yhtäkkinen käynnistyminen...
Okei... Minulla on ollut se mielikuva että siinä olisi SMF-vauhtipyörä, ei DMF:ää. MK3 Duratec 1.8 HE CGBA moottori. En tiedä onko kytkintä/vauhtipyörää koskaan tehty kun ei auton huoltohistoriassa mainita mitään, eli voi olla alkuperäinenkin paketti. Mutta jos siinäkin on DMF niin ei sekään selitä tuota nykäisyä ja toki monissa muissakin autoissa on DMF eikä ne ehkä nykäise kuten MK4 1.8 TDCi?
Meillä oli aiemmin bensa 2.0 Duratec -04 josta havainnon tein kun moottori oli irti ja vaihdoin pelkän kytkinsarjan kun itse DMF oli spekseissään.

Tuosta mainitsemastani Focus mk1 1.8 TDDI:stä, siinä oli alkuperäinen kiinteä vauhtipyörä kun puolestaan 1.8 TDCI taitaa käyttää DMF:ää. Alavääntö tosiaan katosi hyvin olemattomaksi ja sammutin itsekin useita kertoja auton liikennevaloista lähdettäessä.
3rdford
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Loka 2015 15:03

Re: Mondeo MK4 ilmastointi nykäisee lämpimällä säällä

Viesti Kirjoittaja 3rdford »

Tuo kompuran käynnistyminen oli tosi harmillinen ilmiö sen jälkeen kun teetätin normi huollon yhteydessä ilmastoinninkin huollon,tuntui melkoisena nykäyksenä jopa moottoritienopeuksissa jossa kierrokset joku 3750 (mk4 2,0 bensa).Huollossa oli menny täytössä joku homma pieleen täyttölaitteen kanssa.Tekivät uuden täytön jonka jälkeen nykäystä ei juuri huomaa kuin tyhjäkäynnin tuntumassa,erityisesti heti startin jälkeen kun kone ei heti käy tasaisesti vaan kompura pyrkii sammuttaan koneen.Missään aikaisemmassa autossani tämmöistä ongelmaa en ole havainnut.
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo MK4 ilmastointi nykäisee lämpimällä säällä

Viesti Kirjoittaja foop »

Nyt uskaltanee sanoa nykimisen vähentyneen siedettävälle tasolle: pahimmat nykäisyt ovat kadonneet, eli hetkeen ei ole enää tullut sitä että tuntuisi jonkun polkaisevan jarrua kompuran käynnistyessä. Lämpötilat ovat olleet 20-24 C luokkaa missä olen päässyt testaamaan ja toiminut hyvin, enää todella vähäisiä nykäisyjä tai ei ollenkaan. Vielä 30 C helteitä odotellessa että pääsisi kunnolla koittamaan mitä ilmastoinnista lähtee irti ja alkaako nykimään silloin.

Ilmastoinnin aiheuttama nykiminen alkoi lieventymään kun olin 1-2 tkm ajellut ilmastointi käytössä: liekö alkukankeutta jos ollut pitkään käyttämättä, vai oppiko ECU kompensoimaan ilmastoinnin käynnistymisen vai oliko täytössä ollut jotain häikkää kuten 3rdford edellä mainitsi...?

Huomasin aiemmin että toinen syylärin ylemmistä kiinnitystapeista oli todella väljä ja syyläri pääsi heilumaan noin +/- 1 cm. Siinä samassa paketissa on myös ilmastoinnin jäähdytinkenno ja kuivain, jotka tuolloin myös pääsivät heilumaan. Tiukkasin välyksen, eikä mitään välitöntä parannusta tullut, mutta mietin olikohan heilumisella merkitystä ilmastoinnin toiminnan kannalta pidemmällä aikavälillä?
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Vastaa Viestiin